adexo3
۴۹۸۷۱
۸ نظر
۵۰۰۰
۸ نظر
۵۰۰۰
پ

تابوی روابط جنسی شکسته می شود؟

سید حسن موسوی چلک خبر گزاری مهر روز گذشته خبری را از اداره ایدز وزارت بهداشت اعلام کرد مبنی بر افزایش افراد مبتلا به ایدز در سال ۱۳۹۱ از طریق روابط جنسی. طبق این گزارش از سال ۱۳۶۵ تا اول فروردین ۱۳۹۲ تعداد ۲۶۱۲۵ نفر افراد مبتلا به اچ.آی.وی و ایدز شناسایی شدند که زنان ۱۰/۲ در صد را تشکیل می دهند.

خبرآنلاین: سید حسن موسوی چلک خبر گزاری مهر روز گذشته خبری را از اداره ایدز وزارت بهداشت اعلام کرد مبنی بر افزایش افراد مبتلا به ایدز در سال ۱۳۹۱ از طریق روابط جنسی. طبق این گزارش از سال ۱۳۶۵ تا اول فروردین ۱۳۹۲ تعداد ۲۶۱۲۵ نفر افراد مبتلا به اچ.آی.وی و ایدز شناسایی شدند که زنان ۲/۱۰ در صد را تشکیل می دهند.

این نکته را هم در نظر داشته باشیم این آمار شامل همه افراد مبتلا نیست و در خوش بینانه ترین حالت این آمار باید با ضریب ۴ یا ۵ محاسبه شود) ۳۳/۶ درصد از طریق روابط جنسی و ۵۲.۱ درصد از طریق اعتیاد تزریقی مبتلا شدند.

طبق این آمار و آمار های سال قبل توجه به چند نکته ضروری می باشد:

۱- آمار زنان مبتلا در حال افزایش است.گرچه هنوز وجه غالب مردان، مبتلا هستند.

۲- بیشترین گروه درگیر جمعیت فعال کشور یعنی۲۵ تا ۳۴ ساله هستند.

۳-در سال ۱۳۹۰ افراد شناسایی شده از طریق روابط جنسی غیر ایمن(محافظت نشده) نسبت به سال ۱۳۸۹ حدود ۲۱/۲ درصد تغییرات مثبت داشته است ولی در سال ۱۳۹۱ نسبت به سال ۱۳۹۰ این تغییرات به ۳۳/۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

۴- خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده انتقال از طریق فراورده های خونی طبق این گزارش در سال ۱۳۹۱ صفر اعلام شده است.

۵- این افزایش نباید منجر به بی توجهی یا کم توجهی به موضوع انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی شود چرا که هنوز اعتیاد تزریقی رتبه اول را دارد.ولبی در مقایسه با کل افراد شناسایی شده در این مدت اعتیاد تزریقی ۶۸/۶ درصد را در بر می گیرد که این نسبت در سال ۱۳۹۲ به ۵۲/۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

۶- در زمینه اعتیاد تزریقی با انجام اقدامات کاهش آسیب شاهد این کاهش بودیم و مراکز کاهش آسیب را پذیرفتیم ولی آیا در خصوص روابط جنسی هم این گونه خواهد بود؟بدون شک بیشترین افرادی که از طریق روابط جنسی غیر ایمن یا محافظت نشده مبتلا شدند دارای روابط نامشروع بودن و با توجه به زیرزمینی بودن این نوع ارتباطات وحساسیت های که در جامعه در این زمینه وجود دارد ما نمی تواتیم همچون اعتیاد، مراکز کاهش آسیب را در جامعه فعال و فراگیر کنیم و مقاومت های زیادی خواهد شد. (گر چه امروزه توجه به آموزش در این زمینه یک ضرورت است در غیر این صورت در آینده ایدز مشکلات جدی تری را برای ما ایجاد خواهد کرد که مدیریت آن به مراتب دشوار تر از اعتیاد خواهد بود).

۷-بپذیریم که در این زمینه باید اطلاع رسانی کرد و به مردم در رابطه با روابط جنسی ایمن اطلاعات صحیح و بموقع داد و این تابو را شکست.

سید حسن موسوی چلک

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اينجا هاجم فرهنگي بيداد ميكنه و بسسسسسسسسسسسسسسسسسس

    • zari

      جاي اينكه مثل كبك سرشون رو بكنن زير برف با آموزش درست و مناسب لااقل ازين خطرات پيشگيري كنن، چيزيه كه تو جامعه هست و كاريشم نميشه كرد

    • بدون نام

      زنان و مردان نباید تن به فساد بدهند و هرچه فشار و
      سختی در این راه کشیدند باید افتخار آمیز باشد.

    • آلیس

      شماره ی 7"که در این زمینه"
      ابین یعنی چی؟

    • بدون نام

      بر اساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، از مهرماه سال 91 تا نخستین روز سال جاری مجموعاً 26 هزار و 125 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که 8/89 درصد آنان را مردان 2/10 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

      این مطلب و امروز خودتون گذاشتید مجله جام 20 درصد برای خانومها اختلاف داره

    • منوچهر

      بالاخره که چى بايد به دخترپسرا آموزش ارتباط جنسى سالم توضيح بديم

    • shabnam gol

      باسلام
      لطفااصلاح بنمایید:

      سید حسن موسوی چلکخبرگذاری(موسوی چلک خبرگذاری)
      اعتیاد تزریقی 68/6 درسد (درصد)
      مبتلا شسدند (شدند)
      متشکرم

    • jamshid

      اموزش وپیشگیری راه حل مناسبی برای جلوگیری از ایدز است .راه کارهای دینی هم مثل صیغه یا عقد موقت کار سازه بهتره به این مورد مهربانانه ومعقولانه نگاه کنیم .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج