۵۹۴۷۹۲
۵۰۷۰
۵۰۷۰
پ

فصل آخر «تویین پیکس» سوال‌ها را بی‌پاسخ گذاشت

از شب گذشته که دو قسمت پایانی سریال «تویین پیکس» پخش شد، موجی از حیرت آمیخته به گیج شدن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پخش شده است

وب سایت آی سینما - علی مصلح حیدرزاده: از شب گذشته (به وقت ایران) که دو قسمت پایانی سریال «تویین پیکس» پخش شد، موجی از حیرت آمیخته به گیج شدن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پخش شده است. همه طرفداران سریال دیوید لینچ می‌دانستند که قرار نست با پایان سرراست و گره‌گشایی از همه معماها روبه‌رو شوند، اما کاری که لینچ و همکارش مارک فراست در پایان انجام دادند، احتمالا تا مدت‌ها در ذهن تماشاگران می‌ماند؛ بخصوص که احتمال می‌رود هرگز دنباله‌ای بر داستان شهر تویین پیکس و مامور فدرال دیل کوپر ساخته نشود.
فصل آخر «تویین پیکس» سوال‌ها را بی‌پاسخ گذاشت

۱۸ ساعتی که لینچ در قالب فصل سوم «تویین پیکس» مقابل چشمان ما گذاشت، همزمان کیفیتی رویایی و کابوس‌وار داشت. با همان منطق رویا و کابوس: هر اتفاقی ممکن است، نظم روایی خاصی برقرار نیست، آدم‌ها می‌توانند تغییر کنند، اماکن جابه‌جا شوند، زمان بشکند و... مهم‌تر از همه این که رویا می‌تواند هر لحظه تمام شود و کابوس می‌تواند ادامه داشته باشد. مهم‌ترین منطق دنیای «تویین پیکس» همین است: رویا و کابوس. به همین دلیل است که شاید همه نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و درهم‌ریختن نظم منطقی دنیای رئال آنها را پس بزند.

اما اگر درگیر این دنیای پیچیده شوید، خلاصی از آن ناممکن به نظر می‌رسد. ۲۵ سال پیش وقتی ساخت فصل سوم «تویین پیکس» از طرف شبکه ای‌بی‌سی لغو شد، سوال‌های بی‌پاسخ زیادی باقی مانده بود. بازگشت سریال بعد از ۲۵ سال مثل یک پیشگویی حیرت‌انگیز بود. لورا پالمر در رویای دیل کوپر به او گفته بود: «۲۵ سال بعد دوباره می‌بینمت.» و واقعا همین اتفاق افتاد. دیل کوپر همراه با شخصیت‌ها و ماجراهای دیگر بازگشت. اما حالا که ۱۸ قسمت فصل سوم به پایان رسیده، اگر پاسخ برخی سوال‌ها مشخص شده، در عوض بی‌شمار سوال دیگر باقی مانده که شاید دیگر فرصتی برای پاسخ به آنها نباشد.

منتقدان برداشت‌های مختلفی از این حماسه سوررئالیستی دیوید لینچ دارند؛ عده‌ای آن را نمایش پوچی و تاریکی درون زندگی امریکایی خوانده‌اند و برخی می‌گویند این بهترین مصداق برای نمایش نگاه بدبینانه لینچ به مفهوم خیر و شر است. وقتی که قهرمانش سر درگم در مکانی که ظاهرا برایش آشناست مانند یک غریبه می‌ایستد و می‌فهمد همه تلاش‌هایش در دنیای واقعی و آن برزخ موسوم به «لژ سیاه» بی‌نتیجه مانده و نیروی شر همچنان در جهان می‌خزد. برداشت خوشبینانه‌تر آن است که لینچ در پایان شر را پیروز نشان نمی‌دهد و هنوز بارقه‌ای از امید برای جنگیدن باقی مانده است... هریک از این برداشت‌ها به نظرمان نزدیک‌تر باشد، تفاوتی ندارد. کار دیوید لنچ در «تویین پیکس» تجربه‌ای بی‌همتا در قاب تلویزیون باقی خواهد ماند. درست مثل همان سوال هولناک دیل کوپر که «الان چه سالیه؟» و آن جیغ بلند و گوش‌خراش لورا پالمر تغییر هویت داده که طنینش تا سیاهی تصویر و پایان داستان -و احتمالا تا مدت‌ها در اعماق ذهن ما- بی‌تغییر حفظ می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج