adexo3
۵۸۲۱۳۴
۱ نظر
۵۰۱۴
۱ نظر
۵۰۱۴
پ

آموزش و ‌پرورش، نيازمند وزيري نيرومند

اگر بدون مقدمه بخواهم سراغ اصل سخن اين يادداشت کوتاه بروم، بايد بگويم که محمد بطحايي، گزينه معرفي‌شده حسن روحاني به‌عنوان وزير آموزش‌وپرورش، کسي نيست که بتوان با آن انتظار دگرگوني چشمگيري در آموزش‌وپرورش دولت دوازدهم داشت.

مهدي بهلولي در روزنامه شرق نوشت: اگر بدون مقدمه بخواهم سراغ اصل سخن اين يادداشت کوتاه بروم، بايد بگويم که محمد بطحايي، گزينه معرفي‌شده حسن روحاني به‌عنوان وزير آموزش‌وپرورش، کسي نيست که بتوان با آن انتظار دگرگوني چشمگيري در آموزش‌وپرورش دولت دوازدهم داشت.
پيش از بطحايي، قرار بر اين شده بود که علي زرافشان، معاون آموزش متوسطه کنوني، به‌عنوان وزير آموزش‌وپرورش معرفي شود که گويا پس از رسانه‌اي‌شدن خبر و مخالفت‌هاي نسبتا گسترده فرهنگيان و البته با رفتاري پسنديده و اخلاقي و کمياب در اين روزگار، انصراف داد.
هم‌اکنون به نظر مي‌رسد که بخشي از فعالان سياسي معلمان، مخالفت با بطحايي را مخالفت با روحاني ارزيابي مي‌کنند و چون گزينه دومي است که از طرف روحاني اعلام مي‌شود، به‌نوعي تن به پذيرش اين انتخاب داده‌اند. اما اين پذيرش، به معناي اين است که در دولت دوازدهم در بهترين حالت، آن چيزي در آموزش‌وپرورش رخ خواهد داد که در دولت يازدهم رخ داد.
بطحايي، سه سال معاون آموزش پشتيباني و توسعه علي‌اصغر فاني، وزير نخست دولت يازدهم، بود که پس از کناررفتن فاني، از پست معاونت کنار گذاشته شد. عملکرد فاني و بطحايي، عملکردي متوسط بود و نه درخشان و ممتاز. اين عملکرد در دولت يازدهم، با توجه به شرايط اقتصادي و سياسي پيشابرجام، قابل‌درک و پذيرش بود، اما فرهنگيان از دولت دوازدهم، انتظار عملکرد به‌مراتب قوي‌تري دارند و انتظار معرفي وزير نيرومند و اثرگذارتري.
پيش از انتخابات، محمدعلي نجفي- که با ستاد فرهنگيان هوادار روحاني در ارتباط بود- قول ايجاد پويش حقوق معلمان پس از انتخاب ديگربار روحاني را داد و گفت که با راه‌اندازي اين پويش، همه مطالبات معطل‌مانده معلمان را به‌جد پيگيري خواهد کرد. ناگفته پيداست که يک عضو مهم اين پويش- البته اگر از اساس راه‌اندازي شود- وزير آموزش‌وپرورش است که بايد بتواند پويش را در رسيدن به هدف‌هايش ياري کند و نقش مفيد و مؤثر خود را در اثرگذاري بر هيئت دولت بازي کند.
يک پرسش مهم اين است که آيا بطحايي از اساس با اين پويش همراه بوده است و اصولا چنين پويشي را قبول دارد که بخواهد با آن همکاري کند؟ اين نگارنده در زمان انتخابات، حضوري جدي در اين زمينه از بطحايي به خاطر ندارد و در همين چندروزي هم که از معرفي ايشان به‌عنوان وزير مي‌گذرد، چيزي از اين موضوع از زبان ايشان نشنيده است.
نکته مهمي که در آموزش‌وپرورش نبايد از ياد برد اين است که متأسفانه اين نهاد، هم‌اکنون سال‌هاست که با کسري‌هاي بزرگ بودجه‌اي و مطالبات عقب‌مانده فرهنگيان روبه‌رو است و نياز به عزمي جدي و ملي احساس مي‌شود که بتواند از اين شرايط نابسامان بيرون بيايد. بي‌گمان در اين ميان، وزير آموزش‌وپرورش نقشي مهم برعهده دارد.
در اين شرايط وزير آموزش‌وپرورش بايد شخصيتي شناخته‌شده در سطحي ملي و با مديريتي نيرومند باشد که با پشتيباني فرهنگيان بتواند از حقوق اين نهاد مهم جامعه، در هيئت دولت و ديگر مراکز قدرت دفاع کند، اما بطحايي در بهترين حالت مي‌توان انتظار داشت که همچون علي‌اصغر فاني، با عملکردي متوسط، در دوران وزارت خويش نمايان شود و اين چيزي نيست که فرهنگيان از دولت دوازدهم انتظار دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسن سلیمانی

      واقعا دولت ها سردر گمی خیلی شدیدی در حوزه اموزش و پرورش داشته و متاسفانه هنوز که هنوزه نظام خاصی در حوزه اموزش نداشته و مدیریت ان همیشه زیر سوال است. متاسفانه قشر دانش اموز ما هم بی هدف مشغول تحصیل هستن و 12 سال عمر خود را بیهوده میگذرانن و این بیهودگی بعد از سن تحصیل همواره یدک کش هس . اگر برنامه دقیقی داشته باشیم میتوانیم ورزش را الگو سازی و حرفه ای در بین همین قشر اموزش داده و اسباب ورود به تمام عرصه ها را برایشان اماده کرد. اما متاسفانه مدیریت ضعیف باعث پسترفت شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج