۵۸۵۴۰۷
۱۰ نظر
۵۰۰۷
۱۰ نظر
۵۰۰۷
پ

مهار مصرف بنزین با سهمیه‌بندی یا گرانی؟

یکی از رویکردهای دولت یازدهم و وزارت نفت آن در حوزه سوخت، رهاسازی تقاضا و کنترل نکردن آن بود. اعتقادی که همواره بیان می‌شد آن بود که استفاده از کارت سوخت و ابزارهای نظارتی و همچنین سهمیه‌بندی بنزین، هم هزینه‌زاست و هم فساد آفرین، بنابراین نباید مردم را درگیرش کرد. بهترین راهکار هم حذف کارت سوخت و سهمیه‌بندی معرفی شد و تصمیم‌گیری وزارت نفت در این باره حاشیه‌ساز شد.

محمدحسین سیف‌اللهی در جام جم نوشت: یکی از رویکردهای دولت یازدهم و وزارت نفت آن در حوزه سوخت، رهاسازی تقاضا و کنترل نکردن آن بود. اعتقادی که همواره بیان می‌شد آن بود که استفاده از کارت سوخت و ابزارهای نظارتی و همچنین سهمیه‌بندی بنزین، هم هزینه‌زاست و هم فساد آفرین، بنابراین نباید مردم را درگیرش کرد. بهترین راهکار هم حذف کارت سوخت و سهمیه‌بندی معرفی شد و تصمیم‌گیری وزارت نفت در این باره حاشیه‌ساز شد.
روزی وزیر نفت ابقای کارت سوخت را ضروری می‌دانست و چند ماه بعد آن را زائد می‌نامید.

پس از حذف سهمیه‌های بنزین و پایان نظام سهمیه بندی، ابطال کارت‌های سوخت در دستور کار قرار گرفت و به تصویب رسید، اما مجلس دهم با پیگیری این موضوع خواستار احیای کارت سوخت شد و در نهایت کارت سوخت ماندنی شد. ابقای کارت سوخت، اما بی‌ثمر بود و تنها، ابزاری شد برای پایش مصرف سوخت و تهیه اطلاعات مهم و کاربردی.

سال گذشته کارشناسان نسبت به برنامه دولت هشدار دادند و گفتند رهاسازی بخش تقاضا و تدوین نشدن سیاست‌های کنترلی موجب افزایش مصرف بنزین می‌شود. در نهایت با چنین رویکردی باید شاهد تلف شدن منابع کشور، آلودگی زیست‌محیطی و... بود، ولی وزارت نفت توجهی به این موضوع نکرد. اندکی بعد وزارت نفت با ارائه نمودارهایی نشان داد حذف نظام سهمیه‌بندی و کارت سوخت تغییر آنچنانی در مصرف بنزین ایجاد نکرده و بالاترین رشد، 2 درصد بوده است.

آغاز رشد مصرف

فروردین امسال که سفرهای نوروزی آغاز شد، میزان مصرف سوخت بشدت افزایش یافت و 6/8 درصد نسبت به فرودین 95 رشد کرد که منصور ریاحی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اظهار نظری عجیب گفت این میزان رشد نشان دهنده رشد اقتصادی کشور بوده است. گرچه چنین آدرسی برای کارشناسان قابل قبول نبود، اما به هر حال این گفته، اظهار نظر رسمی یک مقام مسئول بود که به مذاق وزارت نفت خوش آمد.

از فروردین امسال تا امروز روند مصرف بنزین افزایش یافته ـ بجز ماه مبارک رمضان ـ و این روزها به 83 میلیون لیتر رسیده است. به این بخش از اظهارات ریاحی توجه کنید: «در خرداد به علت مصادف بودن با ماه مبارک رمضان این رشد مصرف 4/7درصد بود، اما مصرف بنزین در تیرماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 12/6درصد رشد را نشان می‌دهد. این رشد نگران کننده است و دولت و مجلس باید برای افزایش قیمت بنزین تصمیم‌گیری کنند.»

بخشی دیگر از سخنان این گفته مسئول هم خواندنی است: «دولت اکنون در قبال سوخت یارانه سنگینی می‌پردازد در صورتی که قیمت سوخت بسیار بالاتر از این نرخ‌هاست و این موضوع کار کارشناسی می‌خواهد. البته قیمت بنزین دو سال است ثابت مانده و ارزانی بنزین باعث شده به نوعی شاهد افزایش بی‌رویه مصرف بنزین باشیم.» ریاحی در بخش دیگری از اظهارات خود از احتمال افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی گفته است تا افکار عمومی را برای صعودی کردن بهای بنزین آماده کند.
به بیان ساده‌تر، وزارت نفت به‌جای کنترل مصرف سوخت و قبول اشتباه خود در حذف سهمیه‌بندی و بیکار کردن کارت سوخت، برای افزایش درآمدهای خود به دنبال افزایش قیمت بنزین است تا به این وسیله مصرف بنزین را کنترل کند ولی بدون تردید چنین افزایش قیمتی، این هدف را محقق نمی‌کند و بزرگ ترین عایدی‌اش افزایش درآمدهای دولت است.

وزارت نفت به جای کنترل مصرف سوخت و مدیریت آن، طرحی را در ذهن دارد که بر اساس آن افزایش درآمدهای خود را در آن جای داده است و نه کنترل مصرف که اگر چنین بود، باید راهکارهای دیگری به کار می‌گرفت. دولت و وزارت نفت به طور کامل عرضه را با تقاضا میزان می‌کنند و نه تقاضا را با عرضه . زیرا بخوبی می‌دانند با افزایش تقاضا وارد کنندگان و دلال‌هایی هستند که بتوانند این نیاز را تأمین کنند.

کمی ساده‌تر بگوییم، دولت یازدهم با حذف سازوکارهای مدیریت مصرف و تقاضای بنزین، موجب افزایش مصرف شد و حالا که متوجه این خطای خود شده دو برنامه افزایش قیمت بنزین یا سهمیه‌بندی را در ذهن می‌پروراند. هدف اولی بالا بردن عایدات خود از مصرف است و غرض دوم، کنترل مصرف سوخت با سهمیه‌بندی.

در صورت افزایش بهای بنزین، درآمد بیشتری از جیب مردم از آن دولت می‌شود و اگر گزینه دوم اجرایی شود، اشتباه بزرگ دولت در اقدامات دو سال گذشته خود هر چه بیشتر نمود پیدا می‌کند.

دلایل رشد شتابان مصرف بنزین

کارشناسان هم مثل مسئولان وزارت نفت اعتقاد دارند رشد شتابان مصرف بنزین در سال جاری قابل پیش‌بینی بود. اما برخلاف مسئولان ارشد وزارت نفت، این موضوع ارتباط زیادی با رشد میزان تولید خودرو یا رشد اقتصادی کشور ندارد، بلکه به دلیل سیاست اشتباه این وزارتخانه مبنی‌بر تک‌نرخی شدن بنزین در خرداد ۹۴ بوده است؛ سیاستی که به معنای حذف سهمیه‌بندی این فرآورده نفتی و مرگ تدریجی کارت سوخت بود.

در واقع، اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین بر بستر کارت سوخت بین سال‌های ۸۶ تا ۹۳ موجب شد مصرف این فرآورده نفتی با وجود ۲/۲ برابر شدن تولید خودرو در کشور کنترل شود، به‌گونه‌ای که مصرف بنزین کشور در سال ۹۳ کمتر از مصرف این فرآورده نفتی در سال‌۸۵ بود. با اجرای این طرح هم علاقه مردم به کنترل مصرف خود افزایش یافت، هم مصرف CNG به‌عنوان سوخت جایگزین، گسترش زیادی پیدا کرد و هم جلوی قاچاق بنزین تا حدود زیادی گرفته شد.
با تصمیم غیرکارشناسی وزارت نفت دولت یازدهم مبنی‌بر تک‌نرخی شدن بنزین، این روند مناسب کنترل مصرف این فرآورده نفتی متوقف شد و نرخ رشد مصرف بنزین بشدت افزایش یافت. بر همین اساس هم نرخ رشد مصرف بنزین در سال ۹۵ به ۵/۱ درصد و در چهار ماه ابتدایی امسال هم به ۸/۵درصد رسید و این در حالی بود که این رقم در سال ۹۴، ۲/۱ درصد و در سال ۹۳، ۱/۷ درصد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فکر کنم میخان گرونش کنند

      پاسخ ها

      • Hossein

        مطمئن باش

    • ناشناس

      تمام بریدگیها و چها راها و میادین رو بسته اند به خاطر یه دور زدن کوچیک باید کیلومترها راه اضافی رفت تا به یه بریدگی رسید معلومه که مصرف بنزین میره بالا به جای این حرفها فکری به حال این مسئله کنید و واسه راها و جادها و خیابانها هزینه کنید تا این موضوع پیش نیاد لازم نیست به این بهونه ها بنزین رو گرون کنید و دمار از روزگار مردم در بیارید

    • بدون نام

      جان مادرتون کم بهمون استرس وارد کنید ۴۵تومن بهمون دادید واز جونمون دراوردیدش بس کنید ۰ ده سال پیش ۴۵تصویب کردید وازهمان زمان هرسال وسایل گرون وگرونترشد و۴۵تومن بقول این که فرمودحرف مردیک کلامه همون ۴۵موند و بقیه چیزاصدبرابرشد توروخدابس کنید

    • بدون نام

      مبارک باشه قبای که لایق این ملته.....انتخابات تمام شد برای ملت خواب آشفته می بینند.

    • محسن

      گرانش کنید فکر کنم راحت تر باشید دیگه چرا این همه زحمت و فشار فکری واسه سهمیه بندی و این چیزا به خودتون تحمیل کنید راحت باشید عزیزم

    • بدون نام

      هیچ کدام بس کنید به خدا قسم شما دارید قطره قطره خون بدن ما را می کشید بس کنید

    • عسل

      گزینه ۳ هیچکدام .ماشین میفروشین که مردم استفاده کنن .نه بذارن توی خونه
      میخواین گرون کنین چرا بهونه میارین

    • بدون نام

      چقدر انگولک میکنید. فقط دنبال راهی هستید که ازجیب ملت هزینه کنید.
      اقا اتوبوس برقی و مونو ریل تراموا وقطاردرست کن تا مردم ماشین استفاده نکنند مصرف بنزین کم میشود.
      .یعنی موضوع به این سادگی اینقدر فهمش مشکله

    • بدون نام

      مملکت با کدای اداره نمی شود بنزین راگران کن خودرو را با کیفیت و ارزان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج