جاباما
۵۹۱۵۷۶
۱۲ نظر
۵۰۱۰
۱۲ نظر
۵۰۱۰
پ

اشتهاي چند همسري!

استیکرهای چند همسری جعلی از آب درآمد اما بحث داغی که بین مردم درخصوص این موضوع به راه افتاد، هنوز ادامه دارد. در روزهای گذشته تصاویري کارتونی در شبکه‌های مجازی دست به دست شد که مرد جوانی را در کنار فرزند و دو همسر محجبه اش نشان می داد.

روزنامه قانون: استیکرهای چند همسری جعلی از آب درآمد اما بحث داغی که بین مردم درخصوص این موضوع به راه افتاد، هنوز ادامه دارد. در روزهای گذشته تصاویري کارتونی در شبکه‌های مجازی دست به دست شد که مرد جوانی را در کنار فرزند و دو همسر محجبه اش نشان می داد.
خانم ها با لبخند به بازوی مرد آویخته‌اند و آنچه القا می‌شود، یک رابطه سه نفره خوش و خرم است! کمی بعد اما مشخص شد که استیکر اصلی فاقد حضور زن دوم بوده و این تصاویر ساختگی است. سازنده طرح اصلی در اعتراض به دستکاری کردن استیکرها گفته است: « عده ای با کمترین سواد هنری، طرح های دونفره را به سه نفره تغییر داده اند و هدفی جز تخریب ندارند».
اما مسلم است چنین تفکر بیماری در کشور وجود دارد و هرازگاهی از هر روزنه‌ای که بتواند، جای پای خود را باز می‌کند. استیکرهایی که این روزها توسط زوج های جوان استفاده می شوند، فراوانند اما این افراد استیکرهای اسلامی را انتخاب کرده اند. یعنی در جامعه ای که مباحث ایدئولوژیک از اهمیت زیادي برخوردار است، این تفکر از دریچه‌ای وارد شده که با مُهر دین و شریعت، کمترین اعتراض را به دنبال داشته باشد.
البته که جعلی بودن استیکرها به سرعت مشخص شد اما تصویر آن از ذهن مردم نرفته است. حتی شوخی‌های بین یک زن و شوهر در خصوص این تصاویر می‌تواند زمینه به هم زدن آرامش یک زندگی هر چند برای مدت کوتاه را فراهم کند. مردم در روزهای اخیر به شوخی یا جدی، در این زمینه چنین نظرهایی می‌دهند: «حالا جعلی هم نبود مشکلی نداشت... استیکرهای چند همسری بهتر و خوشگل ترن... چرا از ترویج احکام خوب ناراحت میشین؟»
همین افراد اما از تب دنبال کردن سریال های ترک در کشور می نالند و رواج روابط خارج از حیطه خانواده را از آثار مخرب این سریال ها می دانند. البته که اگر پشت نام ازدواج سنگر نگرفته باشید، می بینید که این تصاویرنيز دست کمی از آن سریال ها ندارند، فقط اندکی اتو کشیده‌تر هستند .

ایران، قوانین قبیله ای نمی خواهد

چندهمسری یکی از آن دسته موضوعاتی است که هنوز هم از آن به عنوان مرز سنت و مدرنیته نام می برند. اما این روزها که خانواده دچار تغییرات مهم و اساسی شده است، حتی عده ای از روحانیون و مراجع نیز زن و مرد را به تک همسری و حفظ زندگی در کنار یکدیگر تشویق می کنند. برای زنانی که سال هاست از اندرونی و پشت روبنده ها بیرون آمده‌اند، نمی‌توان قوانین عرفي سال‌هاي قبل را دیکته کرد.
آن‌ها حالا برای حقوق برابر در کنار مردان تلاش می کنند، بخشی از بار زندگی و تامین کردن هزینه‌های آن را به عهده دارند، در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت می‌کنند، از سواد و اطلاعات بهره دارند و از ابراز عقیده نمی‌ترسند. ترویج چند همسری در جامعه‌ای که زنان آن رو به ترقی هستند، از نوعی ترس و احساس نیاز به ارتجاع خبر می دهد. تفکر مردانه ای که خارج شدن زن از لوای مرد را هنوز نپذیرفته است.
«مهرداد مروی» جامعه شناس در گفت و گو با «قانون» در این خصوص معتقد است که دین اسلام نیز ازدواج مجدد بدون عذر موجه را نمی پذیرد. در جامعه ما نیز چندهمسری با ارزش ها و هنجارها تناسبی ندارد، در غیر این صورت مردان همسران دوم خود را پنهان نمی‌کردند.
چند همسری از زمان های بسيار دورتر، از روزهای زندگی جمعی و قبیله ای آمده و نمی توان در جامعه مدرن امروز، قوانین قبیله ای را حاکم کرد. اگر مردی اقدام به ازدواج مجدد کند، در اکثر مواقع نزدیکان درجه یک او را سرزنش می کنند واین یعنی این پدیده در ایران با قبح همراه است.

تعدد زوجات پیامبر خاتم(ص)

دین اسلام چندهمسری را برای مردان بلامانع دانسته است و عده ای نیز به تأسی از این موضوع، بدون در نظر گرفتن این نکته که احکام نسبت به زمانه ای که در آن قرار داریم، قابل تغییرند، از سويي تاكيد موكد بر مسأله عدالت در ازدواج مجدد شده است. این حکم را همچنان دنبال می‌کنند و می گویند پیامبر اسلام (ص)نیز تعدد زوجات داشت.
اما در چند همسری پیامبر اسلام(ص)، مواردی وجود دارد که کارشناسان دینی به آن پرداخته‌اند. به گفته این کارشناسان پیامبر خاتم (ص) در جوانی و پیش از بعثت و تا ۱۰سال پس از آن تنها یک ازدواج داشته و ربع قرن را با همان همسر زیسته است .تعدد ازدواج مربوط به پس از هجرت و تشکیل حکومت اسلامی و هنگامی است که اسلام بیش از هر زماني نیازمند پیوندهای عمیق سیاسی و اجتماعی بوده است.
بیشتر همسران پیامبر، زنان شهدا و بی سرپرست و مصیبت زده و شوهر از دست داده در نبرد با مسلمانان بودند و از شوهران سابق خود فرزندانی داشتند. تنها دوشیزه ای که پیغمبر اکرم(ص) با او ازدواج کرد، عایشه بود.اگر مجموعه آیات قرآن و مجموعه سیره نبوی (ص) و شرایط اجتماعی و تاریخی آن زمان را در نظر بگیریم، آنچه از اسلام قابل استنباط است، تک همسری است.

آسیب های چند همسری

به اعتقاد روانشناسان و آسیب شناسان اجتماعی، در خانواده های چندهمسری، خشم و نفرت شدید همسر و فرزندان نسبت به پدر به گونه‌ای دیگر نشان داده می‌شود و فرزندان به دفاع از مادر وارد عمل شده و پدر را از جهات مختلف تحریم می کنند و با بی احترامی، حرمت شکنی و حتی درگیری های فیزیکی موجب تشویش فضای خانواده می شوند.
علاوه بر این روابط بین زنان در چنین خانواده‌هایی همراه با حسادت یا خشونت بوده و چنانچه از ازدواج مجدد پدر، فرزندانی نيز متولد شوند، کینه و رقابت شدیدی میان فرزندان وجود خواهد داشت. در واقع از منظر روان شناسی خانواده و آسیب شناسی اجتماعی، شرایط آرمانی که مرد بتواند عدالت را بین همسران خود برقرار کند، به قدری بعید است که این گونه ازدواج ها ثمری، جز مشکلات متعدد روانی و اجتماعی ندارند.
بر اساس تحقیقات صورت گرفته، زنان خانواده‌های چندهمسری به نسبت سایر گروه‌ها از پایین‌ترین میزان سلامت روانی برخوردارند. فشار اجتماعی و خانوادگی و بی اعتمادی، اولین آسیب وارده بر خود فرد خاطی است. پنهان‌کاری پدیده چند همسری و سپس نمود آن، رضایتمندی از منظر همسر را دچار آسیب می‌کند و زن آرزوهای خود را بر باد رفته دیده و در پی آن اضطراب و افسردگی و بیماری‌های جسمی نمود پیدا می کند.

چند همسری ممنوع!

«مردی که می‌خواهد مجدد ازدواج کند باید برای تجدید فراش، دادخواستی به طرفیت همسر اول خود تنظیم و در آن خطاب به دادگاه، دلایل و علل تقاضای خود را بیان کند». این موضوع در سال های گذشته در قانون حمایت از خانواده قرار گرفت. نکته تلخ اینکه این قانون با اصلاحیه‌های بسیار به این مرحله رسید در حالی که آنچه ابتدا وجود داشت، اجازه ازدواج دوم برای مردان بود که زنان نماینده مجلس در آن دوره از آن حمایت می کردند!
آخرین اصلاحیه و تصویب در قانون حمایت از خانواده اما دال بر این است که دادگاه با تعیین وقت رسیدگی، یک نسخه از دادخواست را برای همسر اول ارسال می کند تا به آن پاسخ دهد یا برای جلسه دادگاه خود را آماده کند.
پس از آن دادگاه با انجام اقدامات ضروری و تحقیق از زن اول و پس از احراز توانایی مالی مرد و اجرای عدالت بین همسران، به شوهر اجازه ازدواج مجدد می‌دهد و چنانچه مرد شرایط و اوضاع مالی مساعدی نداشته باشد و زن نیز حاضر به تمکین و ایفای وظایف زناشویی باشد، با درخواست او مخالفت خواهد کرد.
پس از آنجایی که ثبت رسمی ازدواج مجدد مردان، نیاز به اخذ مجوز دادگاه دارد، بسیاری از مردان ترجیح می دهند تا در خفا و دور از چشم همسر اول خود، همسر دوم را اختیار کنند، یا اینکه با رواج چنین تفکری در جامعه با توسل به دستاویزی مانند استیکرها، قبح آن را از بین ببرند. اما هر سردفتر رسمی که بدون اخذ گواهی، بدون اخذ اجازه نامه یا حکم صادرشده درمورد تجویز ازدواج مجدد یا برخلاف مقررات به ثبت ازدواج اقدام کند، به محرومیت از اشتغال به سردفتری محکوم خواهد شد.
همچنین اگر مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی مبادرت به ازدواج دايم کند، به جزای نقدی بین ۸۰ تا ۱۸۰ میلیون ریال یا حبس بین ۹۱ روز تا ۶ماه محکوم خواهد شد. بي‌شك گذشته از وضع ناهنجار زنان و فرزندان دو مادره،از نظر خود مرد آن‌قدر مسئولیت تعدد زوجات سنگین و خرد کننده است که رو آوردن به آن، پشت کردن به مسرت و آسایش است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من خودم سه تا همسر دارم خیلی هم تو زندگی شادیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو شادي چون خودخواهي. ولي از دل زن ها و اگر بچه داشتي باشي بچه هات هم خبر دارب؟ هيچ زني تو عرف و فرهنگ ما با هوو شاد نيست. ببين چقدر آدم پست و زورگويي هستي كه ميترسن به روت بيارن و فكر ميكني همه چيز خوبه. شايدم ميدوني تودلشون چه خبره ولي اصن اهيمت نميدي

    • بدون نام

      چند همسری خوبه چه اشکال داره

    • بدون نام

      در زمانی که پول پرستی جای عشق را در دل خانمها گرفته در آینده شاهد این خواهیم بود که در هر محله یک مرد با کلیه خانمها ازدواج خواهد کرد

    • بدون نام

      مردان بی غیرت. حاضرید دختر خودتون بره با یه مرد چند زنه ازدواج کنه

      پاسخ ها

      • حسین آزمود ه.

        ربطی به دختران نداره. خانوم های مطلقه همسر دوم میشوند. این عمل خیلی هم خوبه

    • هاله

      چون تجربه کردم تو زندگیم دارم میگم مردهایی که زن دوم گرفتن وزنهایی که همسر دوم شدن هیچ موقع تو زندگیشون ارامش ندارن .بقران قسم به مرگ بچه هام قسم اگه برگردم قبل از ازدواجم حاضرم تا اخر عمرم تنهایی زندگی کنم واسه خرجی بچه هام گدایی کنم ولی همسر دوم نشم.ولی متاسفانه شد وراه برگشیم ندارم بخاطر بچه هام.از لحاظ مادی هیچی کم ندارم تو زندگیم ولی یه درصدم ارامش ندارم .شوهرمم ظاهرن راضیه ولی مطمئنم خیلی از کارش پشیمونه چون زندگی چند همسری واقعا مصیبت.من خودم اگه بخاطر ترس از نگاه مردم وبه خاطر بچه هام نبود قسم میخورم یه روزم این زندگی رو ادامه نمیدادم .همش به همسر اول شوهرم فکر میکنم عذاب وجدان دارم .میگم خدایا اگه شوهرم این بلا رو سر من بیاره یه لحظه هم نمیتونم تحمل کنم پس من چرا این کارو کردم .حتما میگین چرا از اول این کارو کردی.من از همسر اولم جدا شده بودم همون موقع هم زدو شوهر خواهرم مرد .دوتا دختر بیوه تو یه خونه واسه برادر زجر اوره یه روز نشسته بودیم داداشم گریه میکرد میگفت تو یه جمعی بودم گفتن زن بیوه میوست.همون موقع ها بود که همسرم بخاطر مریضی زنش به خاستگاریم اومد منم خودم رو فدای خانوادم کردم وزندگی یه زن دیگرو تباه خدا لعنتم کنه .روزی هزار بار ارزوی مرگ میکنم شب و روزم شده استرس.نکنید تو رو قران نکنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خواهر جان من زنيم كه همسرم بهم خيانت ميكنه. نمي دونم صيغه اش كرده يا همين طوري با همن. تو مجبور بودي زن دوم بشي ولي اون دختري كه با شوهرمه به خاطاطر هوي و هوس و طمعشه. وگرنه فرصت ازدواج داره ولي طمع كرده به مال و منال شوهر من. با اين حال خودا شاهده نفرينش نمي كنم و همش از خدا ميخوام هدايتش كنه و از زندگي من بره بيرون. واسه خوشبختيش دعا ميكنم. هم من هم تو و هم اون دختر همه قرباني اين جامعه شديم. اگه يه كمي قانون هوادار زن ها بود اگه فرهنگمون اصلاح ميشد و اين نگاه بد به زنان بيوه و مطلقه نبود، اگه فرصت ازدواج دوباره با يك مرد مجردي كه همسرش فوت كرده يا جدا شدن براي خانم هاي مطلقه و بيوه بود، شاهد اين بي عدالتي نبوديم

    • بدون نام

      ماشاالله سه تا

    • ساسان

      سلام .
      ما در این زمینه بسیار عقب افتاده ایم به خاطر مردهای جامعه مان ، بنده بسیار موارد این گونه مشاهده کردم که خانواده از هم پاشیده .
      مرد میگوید حق قانونی من است و به دین دست آویز میشود حالا همین شخص در تمام عمرش شاید به اندازه بسیار بسیار کم هم نماز نخوانده اما چون اینجا برایش منفعت دارد و میتواند به هوس هایش جواب مثبت بدهد از دین پیروی میکند ! و در قبال دین و دستورات دینی کاملا سلیقه ای برخورد میکند .
      ولی اما تا کی؟ تا کی زنان ، دختران و همسران این مملکت باید با این ترس زندگی کنند و آقایان رجال منتخب همین ملت دست روی دست بگذارند و تماشا کنند به خاطر اینکه دنبال دردسر نمیگردند و این جور حرف ها .
      واقعا کدام پدر ، مرد و انسانی حاضر است دخترش را همسر دوم شخصی کند ؟
      این موارد که اتفاق میفتد غالبا ریشه در فقر ،خانواده، اعتیاد ، و تربیت و دانش افراد دارد ، که صد البته موارد مذکور اول نقش بسار مهمی دارند .
      اما آیا قانون گذاران باید اجازه بدهند که این گونه موارد اتفاق بیفتد ؟ آیا وجدان آن ها از دیدن این گونه امور به جوش نمیاید ؟ تا کی باید به فکر جایگاه و پول باشند ؟ الله و اعلم .
      تا کی مردم ما باید در این نابرابری و بی فرهنگی قانونی و قانون بی فرهنگی غوطه ور باشیم ؟ خدا داند .

    • بدون نام

      اگه پول داشته باشیا بهترین عیش را میکنی! اگه نداری باید بی کسی بکشی تا جونت دراید

    • مهدی

      سلام صبح بخیر تو این جامعه هر شخصی رو میبینی مشکل داره دعا کنید امام زمان ظهور کنه ،من الان 11ساله دارم با خانومم زندگی میکنم از روی اجبار هیچ حسی بهش ندارم بنظر شما سروران گرامی باید چیکار کنم پول ندارم مهریه بدم ،خانومم دوستم داره ولی من ن جونیمو گذاشتم ،بنیان خانواده باید محکم باشه هر انسانی که بنظر من به این راه گرفتار میشه مشکل در اتاق خواب داره هم از نظر روانشناسی تائید شده هم اسلام نمیخام بگم کاری که میکنیم توجیح داره ولی من کجا باید دنبال آرامش باشم تو منزل یا بیرون ،خواه نا خواه به بیرون کشیده میشم لطفا شما راهنمایی کنید من چکار کنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج