adexo3
۵۳۷۴۹۷
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

صندوق‌های انتخابات شورای تهران بازشماری شد

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از بازشماری ۱۵ صندوق تهران با حضور نماینده لیست خدمت خبر داد و گفت که در برخی از این صندوق‌ها نه تنها آرای لیست خدمت صفر بود بلکه آرای لیست امید هم صفر بود.

روزنامه ایران: سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از بازشماری ۱۵ صندوق تهران با حضور نماینده لیست خدمت خبر داد و گفت که در برخی از این صندوق‌ها نه تنها آرای لیست خدمت صفر بود بلکه آرای لیست امید هم صفر بود.
فرهاد تجری ظهر دیروز در یک نشست خبری اظهار کرد: پانزده صندوق تهران با حضور نماینده لیست خدمت مورد بازشماری قرار گرفت و در هیچ کدام عددی به آرای کاندیداها اضافه نشد و در برخی از صندوق‌ها نه تنها آرای لیست خدمت بلکه آرای لیست امید هم صفر بود.
وی افزود: ما همچنین در ۵۰۰ صندوق ۵۰ نفر اول شهر تهران را بین لیست وزارت کشور با هیأت نظارت مطابقت دادیم که یک مورد تخلف هم در آن ندیدیم.
تجری در ادامه اظهار کرد: در انتخابات ریاست جمهوری بالغ بر ۴۰ میلیون رأی دهنده شرکت کرده بودند و در انتخابات شوراها نیز ۳۸ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۸۶۹ رأی ماخوذه در کل کشور وجود داشت که از این میزان ۳۶ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۱۴۵ آرای صحیح و یک میلیون و ۹۱۴ هزار و ۷۲۴ رأی باطله بود. بیشترین آرا مربوط به استان تهران با ۵ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۸۹۰ رأی، استان خراسان رضوی با سه میلیون و ۲۲۶ هزار و ۹۹۱ رأی و استان‌های فارس و اصفهان و مازندران است.
سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها خاطرنشان کرد: از ۳۸ هزار و ۷۱ روستا که انتخابات شورای شهر و روستا برگزار شد نتایج تمامی آنها اعلام شد. همچنین انتخابات شوراها در ۱۲۴۰ حوزه شهری برگزار شد و غیر از اهواز که اخلالی در جمع‌بندی وجود داشت در مابقی تقریباً سرنوشت انتخابات مشخص شد. همچنین در ۱۴۱ شهر نیز انتخابات به شکل مکانیزه و الکترونیکی برگزار شد.
وی تجربه برگزاری مکانیزه و الکترونیکی انتخابات را مثبت عنوان کرد و گفت:‌ ناآگاهی مردم به سیستم و احراز هویت و تأیید آنلاین آن قدری زمان را طولانی کرد و این نقطه ضعفی بود که امیدواریم در ادوار بعد مرتفع شود. این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس قانون انتخابات شوراها را دچار نقص و کاستی عنوان و خاطرنشان کرد: ما در تهران قریب به ۳۹۰۰ شعبه اخذ رأی و ۵۰۰۰ ناظر و ۱۰۰۰ بازرس فقط در تهران درگیر انتخابات بودند اما برخی کم لطفی می‌کنند و می‌گویند که نظارتی وجود نداشته در حالی که هیأت مرکزی، هیأت عالی استان نظارت تهران، هیأت شهرستان تهران و ناظرین صندوق از شروع انتخابات تا تجمیع آرا حضور فعالی داشتند. وی ادامه داد: ما امروز به شکل استقرایی صندوق‌هایی را مطابقت دادیم و در ۱۵ مورد حتی یک مورد هم کسری رأی نداشتیم که حاکی از سلامت نسبی انتخابات است و ما نباید این روند را زیر سؤال ببریم.
البته تخلف را نفی نمی‌کنیم ممکن است مصادیقی از تخلف باشد اما زیر سؤال بردن کلیت انتخابات کم لطفی است. سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها تصریح کرد: چنانچه لازم باشد و در حوزه‌ای به تخلفاتی برسیم که منجر به ابطال صندوق شود این کار باید با تأیید هیأت مرکزی انجام شود. هماهنگی‌های لازم هم به عمل آمده که اگر جایی مشکلی وجود داشت صندوق‌ها به ناحق باطل نشود و ما بتوانیم جامعیتی نسبت به موضوع داشته باشیم. در حال حاضر ۱۱۳ شکایت به هیأت مرکزی ارجاع شده که ۷۰ مورد آن در حال بازشماری است. البته این شکایات نسبت به روند نیست بلکه اعتراض به نحوه تجمیع و شمارش آرا است که با بازشماری صندوق به شکل استقرایی یا کامل به این شکایات رسیدگی می‌شود.
سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها درباره اعتراض برخی کاندیداهای انتخابات شوراها مبنی بر عدم پذیرش نمایندگان آنها پای صندوق رأی گفت: ما پیش از انتخابات از ناحیه هیچ کس گزارشی نداشتیم که نمایندگان‌شان را پای صندوق‌ها را نپذیرفته باشند و چنین گزارشی حتی بعد از شمارش آرا وجود نداشت. اینکه بعد از برگزاری انتخابات چنین چیزی مطرح شود و بگویند فرایند غلط بوده کم لطفی است. رأی مأخوذه در صندوق‌ها لیست صورت جلسات آمار الکترونیکی وزارت کشور و آمار هیأت نظارت و سامانه ما موجود و قابل انتفاع است. امروز هم نمایندگانی از لیست خدمت به هیأت مرکزی آمدند و در حضور آنها در مورد صندوق‌هایی که می‌گفتند تعداد آرایشان صفر بوده بازنگری شد که در هیچ کدام عددی به آرای آنها اضافه نشد.

این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره نظارت مجلس بر انتخابات شوراها نیز گفت: نظارت بر انتخابات وظیفه و رسالت سنگین و مهمی است و سپردن آن به یک تشکیلات موقت شاید امر پسندیده‌ای نباشد وممکن است باعث تضییع حق مردم شود. بهتر است جایی مثل شورای نگهبان یا نهادهای نظارتی و یا ساختاری متشکل از سه قوه بر این روند نظارت کنند و سامانه و دبیرخانه‌ای وجود داشته باشد که نظارت بر انتخابات شوراها را انجام دهد. واقعیت این است که نمایندگان هم ممکن است به دنبال تأمین منافع خودشان باشند و اینکه آنها بر سرنوشت شوراها در حوزه‌های انتخابیه‌شان اثرگذار باشند کار قابل قبولی نیست چرا که ممکن است پایگاه رقیب را تخریب کنند که این به دور از‌ شأن مجلس است. البته این مسائل در گذشته رخ داده و ان‌شاء‌الله که در این دوره رخ نداده است. اما به هر حال نبود ساختار دائمی و مستمر و جامع برای شوراها نقص بزرگی به حساب می‌آید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج