اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۵۲۳۱۹۰
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

روزگار سپری‌ شده پوپولیست‌ ها

بازار وعده‌های پوپولیستی از طرف برخی کاندیداهای ریاست‌جمهوری همچنان داغ است. با وجود واکنش مسئولان، کارشناسان و فعالان اقتصادی به منطقی‌نبودن و محقق‌نشدن این وعده‌ها و هشدارهای مکرر به مردم، وعده‌های نجومی همچنان ادامه دارد.

روزنامه آرمان: بازار وعده‌های پوپولیستی از طرف برخی کاندیداهای ریاست‌جمهوری همچنان داغ است. با وجود واکنش مسئولان، کارشناسان و فعالان اقتصادی به منطقی‌نبودن و محقق‌نشدن این وعده‌ها و هشدارهای مکرر به مردم، وعده‌های نجومی همچنان ادامه دارد؛ وعده‌هایی چون ایجاد پنج‌میلیون شغل، ۵/۲برابر کردن درآمد، ارائه کارانه، دادن یارانه ۱۵۰‌هزار تومانی و... که نه تنها با منطق اقتصاد و واقعیت جامعه منطبق نیستند، بلکه بعضا در حدی ساده‌انگارانه اند که هر مخاطبی با یک ضرب و تقسیم ساده به نادرستی آن پی می‌برد.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که برخی کاندیداها با این گونه شعارها از نا‌آگاهی عوام استفاده می‌کنند و انتخابات جنگ بین جهل و آگاهی است و بهترین راه برای بی‌اثر کردن این شعارها، آگاه‌سازی مردم و شفافیت در تمام عرصه‌هاست.
عوام‌فریبی برخی کاندیدا‌ها
اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهوری، درباره مسائل مطرح شده توسط برخی نامزدها از جمله ایجاد اشتغال پنج‌میلیون نفری، یارانه ۲۵۰‌هزار تومانی و فضای مناظره‌های انتخاباتی و سایر وعده‌هایی که راه‌حلی برای تحقق آنها ذکر نمی‌شود گفته است: در صحبت‌هایی که کاندیداها در مناظره مطرح کردند، کمتر وارد طرح راه‌حل‌ها برای مسائل روی میز شدند. اگر مساله‌ای به نام آب در کشور وجود دارد، باید نسبت به حل آن طرح مساله شود و کاندیداها برنامه‌ خود را ارائه کنند نه اینکه بگویند باران زیاد می‌شود و این گونه مشکل حل خواهد شد. او در ادامه توضیح داد: پرداخت یارانه ۲۵۰‌هزار تومانی به آحاد مردم عوامفریبی است و چنین پولی در کشور وجود ندارد. در حال حاضر یارانه ۴۵‌هزار و ۵۰۰ تومانی به مردم پرداخت می‌شود که معادل ۴۳‌هزار‌میلیارد تومان می‌شود. حال اگر این رقم شش برابر شود، باید حدود ۲۶۰‌هزار‌میلیارد تومان به جامعه مورد نظر پرداخت شود.
بحث دیگری که در این زمینه وجود دارد افزایش یارانه در مورد دهک‌های پایین است. اگر به دهک‌های ضعیف یارانه پرداخت کنیم، بحث معقولی است، اما همچنان در مورد اینکه با چه مدلی این پرداخت در دستور کار قرار گیرد، صحبت‌های مختلفی مطرح می‌شود. اینکه آیا پرداخت پول نقد بهترین شیوه است یا باید به روش‌هایی همچون پرداخت هزینه تحصیلی، بن غذا و... نیز توجه شود. اینکه یارانه به‌صورت پول نقد پرداخت شود بهترین راه‌حل نیست. حتی در کشوری همچون آمریکا نیز یارانه غذا داریم و اصل پرداخت یارانه موضوع نامطلوبی نیست، اما اینکه به کل جمعیت کشور یارانه تعلق گیرد، کار غلطی است، بنابراین باید گروه‌هایی که یارانه دریافت می‌کنند و اینکه چه مدلی تحت نظر قرار می‌گیرد مورد توجه باشد. دبیر شورای عالی مناطق آزاد در مورد رفتار تخریبی برخی کاندیداها گفت: اینکه نامزدها چگونه رفتاری از خود بروز می‌دهند برای مردم مهم است و یکی از شاخص‌ها برای انتخاب نامزد مورد نظرشان رفتار نمایندگان خواهد بود.
در اولین مناظره، صحبت‌هایی نیز در ارتباط با قاچاق ۲۰‌میلیارد دلاری از سوی محمدباقر قالیباف مطرح شد. این رقم در حالی مطرح شد که دولت یازدهم بارها اعلام کرده که قاچاق از ۲۰‌میلیارد دلار به ۱۵‌میلیارد دلار کاهش یافته است. ترکان گفت: هیچ‌یک از ارقام اعلام شده صحیح نیست. قاچاق سالانه در کشور بین پنج تا شش‌میلیارد دلار است و بنده این رقم را با استناد به بازار ارز ارائه می‌کنم و معتقدم مابقی ارقام اعلامی، درست نیست. اگر دولت جایی اجازه می‌دهد مرزنشینان از برخی شرایط استفاده کنند، بر حسب مقررات است. این پدیده واردات مرزنشینی است و تابع قاعده و دستورالعمل است. بنابراین اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد باید مقررات اصلاح شود و این مقررات از قبل وضع شده است. به طور مثال اگر ته‌لنجی مشکل است، این مساله باید از طریق اصلاح مقررات مد نظر قرار گیرد و نباید به چنین مواردی به عنوان قاچاق در حال حاضر نگاه شود.
جفا در حق مردم
حمیدرضا صالحی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران نیز ضمن ارزیابی شعارهای اقتصادی برخی کاندیداهای ریاست‌جمهوری از جمله افزایش یارانه‌ها و ایجاد پنج‌میلیون شغل، گفت: شعارهای پوپولیستی که بر مبنای عدم مشارکت مردم در اقتصاد و صرفا پرداخت پول و یارانه بیشتر باشد، جفا در حق مردم است. سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران نیز درباره اظهارات یکی از کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری در خصوص چهار‌درصد افرادی که حق ۹۶‌درصد دیگر را خوردند، گفته است: با چه عدد و رقمی این چهار‌درصد ایجاد شده است؟ ما باید به سمت آزاد سازی اقتصاد کشور برویم. ما دنبال سرمایه داری نیستیم، به دنبال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه اقتصاد کشور هستیم. یعنی از اقتصاد دولتی در حد امکان رها شدن. در همین مورد محمدحسین برخوردار، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز معتقد است که تقسیم‌بندی جامعه به چهار‌درصد ثروتمند و ۹۶ ‌درصد فقیر تقسیم‌بندی درستی نیست و باید نسبت به شعارهایی که کاندیداها وعده آن را می‌دهند نظارت شود. وی گفته است: اکنون سطح آگاهی و تعداد تحصیلکردگان جامعه بالاست و می‌دانند که به ازای یک‌درصد رشد امکان ایجاد ۱۰۰‌هزار شغل وجود دارد.
واقعا چطور می‌توان ۱۵‌درصد رشد اقتصادی داشت و یک و نیم‌میلیون شغل ایجاد کرد؟ مهدی پازوکی، اقتصادددان با بیان اینکه برخی اظهارنظرها در حوزه اقتصاد، جو حاکم بر جامعه و اقتصاد را دچار تشنج و نگرانی می‌کند، یادآورشد: اگر حرف این کاندیدا این است که این سه‌میلیون سرمایه‌دار از راه‌های غیرمتعارف صاحب ثروت شده اند، چرا از قوه محترم قضائیه درخواست نمی‌کنند که دست این رانت‌خواران را رو کند و آنها را محاکمه کند؟ وی مشکل امروز اقتصاد ایران را توسعه تفکرات پوپولیستی دانست و گفت:گروهی فکر می‌کنند می‌توانند پا جای پای پوپولیست‌هایی بگذارند که در دولت قبل بر سرقدرت بودند، درحالی که دیگر نمی‌توان با تفکر سنتی یک جامعه صنعتی را اداره کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بیژن شکری

      جالب هست که همین آقایون که این وعده های رنگارنگ نجومی رو میدن یک راهکار ندادند تابحال(جز سوتی وحشتناک آقای قالیباف درباره ایجاد شغل در پتروشیمی ها که طبق آمار ایشون الان سی میلیون نفر فقط در پتروشیمی ها کار میکنندیعنی!!!) که از کجا این منابعش باید تامین بشه یک میلیون ایجاد شغل که پنجاه میلیارد دلار سرمایه گذاری میخاد فقط!!
      یارانه اگه بخواد دو برابر بشه درآمد دولت هم باید دو برابر بشه خب این دوبرابر شدن از کجاست از نفت چهل دلاری و مالیات محدودی که گرفته میشه و امکان بالابردنش هم بدلیل شرایط رکودی موجود امکانش نیست !!
      حرف زدنو و وعده قشنگ دادن که کاری نداره آخه منم همین الان میگم یارانه رو یک میلیون میکنم سالی ده میلیون شغل ایجاد میکنم !!!!از قدیم هم گفتن سنگ بزرگ نشانه نزدن است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج