جاباما
۵۴۴۶۹۷
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

مبارزه با تهدیدات هوایی به کمک سلاح‌های لیزری

نیروی زمینی آمریکا در ماه آوریل سال ۲۰۱۷ رزمایشی را برگزار کرد که در آن با شلیک به ماکت پهپادها، آن‌ها را منهدم می‌کردند. این کار از طریق یک سلاح لیزری ۵ کیلوواتی که روی نفربر استریکر (Stryer) نصب شده بود صورت می‌گرفت.

وب سایت سایبربان: نیروی زمینی آمریکا در نظر دارد در ۱۸ ماه آینده نسل جدید سلاح‌های لیزری خود را مورد آزمایش قرار بدهد.

نیروی زمینی آمریکا در ماه آوریل سال 2017 رزمایشی را برگزار کرد که در آن با شلیک به ماکت پهپادها، آن‌ها را منهدم می‌کردند. این کار از طریق یک سلاح لیزری 5 کیلوواتی که روی نفربر استریکر (Stryer) نصب شده بود صورت می‌گرفت.
مبارزه با تهدیدات هوایی به کمک سلاح‌های لیزری

باراندون سالاوای (Brandon Sllaway)، اولین سربازی بود که موفق شد با استفاده از سامانه‌ی لیزری ناتیلوس (THEL1)، پهپادهایی با اندازه‌ی 25.4 تا 45.7 سانتیمتر را از فاصله‌ای حدود 600 متری مورد اصابت قرار بدهد.

سالاوای به عنوان فردی که تا پیش از رزمایش یادشده با سلاح‌های لیزری کار نکرده بود گفت: «این کار اصلاً پیچیده نیست؛ اما شما باید نحوه‌ی کار را با هر سامانه‌ای یاد بگیرید تا بتوانید از هدایتگرهایی که دقیقاً مشابه کنترلرهای بازی‌های ویدئویی هستند استفاده کنید.»

لیزر مورد استفاده برای انهدام پهپادها توانی برابر 5 کیلووات داشت؛ اما نیروی زمینی در گذشته تجهیزات لیزری قدرتمندتری را نیز آزمایش کرده است. به عنوان مثال می‌توان آزمایش به لیزر 30 کیلوواتی سیار نصب شده پشت یک کامیون در سال 2013 اشاره کرد که توانست ده‌ها خمپاره‌انداز و پهپاد را منهدم کند.

باب رازکوسکی (Bob Ruszkowski)، فردی که در بخش اسکانک ورک لاکهید مارتین (Lockheed's secretive Skunk Works facility) روی پروژه‌های سلطه‌ی هوایی و سامانه‌های بی‌سرنشین فعالیت می‌کند، گفت: «پژوهشگران از سال 2013، موفقیت‌های بسیاری را در توسعه‌ی سلاح‌های لیزری به دست آورده‌اند. ما در آستانه‌ی معرفی لیزرها در سامانه‌های آینده قرار داریم.»

نیروی زمینی آمریکا اعلام کرد در 18 ماه آینده، یک سلاح لیزری با توان 60 کیلووات را روی کامیون‌های ارتشی نصب کرده و آن را آزمایش خواهد کرد.

رابرت افضل (Robert Afzal)، عضور ارشد سامانه‌های لیزری و حسگرهای لاکهید مارتین توضیح داد لیزرها، توان موردنیاز برای شلیک پرتو را از طریق کابل‌های فیبر نوری -دقیقاً مشابه همان‌هایی که توسط شرکت‌های مخابراتی به کار گرفته می‌شوند.- به دست می‌آورد.

افضل گفت: «ما نشان دادیم که می‌توان تعداد بسیار زیادی از فیبرهای لیزری را با یکدیگر ترکیب کرده و آن‌ها را به سامانه‌ی سلاح‌ها متصل کرد.»

وی ادامه داد: «لیزرها در تبدیل انرژی الکتریکی به پرتو لیزری بسیار کارآمد هستند.»

عضو ارشد لاکهید مارتین اشاره کرد، دستاورد یاد شده بسیار مهم است؛ زیرا دیگر نیازی به یک ژنراتور و خنک‌کننده بزرگ وجود نداشته و می‌توان به راحتی لیزرهایی با توان بالا را به محل مورد نظر حمل کرد.

افضل اظهار داشت: «مسئله‌ی یاد شده بسیار کلیدی است؛ زیرا قبل از گسترش سلاح‌های لیزری باید روشی برای حمل‌ونقل آن پیدا شود. زمانی که این فناوری بتواند لیزرهای کوچکی با قابلیت پیاده‌سازی روی وسایل نقلیه، کشتی‌ها و هواپیماها ایجاد کند، عصر جدیدی آغاز خواهد شد.»

دانشمندان در سال 2015 لیزری قدرتمندی را روی کاپوت یک کامیون نصب کرده و فاصله‌ای حدود 1.6 کیلومتری را مورد هدف قرار بدهند.

رازکوسکی اشاره کرد، به کمک فناوری یاد شده می‌توان به جای انهدام وسیله یا قتل افراد درون آن، تنها حفره‌ای کوچک ایجاد کرده و وسیله را از کار انداخت.

افضل توضیح داد، نیروی هوایی آمریکا قصد دارد در 2 تا 3 سال آینده سلاح‌های لیزری را روی هواپیماهایی مانند «AC-130» قرار بدهند. با وجود این نصب لیزر در هواپیماها با چالش‌های خاص خود همراه است.

رازکوسکی به عنوان فردی که باعث گسترش سلاح‌های لیزری روی کشتی «USS Ponce»، واقع در خلیج‌فارس شد، اشاره کرد، جریان هوای اطراف هواپیماها، باعث بی ثابت شدن سلاح‌های مورد بحث می‌شوند.

افضل خاطر نشان کرد، سلاح‌های لیزری تنها می‌توانند در برابر پهپادهای ارزان قیمت و موشک‌هایی که تجهیزات گران قیمت آمریکا را تهدید می‌کنند مورد استفاده قرار بگیرد. از طرفی برای به کارگیری این سلاح‌ها نیازی به مهمات وجود ندارد. به عنوان مثال تا زمانی که ژنراتورها از سوخت کافی برای شارژ باتری و تأمین انرژی آن‌ها برخوردار هستند، می‌توان از آن در برابر تهدیدات هوایی استفاده کرد.

افضل ادعا کرد، از آنجایی که سلاح‌های یاد شده توسط توافق‌نامه‌ی بین‌المللی ممنوع شده است، در حال حاضر آمریکا قصد استفاده از آن‌ها را ندارد.

________________________________________

۱- Mobile Expeditionary High Energy Laser/ Nautilus laser system
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج