۵۲۵۱۲۷
۸ نظر
۵۰۰۰
۸ نظر
۵۰۰۰
پ

«جمنا» عقب ماند، قالیباف تنها

«امان از محبت‌هایی که ظرفیت قالیباف را برای سومین بار و برای همیشه خواهد سوزاند و او را برای همیشه تمام خواهد کرد. همان طور که ظرفیت احمدی‌نژاد محبوب‌ترین دولت از مشروطه تاکنون را سوزاند»؛ این جملات تنها مشتی نمونه خروار از مناظره غیررسمی هواداران انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی با محمدباقر قالیباف در فضای مجازی است.

روزنامه ایران: «امان از محبت‌هایی که ظرفیت قالیباف را برای سومین بار و برای همیشه خواهد سوزاند و او را برای همیشه تمام خواهد کرد. همان طور که ظرفیت احمدی‌نژاد محبوب‌ترین دولت از مشروطه تاکنون را سوزاند»؛ این جملات تنها مشتی نمونه خروار از مناظره غیررسمی هواداران انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی با محمدباقر قالیباف در فضای مجازی است.
جملاتی که دیروز از سوی جعفر فرجی، معاون هماهنگی اقشار ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی در اینستاگرام مطرح شد و همراه موارد مشابه ریز و درشت روزهای قبل، اتحاد انتخاباتی دو نامزد اصولگرایان ائتلافی را در معرض تردید جدی قرار داد.
در شرایطی که اعضا و نزدیکان اصولگرایان ائتلافی موسوم به «جمنا» در یکی دو روز گذشته خبر داده‌اند محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی برای کشاندن انتخابات به دور دوم، تا روز رأی‌گیری در صحنه خواهند ماند، اما چالش میان بدنه ستادهای انتخاباتی رئیسی و قالیباف، این گزینه را مطرح می‌کند که «جمنا»یی‌ها ناکام از مجاب کردن دو نامزد برای انصراف به نفع دیگری، میدان را به توان رأی‌آوری شخصی و ستادی این دو نامزد خالی کرده‌اند و ترجیح می‌دهند به جای میانداری بیشتر، تحرکات انتخاباتی خود را به نامه اعتراضی به رئیس صدا و سیما تنزل داده و به زعم خود بکوشند نگاه‌ها را از منازعه هواداران رئیسی- قالیباف، به سوی حسن روحانی و اسحاق جهانگیری معطوف کنند. چه بعد از برگزاری اولین مناظره تلویزیونی نامزدها، محمدباقر قالیباف از حاشیه به متن بازگشت و توانست به تأسی از شیوه آزموده شده این دولت قبل، در گام اول توجه‌ها را به خود جلب کند.
این در حالی بود که بر اساس دو رأی‌گیری درونی «جمنا»، ابراهیم رئیسی بالاترین رأی را دارد و در یکی دو هفته گذشته توانسته یارگیری‌های موفق‌تری از قالیباف داشته باشد. بعد از حمایت سعید جلیلی عضو ارشد تیم مذاکره کننده دولت محمود احمدی‌نژاد، سعید مرتضوی رئیس سازمان تأمین اجتماعی در دولت احمدی‌نژاد، محمدمهدی زاهدی، علی نیکزاد و مسعود میرکاظمی وزرای محمود احمدی‌نژاد، دو تشکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حزب پایداری هم از رئیسی حمایت کردند. حسن عباسی ، نادر قاضی پور نماینده ارومیه ،جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت احمدی نژاد و سخنگوی « جمنا» هم قرار است برای جلب حمایت از رئیسی سخنرانی کنند.
به اعتقاد اعضای ستاد انتخاباتی رئیسی، وی در سفر به استان‌ها با استقبال خوبی روبه‌رو شده است و همین شانس او را نسبت به دیگر نامزدهای اصولگرا بیشتر می‌کند. اگر چه هنوز هیچ چهره شاخص یا حزب اصولگرا از محمدباقر قالیباف پشتیبانی نکرده است، اما حامیان ستادی او معتقدند بعد از مناظره تلویزیونی، آرای وی رشد قابل توجهی داشته است. چنان که خبرگزاری تسنیم به استناد نظرسنجی‌ها اذعان کرد که بعد از مناظره ابتدایی سیر رشد آرای قالیباف بیشتر شده و سیر رشد آرای رئیسی متوقف. حامیان رئیسی اما دیروز به همین نظرسنجی‌ها خرده گرفتند چنان که معاون هماهنگی اقشار ستاد انتخاباتی رئیسی تأکید کرد: «قالیباف از سال ۸۴ تا الان در نظرسنجی‌ها حدود ۲۰ درصد رأی دارد و هرکاری در طول این سالیان کرد و هر اقدامی کرد، رأی منفی‌اش بیشتر شد و این درصد هیچ گاه بالا نیامد و نخواهد آمد دلیلش ساده است.
جماعتی که این دور قالیباف را آوردند، در حقش خیانت کردند؛ اگر او چند سال بی سر و صدا کناری می‌ماند، ممکن بود بتواند در آینده نزدیک، طلسم ۲۰ درصد نظرسنجی‌هایش را باطل کند.» به گزارش ایلنا، فرجی افزود: «بازی نظرسنجی‌ها و نظرسازی‌ها معادلات واقعی کف صحنه را تغییر نخواهد داد و حیف ظرفیت‌های بزرگ اصولگرایی که سوختند و امروز به نقطه صفر خود نزدیک می‌شوند؛ در حالی که جریان مقابل هیچ کدام از ظرفیت‌های خودش را نابود نکرد.»
اعضای جمنا: رئیسی و قالیباف هر دو می‌مانند
اصولگرایان ائتلافی اما با تغافل از آنچه در فضای ستادی و مجازی دو نامزد تحت‌الحمایه‌اش می‌گذرد، اعلام کرده‌اند قالیباف و رئیسی تا پایان در صحنه خواهند ماند؛ البته این گروه بدون اشاره به اینکه تلاش‌هایش در ترغیب یکی از نامزدها برای انصراف به نفع دیگری ناکام مانده است، معتقدند حضور این دو نامزد اصولگرا، انتخابات را به دور دوم کشانده و احتمال پیروزی اصولگرایان ائتلافی را افزایش می‌دهد. دیروز مجتبی ذوالنوری نماینده اصولگرای قم در همایش بصیرتی «حماسه حضور» گفت: «با هدف کشاندن انتخابات ریاست جمهوری به مرحله دوم، سیدابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف - دو نامزد مورد حمایت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی موسوم به «جمنا»- به نفع یکدیگر در انتخابات ۲۹ اردیبهشت کنار نخواهند رفت.»
وی با اشاره به نتیجه نظرسنجی‌ها تصریح کرد: من در مناظره، آقای قالیباف را بهتر دیدم و نظرسنجی‌ها نیز حاکی از برتری آقای قالیباف است ولی آقای رئیسی هم قابلیت زیادی برای اداره کشور دارد. سیدمحمدجواد ابطحی دیگر عضو «جمنا» هم دیروز در گفت‌وگو با «تابناک» خبر داد: تا جایی که بنده با تیم آقای رئیسی در تماسم و از آنها می‌دانم، انصراف و کناره گیری این کاندیدای ریاست جمهوری از کارزار انتخابات، شایعه محض است و با توجه به اقبالی که از وی شده، ادامه ندادن حضور کار درستی نیست؛ بنابراین؛ وی تا آخر خواهد ماند. انصراف قالیباف به نفع رئیسی هم شایعه است و چنین چیزی تاکنون در جمنا مطرح نشده و قرار است هر دو نامزد تا روز آخر در انتخابات باشند. او انصراف یکی از نامزدهای اصولگرا به نفع دیگری را بازی انتخاباتی رقبا دانست؛ این در حالی است که بر اساس سازوکار ابتدایی اعلام شده از سوی «جمنا» قرار بود در سه رأی گیری نامزدهای این گروه از ۱۰ به ۵ و سپس به یک نامزد واحد تقلیل پیدا کند.
چنان‌که بعد از دومین رأی گیری ۵ نفر برای ثبت نام معرفی شدند اما تنها دو نامزد این گروه یعنی قالیباف و رئیسی تأیید صلاحیت شدند. مصطفی میرسلیم هم از نامزدهای ابتدایی «جمنا» بود که در جریان رأی‌گیرها حذف شد اما به نمایندگی حزب مؤتلفه اسلامی نامزد شده و در روزهای گذشته به کرات اعلام کرده است به نفع هیچ کس کنار نمی‌رود.مرضیه وحید دستجردی سخنــــــگوی «جمنا» دیروز در ستاد انتخاباتی رئیسی اطمینان داد که پس از پایان مناظره ها و نظر سنجی معتبر ، هر کدام از نامزدها که از اقبال عمومی بیشتری برخوردار باشند در صحنه مانده و دیگری به نفع او کنار خواهد کشید.
موضعگیری انتقادی باهنر و بادامچیان درباره شعارهای قالیباف
جدا از آنچه در بدنه ستادها می‌گذرد و آنچه اصولگرایان ائتلافی مطرح می‌کنند، تحرکات انتخاباتی چهره‌ها و احزاب اصولگرایان تاکنون به نفع محمدباقر قالیباف نبوده است. دیروز اسدالله بادامچیان قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی در گفت و گو با ایلنا از قالیباف خواست توضیح دهد که چگونه می‌خواهد ۵ میلیون شغل ایجاد کند.
او همچنین در گفت و گو با روزنامه شهروند تأکید کرد: «به نظر من، آرای قالیباف نسبت به ‌سال ٩٢ کمتر است. قالیباف کارنامه بدی را برای خود به جا گذاشته است که مهم‌ترین آن پلاسکو است. مردم ما نسبت به‌ سال ٩٢ آگاه‌تر شده‌اند و می‌دانند که به چه کسی باید رأی بدهند و آن مردمی که با کیک و ساندیس پای صندوق رأی می‌کشاندیم دیگر نیستند یا دوره‌شان تمام شده است. آقای قالیباف باید جوابگو باشد که هنوز جواب درست و منطقی درباره پلاسکو نداده است که جای تأسف است.» البته روابط عمومی حزب مؤتلفه اسلامی ساعتی بعد از انتشار این گفت‌وگو، تأکید کرد مطالب روزنامه شهروند از قول اسدالله بادامچیان تحریف شده، تقطیع شده و همراه با دروغ بوده است.
این اطلاعیه توضیح نداد سخنان بادامچیان درباره آرای محمدباقر قالیباف هم مشمول موارد یادشده هست یا نه.
همزمان با این اظهارات، بخشی از سخنان محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در انتقاد از شعارهای یارانه‌ای نامزدها در صدر اخبار قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری‌ها، نایب رئیس مجلس دهم در دانشگاه قرآن و حدیث شهر ری تأکید کرد: کسی که می‌گوید من یک‌میلیون شغل درست می‌کنم، باید بداند چقدر سرمایه‌گذاری کند. اینکه می‌گویند ما یارانه را سه برابر می‌کنیم اصلاً خزانه کشش این را ندارد.

وی با بیان اینکه «خزانه کشور اجازه زیاد کردن یارانه را نمی‌دهد»، اظهار داشت: می‌شود یارانه سه دهک بالا را کم کرد اما این کار شجاعت می‌خواهد و دولت یازدهم این کار را نکرد. اما معتقدم اگر طبقه پایین کار نکند و یک میلیون بگیرد، گداپروری است. خبر دارم برخی به یارانه‌ها نیاز دارند اما باید فرد احساس کند صدقه نیست و مزد کاری را می‌گیرد.

وی ادامه داد: من اظهار نظری روی نامزدها نمی‌کنم ولی بعضی از حرف‌ها برای تبلیغات خوب است و بعضی برای کشورداری بهتر است؛ ولی اگر بعضی از حرف‌ها که به درد کشور می‌خورد را بگویند باعث ریزش آرای آنها می‌شود.

او در بخش دیگری از سخنانش به موضوع شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: بودجه بعضی مناطق شهرداری تهران حتی برابر با بودجه بعضی از کلانشهرها مانند اصفهان و شیراز است.

باهنر ادامه داد: چند سال پیش که من بررسی کردم، گردش مالی بودجه شهرداری تهران بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال بود که این رقم برابر با بودجه کل عمرانی کشور و بودجه کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
میرسلیم نامزد حزب مؤتلفه اسلامی هم دیروز با طرح انتقاد از شعارهای انتخاباتی اصولگرایان گفت: وعده چند برابر کردن یارانه‌ها غیرعلمی است. به جرأت می‌گویم که این تنها یک شعار برای به دست آوردن رأی عامه مردم است...برخی برای اینکه رأی عوام را جمع کنند این گونه شعارها را مطرح می‌کنند و کاری به تحقق آن هم ندارند. وی با بیان اینکه «شعار و قول و قرار بیخودی به چه درد می خورد؟» افزود: به مردم بگویید با اتکا به چه چیزی و بر اساس کدام عملکردتان این قول‌ها را می‌دهید؟
علاوه بر این انتقادات تلویحی، موضعگیری انتخاباتی حزب پایداری، قالیباف را تنهاتر از گذشته در اردوگاه اصولگرایان نشان داد. این تشکل دیروز در اطلاعیه ای تأکید کرد: ابراهیم رئیسی را «اصلح» انتخابات سال ۹۶ می‌داند. آیت‌الله مصباح یزدی رئیس شورای فقاهتی حزب پایداری و مرتضی آقاتهرانی دبیرکل این تشکل در هفته‌های گذشته تأکید کرده بودند الزامی به حمایت از گزینه «جمنا» ندارند و خود دست به انتخاب «اصلح» خواهند زد. دو روز گذشته نیز دبیر کل پایداری تأکید کرده بود اگر «صالح» به نفع «اصلح» کنار نرود، «خائن» است و حال این تشکل «اصلح» خویش را پیش از موضعگیری رسمی «جمنا» معرفی کرده است.
مجموعه تحولات اردوگاه انتخاباتی اصولگرایان، نگاه‌ها را با حساسیت بیشتری متوجه ادامه تبلیغات نامزدها به ویژه در مناظره زنده روز جمعه می‌کند تا به این سؤال پاسخ بدهد که آیا ابراهیم رئیسی می‌تواند در مناظره‌ها نگاه‌ها را به خود جلب کند؟ آیا محمدباقر قالیباف که تاکنون جز قم، به شهر دیگری سفر نکرده است، می‌کوشد با سفر به شهرستان‌ها از رقبای خود عقب نماند؟ آیا سبد رأی هر کدام از این نامزد‌ها آنقدر بزرگ هست که نگذارد حسن روحانی ۲۹ اردیبهشت ۵۰ درصد به علاوه یک رأی را از آن خود کند و انتخابات به دور دوم بکشد یا «جمنا»یی‌ها روغن ریخته را نذر کرده‌اند؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اکثریت ایرانیان با قالیباف هستند

      پاسخ ها

      • reza

        من ، پدرم ، مادرم ، چهار خواهر و چهار دامادم ، همسرم ، 2 برادر همسر و 2 خواهر همسر ، عمو و و4 پسر و 3 دختر عمو و كلا در خانواده و دوستاني كه ميشناسم هيچ كس به قاليباف راي نميدهند . پس منظور شما از اكثريت چه كساني هستند ؟؟؟؟

    • بدون نام

      در پاسخ 8:33. این حرف شماست یا مردم ؟؟؟
      قالیباف انشاالله باقی بمونه تا آخر انتخابات چون چهره اش پس از شکست سوم دیدنی است. قالیباف بازنده اصلی انتخاباته و باید هرچه زودتر برای بقای سیاسی خودش هم که شده کنار بکشه

    • بدون نام

      من به هر کدام از این کاندیداها رای بدم به قالیباف رای نخواهم داد قالیباف تهران را به افتضاح کشید نباید کشور را بدستش داد

    • امید

      عملکرد مثبتی مردم از روحانی ندیده اند همین دور اول باید گفت روحانی بای بای دولت شعار بای بای و کلیدهای نچرخیده بای بای.

    • بدون نام

      در پاسخ به ۱۰:۲۴ شتر در خواب بیند پنبه دانه:-)درود به سردار.قالیباف

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوستان دوباره دارید در تله ای گرفتار می شوید که سال 92 اصلاح طلبان برایتن گذاشتند
        از نامزد مورد حمایتتان دفاع کنید ولی نه با ناجوانمردی که مشی تعداد زیادی از اصلاح طلبان است

    • واقع بین

      در تاریخ انتخابات ایران بعد از انقلاب ثابت شده که وقتی مردم یک بار به کسی رای ندهند دفعه دوم و سوم هم به او رای نمی دهند رای قالیباف شاید یکی دو میلیون در این دوره زیادتر شود ولی شانسی برای رئیس جمهور شدن ندارد آقای قالیباف بهتر است برای به تاریخ سپردن دولت یازدهم به نفع آقای رئیسی کنار برود تا هم خودش بهره اش را ببرد و هم ملت هم انقلاب و ایران عزیز از شر بد دینان رهائی یابند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج