جاباما
۵۴۰۵۸۳
۶ نظر
۵۰۱۶
۶ نظر
۵۰۱۶
پ

منافقینِ سعودی

چرا آل سعود برای ضربه زدن به تهران بدنام ترین سازمان تروریستی را به بازی گرفته است؟

ماهنامه همشهری دیپلماتیک - محمد بابایی: چرا آل سعود برای ضربه زدن به تهران بدنام ترین سازمان تروریستی را به بازی گرفته است؟

ایران و عربستان دو قدرت منطقه ای تاثیرگذار در غرب آسیا هستند که همواره رقابتی سخت و نفسگیر با یکدیگر دارند. رقابت هایی که به نظر می رسد ایران در تمامی آن ها توانسته دست برتر را به خود اختصاص دهد و این رقیب دیرینه را پشت سر بگذارد. همکاری مستمر با علیرضا نوری زاده سلطنت طلب لندن نشین، ارائه کمک های مالی به عطاالله مهاجرانی، حمایت و کمک به جریان های جدایی طلب در منطقه شرقی ایران همانند گروهک مذحله ریگی بخشی دست پیدا کنند، سراغ یکی از خطرناک ترین گروهک های تروریستی ضدایران رفته اند تا شاید به واسطه این گروهک و از طریق ضربه زدن به ایران بتوانند، بخشی از عقب ماندگی خود را در منطقه جبران کنند.
منافقینِ سعودی

چرا منافقین؟

در این میان سوال مهم آن است که چرا سعودی ها حاضر شده اند برای فشار به جمهوری اسلامی دست همکاری به سوی گروهک تروریستی منافقین دراز کنند؟ برای پاسخ گفتن به این سوال باید تاریخچه اعمال منافقین علیه ایران را بازخوانی کرد.
واقعیت آن است که گروهک منافقین، جزو معدود گروهک های معاند با جمهوری اسلامی هستند که تشکیلات سازمانی واحد و متمرکزی دارند و همین موضع باعث شده راحت تر بتوانند به سازماندهی اعضای تروریست خود و انجام اعمال تروریستی داخل خاک ایران بپردازند. مروری بر تمام وقایع تروریستی که طی سال های پس از انقلاب داخل خاک کشورمان به وقوع پیوسته، می تواند موید همین ادعا باشد که این سازمان تروریستی سهم عمده ای در این عملیات ها داشته و عملا قدرتمندترین گروهک تروریستی ضدجمهوری اسلامی به شمار می رود.

بمبگذاری در ساختمان نخست وزیری، بمبگذاری در حزب جمهوری اسلامی ، سه بار حمله زمینی به خاک ایران با پشتیبانی دولت بعثی صدام، ترور یکی از فرماندهان ارشد نظامی، ایفای نقش در ترور دانشمندان هسته ای ایران و ده ها عملیات دیگری تنها بخشی از پرونده گروهک منافقین در قبال جمهوری اسلامی است. در عین حال منافقین نقش فعالی در پرونده هسته ای ایران ایفا کردند و بارها اسناد و اطلاعات مربوط به تاسیسات و فعالیت های هسته ای کشورمان را که توسط سمپات های خود داخل کشور به دست آورده اند، به سازمان های جاسوسی غرب فروخته و این کار را به محلی برای ارتزاق خود تبدیل کرده بودند.

بنابراین سعودی ها با مشاهده این تاریخچه متوجه شدند منافقین یکی از موثرترین و در عین حال خطرناک ترین گروه های ضدایرانی است و با توجه به آن که رژیم آل سعود همواره علاقه ای وافر به برقراری ارتباط با گروه های تروریستی خطرناک همچون القاعده، النصره و بوکوحرام دارد، وظیفه تقابل مستقیم با جمهوری اسلامی را به گروهک تروریستی منافقین سپرد.
منافقینِ سعودی

اما نکته مهمی که عربستانی ها قادر به درک آن نبودند، این بود که منافقین با اقدامات تروریستی خود، هیچ مقبولیت و پایگاه اجتماعی داخل ایران ندارند و همه مردم ایران با هر تفکر سیاسی و اعتقادی از این گروهک متنفر هستند. این موضوع نه تنها بین مردم ایران بلکه بین سایر اپوزیسیون ها هم صادق است و مخالفان جمهوری اسلامی در تمام طیف ها در یک دیدگاه مشترک، معتقدند منافقین یک گروهک تندرو و تروریستی است. از این رو هم هیچ کدام از اپوزیسیون ایرانی حاضر به همکاری با منافقین نیستند. از این رو عربستان نه تنها نمی تواند از طریق این گروهک به اهداف خود علیه ایران برسد، بلکه حاکمیت این کشور نزد افکار عمومی ایران منفورتر از هر زمان دیگر خواهدبود.

عربستان و منافقین

اما در نوع ارتباط و حمایت عربستان از گروهک منافقین علیه جمهوری اسلامی ایران چند رده قابل ذکر است.

رده نخست، حمایت های مالی: عربستانی ها طی سال های گذشت همواره مهم ترین حمایت خود از منافقین را برپایه اعطای کمک های مالی استوار کرده اند. براساس این در سال ۱۳۸۶ اسنادی منتشر شد که سعودی ها برای ایجاد چالش برای دولت نوری المالکی ، مبلغی حدود ۷۵۰ هزار دلار به منافقین پرداخت کردند. این مبلغ هر سال و همزمان با تعریف ماموریت های جدید برای این گروهک تروریستی افزایش پیدا می کرد.
به نحوی که اخیرا سید حسین موسویان، معاون پیشین سیاست خارجی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی ایران در یادداشتی در روزنامه آمریکایی هافینگتون پست عنوان کرد که تهران اطلاعات دقیقی در مورد کمک های مالی ریاض به گروه تروریستی منافقین گروه تروریستی منافقین دارد و می داند این کمک ها در دو سال اخیر بیش از ۸۰۰ درصد افزایش یافته است. براساس این گفته می شود که عربستان این اواخر مبلغی حدود سه میلیون دلار به منافقین پرداخته است.
منافقینِ سعودی

رده دوم، کمک های تبلیغاتی: این یک واقعیت غیرقابل انکار است که منافقین به واسطه چهره منفوری که نزد افکار عمومی ایران و منطقه دارند، به هیچ وجه توانایی پیشبرد برنامه های خود را ندارند. از این رو، سعودی ها در دومین طرح خود، به واسطه رسانه هایی که در اختیار دارند، به دنبال بهبود چهره گروهک منافقین هستند.

به عنوان نمونه شبکه العربیه ارگان تبلیغاتی آل سعود مجموعه مستندی را تحت عنوان «دورانی در جهنم» ساخت و پخش کرد که در آن به دنبال تطهیر چهره تروریستی گروهک منافقین بود. در این مستند، شبکه العربیه می کوشید تا چهره ای خشن از جمهوری اسلامی ایران برای مخاطبان خود به تصویر بکشد تا نه تنها به منافقین هویت ببخشد، بلکه جنایت آل سعود در سوریه، عراق و یمن را پشت این ادعاها پنهان کند.

همچنین در جریان نشست اخیر منافقین در پاریس، رسانه های سعودی به صورت زنده این نشست را پخش کردند و پس از آن هم دیگر رسانه های آن ها شروع به ارائه تحلیل واهی در خصوص موقعیت منافقین در ایران کردند.
منافقینِ سعودی

رده سوم، هویت بخشی: سعودی ها در کنار تمامی حمایت های مالی و رسانه ای خود از منافقین، پروژه هویت بخشی به این گروهک تروریستی را هم پیگیری می کنند تا از این طریق بتوانند قدرت چانه زنی آن ها در عرصه بین المللی را بالا ببرند. در همین ارتباط بود که در نشست قبلی منافقین در پاریس، ترکی فیصل شاهزاده سعودی و رییس سابق دستگاه جاسوسی این کشور شرکت کرد و در سخنرانی خود به تمجید از سرکرده فعلی و پیشین منافقین پرداخت.

سوءاستفاده منافقین

اما گروهک منافقین هم که پس از خروج از عراق و حضور در آلبانی دچار اضمحلال و فروپاشی شدیدی شده بود، با سوءاستفاده از شرایط فعلی منطقه و تنش میان ایران و عربستان سعی کرده برای بقا، خود را بار دیگر به یکی از دشمنان ایران نزدیک کند. کاری که در سال 1360 و در بحبوحه جنگ تحمیلی هم انجام داد و سرکرده این گروهک دست دوستی به سمت دشمن شماره یک وقت کشورمان دراز کرد.

در این ارتباط دو سال پیش بود که مریم رجوی، سرکرده سازمان منافقین با تکرار عملکرد همسر دوم خود، دیداری با «محمد آل الشیخ» سفیر سعودی در پاریس انجام داد و از آمادگی این گروهک برای کمک و همکاری با عربستان در تجاوزاتش علیه ملت یمن خبر داد. رجوی در این دیدار همچنین تاکید کرد که عربستان هرگاه از مجاهدین خلق درخواست کمک کند، این سازمان آماده اجرای درخواست های این کشور فورا و بدون ذره ای تردید است.

منابع آگاه همچنین خاطرنشان کردند که رجوی و آل الشیخ تاکنون چندین بار با یکدیگر در پاریس دیدار داشته اند و رجوی در این دیدارها از کمک ها و حمایت های مالی عربستان سعودی در سال های گذشته از این گروه به ویژه پس از طردشدن از عراق، تقدیر و تشکر کرده است.
منافقینِ سعودی

این اقدام سرکرده منافقین در حالی بود که پیش تر این گروه تروریستی، حمله و جنایات داعش در عراق را انقلاب مردم مظلوم عراق نامیده و به حمایت از آنان برخاسته بود. همچنین در سوریه هم منافقین حمایت های گسترده ای از تروریست های سوری انجام دادند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا سرانجام حمایت عربستان از گروهک منافقین، همچون سرانجام حمایت صدام از این گروهک خواهدشد یا خیر؟

پوست اندازی منافقین بعد از استقرار در آلبانی در گفت و گو با سید محمدجواد هاشمی نژاد

مرگ رجوی دروغ است

جعفر تکبیری: گروهک تروریستی منافقین که پس از استقرار دولت مردمی عراق، با فشارهای روزافزون مردم این کشور باری خروج از خاک؛ عراق مواجه بودند، سرانجام تحت نظر سازمان ملل مجبور به ترک عراق و حضور در آلبانی شدند. اتفاقی که خلاف میل باطنی سران گروهک بود، چرا که دور شدن آن ها از خاک ایران و حضور در جغرافیایی که شناخت کمتری از آن دارند، اضمحلال این گروهک را شدت می بخشید.

حال سوال اصلی این است که آینده گروهک تروریستی منافقین در آلبانی چگونه خواهدشد؟ آیا این گروهک می تواند بار دیگر اعضای خود را سازماندهی و آماده کند؟ درباره این موضوع گفت و گویی با سید محمدجواد هاشمی نژاد، دبیر کل کانون هابیلیان (شهدای ترور کشور) انجام دادیم.

در خصوص آخرین شرایط گروهک منافقین توضیح دهید.

شرایط منافقین پس از ترک عراق و مهاجرت به آلبانی به هیچ وجه مطلوب نیست. این گروهک دچار ریزش شدیدی در نیروهای خود شده است. چه زمانی که در عراق حضور داشت و اعضا از کمپ اشرف و لیبرتی می گریختند و خود را تسلیم نیروهای ایرانی می کردند و چه حالا که در آلبانی حضور دارند. در مدت همین جا به جایی ها از عراق به آلبانی هم تعدادی از اعضا موفق شدند از چنگال سازمان بگریزند و به کشورهای دیگر بروند.
علاوه بر این اخباری که در اختیار داریم هم حکایت می کند از این که شرایط مکانی و زیستی اعضای سازمان به هیچ وجه مناسب نیست و همین موضوع اذهان اعضا را دچار مسئله کرده است. به همین دلیل است که اعضای دیگر هم در حال فراهم سازی شرایط برای ترک سازمان هستند. البته به نظر می رسد شرایط برای اعضای جداشده که به کشورهای دیگر رفته اند هم چندان مساعد نیست و با توجه به سابقه این سازمان، کشورها حاضر به پذیرش آن ها نیستند.
منافقینِ سعودی

نکته مهم این است که گروهک منافقین مشکلاتش در آلبانی متفاوت تر از عرق است. شاید به دلیل همین است که برخی از سرکردگان این گروهکی طی هفته های اخیر به آلبانی سفر کرده اند تا بتوانند به اعضای خود روحیه و شرایط را سر و سامان بدهند.

با توجه به مسائلی که عنوان کردید، آیا سران منافقین می توانند بار دیگر اعضای خود را سازماندهی کنند؟

هم اکنون آلبانی چند ساختمان در اختیارشان قرار داده و اعضا در شرایط نامساعدی در این ساختمان ها اسکان داده شده اند اما به نظر میر سد که سران این گروهک تصمیم دارند کمپ بزرگ و مجهزی را در این کشور تشکیل دهند.

هم اکنون سازمان در آلبانی چند نیرو دارد؟

تعداد قابل توجهی نیستند. حدود ۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰ نفر نیرو در آلبانی حضور دارند.

به نظر شما چرا منافقین آلبانی را برای این جا به جایی انتخاب کردند؟

منافقین جزو سازمان های تروریستی هستند و به دلیل سابقه بد این سازمان هیچ کشوری حاضر به پذیرش آن ها نشد. به همین دلیل هم بود که منافقین تلاش زیادی کردند در عراق بمانند. اما در نهایت با هماهنگی آمریکایی ها، آلبانی را انتخاب کردند.

آلبانی از نظر اقتصادی شرایط بسیار نامساعدی دارد و همواره از کشورهای مختلف پول دریافت می کند. زمانی هم که بحث انتقال منافقین مطرح شد با رایزنی های وزیر خارجه سابق آمریکا و در ازای ارائه وعده های مالی، آلبانی که تابع آمریکاست، پذیرفت این گروهک تروریستی را بپذیرد.

منافقین اخیرا روابط نزدیکی با عربستان برقرار کرده اند، آیا این احتمال وجود دارد که پایگاهی را در این کشور تشکیل دهند؟

عربستان به واسطه رقابت های منطقه ای که با کشورمان دارد، همواره با معاندان و اپوزیسوین ایرانی روابط نزدیکی داشته. اسناد مختلفی هم در زمان های مختلف از روابط عربستان با معاندان ایران منتشر شده است. این روابط نامتناسب با میزان دشمنی های ایران و عربستان علنی می شود.

درخصوص منافقین هم همین گونه است. هم اکنون گزارش های متعددی وجود دارد که منافقین ۳۰میلیون دلار از عربستان دریافت کرده اند. اما باید این واقعیت را دانست که با توجه به سابقه سیاه منافقین، هیچ کشوری از جمله عربستان نمی خواهد در بلندمدت این معضل را تحمل کند و تنها به استفاده ابزاری از آن ها بسنده می کند. دلیل عدم اجازه عربستان به منافقین برای ایجاد پایگاه در خاک این کشور همین دلیل است.
منافقینِ سعودی

نظر شما درخصوص رفتار دولت جدید آمریکا با گروهک منافقین چیست؟ آیا دولت ترامپ منافقین را به عنوان یک ابزار علیه جمهوری اسلامی استفاده خواهد کرد یا خیر؟

گروهک منافقین با سیستم های امنیتی غربی در ارتباط است و طبیعتا این سیستم های امنیتی هستند که روابط دولت ها را با منافقین تنظیم می کنند. همان سال هم که نام منافقین توسط آمریکا در لیست سازمان های تروریستی قرار گرفت، این گروهک با دستگاه امنیتی آمریکا ارتباط داشت. البته منافقین برای اصلاح چهره خود، روابطی را هم با شخصیت های رده چندم آمریکایی برقرار کرده اند که با توجه به روی کار آمدند دولت ترامپ، این شخصیت ها توانستند وارد دولت جدید آمریکا شوند. بنابراین با توجه به این که آمریکایی ها همواره از همه ابزارها علیه ایران استفاده می کنند، بعید نیست منافقین هم آلت دست دولت جدید آمریکا شوند؟

آیا این احتمال وجود دارد که منافقین بار دیگر بخواهند دست به سلاح ببرند و علیه کشورمان اغتشاش مسلحانه کنند؟

منافقین ابزار نظامی و سلاح را در ظاهر کنار گذاشته اند و فکر نمی کنم بار دیگر بخواهند به دنبال ترور و سلاح و اقدام نظامی بروند. اگرچه نمی توان منکر نقش آنان در جنایت هایی همچون ترور دانشمندان هسته ای کشور شد. اما در ظاهر برای خروج از لیست سازمان های تروریستی و ادامه حیات خود، گزینه نظامی را کنار گذاشتند. علاوه بر این سازمان هم قالب عوض کرده تا دیگر کسی درباره جنایت های آن ها سوال نپرسد.

منظور از قالب عوض کردن چیست؟

منظور کنار گذاشتن مسعود رجوی از رهبری سازمان و انتخاب یک زن به این سمت است.
منافقینِ سعودی

مگر با مرگ مسعود رجوی، رهبری سازمان جا به جا نشد؟

تحلیل من این است که مسعود رجوی زنده است و این جا به جایی تنها با هدف تغییر قالب سازمان صورت گرفته است. با توجه به حذف صدام و گرفته شدن فضای اقدام نظامی از سازمان، ران این گروهک تصمیم گرفتند خود را به جای سازمان نظامی، یک سازمان سیاسی معرفی کنند. یعنی همان قالب را عوض کنند. اما این تعویض قالب یکسری نیازمندی ها داشت. چرا که خاطره ترورها و جنایت های منافقین قابل فراموشی نبود. به همین خاطر مسعود رجوی از رهبری سازمان کنار رفت و همسر خود را رهبر سازمان کرد.

پس از آن مطبوعات رده چندم هم خبر مرگ مسعود رجوی را منتشر کردند تا این تغییر قالب باورپذیرتر شود. این در حالی است که هیچ سند و مدرکی درخصوص مرگ مسعود رجوی وجود ندارد. این تغییر قالب نه تنها باعث فراموشی جنایات گروهک می شد، بلکه خروج سازمان از لیست تروریستی را هم فراهم می کرد و حیات آن ها طولانی تر می شد. رهبران سازمان هم در همین ارتباط فعالیت های خود را آغاز کردند و در قالب جدید شروع به همکاری با احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل علیه ایران کردند.

به گونه ای که در تمامی گزارش های احمد شهید، اطلاعات دروغ منافقین برجسته بود. بنابراین ارائه دروغ مرگ مسعود رجوی تنها یک استراتژی برای تغییر قالب سازمان بود.

آیا ایران می تواند بار دیگر نام گروهک منافقین را به لیست سازمان های تروریستی اضافه کند؟

طبیعتا منافقین یکی از دشمنان جمهوری اسلامی است و نزدیک به ۳۵ سال است که با آن ها در تقابل مستقیم هستیم. بنابراین جمهوری اسلامی هر اقدامی بتواند علیه آنان انجام خواهدداد. آن ها هم دشمن ایران و ایرانی هستند و قطعا تا وجود تک به تک این عناصر تقابل با آن ها ادامه دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا خیلی منزجر کننده هستند و آدم حالش از خودشون و عقایدشون و رفتارهاشون به هم می خوره

    • بدون نام

      رجوی رفت پیش شارون وبن لادن باهم هستن اگر زنده بودن ساکت نبودن ،مردن

    • بدون نام

      منزجر کندده کته.ع . چندش آورترین موجودات که بر علیع مردم و کشورشون جنگیدن و خیانت کردن. من طرفدار هیچ حزب و حک.متی نیستم. ولی مطمئنن شما جایی در ایران و بین مردم ندارید و نخواهید داشت. بدبخت های فلک زده بی وطن

    • بدون نام

      بيچاره اون جوانهاى پاكى كه بعد از انقلاب و در دهه شصت فريب اين سران جنايتكار رو خوردند و يا تبديل به قاتل شدند و هموطنانشان رو از بين بردند، يا در جهنم عراق عمر و زندگيشان تباه شد. در كمپ اشرف زوجها رو مجبور به طلاق ميكردند و بچه هايشان را ازشان ميگرفتند. خدا لعنتشان كند.

    • اسی

      واقعا موجودات پستی و کثیفین
      کساییکه حاضرن جون مردم خودشونو بگیرن برای هر هدف احمقانه ای
      جدا طرفدارهای اینها بیمار روانی هستند

    • بدون نام

      لعنت خدا به منافقین .انشا..خدا رسواترشون کنه با اینهمه جوانی که منحرف و گرفتار کرد ن با این همه ترور هموطناشون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج