۵۸۹۸۵۱
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

با این پول چه کار دیگری می‌شود کرد؟

آنچه این نگارنده به رشته تحریر در می‌آورد، سخن گفتن درباره بدیهیات است، اما این اطمینان وجود دارد که برخی روابط، منافع، دیدگاه‌ها و مناقشات قدرت و منفعت مانع از احترام گذاردن به بدیهیات عقلانیت شود.

محمد فاضلی در روزنامه آرمان نوشت: آنچه این نگارنده به رشته تحریر در می‌آورد، سخن گفتن درباره بدیهیات است، اما این اطمینان وجود دارد که برخی روابط، منافع، دیدگاه‌ها و مناقشات قدرت و منفعت مانع از احترام گذاردن به بدیهیات عقلانیت شود.
بنابراین خواندن این بدیهیات را تحمل کنید. نگارنده، درباره سدسازی پیش‌تر به تفصیل نوشته اما بار دیگر به صراحت می‌گویم، ایران سرزمین نیمه‌خشکی است که از ابزارهای مختلف مدیریت منابع آب باید استفاده‌کند و سدسازی هم یک ابزار است. این ابزارها خوب و بد دارند. سدسازی در ایران ناگزیر بوده اما تنها راه مدیریت منابع آب نیست.
سد‌سازی همواره با ملاحظات علمی، محیط‌زیستی و اجتماعی صورت نگرفته وگاه با فشارهای سیاسی، برای تأمین منافع افراد وگروه‌های خاص و بسته به مورد، بدون ملاحظات محیط‌زیستی کافی انجام گرفته است. موقعیت اقلیمی و سایر شرایط هرکشور متفاوت است و تجربه ابزارهای مدیریت منابع آب را به راحتی نمی‌توان بین کشورها مقایسه کرد و بنابراین بر اساس مقایسه میان ایران و سایر کشورها نمی‌توان به ضرورت سدسازی یا تخریب سدها «اگر به صورت جدی واقعیت داشته باشد»حکم داد.
سدها نقش موثری در گسترش کشاورزی داشته‌اند «به عمد از واژه توسعه استفاده نمی‌‌شود»، آب شرب شهرها را تأمین کرده‌اند و به صنعتی شدن کمک رسانده‌اند؛ اما بسته به مورد به همان میزان نیز در بستر کلی مدیریت منابع آب و محیط‌زیست ایران، خرابی به بار آورده‌اند.
صدورحکم کلی درباره آنها تقریبا ناممکن است. همه این موارد به کنار، یک اصل دیگر بر سدسازی و هر پروژه عمرانی دیگر نیز باید حاکم باشد، از آنجا که منابع ما محدود هستند، برای تخصیص منابع مالی به هر پروژه‌ای از جمله چیزی نظیرساخت سد هراز، باید پرسید«با این پول چه کار دیگری می‌شود انجام داد؟» هزینه ساخت سد هراز در نزدیکی آمل، هزارمیلیارد تومان اعلام شده است.
مگرنه این است که این سد برای رفع نیازمندی‌ها، ارتقای کیفیت زندگی، بهبود معیشت، توسعه کسب‌ وکارها و سایر مایحتاج توسعه مازندران ساخته می‌شود؛ حال سؤال این است که با هزار میلیارد تومان چه کارهای دیگری می‌شود برای مازندران انجام داد؟
مدافعان ساخت سدهراز باید به این سؤال پاسخ دهند که اعتبارات سد هراز برای چه میزان بهبود زیرساخت‌های گردشگری استان مازندران، بهبود و مدرن کردن کشاورزی استان، بهبود آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای، طرح‌های حفظ جنگل و ممانعت از تخریب جنگل‌ها برای نمونه تخصیص به اجرای طرح تنفس که کل بودجه لازم برای آن تا پایان سال ۱۴۰۲ معادل ۲۸۹ میلیارد تومان اعلام شده است.
کاهش مصرف کود و سم در کشاورزی مازندران و در نتیجه کاهش میزان ابتلا به آلودگی آب و خاک و کاهش بیماری‌ها؛ توسعه کسب‌وکارهای خرد و متوسط در رسته‌های مولد اشتغال انبوه؛ مدیریت پسماندهای استان که معضلی دیرینه است؛ یا بهبود راندمان آبیاری در کل کشاورزی و کاهش نیاز به آب؛کافی است.
جهت اطلاع بد نیست بدانید کل بودجه عمرانی مصوب استان مازندران در سه سال گذشته جمعا کمتر از هزار میلیارد تومان است و قطعا آنچه تخصیص یافته بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است و بنابراین اعتبار ساخت این سد معادل ۵ تا ۶ سال بودجه عمرانی کل این استان است.
کشوری فاقد الگوی آمایش سرزمین و فاقد مدیریت یکپارچه توسعه، هرگز به این سؤالات پاسخ نمی‌دهد و گروه‌های مختلف بسته به قدرت چانه‌زنی‌شان، بودجه‌ها را به خود تخصیص می‌دهند. آنچه در این شیوه هزینه‌کرد اعتبارات مغفول می‌ماند، نسبت مخارج و دستاورد نهایی ساخت‌وسازها برای مردم است.
مردم در رؤیای توسعه باقی می‌مانند، محیط‌زیست تخریب می‌شود، و افراد و گروه‌های خاص به منافع خود می‌رسند. این سؤال‌ها که بی‌پاسخ بمانند، سرخوشی نصیب آنان می‌شود که فریاد می‌زنند«زنده باد توهم توسعه».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج