۵۳۲۵۸۳
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

آیا شهردار تهران کاندیدای پوششی اصولگرایان بود؟

«ای کاش اخلاق را رعایت می‌کردید؛ شما می‌گویید رقیب هستید و صداقت‌تان چند روز آینده مشخص می‌شود که رقیب هستید یا نیستید. مردم خودشان قضاوت می‌کنند که چنین است یا نه.» ۱۸ روز پیش بود که محمدباقر قالیباف، شهردار اصولگرای تهران و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این جملات را در مقابل چشم میلیون‌ها بیننده تلویزیون خطاب به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری دیگر نامزد انتخابات مطرح کرد.

روزنامه ایران: «ای کاش اخلاق را رعایت می‌کردید؛ شما می‌گویید رقیب هستید و صداقت‌تان چند روز آینده مشخص می‌شود که رقیب هستید یا نیستید. مردم خودشان قضاوت می‌کنند که چنین است یا نه.» ۱۸ روز پیش بود که محمدباقر قالیباف، شهردار اصولگرای تهران و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این جملات را در مقابل چشم میلیون‌ها بیننده تلویزیون خطاب به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری دیگر نامزد انتخابات مطرح کرد.
اگر چه در ظاهر قالیباف با این جملات، جهانگیری را به بی صداقتی و فریب مردم متهم کرد، اما در باطن این پیام را به متن جامعه مخابره کرد که وی تا پایان انتخابات در صحنه خواهد ماند؛ اما دیروز بخش پایانی سناریوی اصولگرایان ائتلافی اجرا شد و محمدباقر قالیباف که در این مدت وعده‌های رنگارنگ و متعدد زیادی مطرح کرده بود، با صدور بیانیه‌ای به نفع سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و دیگر نامزد انتخابات کناره‌گیری کرد.

او در بیانیه خود تأکید کرد: «آنچه که در این مقطع اهمیت دارد و حیاتی است، حفظ منافع مردم، کشور و انقلاب است و اکنون که این آرمان بزرگ جز با تغییر وضع موجود محقق نمی‌شود، باید به منظور وحدت در جبهه انقلاب، تصمیمى اساسی و خطیر گرفت. لذا براى حفظ این آرمان بزرگ، از همه حامیان مردمى خویش در سراسر کشور مى‌خواهم که تمام ظرفیت و حمایت خود را براى موفقیت برادر ارجمندمان حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسى و به بار نشستن دولت کار و کرامت برای خدمت به مردم قرار دهند و از همه مردمی که در این مدت به تشکیل دولت مردم دل بسته بودند و از همه حامیان مردمی و یاران بی ادعای خودم که بی هیچ چشمداشتی و با تمام وجود، در جهت تحقق آرمان‌های انقلاب تلاش کرده‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنم. انتظار ما و مردم بر این است که این تصمیم، زمینه‌ساز آغاز دورانى جدید براى یک تحول اقتصادی باشد که با قطع دست ۴ درصدی‌ها از اقتصاد، منتج به ایجاد اشتغال جوانان برومند این سرزمین و حمایت از مستضعفین و محرومان در ایران سربلندمان گردد. مبارزه تازه آغاز شده است و تا ریشه‌کنی کامل فساد و ناکارآمدی، باید جان و آبروی خود را نیز بی چشمداشت فدا کرد.»
بازتاب

رئیسی در جمع مردم شیراز از اقدام «قالیباف» تشکر کرد.
امیر تتلو، خواننده رپ که پیش‌تر از قالیباف حمایت کرده بود، در کانال تلگرامی خودش از حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی حمایت کرد و نوشت: رأى بنده با وجود نداشتن اطلاعات کافى «جناب آقاى رئیسى» هستند!
محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری: قالیباف هم یک مدیر جهادی است و هم با انصراف خود، یک کار جهادی برای موفقیت نیروهای انقلاب کرد.

محمد هاشمی : قالیباف خودش را سوزاند/ او رأیی نداشت که با انصرافش به سبد رئیسی ریخته شود.

قالیباف و رئیسی، هر دو از نامزدهای تحت حمایت اصولگرایان ائتلافی موسوم به «جمنا» بودند؛ تشکلی که از ماه‌ها پیش عزم جزم کرده تا روحانی، کابینه، برنامه‌ها و سیاست‌هایش را از دستگاه اجرایی کشور حذف کنند. این تشکل در دو رأی‌گیری درون گروهی نام 5 نامزد را به عنوان گزینه خود اعلام کرد که در میان آنها تنها قالیباف و رئیسی تأیید صلاحیت شدند. «جمنا»یی‌ها پیش‌تر اعلام کرده بودند دو سناریو را در دستور کار خواهند داشت. گزینه نخست، حضور دو کاندیدای این نهاد تا روز رأی‌گیری است؛ به اعتقاد این گروه، مجموع آرای رئیسی و قالیباف از رأی حسن روحانی بیشتر است و همین باعث می‌شود هیچ نامزدی در دور نخست حائز 50 درصد آرا به علاوه یک نشود و انتخابات به دور دوم برود. اصولگرایان ائتلافی بر این باور بودند که شکست روحانی در دور دوم بسیار محتمل خواهد بود چرا که دیگر بسیج نیروها ساده می‌شود و آرای منسجم و یک کاسه به یک سبد رأی می‌ریزد.
سناریوی دوم، کنار کشیدن یکی از نامزدها به نفع دیگری بود. سناریویی که از زمان آغاز فرصت تبلیغات، مناظره تندی میان بدنه ستادی قالیباف و رئیسی ایجاد کرده بود. بویژه که عنوان شده بود به رغم مانور رسانه‌ای «جمنا» مبنی بر اینکه این بار انتخاب نامزد از پایین به بالا و بر اساس رأی‌گیری خواهد بود، اما انتخاب اصلی اصولگرایان از همان ابتدا ابراهیم رئیسی بوده است و حذف دیگر نامزدها با رأی‌گیری و سایر ترفندها، بیشتر حفظ ظاهر بود. از این دریچه ورود قالیباف تنها برای داغ کردن فضا، حمله به دولت، استفاده بیشتر از امکانات تبلیغی و جبران مناظره‌های 92 ارزیابی می‌شد.
بخصوص که در رأی‌گیری داخلی جمنا چهره‌هایی مثل علیرضا زاکانی و مهرداد بذرپاش هم رأی بیشتری از قالیباف کسب کردند.
با این اوصاف، بعد از کناره‌گیری روز گذشته قالیباف دو گزینه مطرح شده است؛ نخست این که شهردار تهران از همان ابتدا هم قصد نداشت تا روز رأی‌گیری در عرصه بماند؛ او تاکنون دو بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت جسته و هر دو بار، با وجود بالا بودن احتمال پیروزی‌اش در ابتدا، در روزهای منتهی به انتخابات میدان را به رقبایش واگذار کرد.
به اعتقاد ناظران، قالیباف که حال تداوم حضورش در شهرداری تهران به خاطر انتخابات شوراهای اسلامی، با تردید جدی مواجه است، نیک می‌دانست که حائز اکثریت آرا نخواهد بود و از همین رو تلاش می‌کند به سهم خود آرای روحانی را خراش بدهد و در مقابل در صورت پیروزی رئیسی، سهم و امتیازی در کابینه بگیرد. بویژه که او تنها در روزهای گذشته بود که به چند استان سفر کرد. بر همین اساس بود که شماری از اصولگرایان عضو جمنا اینکه قالیباف در صورت کناره‌گیری معاون اول رئیسی شود را محتمل می‌دانستند.
اما تحلیل دوم، رویدادهای چند روز گذشته بخصوص بعد از مناظره سوم را پیش چشم قرار می‌دهد؛ به اعتقاد ناظران، قالیباف از ابتدا عزم جزم داشته تا در روز رأی‌گیری حضور داشته باشد؛ بخصوص که بعد از مناظره اول در نظرسنجی‌های منتسب به اصولگرایان، آرای وی رشد صعودی داشت؛ در حالی که رشد آرای رئیسی متوقف شده بود. اما درست بعد از مناظره نخست بود که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ابراهیم رئیسی را اصلح دانست و اعلام کرد از او حمایت خواهد کرد. متعاقب این بیانیه، جامعه روحانیت مبارز هم از رئیسی حمایت کرد.
دیروز صبح هم جبهه پیروان خط امام و رهبری که بزرگ‌ترین تشکیلات حزبی اصولگرایان به شمار می‌آید، اعلام کرد به تبعیت از جامعتین، از رئیسی پشتیبانی می‌کند. مجموع این حمایت‌ها نشان می‌داد یا رئیسی همان گزینه‌ای است که «جمنا» دست آخر آن را معرفی می‌کند، یا اینکه این حمایت‌ها نوعی اولتیماتوم به نهاد ائتلافی اصولگرایان به شمار می‌آمد. اگر چه به گزارش رسانه‌های اصولگرا، آرای قالیباف بعد از مناظره‌ها به نسبت رشد داشت، اما به همان نسبت حمایت احزاب و گروه‌های اصولگرا از رئیسی بیشتر می‌شد. به اعتقاد ناظران اما مناظره سوم آنگونه که یکی از روزنامه‌های صبح کشور تیتر زده بود «تیرخلاص» را به شهردار تهران زد. بویژه یادآوری این نکته از سوی اسحاق جهانگیری که قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و بعد از سالها نشستن بر کرسی شهرداری تهران، تنها 700 هزار رأی آورد در حالی که آخرین نماینده راه یافته از حوزه انتخابیه تهران به مجلس، بیش از یک میلیون رأی داشت.
سؤال قابل تأمل‌تر این است که آیا با کناره‌گیری قالیباف به نفع رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی می‌تواند در دور اول انتخابات، روحانی را شکست دهد؟ آن گونه که از فحوای بیانیه قالیباف برمی‌آید، هم شهردار تهران هم بخشی از اصولگرایان ائتلافی معتقدند با «وحدت» و معرفی نامزد واحد این مهم امکانپذیر است. اما به واقع آیا ابراهیم رئیسی تحت حمایت صد درصد یا حداقل اکثریت جامعه اصولگرایی هست؟ پاسخ به این سؤال قطعاً منفی است؛ چه این روزها علی اکبر ناطق نوری شیخ محبوب و متنفذ اصولگرایان، هر روز در سخنانی تأکید می‌کند حسن روحانی اصلح انتخابات پیش روست؛ نزدیکان علی لاریجانی، رئیس اصولگرای مجلس هم ستاد اصولگرایان معتدل حامی روحانی را راه انداخته‌اند. بیانیه تشکل‌هایی چون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم از سوی بسیاری از اعضای این نهاد مورد تردید قرار گرفت. مجموع رویدادهایی که نشان می‌دهد انتخابات آتی، از قالب سنتی انتخابات‌های گذشته که میان اصلاح‌طلب و اصولگرا بود خارج شده است.

یک سوی میدان حسن روحانی، مجموعه اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان، اصولگرایان میانه‌رو، نهادهای مدنی و... ایستاده است که در حوزه سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد، فرهنگ، زنان، حقوق بشر، آزادی‌های اجتماعی، تعامل با جهان، دیدگاه و کارنامه و برنامه روشنی دارد و در سوی دیگر میدان، ابراهیم رئیسی، مدیران ارشد و وزرای دولت محمود احمدی نژاد، آیت‌الله مصباح یزدی و مجموعه پایداری و اصولگرایان تحولخواه قرار دارند که از سوی برخی ائمه جمعه، بعضی نهادها و برخی شخصیت ها حمایت می‌شود.
این طیف اگر چه برنامه مدون و حتی غیرمدونی برای اداره کشور ارائه نکرده‌اند، اما حضور چهره‌هایی چون سعید جلیلی، سعید مرتضوی، حمید رسایی، محمدمهدی زاهدی، وزرای استراتژیک دولت احمدی‌نژاد از جمله وزیر نفت، آموزش پرورش و وزارت علوم در ستادهای رئیسی، به روشنی نشان می‌دهد برنامه و دیدگاه این گروه چیست. جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه، مردم ایران با حضور در پای صندوق‌های رأی میان این دو دیدگاه قضاوت و به نماینده آنها رأی خواهد داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      میبینم که بدجور سوختید از ائتلاف!

    • بدون نام

      همش به جهانگیری میگفت کاندیدای پوششی هستس و پول بیت المال رو مصرف میکنی،خودش که بدتر بود که این همه براش ستاد و بنر زدن چی شد ۵۰۰۰۰۰۰شغلش؟؟!!!

    • بدون نام

      کدوم ستاد؟ستادی نداشت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج