۵۹۴۲۹۸
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

رئیس سابق سازمان غذا و دارو: باج نمی‌دهیم

رئیس سابق سازمان غذا و دارو با اشاره به اقدامات این سازمان در دولت یازدهم از ادعاهایی گفت که برخی‌ها علیه این سازمان مطرح کردند و گفت: ما به افراد سودجو باج نمی‌دهیم و من واقعا اکنون آرامش دارم و وجدانم راحت است؛ چرا که به هیچ عنوان زیر بار زور نرفتم.

خبرگزاری ایسنا: رئیس سابق سازمان غذا و دارو با اشاره به اقدامات این سازمان در دولت یازدهم از ادعاهایی گفت که برخی‌ها علیه این سازمان مطرح کردند و گفت: ما به افراد سودجو باج نمی‌دهیم و من واقعا اکنون آرامش دارم و وجدانم راحت است؛ چرا که به هیچ عنوان زیر بار زور نرفتم.

دکتر رسول دیناروند در همایش کارگزاران نظام سلامت و تکریم و معارفه مدیران جدید وزارت بهداشت با بیان اینکه خدا را شاکرم که فرصتی یافتم تا دوباره وزارت بهداشت و در یک دوره حساس به عنوان عضو کوچکی از مدیران این وزارتخانه در اجرای طرح تحول و کسب رضایت مردم ایران سهیم باشم، گفت: افتخار می‌کنم که این توفیق نصیبم شد.
باعث خوشحالی است که بعد از چهار سال تلاش شبانه‌روزی و سنگین این مسئولیت را به برادر بسیار عزیز و زحمت‌کشم آقای دکتر اصغری می‌سپارم و امیدوارم که ایشان موفق‌تر از بنده باشند. ۳۰ سال است که دکتر اصغری را می‌شناسم و برایشان آرزوی توفیق دارم.

وی ادامه داد: در عین حال باز هم خدا را شکر می‌کنم که آقای دکتر هاشمی مسئولیت وزارت بهداشت را برای بار دوم پذیرفتند. همچنین از نمایندگان مجلس سپاسگزارم که با رأی بالای خود به برنامه‌های وزیر بهداشت اعتماد کردند. بر این اساس امیدوارم دکتر هاشمی منشأ خدمات و اثرات بیشتری برای مردم باشند.

دیناروند با بیان اینکه اقدامات بزرگی که در چهار سال دولت یازدهم انجام شد حاصل همکاری و کمک همه همکارانم است، ادامه داد: حل بحران دارویی و کاهش کمبودها از ۳۰۰ قلم به ۳۰ تا ۴۰ قلم و پایداری و کنترل این وضعیت در چهار سال گذشته، دستاورد بزرگی بوده است. در این دوره مدیریت به گونه‌ای بود که شاهد کمبودهایی نبودیم که مردم را به دردسر اندازد.

رئیس سابق سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در این دوره شاهد کاهش وابستگی زنجیره دارو به خارج از کشور بودیم، گفت: این در حالی است که افزایش دسترسی مردم به دارو و افزایش مصرف دارو را هم داشتیم؛ چرا که ۱۱ میلیون نفر بیمه‌گذار جدید به سیستم اضافه شدند. باید بدانیم که کاهش وابستگی دارویی به خارج از کشور منجر به یک صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیون دلاری ارزی نسبت به چهار سال مشابه دولت دهم شد.

وی از افزایش سهم داروهای تولید داخل در بازار دارویی کشور از ۶۰ درصد به ۷۰ درصد خبر داد و گفت:‌ در سال ۹۵، ۷۱ درصد بازار دارویی کشور در دست داروهای تولید داخل بوده است. این اقدامات با کاهش هزینه‌ پرداختی از جیب مردم به ویژه برای بیماران صعب‌العلاج همراه بوده است.

دیناروند با بیان اینکه بیماران صعب‌العلاج، مزمن و خاص یک سوم هزینه‌های دارویی را به خود اختصاص می‌دهند، گفت: در سال ۹۲ هزینه پرداختی از جیب مردم ۴۵ درصد بود، اما اکنون این عدد به ۱۱ درصد رسیده است. حال عده‌ای فکر می‌کنند که هزینه‌های دارویی کشور باید به طور مساوی تقسیم شود، اما مفهوم بیمه این نیست. بلکه باید به کسانی که نیازمندترند کمک بیشتری کرد و نمی‌توانیم بیماران صعب‌العلاج، خاص و مزمن را نادیده بگیریم.

دیناروند تاکید کرد: همه این اقدامات در حالی انجام شده که ما با کاهش اعتبارات حوزه دارو مواجه بوده‌ایم. باید توجه کرد که اعتبارات حوزه دارو در سال آخر دولت دهم ۲۴۰۰ میلیارد تومان بوده است و این در حالی است که میزان آن در سال آخر دولت یازدهم به ۲۱۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است. یعنی با کاهشی ۱۵ درصدی مواجه بودیم، اما باعث افتخار است که علیرغم کاهش اعتبارات دارویی، ‌رضایت، دسترسی و حمایت از مردم به هیچ عنوان کاهش نیافت.

دیناروند با اشاره به کاهش ۲۵ درصدی داروهای وارداتی به طور میانگین، گفت:‌ این اقدام منجر به صرفه‌جویی ارزی و ریالی برای کشور شد. حال ممکن است آمدنیوزها و احمدنیوزها ادعاهایی کنند، اما این حرف‌ها درست نیست. عده‌ای می‌گویند قیمت داروهای ترکیه از ایران ارزان‌تر است، اما مگر این موضوع امکان دارد. بازار دارویی ترکیه 2.5 برابر ایران است یعنی ۱۰ تا ۱۱ میلیارد دلار است. این در حالی است که واردات داروی ایران ۱.۱ بوده است. حال مگر می‌شود این داروها در ترکیه ارزان‌تر باشند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اقدامات انجام شده در حوزه تجهیزات پزشکی اشاره و اظهار کرد:‌ فرایند ثبت تجهیزات پزشکی برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد. همچنین شاهد کاهش قیمت تجهیزات پزشکی وارداتی به طور میانگین به میزان ۳۵ درصد بودیم. همچنین این وسایل را در قالب طرح تحول نظام سلامت و در بیمارستان‌ها تأمین می‌کنیم.
قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت ۵۰ درصد افراد باید نسخه‌ به دست به دنبال تجهیزات پزشکی می‌رفتند و حتی از شهرستان‌ها برای تأمین تجهیزات پزشکی مورد نیازشان به تهران می‌آمدند، اما بعد از اجرای طرح تحول این میزان به کمتر از سه درصد رسیده است.

رئیس سابق سازمان غذا و دارو در عین حال به اقدامات انجام شده در حوزه غذا اشاره کرد و گفت:‌ طرح چراغ راهنمای تغذیه‌ای روی تمام کالاهای تغذیه‌ای نصب شده است. یک کمپین اطلاع‌رسانی را با حمایت دکتر اصغری برنامه‌ریزی کردیم و امسال آغاز می‌شود.

دیناروند از کاهش اسیدچرب ترانس و اسید چرب اشباع در روغن‌های مصرفی مردم خبر داد و گفت:‌ در این چهار سال مردم یک و نیم میلیون تن کمتر روغن پالم مصرف کردند. همچنین در این دوره مردم ۱۵۰ هزار تن اسیدچرب ترانس را کمتر مصرف کردند.
باید بدانیم که حتی مصرف نیم درصد اسید چرب ترانس هم مضر است. همچنین سهم نمک و شکر در فراورده‌های غذایی به میزان ۱۰ درصد کاهش یافت و از طرفی شاهد اجرای برنامه کنترل آلاینده‌ها و تقلبات غذایی بودیم که ۶۰ میلیارد تومان اعتبار داشت و برای دور دوم آن هم ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی از کاهش ۲۰ درصدی میزان آلاینده‌ها و فلزات سنگین در برنج‌های وارداتی خبر داد و گفت:‌ در عین حال در این دوره طرح رهگیری و کنترل اصالت را هم پیش بردیم. باید توجه کرد که یک چهارم واردات کشور باید به تأیید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برسد.
در حال حاضر حتی یک دلار هم نیست که در حوزه واردات ثبت نشده باشد به طوری که بیش از ۳۰۰ هزار قلم پرونده واردات داریم. در عین حال سازمان غذا و دارو با سازمان گمرک به صورت آنلاین در ارتباط است و شفاف‌سازی بسیار بزرگی در این حوزه وجود دارد.

رئیس سابق سازمان غذا و دارو ضمن ابراز امیدواری از بهره‌برداری از این اقدام در دوره آینده، گفت: به نظر من در دوره دولت یازدهم شأن سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت بالاتر رفت و هم مسئولان و هم مردم به غذا و دارو و وزارت بهداشت اعتماد بیشتری پیدا کردند.

دیناروند با بیان اینکه ما به هیچ عنوان به افراد سودجو باج نمی‌دهیم، گفت: من امروز واقعا آرامش دارم و وجدانم راحت است؛ چرا که به هیچ عنوان زیر بار زور نرفتم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج