۵۸۰۷۲۸
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

طراحي‌هاي جاكومتي كشف شدند

طرح‌هايي كه در عتيقه‌فروشي لندن زير خروارها عتيقه، تابلو و كاغذ مدفون شده بودند از آثار بزرگ‌ترين هنرمند قرن بيست‌ويكم، آلبرتو جاكومتي شناخته شدند.

روزنامه اعتماد - بهار سرلك: طرح‌هايي كه در عتيقه‌فروشي لندن زير خروارها عتيقه، تابلو و كاغذ مدفون شده بودند از آثار بزرگ‌ترين هنرمند قرن بيست‌ويكم، آلبرتو جاكومتي شناخته شدند. اين آثار كه گمان مي‌رفت، گم شده‌ بودند در فهرست وسايل شخصي ايلا گراهام، دلال عتيقه‌اي كه سال گذشته از دنيا رفت، كشف شده‌اند. اوايل تابستان اصالت اين آثار تاييد شد. حالا قرار است اين طرح‌ها كه روي دو طرف يك كاغذ كشيده شده‌اند، ١٢ اكتبر در حراجي Cheffins به فروش برسند.

گراهام سال ٢٠١٠ از دنيا رفت و ٦ سال بعد حراجي Cheffins در كمبريج مامور شد تا متعلقات و مجموعه‌هاي شخصي اين دلال را بفروشد. مارتين ميلارد، مدير چفينز به گاردين گفته است: «گراهام پيش از اين در فهرست‌هاي ارزش‌گذاري‌اش به پرتره‌هاي جاكومتي اشاره كرده بود اما گمان مي‌رفت اين آثار گم‌ شده‌ يا فروخته شده‌اند چرا كه زماني كه قصد داشتيم فهرست متعلقات او را كامل كنيم، اين دو اثر موجود نبودند.»

ميلارد اضافه مي‌كند: «در آن زمان نمي‌دانستيم اين دو طرح در دو كاغذ مجزاي بزرگ كشيده‌ شده‌اند يا پشت پاكت سيگار يا حتي روي بوم. اصلا نمي‌دانستيم دنبال چه هستيم. در نهايت آنها را زير خروارها عتيقه، تابلو و نقاشي خاك گرفته پيدا كرديم.»

حراجي طرح‌هايي را كه با مداد روي كاغذي كشيده شده‌اند، پيدا كرد؛ يك طرف كاغذ طرح چند سر و طرف ديگر طرحي از زني كه ايستاده است، مي‌بينيم. اين طرح‌ها شبيه به آثار جاكومتي است و امضاي او را پايين كاغذ به تاريخ ١٩٤٧ مي‌بينيم اما اينها دليلي بر تاييد اصالت اين آثار نمي‌شود و ميلارد مي‌گويد:
«اينجاست كه كار ما شروع مي‌شود. اينجاست كه ما بايد اصالت اثر جاكومتي را ثابت كنيم.» بنابراين اين طرح‌ها به پاريس فرستاده شدند و كميته‌اي از بنياد جاكومتي اصالت آنها را تاييد و اسامي آنها را به كاتالوگ رزومه هنرمند اضافه كرد. ميلارد اين روند را سيروسفري هيجان‌انگيز مي‌داند و مي‌گويد: «ما براي رسيدن به همين لحظاتي كه در آن الماس‌هاي گمشده‌اي پيدا مي‌شوند، زندگي مي‌كنيم. عموم مردم اين طرح‌ها را نديده‌اند و انتظار مي‌رود موزه‌ها و گالري‌هاي و همچنين مجموعه‌داران شخصي سراسر جهان علاقه‌مند به نمايش آنها باشند.»

طراحي‌هاي جاكومتي تنها گنجينه‌اي نبودند كه در ميان متعلقات گراهام كشف شدند. اين حراجي طرحي از پيكاسو نيز كشف كرد كه سال گذشته آن را به فروش رساند. كارشناسان مبلغ فروش تازه‌ترين اثر كشف‌شده جاكومتي را بين ٥٢ هزار تا ٧٨ هزار دلار تخمين مي‌زنند.

آلبرتو جاكومتي مجسمه‌ساز، نقاش و طراح سوييسي بود كه بيشتر او را خالق پيكره‌هاي انساني مي‌شناسند. او در سال ١٩٢٢ زماني كه ٢١ سال داشت براي يادگيري مجسمه‌سازي از آنتوان بوردل در آكادمي گراند شومي‌ير به پاريس مهاجرت كرد. در آنجا بود كه با كوبيسم و سوررئال آشنا شد و خود را يكي از مجسمه‌سازان پيشتاز سوررئاليست معرفي كرد. از اواخر دهه ١٩٣٠ مجسمه‌هايي با دست و پايي درازتر از حد معمول خلق كرد. او نقشي برجسته در جريان هنري سوررئاليسم ايفا كرد اما آثارش به راحتي دسته‌بندي نمي‌شوند. برخي آنها را فرماليست مي‌دانند و برخي اكسپرسيونيست. حتي پس از جدايي از سوررئاليست‌ها هر چند با وجودي كه اغلب كارهاي مجسمه‌سازي او تقليدي بود، اثر نهايي ابراز واكنشي احساسي به سوژه بود.

بسياري از موزه‌هاي معتبر جهان ميزبان آثار اين مجسمه‌ساز و نقاش بوده‌اند. پنج اثر از آلبرتو جاكومتي، از جمله مجسمه برنزي «مرد در حال قدم زدن١» در موزه هنرهاي معاصر تهران نگهداري مي‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج