اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۵۷۷۲۴۷
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

همکاری یک میلیارد یورویی ایران و کره جنوبی

توافقنامه همکاری میان ایران و کره‌جنوبی برای تامین فاینانس و اجرای پروژه ارتقای فناوری و کیفیت فراورده‌های پالایشگاه تبریز به امضا رسید. میزان سرمایه‌گذاری این پروژه ۶/۱‌میلیارد یورو است و با امضای این قرارداد ۴۸‌ماهه نفت کوره از ۲۰‌درصد ظرفیت فعلی پالایشگاه به کمتر از دو‌درصد کاهش خواهد یافت.

روزنامه آرمان- هستی دفتری: توافقنامه همکاری میان ایران و کره‌جنوبی برای تامین فاینانس و اجرای پروژه ارتقای فناوری و کیفیت فراورده‌های پالایشگاه تبریز به امضا رسید. میزان سرمایه‌گذاری این پروژه ۶/۱‌میلیارد یورو است و با امضای این قرارداد ۴۸‌ماهه نفت کوره از ۲۰‌درصد ظرفیت فعلی پالایشگاه به کمتر از دو‌درصد کاهش خواهد یافت.
توافقنامه همکاری میان شرکت پالایش تبریز و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های مهندسی و ساخت SKEC از کره‌جنوبی و طراحی و ساختمان نفت از ایران با حضور مقامات عالی‌رتبه دولتی و پارلمانی دو کشور با هدف تبدیل نفت کوره به فراورده‌های باارزش بالاتر مطابق استاندارد یورو ۵ به امضا رسید. اجرای این پروژه ۶/۱‌میلیارد یورویی از طریق طراحی و مهندسی خرید، تامین کالا و تجهیزات، ساختمان و نصب از طریق کنسرسیوم ایرانی-کره‌ای و تامین فاینانس از منابع مالی بانک‌های کره‌جنوبی خواهد بود.
با امضای این قرارداد ۴۸‌ماهه نفت کوره از ۲۰‌درصد ظرفیت فعلی پالایشگاه به کمتر از دو‌درصد کاهش خواهد یافت و ارتقای کیفی فراورده‌های پالایشگاه نفت تبریز از جمله بنزین، گازوئیل، تاسیسات گوگردزدایی و دیگر تاسیسات این پالایشگاه وارد فاز اجرایی و عملیاتی می‌شود. پیش از این با توافق میان کارفرما و پیمانکار قراردادی به منظور عملیات امکان‌سنجی فنی- اقتصادی با هدف کاهش تولید نفت کوره و ارتقای کیفی فراورده‌ها با شرکت SKEC کره‌جنوبی به امضا رسیده بود.
بعد از گذشت یک سال با تکمیل مطالعات امکان‌سنجی فنی-اقتصادی پروژه توافقنامه‌ این همکاری با اعلام آمادگی Korea exinbank در حمایت از این پروژه نهایی شده است. این پروژه نخستین پروژه مشارکت ایرانی و خارجی در صنعت پالایش نفت بعد از تحریم‌ها است. در این طرح هدف به کارگیری حداکثر توان ملی و امکانات داخلی خواهد بود و قرار است ۵۱‌درصد مبلغ پروژه از خدمات پیمانکاران و سازندگان ایرانی استفاده شود.
به سوی خودکفایی در بنزین استاندارد
خودکفایی در تولید بنزین تعبیری بود که در دولت گذشته، به دنبال اعمال تحریم‌های غرب علیه ایران، بارها به گوش رسید. رئیس دولت دهم حتی در برهه‌ای یکباره اعلام کرد که در تولید بنزین خودکفا شده‌ایم، اما مدت زمان زیادی نگذشت که کیفیت نازل این بنزین تولیدی خود را در آلودگی هوای گسترده نشان داد. بر اساس آمار منتشره، سال‌های ۹۰ و ۹۱ سیاه‌ترین سال‌های کشور از نظر آلودگی هوا بود. بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و در پی تلاش‌ها و پیگیری‌های مسئولان این دولت، بلافاصله تولید و توزیع بنزین بی‌کیفیت پتروشیمی‌ها متوقف شد تا آسمان شهرها نفس تازه‌ای بکشند. به همین منوال، واردات بنزین افزایش پیدا کرد. هر چند که دولت دهم ادعای خودکفایی در تولید بنزین را با صدای بلند فریاد می‌زد، اما در واقعیت برای تحقق آن با مشکلات بسیاری مواجه بود. یکی از عمده‌ترین این مشکلات هم به کمبود منابع مالی باز می‌گشت. به گفته وزیر سابق نفت، دولت دهم برای توسعه پالایشگاهی با کمبود منابع مالی دست به گریبان بود. مسعود میرکاظمی در این‌باره گفته بود: «دولت ایران باید سالانه ۲۵‌میلیارد دلار در صنعت نفت‌ و گاز خود سرمایه‌گذاری کند، در غیر این صورت خود به وارد‌کننده نفت تبدیل خواهد شد.»
با تمام این حرف و حدیث‌ها، دولت قبل هرگز نتوانست از واردات بنزین رهایی یابد. در سال ۸۸، میزان واردات بنزین به ۲۱‌میلیون لیتر در روز رسید و این در حالی بود که تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی نوری، پالایشگاه امام خمینی و مجتمع پتروشیمی شازند اراک با بدترین کیفیت ممکن در حال پیگیری بود. تلاش‌ها و اقدامات دولت یازدهم از همان ابتدای کار به این معطوف بود تا از عرضه بنزین بی‌کیفیت جلوگیری کند. در حال حاضر پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه هفت‌میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند و امید می‌رود که رقم تولید به ۱۱‌میلیون لیتر برسد.
به گفته مسئولان در حال حاضر میزان ذخائر بنزین یک‌میلیارد لیتر است و در مجموع از آغاز سال ۹۶ به‌طور متوسط کمتر از ۱۲‌میلیون لیتر واردات بنزین داشته‌ایم. اکنون به موجب توافقنامه همکاری میان ایران و کره‌جنوبی، ارتقای کیفی فراورده‌های پالایشگاه نفت تبریز از جمله بنزین، گازوئیل، تاسیسات گوگردزدایی و دیگر تاسیسات این پالایشگاه وارد فاز اجرایی و عملیاتی می‌شود. هدف از امضای این توافقنامه که قرار است به امضای قرارداد برسد، تبدیل نفت کوره تولیدی پالایشگاه تبریز به فراورده‌های با ارزش بالاتر مطابق استاندارد یورو ۵ است.
تولید محصولات استاندارد یورو ۵
عباس کاظمی مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در مراسم امضای توافقنامه پروژه ارتقای کیفی پالایشگاه نفت تبریز بین شرکت SKEC کره و شرکت ODCC از ایران اظهار داشت: سال قبل ایران و کره‌جنوبی یک پالایشگاه مشترک در کشور کره‌جنوبی احداث کردند و بعد از انقلاب نیز شرکت‌هایی مثل دایلم و هیوندا در پروژه‌های توسعه‌ای نفتی ایران فعال بودند.
کاظمی ضمن خیر مقدم به شرکت SKEC کره که برای اولین‌بار در ایران همکاری نفتی خواهد داشت، یادآور شد: امیدواریم همکاری این شرکت همانند دیگر شرکت‌های کره‌ای با ایران ادامه پیدا کند. معاون وزیر نفت با اشاره به پروژه ارتقای کیفی تولیدات پالایشگاه‌های کشور توضیح داد: تا کنون قرارداد تجاری پالایشگاه اصفهان با شرکت دایلم کره به ارزش ۵/۲‌میلیارد یورو امضا شده و قرارداد با پالایشگاه‌های تبریز و تهران نیز به امضا رسیده و مذاکره برای ارتقای کیفی پالایشگاه بندرعباس نیز پیشرفت‌های خوبی داشته و اکنون در مرحله مذاکره با فاینانسور هستیم.
وی تاکید کرد: با قراردادهایی که جهت ارتقای کیفی محصولات پالایشگاه‌های کشور امضا می‌شود، میزان مازوت تا سال ۱۴۰۴به کمتر از ۱۰‌درصد خواهد رسید و تمامی محصولات استاندارد یورو ۵ خواهند داشت. وی خاطرنشان کرد: از زمان راه‌اندازی ستاره خلیج فارس تاکنون بیش از ۳۰۰‌میلیون لیتر بنزین در بازار توزیع شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج