adexo3
۵۴۴۵۲۱
۴ نظر
۵۰۱۶
۴ نظر
۵۰۱۶
پ

آیا ونزوئلا به سوريه‌ای ديگر تبديل می شود؟

ونزوئلا در بحران عميقي فرو رفته است. تورم بالاي ۳۰۰ درصد، کمبود شديد مواد غذايي، کمبود سوخت و افزايش شديد نرخ جرم و بزهکاري، همگي دست به دست هم داده است تا ونزوئلا وارد بحراني عميق شود.

روزنامه وقايع‌ اتفاقيه: ونزوئلا در بحران عميقي فرو رفته است. تورم بالاي ۳۰۰ درصد، کمبود شديد مواد غذايي، کمبود سوخت و افزايش شديد نرخ جرم و بزهکاري، همگي دست به دست هم داده است تا ونزوئلا وارد بحراني عميق شود.
اين مسئله سبب شده است تا تظاهراتي سراسري عليه نيکولاس مادورو، رئيس‌جمهوري ونزوئلا شکل بگيرد و معترضان از وي بخواهند که از قدرت کناره‌گيري کند اما مادورو حاضر به کناره‌گيري نيست. او دربرابر مخالفانش ايستاده است و مي‌گويد حاضر به کناررفتن از قدرت نيست. درحالي‌که اپوزیسيون فشار شديدي به وي وارد مي‌کند تا قدرت را واگذارد، وي از قدرت‌هاي خارجي کمک خواسته تا براي رويارويي با مخالفانش که مي‌گويد مزدوران آمريکا و سي‌آي‌اي هستند، از او حمايت کنند.
درحال‌حاضر نقطه قوت مادورو، حمايت ارتش از او است. ارتش و نيروهاي مسلح همچنان حاضر به دست‌کشيدن از حمايت خود از مادورو نيستند. در اين ميان عده‌اي مي‌گويند که دولت کوبا با قاطعيت از مادورو حمايت مي‌کند و براي سرکوب مخالفانش نيرو و سلاح مي‌فرستد. در اين ميان، زمزمه حمايت روسيه از مادورو نيز مطرح شده است. برخي مي‌گويند منافع روسيه در تشديد بحران در ونزوئلاست زيرا به‌اين‌ترتيب، مادورو به او وابسته‌تر مي‌شود و مجبور مي‌شود منافع روسيه را بيش‌ازپيش لحاظ کند؛ اين همه درحالي است که ايالات‌متحده آمريکا در جبهه روبه‌روي مادورو ايستاده است. به نظر مي‌رسد آمريکايي‌ها صحنه‌گردان عرصه سياسي اعتراضي عليه مادورو هستند. اين مسئله سبب ايجاد رقابتي سخت ميان آمريکا و روسيه شده است. همه مشکلات ونزوئلا و شخص مادورو از زماني شروع شد که قيمت نفت سقوط کرد. هر چه قيمت نفت کمتر شد، بحران اقتصادي ونزوئلا هم شديدتر شد. حالا بسياري بر اين اعتقادند که روسيه و آمريکا به دنبال منافع نفتي در ونزوئلا هستند و اين مسئله بر شدت رقابت آنها افزوده است.
پايگاه خبري تحليلي روسي راشا اينسايدر به تحليل تحولات ونزوئلا و رقابت روسيه و آمريکا در آنجا پرداخته و مي‌نويسد: نمي‌توان انکار کرد که ونزوئلا در بحراني عميق فرورفته است. درحالي‌که بسياري از تظاهرات خشونت‌آميز، کمبود مواد غذايي و سرکوب‌هاي دولت آگاه هستند، عده اندکي از استفاده مخالفان از روش‌هاي مخفي و کاملا غيرقانوني و نقش ايالات‌متحده در تأمين بودجه نيروهاي مخالف آگاه هستند. ايالات‌متحده مدت‌هاي طولاني است که ديدگاه‌هايي متفاوت نسبت به ونزوئلا دارد، به‌ويژه پس از انقلابي که با انتخاب هوگو چاوز به‌عنوان رئيس‌جمهوري شکل گرفت و پس از او در دوران نيکولاس مادورو ادامه يافت. ونزوئلا داراي بزرگ‌ترين ذخاير نفتي اثبات‌شده در جهان است. ادامه فشار ايالات‌متحده براي تغييرات در شرايط فعلي، ممکن است به تکرار اعمال نابکارانه‌اي بينجامد که در جاهاي ديگر به يک جنگ نيابتي ختم شده است. جنگي که به منظور جلوگيري از رسيدن نفت ونزوئلا به دست روسيه و چين انجام مي‌گيرد.
اين پايگاه سپس مي‌نويسد: در ابتدا به نظر مي‌رسيد که دولت ايالات‌متحده تمايل داشت تا اجازه دهد دولت مادورو از غبارها خارج شود اما درحال حاضر ايالات‌متحده تحريم‌هايي جداگانه را عليه اين کشور صادر کرده است. فقط در سال جاري سه‌بار تحريم‌هايي متفاوت برقرار شده و مطابق با برنامه سنا در لايحه‌اي، مقامات دولت ونزوئلا مورد هدف تحريم‌هاي جديد قرار گرفته‌اند. لايحه جديد با عنوان «کمک‌هاي بشردوستانه ونزوئلا و دفاع از حکومت دموکراتيک»، ۲۰ ميليون دلار در اختيار مخالفان در ونزوئلا قرار مي‌دهد؛ مخالفاني که از زمان انتخاب چاوز در سال ۱۹۹۸ تاکنون، ۵۰ تا ۶۰ ميليون دلار دريافت کرده‌اند.
در ادامه اين مطلب آمده است: درحال‌حاضر، مخاطرات سقوط رژيم مادورو زير مشکلات اقتصادي نيز براي ايالات‌متحده بسيار بالاست. ضمن اينکه شرکت نفت دولتي ونزوئلا (PDVSA) در آستانه سقوط قرار دارد. درحالي‌که اين خبر براي کساني که به دنبال سقوط مادورو هستند، خوب به نظر مي‌رسد اما نکته‌اي براي وحشت واشنگتن وجود دارد: چنانچه شرکت نفت دولتي ونزوئلا درپي سقوط دولت، سقوط کند با توجه به قرض چهار تا پنج ميليارد‌دلاري به روس‌ها، اين شرکت به روسنفت، شرکت نفت دولتي روسيه واگذار خواهد شد. اگرچه روسيه و ونزوئلا از اين اتحاد سياسي لذت مي‌برند اما روسيه درحال انجام اقداماتي بر سر بدهي‌هاي پرداخت‌نشده ونزوئلاست. در ماه آوريل، يک شرکت حمل‌و‌نقل دولتي روسيه، ۳۰ ميليون دلار نفت ونزوئلا را ضبط کرد.
۴۹,۹ درصد از سهام شرکت سيتگو به‌عنوان يکي از شرکت‌هاي اصلي شرکت ملي نفت ونزوئلا، به‌عنوان ضمانت وام به روسنفت واگذار شده است و در صورتي که اين قرض‌ها پرداخت نشود و کنترل PDVSA به دست روس‌ها بيفتند، آنگاه روسيه پتانسيل کنترل بزرگ‌ترين ذخاير نفتي جهان را خواهد داشت. PDVSA در ۱۹ ايالت ايالات‌متحده در زيرساخت‌هاي حياتي انرژي صاحب سهم است. آيا به‌اين‌ترتيب روسيه مي‌تواند در خاک آمريکا و در ذخاير نفتي سهم مالکيت داشته باشد؟ علاوه‌براين، ونزوئلا مقادير بسياري از چيني‌ها با قراردادهاي اعتبار در برابر نفت، پول قرض گرفته است. اين يعني که چين صاحب مقادير قابل‌توجهي از نفت ونزوئلاست. در نتيجه ايالات‌متحده در راه تثبيت هژموني جهاني خود در برابر دو رقيب بزرگ خود، در زمين بازي بزرگ‌ترين ذخاير نفتي جهان شکست خورده است.

راشا اينسايدر سپس مي‌نويسد: ايالات‌متحده مايل است از ايفاي نقش مستقيم در ونزوئلا خودداري کند و اين شايد بدترين سناريوي ممکن باشد. باوجود ريسک بالا، ايالات‌متحده از هم‌اکنون جنگ نيابتي را در خاک ونزوئلا به راه انداخته است. علاوه‌براين تأمين مالي مخالفان مادورو، منجر به تمرين نظامي چندجانبه‌اي در جنوب آمريکا شده است. اين تمرين با پايگاه نظامي موقتي در مرز سه‌گانه کشورهاي پرو، برزيل و کلمبيا تکميل شد. بي‌بي‌سي برزيل در گزارش خود اين مسئله را «فرصتي» براي تمرکز آمريکا روي وضعيت سياسي ونزوئلا مي‌داند.

راشا اينسايدر در پايان به فعاليت‌هاي دولت دونالد ترامپ براي اعمال نفوذ در ونزوئلا و شکست دولت قانوني مادورو اشاره مي‌کند و مي‌نويسد: دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا با رئيس‌جمهورهاي پرو و کلمبيا ديدار کرد تا درباره علايق ايالات‌متحده در ونزوئلا صحبت کند.
بودجه اختصاصي آمريکا براي اپوزيسيون ونزوئلا و آماده‌سازي رهبري تمرينات نظامي چندمليتي در جوار اين کشور، پايه و اساس جنگ نيابتي ديگري بين ايالات‌متحده و روسيه بر سر سوخت‌هاي فسيلي گذاشته شده است. ذکر اين نکته هم لازم است که دولت مادورو به شکل گسترده‌اي توسط مسکو از نظر تسليحاتي تجهيز مي‌شود.
بين سال‌هاي 2005 تا 2013، ونزوئلا بزرگ‌ترين محموله‌هاي اسلحه خريداري‌شده در آمريکاي لاتين را با ارزشي در حدود 12ميليارد دلار از روسيه خريداري کرد. بسيار بعيد است که چين و روسيه رغبت داشته باشند با ميلياردها دلاري که در ونزوئلا خرج کرده‌اند، اجازه دهند که آمريکا بتواند به سادگي رژيمي دست‌نشانده در اين کشور را بر مسند حکومت بنشاند. به عبارت ديگر ممکن است به‌زودي مشکل درگيري و تظاهرات در ونزوئلا تا جنگ نيابتي ميان ايالات‌متحده و روسيه پيش برود و اين کشور را بيشتر از پيش نابود کند. آيا آمريکا حاضر است به خاطر ذخاير نفت، ونزوئلا را به سوريه‌اي ديگر تبديل کند؟ اندازه و ارزش ذخاير عظيم نفت ونزوئلا احتمال اين مسئله را افزايش داده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چیزی که واضع است که اگر دولت بعدی هم بیاد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد همانطوری که گفتن دولتهای نهم دهم باعث تورم گرانی .ولی با امدن دولت یازدهم وضعت بدتر هم شده است

    • ماکارانی پور

      برترین ها اونسری تواخبار نمی دونم شما بود یا یک سایت دیگه نوشته بود.که قیمت یک عدد ماکارانی در ونزوئلا ۷۰۰ هزار تومان است .(بابابشین باد بیاد ) چی الکی شلوغش می کنید.جدی می گم اینو نوشته بود .(فکرکنم خودتون بودید ).دقیقا زمان جنگ جهانی اول این شکل توآلمان بوده والان محاله

    • بدون نام

      میلیارده پول ایران چی شد..خوب ایران هم اموال شان را مثل روس توقیف کند..

    • سلی

      به جهنم به ما چه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج