۵۷۱۱۶۷
۱۱ نظر
۵۰۱۰
۱۱ نظر
۵۰۱۰
پ

حلقه مفقوده‌ آزادی و نامداری

پدیده افشای تصاویر سلبریتی‌ها در فضای مجازی اصلا چیز عجیبی نیست.

خبرگزاری ایسنا: پدیده افشای تصاویر سلبریتی‌ها در فضای مجازی اصلا چیز عجیبی نیست.
خیلی‌وقت‌ها تصاویر بسیار خصوصی از زندگی افراد مشهور به صورت دست به دست میان مردم می‌چرخد و این تجاوز به حریم خصوصی فرد، بسیار زشت و نازیباست اما یک وقت‌هایی هم هست که یک فرد مشهور در لحظه‌ای تصمیم به یک انتخاب متفاوت در فضایی کاملا عمومی می‌زند و حالا اگر تصاویرش در چنین فضایی توسط مردم ثبت و منتشر شد، دیگر نامش تجاوز به حریم خصوصی نیست. این یک موضوع کاملا جداگانه است و ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند.

روز گذشته تصاویر غیر معمول یکی از مجریان محجبه، پرحاشیه و مشهور صدا وسیما در یک محیط باز در یکی از کشورهای اروپایی در فضای مجازی منتشر شد و اظهارنظرهای متفاوتی را از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی در پی داشت. خیلی‌ها او را به رفتار دوگانه محکوم کردند و خیلی‌های دیگر هم مدافع خانم مجری مشهور بودند و انتشار عکس‌هایش را تجاوز به حریم شخصی او دانستند اما این یادداشت قرار نیست، دنبال قاتل بروسلی باشد. فقط می‌خواهیم با هم راجع به جنبه‌های مختلف یک اتفاق صحبت کنیم؛ اینکه چه عواملی باعث می‌شوند یک اتفاق معمولی با این همه واکنش تند همراه شود؟

صدا و سیما و سیستم معیوب الگوپروری

یکی از عواملی که باعث شده این اتفاق در دید مخاطبان بسیار بزرگ و غیرمعمول جلوه کند، «رسانه ملی» است. در واقع این موضوع به ذهن مخاطب خطور می‌کند که «رسانه ملی» تمام این سال‌ها سعی کرده است فردی را به عنوان الگوی حجاب به دختران معرفی کند که ترجیح می‌دهد در جایی به غیر از ایران، پوششی متفاوت داشته باشد و این احساس به فرد دست می‌دهد که رسانه با او صادق نبوده است. «رسانه ملی» در راستای نیت خیرخواهانه‌اش می‌تواند فردی را به عنوان الگو به مخاطب معرفی کند که یک محجبه واقعی باشد، نه اینکه بخواهد الگوسازی کند.

هر حریمی شخصی نیست

هر رسانه‌ای می‌تواند به افراد مختلف هویت متفاوت و شهرت ببخشد. وقتی فردی آن هم از طریق صداوسیما به شهرت می‌رسد بالطبع کارش سخت‌تر است. آدم‌های مشهور می‌توانند در خانه خودشان هر سبک زندگی را که دوست دارند داشته باشند اما بالطبع جامعه، حریم شخصی هیچ‌یک از ما نیست. یعنی هر حریمی،‌ شخصی نیست. حالا وقتی یک سلبریتی در اجتماع دست به یک انتخاب متفاوت می‌زند، باید مسئول انتخابش باشد. مثلا از انتخابش دفاع کند یا درباره آن توضیح دهد؛ نه اینکه نوک پیکان را به سمت دیگران بگیرد و همه را به غیر از خودش متهم کند.

البته دست به دست کردن تصاویر آن فرد و از بردن آبرویش هم از نظر اخلاقی و هم از نظر شرعی در هر صورت زشت و ناپسند است.

دود ماجرا به چشم چه کسی می‌رود؟

به طور قطع بانوانی که چادر را به عنوان پوشش و لباس دائمی خود انتخاب کرده‌اند، وقتی می‌بینند از پوشش آنها استفاده ابزاری می‌شود، دچار احساس بدی نسبت به همان سلبریتی و رسانه‌ای که او را الگوی حجاب برتر معرفی کرده است، می‌شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      چقدر ما بد بختیم که از سر بی چیزی و بی سوژه ای گیر دادیم به یه مشت زن مطلقه اینا همه از بدبختی و بیکاریه وگرنه کسی کار و زندگی داشته باشه حالا مثلا این یارو کیه ....

    • بدون نام

      حلقه مفقوده بین آزادی و نامداری همانا ،استقلال،، میباشد..وقتی جامعه ای حتی درمورد حجاب و ملکیت ‌‌حریم خودرو دچار افراط وتفریط شود وهرکس خودرا تنها عقل کل بپندارد این حرمت شکنی ها طبیعی است ومربوط به کل جامعه هست چون جامعه ما فرد محور است وسیستم محور نیست .ولذا ایمان واعتقادات مردم در این تقابل تضاد و‌پارادوکس ها سلب شده است.

    • بدون نام

      چه عجب یه مقاله واقعی که حرف دل منو و امثال ما چادری ها رو بزنه. من خیلی وقته حجابم چادره. خدا شاهده چندین و چند بار رفتارهایی از بعضی افراد دیدم که به شدت آزرده خاطر شده ام چون آدمای ریاکار از چادر استفاده ابزاری دارند .
      اون وقت دودش به چشم امثال من میره. من پوشش و شیک پوشی مژده لواسانی رو دوست‌دارم ازش الگو هم گرفتم.
      من حجابو دوست دارم اما تحت فشار و بدبینی دیگران نسبت به خودم واقعا رنجیده خاطر میشم.
      برای من امثال نامداری ها مهم نیستند هر کس در گرو اعمال خودشه . برای من اون تصور و نگرشی که این افراد نسبت به یک پوشش اسلامی ایجاد می کنند مهمه.

    • محمدرضا بختیار

      من معتقدم که تو هیچ کاری نباید ادعایی داشت که ادعا به دنبال خود کبر و غرور و حسادت و دشمن تراشی میاره و یکی هم به قولی منع کردن مایه پهن کردن هستش و دیگری که خیلی مهمه بی دلیل دل شکستن باید انتظار دلت هم بشکنه باشی و گاهی شیطنت آن هم از نوع بازی بازی با دم شیر هم بازی عواقبش اینه و بد هستش

    • بدون نام

      وقتی در جامعه حاضر می شویم دیگه تو حریم خصوصی نیستیم فرقی نمیکند ایران باشد یا اروپا

    • فاطمه

      من با بدون نام ۱۵.۱۸موافقم.

    • بدون نام

      اینقدر این مساله را بزرگش نکنید و شاخ و برگ ندین هرچی بیشتر همش بزنین بیشتر قبحشو ریختین این خانم در حال حاضر حداقل الگوی حدود 400 هزار نفر در اینستاگرام شده که هرکاری بکنه دوستش دارن و الگو برمیدارن افشای این مواردبا عث ریخته شدن قبحش میشه متاسفانه بعد از حاشیه ازدواج دوم ایشون من شاهد یک الگوبرداری نادرست بودم از طرف یکی از هواداراش

    • بدون نام

      ی کشوری مسه امریکا تو فکر تسخیر فضا و کرات دیگه هس ک اگه بخان ی ثانیه از وقتشون رو بزنن یک سال عقب میفتن.ماهم فقط منتظریم ی نفر اتو بده بشه سوژه.دیگه حال و روزمون هم ک خدا رو شکر میبنید همه.درضمن هرکی رو تو قبر خودش میرزان

    • بدون نام

      نتیجه صدا و سیمای میلی همینه.تا وقتی هر آشغالی که از ذهن بیمارگونه تراوش میشه رو به زور بخواهیم به مردم القا کنیم از این بدتر هم میشه.یک مقدار به تندرویها و دخالتهای بیجای بیست و سی دقت کنید میفهمید سیستم لجبازی حالاحالاها براهه.

    • بدون نام

      متاسفانه فقط نظرات مثبت در خصوص این خانم منتشر می شود و باقی نظرات سانسور می شود

    • بدون نام

      با کار بر 20/41 دقیقه کاملا موافق هستم چون خودم تویی پست های مختلف یک نظر را دارم از این خانم چا پ نشد .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج