۴۹۳۳۶۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

لوکیشن فیلم «مهمان مامان» مرمت می‌شود

دبیر کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران خبر داد: لوکیشن «مهمان مامان» پس از سال‌ها بی‌توجهی، با همکاری دو دستگاه دولتی مرمت و احیا و به «مرکز فناوری پژوهشگاه میراث فرهنگی» تبدیل می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: دبیر کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران خبر داد: لوکیشن «مهمان مامان» پس از سال‌ها بی‌توجهی، با همکاری دو دستگاه دولتی مرمت و احیا و به «مرکز فناوری پژوهشگاه میراث فرهنگی» تبدیل می‌شود.
لوکیشن فیلم «مهمان مامان» مرمت می‌شود

تا اوایل دهه‌ ۸۰ اطلاعات چندانی از خانه‌ «سرهنگ ایرج» در اختیار نبود، تا این‌که تبدیل این خانه به لوکیشن چند فیلم و سریال و ثبت بنا توسط میراث فرهنگی، این خانه‌ تاریخی که تا قبل از یدک کشیدن نام «مهمان مامان» به خانه‌ی «سرهنگ ایرج» مشهور بود، به مرکز «فناوری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی » تبدیل شود.

سجاد عسگری، دبیر کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران درباره‌ وضعیت این خانه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: این خانه پس از سال‌ها جان تازه‌ای گرفته و از داخل در حال مرمت و احیاست. براساس آنچه که روی تابلوی ورودی این بنا نصب شده، این خانه تاریخی که یکی از "کامل‌ترین خانه‌های تهران" است، قرار است به «مرکز فناوری پژوهشگاه میراث فرهنگی» تبدیل شود.

به گفته‌ وی، این پروژه بین «پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی» و «معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» مشترک است و براساس آنچه اعلام شده، قرار است تا پایان سال ۱۳۹۶ تکمیل و به پاتوقی علمی و فرهنگی تبدیل شود.

خانه سرهنگ ایرج یا همان خانه «مهمان مامان» در خیابان پامنار، کوچه صوفیانی، حدود ۱۵ سال پیش و بعد از تخلیه ملک توسط مالک، لوکیشن فیلم‌برداری چند فیلم و سریال شد که آخرین قرعه به نام «مهمان مامان» افتاد.

این خانه در دوره ریاست رحیم مشایی در سازمان میراث فرهنگی خریداری شد و فاز نخست مرمت آن در سال ۸۸ به پایان رسید، اما پس از مرمت درِ آن برای همیشه بسته شد. با بسته شدن در خانه، این مدتی مامن معتادان شد و حتی چند بار درِ خانه را دزدیدند، تا این‌که میراث فرهنگی در خانه را گِل گرفت.

در پرونده ثبتی خانه تاریخی منسوب به سرهنگ ایرج آمده، براساس نقشه حصار صفوی موسیو کرشیش، که اولین نقشه تهران براساس نفشه کشی علمی بوده است، این بنا به نام خانه «میرزا آقا خان» در محدوده زمین‌های منسوب به میرزا نوشته شده است .در دوره بعدی براساس نقشه حصار ناصری عبدالغفار، این ملک به نام خانه «میرزا زکی خان خوئی» ثبت شده است که قدمتی بیش از صد سال دارد.

کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در پرونده ثبتی این خانه آورده اند که مالک اولیه بنا مشخص نیست، اما براساس اسناد ارائه شده، این بنا به مدت ۶۰ سال در اختیار سرهنگ ایرج، از سرداران دوره پهلوی اول و دوم، خانواده و ورثه آن بوده است تا آنکه در سال ۷۰ مالکیت آن در اختیار شخصی به نام مشتاقی قرار گرفت و سپس در سال ۸۲ به شخصی با نام «شمس» فروخته شد. در جریان ثبت پرونده این خانه، کارشناسان آورده‌اند که مالک مصمم به تخریب بناست. با این حال، این بنا با شماره ۱۳۸۵۷ در روز بیست و پنجم آبان ماه سال ۸۴ در فهرست میراث ملی ثبت شد.
لوکیشن فیلم «مهمان مامان» مرمت می‌شود
در خانه سرهنگ ایرج قبل از آغاز احیای خانه گِل گرفته شد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج