۵۸۵۰۱۷
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

استيو بنن، استراتژيست ارشد ترامپ بركنار شد

خداحافظي با نماد افراط‌گرايي در كاخ سفيد

دوستان و نزديكان ترامپ كه بيشترين نقش را در كنار او براي پيروزي در انتخابات داشتند، يك به يك از كاخ سفيد خارج مي‌شوند. يكي از مهم‌ترين اين افراد كه شايد در ابتداي كار ترامپ در كاخ سفيد تصور نمي‌شد كه به زودي راه‌شان از يكديگر جدا شود، استيو بنن، استراتژيست ارشد كاخ سفيد بود كه نقش عمده‌اي در پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات ٢٠١٦ايفا كرد.

ميثم سليماني در روزنامه اعتماد نوشت: دوستان و نزديكان ترامپ كه بيشترين نقش را در كنار او براي پيروزي در انتخابات داشتند، يك به يك از كاخ سفيد خارج مي‌شوند. يكي از مهم‌ترين اين افراد كه شايد در ابتداي كار ترامپ در كاخ سفيد تصور نمي‌شد كه به زودي راه‌شان از يكديگر جدا شود، استيو بنن، استراتژيست ارشد كاخ سفيد بود كه نقش عمده‌اي در پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات ٢٠١٦ايفا كرد و حالا پس از هفت‌ماه حضور در كاخ سفيد، مجبور به ترك سمت خود شد و آتش وقايع شارلوتسويل نيز دامن بنن را گرفت.
دونالد ترامپ در طول يك هفته اخير در خصوص وقايع شارلوتسويل مواضع نااميد‌كننده‌اي را اتخاذ كرد و از آنجايي كه در خصوص اقدامات خشونت‌بار راست‌هاي افراطي در اين شهر موضع روشني عليه نژادپرست‌ها اتخاذ نكرد و عامل خشونت‌ها را همه طرف‌هايي دانست كه در اين تظاهرات حضور داشتند به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت. بسياري از منتقدان اصلي‌ترين عامل اين مواضع رييس‌جمهور امريكا را استيو بنن مي‌دانستند كه او به عنوان حلقه واسط نژادپرست‌ها و راست‌هاي افراطي با كاخ سفيد شناخته مي‌شد.
سارا سندرز، سخنگوي كاخ سفيد نيز در بيانيه‌اي گفت: جان كلي و استيو بنن با يكديگر صحبت كردند و روز شنبه آخرين روز كاري بنن در كاخ سفيد خواهد بود. ما از خدمات ايشان سپاسگزاري و براي او بهترين‌ها را مي‌خواهيم. هرچند بسياري از رسانه‌هاي امريكايي از لفظ اخراج براي ترك كاخ سفيد از سوي بنن نام مي‌برند اما ‌اي‌بي‌سي‌نيوز به نقل از برخي منابع گزارش داد كه بنن اوايل ماه جاري ميلادي نامه استعفاي خود را به رييس‌جمهور ارايه داده بود و تا روز جمعه پاسخي به آن داده نشده بود.
اما در طول ماه‌هاي اخير بسياري در خصوص نقش و نفوذ بنن بر دونالد ترامپ سخن گفته بودند. به گونه‌اي كه در ماه فوريه عكس بنن بر جلد نشريه تايمز قرار گرفت و از او به عنوان عروسك‌گردان بزرگ ياد شده بود كه قصد داشت قدرت و نقش او بر رييس‌جمهور را به نمايش بگذارند.
اما حالا بسياري از گروه‌هاي محافظه‌كار و به خصوص راست‌هاي افراطي به‌شدت نگران آن شدند
كه مدافع اصلي خود را در كاخ سفيد از دست داده‌اند و نگران هستند كه دونالد ترامپ جهت فكري خود را تغيير دهد. اما اين تغييرات و خبر اين موضوع به حدي مهم بود كه حتي بر بازار سهام امريكا نيز تاثير گذاشت .

ترامپ از بنن خسته شده بود
در حال حاضر بسياري حذف بنن را يك پيروزي براي جان كلي مي‌دانند. ژنرال بازنشسته كه به كاخ سفيد آمد تا نظم و انضباط را به پرسنل آن بازگرداند. استيو بنن و همكاران و نزديكانش در كاخ سفيد در پرونده‌هاي گوناگوني درگير بودند و حتي مداخله مي‌كردند. پرونده‌هايي همچون تجارت، جنگ در افغانستان، قانون مهاجرت، ماليات و نحوه ايفاي نقش دولت از جمله اقداماتي بود كه آنها با آن درگير بودند.
استيو بنن در مصاحبه‌اي با يك هفته‌نامه امريكايي، از يكي از همكاران و مشاور ارشد اقتصادي رييس‌جمهور انتقاد كرد و گفت: آنها از ترس تغيير در سياست‌هاي تجاري به طور اساسي خود را خيس مي‌كنند. اما برخي گزارش‌ها طي هفته‌هاي اخير حاكي از آن بود كه دونالد ترامپ از استيو بنن خسته شده بود و به ديگر مشاوران خود از او شكايت كرده بود. او حتي اعلام كرده بود كه استراتژيست اصلي خود اطلاعات را به خبرنگاران مي‌دهد.
از سوي ديگر بسياري از نزديكان ترامپ نيز خواسته بودند تا هرچه زودتر بنن را كنار بگذارد كه در طول ماه‌هاي گذشته بسياري از اين تلاش‌ها به در بسته خورده بود. اما به نظر مي‌رسد كه ترامپ روز جمعه تصميم نهايي خود را اتخاذ كرد. همچنين گزارش‌ها حاكي از آن است كه طي روزهاي اخير نزديكان بنن به او هشدار داده بودند كه ترامپ قصد دارد وي را بركنار كند.

رياست‌جمهوري ترامپ به پايان رسيده است
حالا استيو بنن قصد دارد به خانه خود بازگردد. سايت بريتبارت جايي بود كه وي كار خود را پيش از شروع كمپين ترامپ آغاز كرد، با شروع كمپين ترامپ به او پيوست تا كمك كند و حالا دوباره مي‌تواند به سايتي كه متعلق به خود اوست بازگردد و كار خود را ادامه دهد. حالا استيو بنن مي‌تواند از خارج بدنه كاخ سفيد به آن ضربه وارد كند. او مي‌تواند از قدرت خود در بريتبارت استفاده كند و ضربه‌هاي عميقي را به دونالد ترامپ وارد كند.
بنن را طيف وسيعي از فعالان و گروه‌هايي پشتيباني مي‌كنند كه عمدتا تفكراتي نژادپرستانه و ضديهودي دارند و همين گروه‌ها كه تا پيش از اين حاميان رييس‌جمهور بودند مي‌تواند تبديل به اصلي‌ترين اپوزيسيون وي شوند.
اما در خوشبينانه‌ترين حالت مي‌توان انتظار داشت كه استيو بنن نقش يك مشاور محرمانه را براي ارايه مشاوره به ترامپ ايفا كند، زيرا گفته مي‌شود هنوز اغلب مشاوران سابق با ترامپ در ارتباط هستند. بنن يك اتحاد فلسفي با ترامپ تشكيل داد و آنها نيز يك تركيب خوب اما نامطلوب را به نمايش گذاشتند.
با اين حال او در نگاه اوليه نشان داده كه قصد ندارد به ترامپ آسيب برساند و قول داده كه تا حدودي در مورد ديگر مقامات اداري كاخ سفيد از جمله جرد كوشنر، داماد و ايوانكا ترامپ دختر رييس‌جمهور سخني نگويد.
او در مصاحبه‌اي پس از اخراج از كاخ سفيد گفت: من فكر مي‌كنم كه مي‌توانم به طرق مختلف مبارزات و اقداماتي را از بيرون كاخ سفيد براي دستور كار رييس‌جمهور ترامپ انجام دهم. وي افزود: هركسي كه در سرراه ما قرار گيرد ما با آن جنگ خواهيم كرد. اما به نظر مي‌رسد همكاران سابق بنن نگاه ديگري به اين اتفاق دارند. جوئل پولاك، مدير اجرايي بريتبارت، بعد از اتمام كار بنن در كاخ سفيد در صفحه توييتر خود با هشتگ جنگ به استقبال اين اتفاق رفت. اما بنن به خبرنگاران گفت پولاك بيش از حد پيش رفته است اما او نيز نااميدي و ناراحتي خود از ترك كاخ سفيد را به آنها پنهان نكرد.
بنن به ويكلي استاندارد گفت: رياست‌جمهوري ترامپ كه ما براي آن مبارزه كرديم و پيروز شد تمام شده است. ما هنوز يك جنبش بزرگ داريم و ما برخي از چيزهاي رياست‌جمهوري ترامپ را خواهيم ساخت. اما رياست‌جمهوري تمام شده است. اين چيز ديگري خواهد بود و همه نوع دعوا وجود خواهد داشت، روزهاي خوب و روزهاي بد، اما اين رياست‌جمهوري تمام شده است.
اما بنن بعدتر به نيويورك‌تايمز در توضيح حرف خود گفت كه اين به معناي آن است كه دستورالعمل ترامپ به اتمام رسيده و در عوض منظور او از پايان رياست‌جمهوري اشاره مستقيم به آقاي ترامپ نبوده بلكه منظور پايان كمپين تا مراحل اوليه رياست‌جمهوري او بوده است.

يك درام بزرگ
با اين حال بسياري از متحدان رييس‌جمهور پيش‌بيني كردند كه سرنگوني بنن به دستور كار ترامپ كمك خواهد كرد. كريستوفر رودي، مدير اجرايي نيوزمكس گفت: من فكر مي‌كنم كه اين اتفاق براي هر دو يعني هم استيو و هم رييس‌جمهور خوب است. وي افزود: من فكر مي‌كنم رييس‌جمهور در حال يك سقوط جدي در تصويب قوانين خود است. او تاكيد كرد كه چندين قانونگذار كه به كاخ سفيد رفته بودند اشاره كردند كه آنها به دليل بريتبارت با استيو مشكل جدي داشتند زيرا بريتبارت در بسياري از جمهوريخواهان كنگره از جايگاه بدي برخوردار است.
با اين حال به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ تلاش مي‌كند تا بر اختلالات كه دولت با آن مواجه است، غلبه كند. از طرفي فشارهاي رسانه‌هاي كابلي و صفحات روزنامه‌ها نمايانگر شرايط سخت در كاخ سفيد بودند. استيو بنن نيز يكي از افرادي بود كه دايما در صدر اخبار و ليست مشكلات قرار داشت.
راهم امانوئل، نخستين رييس كارمندان كاخ سفيد در دوره باراك اوباما و شهردار سابق شيكاگو به نيويورك‌تايمز گفت: من قصد دارم به اين كاخ سفيد جايزه «توني» را در ژانر درام بدهم، البته نه بهترين درام، بلكه آنها را براي بيشترين درام نامزد كنم. وي در ادامه افزود: من حساب از دستم خارج شده است، در طول هشت ماه چند نفر اخراج شده‌اند؟ چند نفر باقي مانده‌اند؟
در هشت ماه اول رياست‌جمهوري ترامپ دو مدير ارتباطات كاخ سفيد تغيير كرده است. مايكل فلين، مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور نخستين فردي بود كه از كاخ‌سفيد اخراج شد. شان اسپايسر، سخنگوي مطبوعاتي و رينس پريبيون رييس كارمندان كاخ سفيد نيز در طول يك ماه گذشته اخراج شدند.
از سوي ديگر حس ترس و وحشت پس از روز جمعه در كاخ سفيد افزايش پيدا كرده است. كارل ايكان، سرمايه‌گذار و ميلياردري كه به ترامپ در مورد مسائل نظارتي مشاوره مي‌دهد، اعلام كرد كه احتمالا اين سمت را از دست خواهد داد. كشيش برنارد، عضو هيات مشاورين انجيلي رييس‌جمهور با اشاره به درگيري رو به افزايش ارزش‌هاي خود و دولت اين سمت را ترك خواهد كرد. همچنين تمامي اعضاي كميته هنر و علوم كاخ سفيد استعفا دادند و اكثر اعضاي كارگروه توليد نيز سمت‌هاي خود را ترك كردند.

يك پيام بد به پوپوليست‌ها
در حال حاضر بسياري معتقدند كه رييس‌جمهور با اخراج بنن، نماينده قابل توجهي از نيروهاي ناسيوناليستي كه او را در پيروزي كمك كرده بودند از دست مي‌دهد. زيرا بنن يكي از عوامل موثر و تاثيرگذار در تصميمات رييس‌جمهور بوده است. از جمله آن مي‌توان به اعمال ممنوعيت ورود مسافران چند كشور با اكثريت مسلمان اشاره كرد.
او قصد داشت در خصوص سياست‌هاي تجاري با چين نيز تغييراتي ايجاد دهد و حتي در بروكراسي فدرال، ماليات‌ها و تغيير قوانين نيز اقداماتي انجام دهد كه تقريبا در تمام آنها ناموفق بود و تنها جلوي برخي از كارها را گرفت و حتي سنگ‌اندازي‌هايي نيز انجام داد.
با اين حال بسياري معتقدند كه دونالد ترامپ با اخراج بنن پيام بدي را به سمت احزاب و گروه‌هاي پوپوليست در امريكا ارسال كرد و ممكن است اين موضوع را با مجازات سختي براي ترامپ جبران كنند. برخي منابع به نيويورك‌تايمز اعلام كردند كه بنن اخيرا از ترامپ انتقاد كرده است و اينكه او را فاقد مهارت‌هاي سياسي و نظم و انضباط براي جلوگيري از يك‌سري اتفاقات متهم كرده است و به‌شدت او را مورد حمله قرار داده است.
استيو بنن شايد ديگر ترامپ را آن فردي كه در طول كمپين انتخاباتي بود، نمي‌ديد. از يك طرف بنن به نزديكان خود گفته بود كه ترامپ يك وحشي پوپوليست بود كه رابطه عميقي با طبقه كارگر سفيدپوست نسبت به هر سياستمدار ديگري در نيم قرن گذشته داشت.
اما بنن شاهد اين بود كه رييس‌جمهور به طور فزاينده‌اي توسط ژنرال‌هاي خود محاصره شده است و به سوي يك سياست خارجي مداخله‌گر حركت مي‌كند تا يك سياست درون گرا؛ بنن به تازگي در خصوص تهديدها و اقدامات تحريك‌آميز و نامشخص رهبر كره‌شمالي ابراز ترديد كرده بود و به‌شدت در مورد تلاش گسترده براي بازگرداندن قدرت نظامي امريكا در نيمكره غربي ابراز نگراني كرده بود.
بنن اغلب با افرادي همچون جرد كوشنر و ديگران در دولت با مشكل مواجه بود زيرا بنن و ساير اعضاي تاثيرگذار در كاخ سفيد جهان‌بيني متفاوتي نسبت به يكديگر داشتند. او همچنين از ابتداي ورود ژنرال مك مستر به كاخ سفيد به عنوان مشاور امنيت ملي دشمني جدي با وي پيدا كرد و با او به مشكل خورد.

افزايش نفوذ
با رفتن بنن از كاخ سفيد دست بالاي بسياري از افراد در اين نهاد تصميم‌گير افزايش پيدا مي‌كند. افرادي همچون مك مستر مشاور امنيت ملي، جيمز متيس وزير دفاع، ركس تيلرسون وزيرخارجه و جان كلي رييس كاركنان كاخ سفيد نقش تعيين‌كننده‌تري در آينده سياست‌هاي امريكا ايفا مي‌كنند.
اما نكته اصلي اينجاست كه اين افراد تفكراتي كه در پس ذهن ترامپ قرار دارد را نمايندگي نمي‌كنند و اين تضاد رفته‌رفته نه با اطرافيان بلكه با شخص رييس‌جمهور ايجاد مي‌شود كه در اين بين نه رييس‌جمهور بلكه معاون اول رييس‌جمهور نقش تعيين‌كننده‌تري را ايفا خواهد كرد و او باشد كه نمايندگي اين گروه را در راس هرم قدرت امريكا در دست بگيرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج