۵۷۸۶۸۷
۶ نظر
۵۰۰۳
۶ نظر
۵۰۰۳
پ

چالش‌های وزارت بر فرهنگیان

بطحایی ۵۴ ساله است و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است و تخصص او در مدیریت مربوط به مدیریت منابع مالی و نیروی انسانی می‌شود. دو زمینه‌ای که چالش‌های وزارت آموزش و پرورش از آنجا نشات می‌گیرد.

خبرآنلاین: بطحایی ۵۴ ساله است و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است و تخصص او در مدیریت مربوط به مدیریت منابع مالی و نیروی انسانی می‌شود. دو زمینه‌ای که چالش‌های وزارت آموزش و پرورش از آنجا نشات می‌گیرد.

وزارت‌آموزش و پرورش گزینه‌ای پیشنهادی خود را شناخت. سید محمد بطحایی از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۵ معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش و دست راست علی‌اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش بود. او پس از برکناری فانی مدتی سرپرست این وزارت‌خانه شد و همان زمان نام‌او به عنوان یکی از گزینه‌های جایگزینی فانی مطرح شد اما قرعه به نام او نیفتاد و فخرالدین دانش‌آشتیانی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد.

پس از رای اعتماد دانش آشتیانی بطحایی به دلیل مشکلاتی که با ستاد مدیریتی آموزش و پرورش داشت، از معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت به عنوان یکی از مهم‌ترین معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش کنار رفت و به واسطه حمایت نوبخت از او به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه رفت و رئیس مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه کشور شد. انتخاب او به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اما در شرایطی است که گفته‌ می‌شود بسیاری از گزینه‌ها بدلیل شرایط نابسامانی که وزارت آموزش و پرورش در شرایطی کنونی دارد، خیال وزارت را از سر خارج کرده‌اند و او به همراه زرافشان معاون کنونی آموزش متوسطه وزارت‌‌آموزش و پرورش تنها گزینه‌های موجود شدند.

بطحایی ۵۴ ساله است و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است و تخصص او در مدیریت مربوط به مدیریت منابع مالی و نیروی انسانی می‌شود. دو زمینه‌ای که چالش‌های وزارت آموزش و پرورش از آنجا نشات می‌گیرد. با این حال حضور او در وزارت‌ آموزش و پرورش در شرایطی است که این وزارت‌خانه شرایط به سامانی ندارد.


وزارت‌خانه‌ای بی‌ثبات
بررسی‌ها نشان از آن دارد که از ۱۳ وزير آموزش وپرورش پس از انقلاب اسلامي، تنها پنج وزير توانسته اند دوره چهارساله خود را بدون استيضاح و برکناري تمام کنند.

اين مسئله نشان از صندلي لرزان وزارت در آموزش وپرورش دارد. صندلي اي که پس از ثبات هشت ساله آن در دولت سازندگي و در زمان وزارت محمدعلي نجفي، از دولت اصلاحات در سال ١٣٧٦ تابه امروز، رنگي از ثبات به خود نديده است. وزيران آن يا از سوي مجلس شوراي اسلامي در معرض استيضاح قرار مي گيرند، يا مانند اولين وزير آموزش وپرورش دولت احمدي نژاد، يعني محمود فرشيدي در اوايل راه از کار برکنار مي شوند.

دراين ميان، اما سهم استيضاح شده ها بيشتر است. مسئله اي که گريبان وزير آموزش وپرورش در دولت روحاني را هم گرفت. اینطور که علی اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش گزینه ترمیم کابینه شد و از سوی دیگر شواهد نشان می‌دهد فخرالدین دانش آشتیانی وزیر کنونی آموزش و پرورش نیز در دولت بعدی حضور ندارد.

علاوه بر این رفتن دانش آشتیانی از وزارت آموزش و پرورش نیز بر این بی‌ثباتی می‌افزاید. چرا که او پس از سیاسی‌کاری‌ها در مناظره‌های ریاست‌جمهوری به مهره‌ای سوخته در آموزش و پرورش تبدیل شد و این در حالی بود که کارشناسان حضور او در صدر مدیریت آموزش و پرورش را منشا تحولاتی در آموزش و پرورش می‌دانستند که محقق نشد.

در واقع حجم بالای چالش‌ها در آموزش و پرورش نیز باعث شده حضور در این وزارت‌خانه نیز خواهان زیادی نداشته باشد. چالش مدیریت منابع مالی، مدیریت منابع انسانی، کسری بودجه‌های شکننده در این وزارت‌خانه، تخصیص بالای ۹۰ درصد بودجه آموزش و پرورش به حقوق پرسنل و گره کور دغدغه‌های معیشتی باعث شده هر مدیر استراتژیک با شک به حضور در این وزارت‌خانه نگاه کند.

در رابطه با چرايي در معرض استيضاح قرار گرفتن وزراي آموزش وپرورش در ٢٠ سال اخير، بحث هاي متناقضي مطرح مي شود؛ برخي تمرکز بالاي وزارت آموزش وپرورش در مسائل اجرائي تعليم و تربيت و برخورد سليقه اي نمايندگان مجلس با اين تمرکزگرايي را دليلي بر حجم بالاي استيضاح در آموزش وپرورش مي دانند، اما طيفي ديگر دليل اين مسئله را ضعف وزراي آموزش وپرورش پس از علي اکبر پرورش (١٣٦٠-١٣٦٤) و محمدعلي نجفي (١٣٧٦ - ١٣٦٨) مي دانند، به طوري که نحوه انتخاب تمامي وزراي آموزش وپرورش از سال ١٣٧٦ تاکنون، با انتقاد فرهنگيان و کارشناسان آموزش وپرورش همراه بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نورا

      متاسفم برای جناب آقای روحانی....دست راست آقای فانی یعنی کسی که بیمه طلایی فرهنگیان رو به فناداد وبه خاطرعملکردضعیف هنوز هم نفرین فرهنگیان رو برای خودش خرید....متاسفانه جناب بطحایی ادامه دهنده همون راهه.....

    • بدون نام

      بطحایی زمان فانی معاون بود؛فانی و بطحایی هر دو عملکرد فوق العاده ضعیفی داشتن و فقط به فرهنگیان دروغ گفتن

    • هشترودی

      بدون وزیر ماندن و بی صاحب ماندن آ.پ بسیار بهتر از بطحایی و امثال بی خاصیت و بی کفایت او است.روحانی بی مبالاتی کافیه.

    • بدون نام

      متاسفیم.ریس جمهور نیرو نداره واقعا؟قحط نیروست؟ یه خرابکار را وزیر پیشنهاد کرده.؟

    • رضایی

      دادن یک وزارت عریض و طویل و مهم در آینده ی کشور مثل آموزش و پرورش به دست یک یک آدم بله قربانگو نشان از عدم عزم دولتمردان به تغییر اساسی در این وزارتخانه است و با این انتخاب روحانی، باید گفت که امید فرهنگیان به دولت امید، نامید شد...

    • محمدی

      باعث تاسف که در این مملکت نیروی کاربلد وجسور و دلسوز کم نیست. چرا همیشه ضعیف ترین وزیر برای اموزش وپرورش است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج