adexo3
۴۹۱۳۸۹
۶ نظر
۵۰۰۳
۶ نظر
۵۰۰۳
پ

کاشفی: روحانی در مناظره‌ها به اتهامات پاسخ دهد

در روزهای پایانی سال همه احزاب و جریان‌های سیاسی با دقت و جدیت بیشتری به نحوه عملکرد خود در اردیبهشت سال آینده و انتخابات ریاست جمهوری می‌پردازند.

روزنامه آرمان- حمید شجاعی: در روزهای پایانی سال همه احزاب و جریان‌های سیاسی با دقت و جدیت بیشتری به نحوه عملکرد خود در اردیبهشت سال آینده و انتخابات ریاست جمهوری می‌پردازند.
اصلاح‌طلبان می‌دانند کاندیدای آنها حسن روحانی است و اصولگرایان درهزارتوی پیچ‌وخم جریان خود مانده‌اند و گویا این نتیجه را حاصل کرده‌اند که امکان شکست حسن روحانی برای آنان فراهم نیست؛ ازاین‌رو با تعدد کاندیدا به شکستن آرای روحانی فکر می‌کنند. از سوی دیگر برخی معتقدند اصلاح‌طلبان ‌باید در مناظرات انتخاباتی باید در کنار روحانی کاندیداهایی داشته باشند که در صورت لزوم آنها را وارد عرصه کنند، اما در مقابل برخی معتقدند که شیخ دیپلمات خود با تسلط و اشراف بر مسائل و مشکلات به‌تنهایی می‌تواند از پس رقبای انتخاباتی برآید. باید دید که در روزهای باقیمانده در سپهر سیاست ایران چه وقایعی رخ خواهد داد. برای بررسی لزوم یا عدم لزوم حضور کاندیدای پوششی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو با حسین کاشفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخته است که می‌خوانید.
محمد علی نجفی در سخنانی متذکر شده‌ که آقای روحانی به‌تنهایی می‌تواند در انتخابات حاضر شود و قرار دادن کاندیدای پوششی در امتداد وی لزومی ندارد. ارزیابی شما چیست؟
اصلاح‌طلبان تاکنون برای انتخابات سال ۹۶ از آقای روحانی حمایت کرده‌اند. اگر با دید ملی به این موضوع نگاه شود، این نتیجه حاصل می‌شود که با عملکرد نسبتا موفق آقای روحانی، بهتر است که دولت او در دور بعدی نیز ادامه داشته باشد. آقای روحانی بر مسائل و مشکلات کشور اشراف دارد و طبعا برنامه‌هایی را هم برای رفع آنها خواهد داشت. بنابراین صلاح کشور در این است که آقای روحانی در ۴ سال آینده نیز تشکیل دولت دهد. زمانی که آقای روحانی به‌ عنوان کاندیدای حداکثری اصلاح‌طلبان مطرح‌شد، طبیعی است که نام کاندیدای دیگری مطرح نشود. زمانی بحث کاندیدای پوششی قابل‌طرح است که ضرورت آن احساس شود، اما در حال حاضر ضرورتی برای اینکه در کنار آقای روحانی نفرات دیگری به هر عنوانی حضور پیدا کنند، وجود ندارد.
مخالفان دولت می‌توانند در این عرصه کاندیداهای خود را داشته باشند، اما با تجربه‌ای که از انتخابات سال ۹۲ وجود دارد و باتعدد کاندیدا که در جریان اصولگرا می‌بینیم، طبیعتا همان روال ۹۲ پیش خواهد آمد و همان اشخاص یا اشخاصی شبیه به آنها به صحنه خواهند آمد. البته این موضوع جای نگرانی ندارد و مخالفان هم صرفا برای شکسن آرای آقای روحانی می‌آیند چون خودشان می‌دانند توان شکست دادن آقای روحانی را ندارند و همچنین از پایگاه رای مناسبی هم برخوردار نیستند. نباید فراموش شود که مردم در جریان هستند و عملکرد دولت‌های نهم و دهم را دیده‌اند. ازاین‌رو عملکرد این دولت را با دولت‌های گذشته مقایسه می‌کنند. دوران شعار دادن به پایان رسیده و مردم نیز آگاهی لازم را پیداکرده‌اند.
نمونه عینی آگاهی مردم در انتخابات مجلس گذشته بود که در تهران و شهرهای بزرگ لیست اصلاح‌طلبان رای آورد. با اتفاقاتی که در سال‌های ۹۲ و ۹۴ رخ داد، طبیعی است که اصولگرایان معتدل هم به سمت آقای روحانی متمایل شوند و از او حمایت کنند. اصلاح‌طلبان نیز بخصوص با محوریت رئیس دولت اصلاحات جایگاه مناسبی در جامعه دارند. ازاین‌رو حتی اگر اصولگرایان با برنامه کاهش آرای آقای روحانی به صحنه بیایند، فکر نمی‌کنم اتفاق خاصی رخ دهد.
آیا دولت با عملکرد خود در همه حوزه‌ها توانسته رضایت نسبی مردم را جلب کند؟ مردم باتجربه دولت قبل و دیدن عملکرد این دولت چه تصمیمی خواهند گرفت؟
قبل از برجام نگاه جهان به ایران بر مبنای ایران هراسی بود اما تیمی که از طرف دولت انتخاب شد، با دیپلماسی بسیار قوی مذاکرات هسته‌ای را به سرانجام رساند تا نگاه جهان به ایران تغییر کند. این توافق دستاورد کمی نبود. گرچه در کشور ما عده‌ای نمی‌خواهند این توافق را ‌مانند یک دستاورد ملی ببینند، اما این مذاکرات در تاریخ ماندگار خواهد شد. البته این طبیعی است، چون زمانی که وارد گفت‌وگو می‌شویم، در داخل کشور باید امنیت و آرامش فراهم باشد و زمانی که امنیت باشد، قانون حکمفرما می‌شود و بی‌قانونی و بداخلاقی رخت برمی بندد، بنابراین در چنین شرایطی، اشخاص نمی‌توانند به بی‌قانونی‌های خود ادامه دهند.
مخالفان دولت چون منافع خود را درخطر می‌بینند، سعی در تخریب برجام دارند؛ در غیر این صورت خیلی هم خوب است که از دید انتقادی، مشکلات و نواقص گفته شود تا دولت درصدد رفع آن برآید. البته این مهم به شرطی محقق می‌شود که واقعا نگاه انتقادی باشد و برخورد سلبی صورت نگیرد، اما مشاهده می‌شود که برخوردهای صورت گرفته خارج از انتقاد، قانون و اخلاق است. البته آقای روحانی در موقع مقرر در مناظرات انتخاباتی می‌تواند پاسخ تمام تهمت‌ها و شائبه‌های به‌وجودآمده را بدهد. طرح این موضوع بدان معنی نیست که عملکرد دولت صد در صد موفق بوده و هیچ اشکال و ایرادی متوجه دولت نیست، بلکه عملکرد دولت کاملا نسبی است. شاید اگر این امنیت و آرامش وجود داشت بهتر می‌توانستیم در جذب سرمایه، اجرای پروژه‌های بزرگ، رفع بیکاری و از بین بردن رکود عمل کند. نباید فراموش شود که کارهای خوبی در زمینه رکود انجام‌ شدکه می‌توانست بیش از این هم صورت بگیرد، اما مشکلات و موانع موجب عدم تحقق بیشتر این امر شد. اگر نگاهی به عملکرد دولت بیندازیم و مجموع عملکرد دولت را مورد ارزیابی قرار دهیم، می‌بینیم که عملکرد دولت مثبت بوده و مردم نیز به این مسائل توجه دارند. اگر به نظرات صاحبنظران، نخبگان و احزاب توجه شود و همه در جهت رفع مشکلات برآیند، وضع جامعه رو به بهبودی و پیشرفت خواهد رفت.
آیا اگر در کنار آقای روحانی کاندیداهای پوششی قرار گیرند، بهتر می‌توانند تخریب مخالفان را بی‌اثر کنند یا خود آقای روحانی با اشراف به‌تمامی حوزه‌ها می‌تواند به‌تنهایی از پس این افراد برآید؟

بنده معتقدم چون آقای روحانی در تمامی حوزه‌ها اشراف کامل دارد و از گذشته نیز به دلیل مناصبی که در آنها حضورداشته، اطلاعات کافی در هر زمینه به دست آورده و با حضور در مقام ریاست جمهوری نیز به مسائل و موضوعات کشور تسلط کامل پیدا کرده است، می‌تواند به تنهایی در برابر رقبا قرار گیرد و از عملکرد خود دفاع کند. از سوی دیگر با توانمندی و ظرفیتی که در آقای روحانی وجود دارد، اینکه بگوییم اشخاص از جریان مقابل می‌توانند به او فشار بیاورند و روحانی را در تنگنا قرار دهند، صحیح نیست. این اتفاق در دوره دوم رئیس دولت اصلاحات رخ داد، اما شاهد بودیم که ایشان با اختلاف رای بسیاری نسبت به سایرین به ریاست جمهوری رسید. هر دولتی عملکردی دارد و آقای روحانی هم با روشی که دارد، می‌تواند از پس مخالفان خود برآید. مخالفان رئیس‌جمهور مسائل اقتصادی مثل تورم را مطرح خواهند کرد که طبعا آقای روحانی هم تورم ۴۴ درصد دولت قبل را که در این دولت تک‌رقمی شده و نرخ رشد اقتصادی را که در دولت قبل منفی ۳/۵ درصد بوده و در این دولت به مثبت ۷ درصد رسیده بازگو خواهد کرد. ازاین‌رو آقای روحانی با دست‌پر در انتخابات حاضر خواهد شد و از این لحاظ جای نگرانی وجود ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اقای کاشفی کدام اتهام چه خطای اقای روحانی کرده اینقدر با اسم یک ریس جمهور مانور ندهید یعنی چی که همه به خودشان اجازه میدهند به دکتر روحانی بی احترامی میکنند چرا در زمان جناب احمدی نژاد که الان سوژه شده در فضای مجازی از تین اتهامات نمیزدید و فکر کنم شما هم در این کشور بودید ان هشت سال کارنامه درخشان اورا دیده باشید دیگر کاری نبود که او انجام ندهد همه را بیچاره کرد اوره کرد دورغ گفت کم علیه روحنی شعار بدهید در کشور کسی جز او صادق نیست تنها کسی که دوزدی نکرد

    • بدون نام

      کسی نیست جزروحانی چهارسال دیگربایداین بدبختی راتحمل کنیم

    • مردم

      چ اتهامی مردم چشم دارن مردم فهم دارن میبینن میفهمن.میدونن ک دولت روحانی دروغ تحویل مردم میده.

    • بدون نام

      این کار فقط از دست احمدی نژاد بر میاد.بقیش سوسول بازیه.

    • hamed

      هرکه سوال کنه بهش گلابی میده چه جوابی داره اصلا ....

    • بدون نام

      چیه حسودا میخواین با چهارتا شرو بر مملکتو بهم بریزین روحانی خودش میدونه که نباید باادم بی ابرو بحث کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج