جاباما
۵۹۰۶۲۵
۶ نظر
۵۰۲۹
۶ نظر
۵۰۲۹
پ

بی‌آبی مطلق در ۸۰ ‌درصد ایران

«با ادامه روند موجود در ۲۰سال آینده ۸۰‌درصد وسعت کشور آب نخواهد داشت.» این اظهارنظر را روز گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در شرایطی انجام داد که بسیاری از کارشناسان یکی از سه بحران مهم چند سال آینده کشور را تنش آبی توصیف می‌کنند.

روزنامه آرمان : «با ادامه روند موجود در ۲۰سال آینده ۸۰‌درصد وسعت کشور آب نخواهد داشت.» این اظهارنظر را روز گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در شرایطی انجام داد که بسیاری از کارشناسان یکی از سه بحران مهم چند سال آینده کشور را تنش آبی توصیف می‌کنند.
همزمان با تغییر و تحولاتی که در مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست صورت گرفت، فعالان این حوزه مهم‌ترین اولویت‌های این سازمان در دولت دوازدهم را برشمردند و تقریبا همگی به این امر اذعان داشتند که برنامه‌ریزی برای رفع بحران آب مهم‌ترین اولویت پیش‌رو نه‌تنها برای این سازمان که برای کل دولت و حاکمیت است. این در حالی است که برداشت و مصرف آب در ایران همچنان وضعیت مناسبی ندارد و روزبه‌روز بیشتر منابع آبی ایران به تاراج می‌رود.

بيش از 80‌درصد از كره زمين را آب فراگرفته، اما تنها حدود سه‌درصد از آب‌هاي موجود كره زمين قابل‌شرب است. به همين دليل امروزه كمبود آب شرب و چگونگي تامين آن يكي از مسائل مهم و اساسي كشورهاي مختلف جهان مانند كشورهاي كمربند خشك زمين مثل ايران است. كمبود آب با توجه به رشد جمعيت يكي از مسائل اصلی بر سر راه جوامع است.
این بحران به‌ويژه در شرايط خشكسالي به‌خوبي به‌وضوح نمود پیدا می‌کند. بنابراین نیاز است اقدامات پیشگیرانه به‌ویژه در مناطق کم‌آب و بحران‌زا انجام گیرد. ازجمله اين اقدامات توجه به اقليم، آب‌هاي سطحي و زير‌زميني، مديريت آب‌ و... در این مناطق است. ايران به عنوان يكي از كشورهاي واقع در كمربند خشك كره زمين با مشكل كم‌آبي مواجه است.
با افزايش تدريجي جمعيت ايران تا دو دهه آينده با كمبود شديد آب روبه‌رو هستیم. در آينده آب در خاورميانه مي‌تواند به سرمايه‌اي ارزنده و حياتي‌تر از نفت تبديل شود. بيش از 70‌درصد منابع آب قابل‌دسترسي در خاورميانه به آبياري در بخش ‌كشاورزي اختصاص دارد. اهميت بخش كشاورزي براي افزايش درآمدهاي ملي، كارآفريني، تامين غذا و درواقع براي تضمين اقتدار، امنيت ملي و هدف‌هاي اقتصادي - سياسي كشورها بركسي پوشيده نيست.
اما بي‌توجهي به مسائل مربوط به مديريت آب در بخش كشاورزي باعث مشكلات زندگي شهرنشيني و بازتاب‌هاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي شده است. از سوی دیگر در زمينه صنعت نیز به‌رغم دا‌شتن ذخاير بسيار غني و حضور فعال در زمينه كارآفريني به رشد صنعت بی‌توجهی شده و کشور ایران جزو کشورهای صنعتی محسوب نمی‌شود. توجه به صنعت و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در این حوزه سبب مصرف آب کمتر و مديريت و بازدهي بيشتر منابع آبی می‌شود.
افزايش جمعيت و گسترش شهرنشيني نيازمند تامين آب شرب در راستای افزایش بهداشت و امنيت‌غذايي در جامعه است. با مديريت يكپارچه منابع آب، نهادينه‌سازي فرهنگ مصرف‌بهينه، تصفيه آب و فاضلاب براي مصارف شهري و صنعتي، كنترل آلاينده‌ها و... می‌توان به خروج از بحران آب کمک کرد.
به‌رغم راهكارهاي ارائه‌شده در بخش كشاورزی، صنعت و خانگي، همواره شاهد عدم توجه به نوع مديريت صحيح مصرف، عدم فرهنگسازي مناسب، عدم ‌بينش و دانش كافي در زمینه مصارف آبی هستیم. رشد جمعيت و افزايش احتياجات‌ غذايي در بخش‌ كشاورزي، افزايش صنايع در بخش‌هاي مختلف، دود، آلاينده‌ها و مصرف بي‌رويه سوخت‌هاي فسيلي هركدام احتياج به استفاده از منابع آبی دارند.
با توجه به اهميت موضوع خشكسالي و بحران ‌آب در هر حالتي كه فكر كنيم بازتاب آن به مردم و جامعه برمي‌گردد. صرفه‌جويي و مديريت درست در استفاده از آب در بخش‌هاي كشاورزي، صنعت و خانگي، می‌تواند چهره شهرها را شاداب کند. توجه به نوع كشت مناسب با توجه به نوع اقليم در مراحل كاشت، داشت، برداشت و اصلاح الگوي مصرف‌ و نگهداري از آب، از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش مصرف و کنترل بحران ‌آب است.

هشدار درباره خشکی ایران

رئیس سازمان محیط‌زیست در حاشیه بازدید از تالاب هشیلان کرمانشاه، با بیان اینکه بحران آب در کشور فاجعه است گفت: باید مردم را با محیط‌زیست آشتی دهیم تا خودشان برای حفظ محیط‌زیست پای کار بیایند. عیسی کلانتری اولین معضل محیط‌زیستی کشور را بحران آب دانست و گفت: با ادامه روند موجود در ۲۰سال آینده ۸۰‌درصد وسعت کشور آب ندارد. با وجود بحران آب، متاسفانه بعضا مشغول مسائلی همچون آلودگی هوا یا زباله می‌شویم، درصورتی‌که عمق فاجعه بحران آب بسیار جدی است.
او با انتقاد از تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای در کشور گفت: برای مثال تحقق هدفگذاری انجام‌شده در برنامه ششم توسعه برای افزایش تولیدات کشاورزی باعث می‌شود مصرف آب کشور ۳۵‌میلیارد مترمکعب بیشتر شود و این درحالی است که هم‌اکنون نیز سالانه ۵۰‌میلیارد مترمکعب اضافه برداشت آب داریم.
کلانتری افزود: با این شرایط باید از کمک‌های مردمی استفاده کنیم و به سمتی برویم که ۸۰‌میلیون ایرانی به ۸۰‌میلیون محیط‌بان تبدیل شوند. او در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات فراروی سازمان محیط‌زیست اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان محیط‌زیست سازمانی کوچک با بودجه محدود سالانه حدود ۴۲۰‌میلیارد تومانی است که این بودجه کمتر از کمک دولت به دو منطقه آزاد تجاری است و با این اعتبارات محدود نمی‌توان محیط‌زیست را حفظ کرد.

لزوم صرفه‌جویی در مصارف کشاورزی آب

یک کارشناس محیط‌زیست در گفت‌وگو با «آرمان» با اشاره به موارد ایجاد‌کننده بحران آب در کشور می‌گوید: برای کمبود منابع آب کار زیادی نمی‌توانیم انجام دهیم، زیرا ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک جهان واقع شده و حدودا کمتر از یک‌سوم معدل جهانی آب دریافت می‌کند. درواقع اگر معدل جهانی دریافت آب 850میلیون ‌لیتر متر‌مکعب باشد در ایران کمتر از 250‌میلیون لیتر مترمکعب آب دریافت می‌کنیم.
اسماعیل کهرم می‌افزاید: دریاچه ارومیه به عنوان نماد کم‌آبی ایران، 5/7‌میلیارد مترمکعب در سال آب دریافت می‌کند. بنابراین این دریاچه نباید تشنه و خشک باشد. اما 36 بند سد روی رودخانه‌های مشروب‌کننده این دریاچه ساخته شده و در اوج سال‌های کم‌آبی میزان زمین‌های زیرکشت را از 350‌هزار هکتار به 750‌هزار هکتار افزایش دادیم و زمین‌های زراعی و دامپروری‌های فراوان در امتداد دوزچای، زرینه و سیمینه‌رود، تلخه‌چای، شهر‌چای و تلخه‌رود به وجود آمده است.
علاوه بر این سدها، چهار سد دیگر هم در مسیر رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه می‌ساختند که به تدبیر وزیر نیرو متوقف شد. او خاطرنشان می‌کند: حدودا 420‌میلیارد مکعب در سال آب به صورت بارش برف و باران در ایران سرازیر می‌شود که تنها از 120‌میلیارد مترمکعب آن استفاده می‌کنیم و از این مقدار 30‌میلیارد مترمکعب آن تبخیر می‌شود.
کهرم می‌افزاید: آب در دریاچه‌های ایجادشده بر اثر ساخت سدها به دلیل افزایش تماس سطح آب با هوا با سرعت بیشتری تبخیر می‌شود. 92‌درصد آب سهم بخش کشاوزی می‌شود. اگر صرفه‌‌جویی 100‌درصدی مصرف آب در منازل داشته باشیم با توجه به سهم سه‌درصدی مصرف آب در منازل تنها 30‌درصد صرفه‌جویی کرده‌ایم. او تاکید می‌کند: در حوزه کشاورزی باید از سیستم‌های آبرسانی جدید استفاده کنیم، در حالی‌که روش آبیاری هنوز کرتی و غرقابی است.
راندمان آب در این روش‌ها حدود 30‌درصد است، در صورتی‌که با آبیاری قطره‌ای، بارانی و مه‌پاش، علاوه بر احیای دریاچه ارومیه، ‌دریاچه‌های کافتر، مهارلو، پریشان و ارژن در فارس نیز پرآب می‌شوند. 85‌درصد از منشأ ریزگردها در اثر عدم مدیریت آب است و صرفه‌‌جویی در مصرف آب کشاورزی سبب از بین رفتن پدیده ریزگردها می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یکی از دلایل مصرف اب توالتهای فرنگی است اب شرب نباید باین صورت حدر بره باید فکری بکر برای این موضل باید انیشید مهندسای با تجربه ومعماری قوی میخواهد

    • بدون نام

      درجایی که اداره آبیاری رشوه های کلان دریافت کندومجوزحفرچاه صادرکنداجازه صادرآب ارمناطق سرسبزوحاصلخیزبه جاهای خشک وغیرحاصلخیزصادرکندودرعوض رشوه هایی همچون سکه های طلا وغیره دریافت کنندازاین بهترنمیشودکشورایران هرچه ازدست میدهدوزیان واردمیشودفقط به خاطرنبودمدیریت دردستگاههای دولتی ونبودارتباط باکشورهای پیشرفته است

    • بدون نام

      متاسفانه ضعف مدیریت باعث هدر رفتن خیلی آب میشود
      مثلآ منطقه رفسنجان الان باوجود خشک سالی وتعغیرات
      جوی وشیوع آفات برای پسته تعداد زیادی ازکشاورزان براثر
      ضعف مدیریت حتی هزینه برداشت اب راهم ازجیب میدهند
      اب را برداشت میکنند وان را هدر میدهند بدون اینکه محصولی
      برداشت کنند

    • بدون نام

      تا وقتی بجای تخصیص بودجه کافی فقط حرف زده بشه، بحران بزرگتر خواهد شد

    • بدون نام

      متاسفانه براثر نبود نظارت خیلی ازابهای زیرزمینی برداشت
      می شود وهدر می رود مثلآ در منطقه رفسنجان براثر خشک
      سالی وتعغیرات جوی وزیاد شدن آفات پسته برداشت پسته
      مدیریت قوی می خواهد که خیلی مدیریت نمی شود بعضی
      از کشاورزان هزینه برداشت اب را از جیب می پردازند اب را
      برداشت می کنند وهدر میدهند

    • بدون نام

      مملکتی که هم بالای سرش آب داره هم پایینش نمیدونم چرا اینقدر مرثیه سرایی میکنند باور کنید مدتی کلاردشت زندگی میکردم که از اونجا دو تا رودخانه جاری هست اما در تابستان بعضی روستاهاش آب نداشتند و اوضاعی بود در حالی که کنارشون رودخانه پر آب و همیشگی سرداب رود جاری بود . یک بار برای همیشه آب رو از دریاها بکشید داخل کشور و اون رو تصفیه کنید و بدید مردم نه اینکه هر چند وقت یکبار مرثیه آب رو بسرایید و بعدش هم بگویید که راه اون گران کردن آب است .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج