۴۹۹۴۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

ادامه حاشیه‌ های ایرانی ها در حراج كريستی

ماجراي اثر تقلبي «فرامرز پيل‌آرام»، نقاش و خوشنويس معاصر ايراني و از پيشگامان مكتب سقاخانه در حراج كريستي در آخرين روز فروردين ماه مطرح شد.

روزنامه تهران امروز : ماجراي اثر تقلبي «فرامرز پيل‌آرام»، نقاش و خوشنويس معاصر ايراني و از پيشگامان مكتب سقاخانه در حراج كريستي در آخرين روز فروردين ماه مطرح شد.

زماني كه در اين دوره از حراج كه در دوبي برگزار شده بود، قرار بود نقاشي «پيل‌آرام» با حداقل قيمت ۱۰۰ هزار دلار به حراج گذاشته شود كه به دليل تقلبي بودن اثر، اين كار متوقف شد.

به نظر مي‌رسد مجموعه‌داري كه اين اثر را به حراج كريستي ارائه كرده، تابلوي «پيل‌آرام» را از شاگرد او خريده. «عليرضا سميع‌آذر»، مجموعه‌دار و مشاور ارشد و رايزن اصلي حراج كريستي در ايران در همان زمان در گفت‌وگو با تهران امروز درباره اين ماجرا گفته بود: مجموعه‌داري كه اين تابلو را ارائه كرده از كساني كه اين اتهامات را به او وارد كرده بودند شكايت مي‌كند.

به گفته «سميع آذر»، اين اثر، اولين كار پيل‌آرام بود كه پس از شش دوره به كريستي راه يافته و كساني كه ادعاي اصلي نبودن كار پيل‌آرام را مطرح كردند، مطمئنا به‌دنبال لطمه زدن به هنر ايران بودند وگرنه مي‌توانستند ادعا و مدارك خود را مبني بر اصلي نبودن كار پيل‌آرام به صورت رسمي به موسسه كريستي ارائه كنند نه اينكه با اس‌ام‌اس يا تلفن زدن، چنين جو بي‌ثمري راه بيندازند.

اما پسر مرحوم پيل‌آرام به‌تازگي در گفت‌وگويي عنوان كرده كه آن اثر، واقعا تقلبي بوده! همان زمان هم اين سوال مطرح بود كه چرا حراجي كريستي اثري تقلبي از يك هنرمند مشهور ايراني را در كاتالوگ فروش خود به جاي اثر اصل معرفي كرده و جالب است كه به‌خاطر اعتراض پسر پيل‌آرام، از گردونه حراج خارج شده. «علي پيل‌آرام» درباره تقلبي بودن اين اثر مي‌گويد: «عكس‌هاي اثر را كه ديدم كمي شك كردم.

آنها را با كارهاي پدرم كه در خانه داريم مقايسه كردم. اين كار از نظر رنگ به هيچ وجه به كارهاي پدرم نزديك هم نيست. مهم‌ترين عنصر در اين كارها امضاست. اصلا امضايي كه در پايين اين اثر است برعكس است و جاي درستي نيز كشيده نشده. پدرم هميشه كارهايش را پايين دست راست تابلو امضا مي‌كرد در حالي‌كه اين اثر امضايش در وسط كار است.» او بعد از اينكه تقلبي بودن را حدس مي‌زند سريع دست به كار مي‌شود و به مسئولان اطلاع مي‌دهد: «از طريق پيامك و ايميل خبررساني كردم چون فرصت كم بود و كار آنچناني از دستم برنمي‌آمد.

من به عنوان فرزند فرامرز پيل‌آرام بسيار متاثر شدم كه قرار است اثري تقلبي از پدرم به فروش برسد و سر كسي كلاه گذاشته شود. اخلاقا شرمسار خريدار آن مي‌شدم. عكس كار را به چند نفر از نزديكان پدرم نشان دادم كه همگي متفق‌القول بودند كه اثر تقلبي است. همه مهرهايي كه پدرم با آنها كار مي‌كرد نزد خانواده پيل‌آرام است و حتي يكي از آنها هم جايي نرفته است. من اثر را با مهرهاي پدرم تطبيق دادم و تقلبي بودن آن برايم محرز شد.»

در واقع آن حلقه مفقوده‌اي كه در رابطه با اين اتفاق مطرح شده بود همين تقلبي بودن اثر است كه توسط پسر مرحوم پيل‌آرام كشف شده است. اما به نظر مي‌رسد با اين اتفاق هم به هنر ايران توهين شده و هم صلاحيت و نظارت حراج كريستي زير سوال رفته است. اين اتفاق در حالي مي‌افتد كه سال گذشته هم يك اثر تقلبي از «سهراب سپري» به اين حراج مشهور راه يافته بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج