۴۹۲۹۱۳
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

تدوین برنامه پیشگیری از خودکشی دانشجویان

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت روان وزارت علوم از تدوین برنامه عملیاتی پیشگیری از خودکشی در محیط‌های دانشجویی خبر داد و گفت: با توجه به حساسیت موضوع خودکشی در فضاهای دانشگاهی، برنامه عملیاتی پیشگیری از بروز آن در محیط‌های دانشجویی سال آینده تدوین می شود.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت روان وزارت علوم از تدوین برنامه عملیاتی پیشگیری از خودکشی در محیط‌های دانشجویی خبر داد و گفت: با توجه به حساسیت موضوع خودکشی در فضاهای دانشگاهی، برنامه عملیاتی پیشگیری از بروز آن در محیط‌های دانشجویی سال آینده تدوین می شود.

دکتر حمید یعقوبی، در بیست و هشتمین گردهمایی رؤسای مراکز مشاوره دانشگاه های سراسر کشور که امروز در سازمان امور دانشجویان برگزار شد، با تاکید بر اینکه در بیش از ۱۱۰ دانشگاه دولتی و غیردولتی، کانون همیاران سلامت روان دانشجویی تشکیل شده است، اظهار کرد: بیش از ۹۰ کانون در دانشگاه های دولتی ایجاد شده است و بیش از ۶ هزار نفر از دانشجویان در این کانون ها ثبت نام کرده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: همایش کانون همیاران سلامت روان دانشجویان، فروردین سال ۹۶ برگزار می شود و رویکرد آن فرهنگی و آموزشی خواهد بود که در خصوص مسائل مختلف روان شناسی و آسیب های اجتماعی مباحثی مطرح می شود و کارگاه های آموزشی برای همیاران سلامت و این که چگونه می توانند در زمینه های مختلف به دانشجویان کمک کنند برگزار خواهد شد.

دکتر یعقوبی همچنین گزارشی از برنامه‌های سال آینده مرکز مشاوره و سلامت وزارت علوم ارائه داد و افزود: برنامه های مختلفی برای سال آینده پیش بینی شده است که برنامه "پیام" به عنوان یک بسته آموزشی از جمله این برنامه‌ها می باشد که در بحث پیشگیری از مواد مخدر تهیه شده است.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت برنامه دانشگاه عاری از دخانیات را از دیگر برنامه‌های جدی در حوزه مشاوره و سلامت روان در سال آینده دانست و گفت: برنامه بعدی ما برنامه بدیع یعنی دانشگاه عاری از دخانیات است که سال آینده جدی تر به این مسئله پرداخته خواهد شد. بطوریکه ۳۵ دانشگاه اعلام کردند که حاضرند طرح دانشگاه عاری از دخانیات را اجرا کنند.

وی با تاکید بر اینکه تعامل مراکز مشاوره با کمیسیون موارد خاص دانشگاه ها افزایش می یابد، اظهار کرد: شیوه نامه کمیسیون موارد خاص با کمک مراکز مشاوره بازنگری خواهد شد تا این برنامه روش مندتر انجام شود.

یعقوبی از برنامه های جدید دیگر که طرح مداخله در شکست های عاطفی است اشاره کرده و اظهار داشت: مباحث ارتباطی از جمله مباحثی است که در دانشگاه ها تعداد مراجعان زیادی دارد، بیش از یک سوم علت مراجعه به مراکز مشاوره توسط دانشجویان، مشکلات ارتباطی است.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم افزود: یکی از مباحث دیگری که از برنامه های سال آینده است بحث شناسایی منابع و شدت استرس دانشجویی است و ما دنبال این هستیم با ابزارهایی که داریم دغدغه و نگرانی های دانشجو را شناسایی کنیم و بتوانیم شدت استرس دانشجو را کاهش دهیم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: مبحث دیگری که در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی مطرح می شود بحث هوش اخلاقی است که این بحث به دانشگاه شهید بهشتی واگذار شده تا طرح مذکور را آماده کند.

یعقوبی در ادامه به تهیه برنامه عملیاتی پیشگیری از خودکشی در محیط های دانشجویی اشاره کرد و گفت: خودکشی در دانشگاه ها بسیار کم است ولی حساسیت آن بسیار زیاد است، برنامه ای در این زمینه تدوین کرده ایم و همچنین با دانشجویانی که خودکشی کرده اند و خودکشی آنها منجر به مرگ نشده مصاحبه هایی داشتیم و پرونده دانشجویانی که خودکشی منجر به مرگ داشته اند را ارزیابی کرده ایم و بر این اساس، بسته‌ای را تهیه کرده ایم تا از بحث خودکشی در دانشگاه‌ها پیشگیری شود.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم در ادامه به وضعیت عملکرد مراکز مشاوره طی سالهای ۹۲، ۹۳ و ۹۴ اشاره کرد و گفت: یکهزار و ۵۰۹ مشاور در حال حاضر در ۱۰۰ دانشگاهی که ارزیابی شده اند،فعالیت می‌کنند.

یعقوبی به وضعیت تحصیلی مشاوران حاضر در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: نیمی از فعالان حوزه مشاوران دانشجویی، فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد هستند و یک پنجم آنها وضعیت تحصیلی شان دکتری است و توصیه ما این است که کار درمان را به لیسانسه ها نسپاریم.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم ادامه داد: در سال ۹۴، ۱۵۹ هزار جلسه مشاوره برگزار کرده ایم و از این ۱۵۹ هزار جلسه مشاوره، ۳۵ درصد مراجعان مسائل ارتباطی را مطرح کردند و به ترتیب اول مسائل ارتباطی، سپس تحصیلی و سپس اضطرابی، عمده ترین مسئله مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره طی سه سال گذشته بود و این نشان می دهد تغییراتی نسبت به سالهای قبل به وجود آمده چرا که در سالهای قبل، اولین مسئله، مسئله تحصیلی بود.

یعقوبی تصریح کرد: طی سه سال ۹۲، ۹۳ و ۹۴، ۱۰۴ هزار دانشجو به مراکز مشاوره مراجعه کرده اند و همچنین ارزیابی ها نشان می دهد که مراجعه دانشجویان پسر به مراکز مشاوره افزایش پیدا کرده است. ۸۰ درصد مراجعان، دانشجویان مجرد بوده و ۶۰ درصد مراجعان را دانشجویان خوابگاهی تشکیل می دهند.

وی در پایان به فضای فیزیکی مراکز مشاوره در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این زمینه رشد داشته ایم و در سال ۹۴ فضای فیزیکی مراکز مشاوره از ۱۶.۵ متر در سال ۹۲ به ۲۲متر در سال ۹۴ رسیده است و این نشان می دهد که دانشگاه ها به مراکز مشاوره و فضای فیزیکی هم اهمیت می دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دوصد گفته چون نیم کردار نیست...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج