۴۹۶۷۲۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

پیام انفجارهای تروریستی دمشق به سوریه

طرف هایی که از معارضان سوریه حمایت می کنند چه عرب باشند چه غربی، اخیرا و پس از آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شروع به تغییر استراتژی خود کرده اند و مقوله حتمیت براندازی نظام بر سر زبان سخنگویان این معارضان بازگشته است

جماران نوشت: طرف هایی که از معارضان سوریه حمایت می کنند چه عرب باشند چه غربی، اخیرا و پس از آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شروع به تغییر استراتژی خود کرده اند و مقوله حتمیت براندازی نظام بر سر زبان سخنگویان این معارضان بازگشته است ، علاوه بر آن معارضان در بازگشت به مذاکرات آستانه این پا و آن پا می کنند و شروط خود را در مذاکرات ژنو سخت گیرانه تر می کنند و حرف و حدیث های نگران گننده جدیدی از زبان مسئولان دولت جدید آمریکا شنیدیم که درباره ضرورت اعزام نیروهای مارینز بیشتری به سوریه به جز ۴۰۰ نیرویی که هفته پیش به سوریه رسیدند، دم می زند.

«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرا منطقه ای رأی الیوم به انفجارهای تروریستی دمشق در روز گذشته-شنبه- پرداخت و نوشت: دو انفجار روز گذشته اتوبوس های حامل زائران عراقی را در نزدیکی مقبره «باب الصغیر» در منطقه «الشاغور» یکی از محله های قدیمی دمشق را هدف قرار داد و به گفته «محمد الشعار» وزیر کشور سوریه منجر به کشته شدن(شهادت) 59 نفر و زخمی شدن 120 نفر دیگر شد .

تا زمان نوشتن این سطرها هیچ گروهی مسئولیت انفجارها را به عهده نگرفت لیکن انگشت اتهام به سمت گروه های معارض سوری نشانه رفته است که به دنبال براندازی نظام حاکم و نیز به سمت گروه تروریستی داعش و «هیأت تحریر الشام» یا همان ائتلاف سابق جبهه النصره نشانه رفته است آن هم با توجه به شکل طایفه ای انتقامجویانه این انفجارها و هویت قربانیان مذهبی آن هاست.

چیزی که این استنتاج را محتمل تر می کند آخرین حمله تروریستی است که پایتخت سوریه در ماه فوریه سال 2016 شاهد آن بود و زائران ایرانی و اتوبوس های آنها را در منطقه «السیده زینب» هدف قرار داد؛ حمله تروریستی که منجر به شهادت 134 زائر و زخمی شدن صد ها نفر دیگر شد.

می توان مضمون پیامی که عاملان این عملیات تروریستی آن هم در این زمان می خواستند آن را برسانند این گونه خلاصه کرد:

نخست: تلاش برای انتقال جنگ به قلب پایتخت سوریه و مناطق ساحل شمالی و برخی شهرهای دیگر مانند «حمص» و «لاذقیه» به عنوان شهرهای امن تر و باثبات تر و نزدیک به دولت سوریه و هدف از آنها نیز انتقام یا جبران از دست دادن شهرهای اصلی مانند «حلب» و «تدمر» و مناطق «الغوطه» در نزدیکی دمشق.

دوم: از هم پاشیدن مذاکرات جاری کنونی برای رسیدن به آتش بس که همه مناطق سوریه را شامل شود به ویژه مذاکراتی که در آستانه برگزار شد و انتظار می رود که دور دوم آن در روزهای آینده برگزار شود و در آن فقط گروه های مسلح شرکت کنند یا مذاکرات در جریان ژنو است که گروه های سیاسی در آن شرکت دارند و تلاش هایی وجود دارد برای آن که دور پنجم مذاکرات ژنو در اواخر ماه جاری برگزار شود.

سوم: گروه های قرار داده شده در فهرست تروریسم و دور شده از مذاکرات که همه طرف هایی که جنگ علیه تروریسم را انجام می دهد به رغم اختلاف های زیاد میان آنها بر سر پاک سازی شان توافق دارند، می خواهند نشان دهند که همچنان وجود دارند و قوی هستند و می توانند به مناطقی برسند که امن هستند و در کنترل دولت سوریه قرار دارند.

بی تردید این عملیات تروریستی اختلال امنیتی بزرگی برای نظام در دمشق به شمار می رود لیکن در عین حال به سود نظام سوریه است و دلیل اش که به آن استناد کرد و تلاش کرد که بسیاری را در غرب و شرق قانع کند که خود این کشور در معرض عملیات های تروریستی گروه های تروریستی از همان روز نخست بحران قرار دارد و اینکه شریک اصلی در جنگ علیه تروریسم است را مورد حمایت قرار می دهد.

هدف قرار دادن زائران شیعه چه ایرانی باشند چه عراقی هدفش تعمیق شکاف طایفه ای و فرقه ای است و در نهایت انتقام جویی مذهبی در منطقه است و اشاره به این دارد که جنگ در سوریه فرقه ای طایفه ای است اگر چه در نظر بسیاری جنگ سوریه جنگ طایفه ای و فرقه ای نیست.

طرف هایی که از معارضان سوریه حمایت می کنند چه عرب باشند چه غربی، اخیرا و پس از آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شروع به تغییر استراتژی خود کرده اند و مقوله حتمیت براندازی نظام بر سر زبان سخنگویان این معارضان بازگشته است ، علاوه بر آن معارضان در بازگشت به مذاکرات آستانه این پا و آن پا می کنند و شروط خود را در مذاکرات ژنو سخت گیرانه تر می کنند و حرف و حدیث های نگران گننده جدیدی از زبان مسئولان دولت جدید آمریکا شنیدیم که درباره ضرورت اعزام نیروهای مارینز بیشتری به سوریه به جز 400 نیرویی که هفته پیش به سوریه رسیدند، دم می زند.نیروهایی که اکنون در شهر«منبج» مستقر شده اند و از آن خطرناکتر این است که برخی مسئولان آمریکایی در این دولت می گویند که نیروهای آمریکایی حتی پس از از بین بردن تروریسم و از بین بردن عناصر داعش، در سوریه باقی می مانند.

همه حملات تروریستی که غیرنظامیان را هدف قرار می دهند محکوم هستند و حمله اخیر در نزدیکی مقبره باب الصغیر در دمشق قدیمی در صدر این عملیات هایی است که محکوم است زیرا حالت خوش بینی که بر سوریه و منطقه پس از موفقیت ملموس در توافق آتش بس و کاهش میزان قتل به پایین تر حد آن از زمان تعیین سرنوشت شهر حلب به وجود آمد را از هم می پاشد.

انفجارهای اخیر دمشق یادآور انفجارهای مشابه آن است که یک مرکز امنیتی در پایتخت سوریه را در ابتدای بحران هدف قرار داد و نشانه ای برای آغاز مرحله تسلیح معارضان است و نیز یادآور انفجار دیگری است که دو مرکز امنیتی در شهر «حمص» در دو هفته پیش را هدف قرار داد با این تفاوت اساسی که انفجار دمشق زائران غیرنظامی را هدف قرار داد چه بسا برای آن که عراق را به شکل بزرگتر و عمیق تر به بحران سوریه بکشاند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج