adexo3
۵۷۰۹۲
۶ نظر
۵۰۰۶
۶ نظر
۵۰۰۶
پ

دلار ارزان، تله ای برای روحانی است؟

خبرگزاری ترند نوشت: دو هفته پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، نرخ دلار ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد اما طی چندین روز گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

تابناک: خبرگزاری ترند نوشت: دو هفته پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، نرخ دلار ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد اما طی چندین روز گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

انتخاب گزارش داد، دیوان محاسبات ایران ۱۹ ژوئن گزارشی منتشر ساخت که نشان می داد، بانک مرکزی از طریق فروش ارز به قیمتی بالاتر از قیمت رسمی، ارزش پول ملی را کاهش داده است.

دولت ایران کسری بودجه را تا حدی از طریق فروش دلار با نرخ بالا جبران کرد.

در دوران احمدی نژاد نقدینگی ۶.۷ برابر افزایش یافت. دولت ایران ۵ تریلیون ریال بدهی دارد و از طرفی بانک مرکزی در حال تزریق ذخایر ارزی خود به بازار آزاد در جهت پرداخت بدهی ها است.

اگر احمدی نژاد بخواهد دولت را با دلار ارزان قیمت به روحانی تحویل دهد، مشخص نیست که رئیس جمهور منتخب ایران، چگونه کسری بودجه ناشی از میراث ناگوار احمدی نژاد یعنی دلار ارزان را جبران خواهد کرد.

روحانی طی چند هفته آینده رسما رئیس جمهور ایران می شود.

براساس بودجه سالانه، صادرات ۱.۳ میلیون بشکه نفت خام در روز بر روی ۹۷ دلار در هر بشکه تنظیم شده است.

این درحالیست که به گفته ی آژانس انرژی، صادرات نفت در ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۳ یک میلیون بشکه در روز بود و قیمت نفت هم بین ۱۰۰ تا ۱۰۷ دلار در هر بشکه است.

از سوی دیگر، ایران قادر به انتقال دلارهای نفتی به داخل کشور نیست.

بانک مرکزی احتمالا تزریق دلار به بازار آزاد را پس از پیروزی روحانی افزایش داده تا نشان دهد که کاهش ۴۰ درصدی ارزش ریال به خاطر سوءمدیریت نبوده بلکه ناشی از مسائل سیاسی بوده است.

زمانی که روحانی رسما ردای ریاست جمهوری بر تن کند، قادر به حفظ تزریق دلار به بازار آزاد، آن هم به آن مقدار زیاد نخواهد بود. بنابراین پس از دو ماه قیمت دلار مجددا افزایش پیدا می کند.

ترند در پایان می نویسد: مخالفین روحانی به دنبال آن هستند که بگویند تفاوتی میان مدیریت روحانی و احمدی نژاد نیست و امیدها به عملکرد خوب اقتصادی تنها یک رویا است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • eli

      etefaghan mitone. ma faghat 1 omid darim va on ham aghay rohanist

    • بدون نام

      بله تله ای بیش نیست که آقای احمدی نژاد بگه من دولتو با دلار پایین تحویل دادم به روحانی

    • دنیا

      از وقتی روحانی انتخاب شد من برام یه سوال پیش اومده که چرا مردم به دوره ی ریاست جمهوری روحانی دل بستن و امید دارن؟ آخه به نظر من روحانی یا هر فرد جدیدی که رئیس جمهور میشد چه کاری باید انجام بده یا چه کاری میتونه انجام بده که وضعیت اقتصادی ایران درست بشه؟؟؟؟؟ قراره دلار عرضه کنن به بازار؟؟؟ خب این قضیه تو دوره ی احمدی نژاد هم انجام شدتاثیری نداشت اگر هم داشت موقت بود. یا قراره نرخ سود بانکی و تغیر بدن که مردم برن سراغ سپرده های بانکی و دلال بازی تو بازار ارز کم بشه؟؟؟ خب این هم تو دوره ی احمدی نژاد انجام شد. نتیجه مورد انتظار رو نداشت. قراره رو حانی با آمریکا صلح کنه تا تحریم ها برداشته بشه؟ یعنی امریکا و ایران یار جون جونی هم بشن؟؟؟ اینم که نیست. من واقعا برام سواله که روحانی قراره چی کار کنه که مردم اینقدر بهش امید بستن...واقعا سواله !! همه میگن : روحانی میتونه ....نمونش همین کاربر به نام الی! میگه میتونه: خب الی جان چطوری میتونه؟

      پاسخ ها

      • آبی ِ آبی ِ آرام

        دنیا خانوم میشه منم یه سوال از شما بپرسم که چرا روحانی نمیتونه؟ ... ایشون با زبان و بیان ِ منطقی و نرمی که دارن میتونن کارا رو به خوبی از پیش ببرن.

    • آرمان

      امیدت فقط به خدا باشه.
      بنده پیر خراباتم که لطفش دائم است
      ورنه لطف شیخ و زاهد گاه هست و گاه نیست.

      پاسخ ها

      • آسیه

        بسیار زیبا بود . موافقم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج