۵۹۶۹۳۱
۱۹ نظر
۵۰۴۳
۱۹ نظر
۵۰۴۳
پ

جایزه گرفتن از جشنواره ونیز، هیچ افتخاری ندارد!

آنها كه شناختي نسبي از جشنواره‌هاي غربي و رويكردهاي‌شان دارند، با تماشاي فيلم «بدون تاريخ، بدون امضا» در جشنواره سي و پنجم فجر ناخودآگاه ذهن‌شان به سمت جشنواره ونيز مي‌رفت؛ جشنواره‌اي كه بيش از ساير جشنواره‌هاي غربي، حتي بيش از برلين و كن به آثار تلخ سينماگران جهان سوم علاقه نشان مي‌دهد.

روزنامه جوان: «بدون تاريخ، بدون امضا»از زمره همان سري فيلم‌هايي است كه صداي اعتراض ايرانيان خارج از كشور را هم بلند مي‌كند كه اين چه تصويري از ايران است كه در انظار شهروندان غربي به نمايش مي‌گذاريد، آيا جايزه‌ها ارزش اين را دارد كه چهره‌اي تا اين حد عقب مانده از ايران ارائه بدهيد.
ساخت فيلم درباره آسيب‌هاي اجتماعي از جمله فقر، فساد و فحشا اگرچه در كشورهاي پيشرفته نيز بعضاً انجام مي‌گيرد ولي تفاوت آن با سينماي ايران اين است كه كميت اين مضامين در سينماي آن كشورها غلبه ندارد و شناخت مخاطبان از آن كشورها باعث مي‌شود كه موضوع فيلم را به كل جامعه بيرون از فيلم تعميم ندهند ولي مخاطب خارجي آنچه را در فيلم «بدون تاريخ، بدون امضا» مي‌بيند، حتماً به كل جامعه ايران تعميم مي‌دهد و اينجاست كه اين فيلم‌ها مظلوميت ايران را مضاعف مي‌كنند.

جشنواره فيلم ونيز نيز به ويژه در دهه اخير با انتخاب‌هايي كه از سينماي ايران داشته به وضوح حركت بر مدار اين كارويژه معين را فراهم كرده است.«دايره» ساخته جعفر پناهي،« خانه پدري» ساخته كيانوش عياري،« قصه‌ها» به كارگرداني رخشان بني‌اعتماد و مستند «روزهاي سبز» حنا مخملباف، تعدادي از آثاري است كه جشنواره ونيز طي دهه اخير به آنها روي خوش نشان داده و زمينه ديده شدن آنها درغرب را فراهم كرده است.
بديهي است در همه اين آثار تصويري عقب‌مانده و منحط از جامعه ايران به نمايش درمي‌آيد كه علي‌الظاهر مبتني بر واقعيت به تصوير درآمده‌اند، با اين تفاوت كه تماشاگر داخلي به دليل مشاهده مستقيم واقعيت جامعه به وضوح محتواي اين آثار را به كل جامعه ايران تعميم نمي‌دهد اما مخاطب خارجي به راحتي فضاي تيره اين آثار را به كل جامعه ايران تعميم مي‌دهد.

در سينماي وحيد جليلوند برخلاف سينماي نئورئاليسم ايتاليا روح عدالت‌طلبي غلبه ندارد. او در آثار خود بيش از اينكه معترض ضعف عدالت اجتماعي و تبعيض طبقاتي باشد مانند اغلب فيلمسازان جشنواره‌اي ايران صرفاً به فقر به عنوان دستمايه‌اي مناسب براي ديده شدن در جشنواره‌هاي غربي توجه دارد؛ فقري كه بازنمايي آن مانند فقر در بچه‌هاي آسمان مجيد مجيدي عزتمندانه نيست بلكه تا حد زيادي رياكارانه است.
‏كاش افتضاح آنگ‌‌سان‌سوچي لااقل سبب تغيير نگاه به جوايز غربي شود و ما جهان‌سومي‌ها همه مدال‌هاي اهدايي از سوي غرب را مصداق درخشيدن ندانيم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جهت گیریتون داره عوض میشه با ابن مقاله ها از روزنامه های شناخته شده مطمئن باشین مردم متوجه میشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا من کاری با تندروها ندارم ولی هر وقت یک ایرانی در هیات داوران جشنواره ای باشه حتما به ایرانیها جایزه می رسه.یعنی این جایزه ها خیلی هم حساب کتاب درستی نداره و یه کم فتیله افتخار کردنتون رو پایین بکشید!!تازه بخش جنبی جشنواره ونیز بوده نه بخش اصلی.

    • بدون نام

      خب تا حدی راست میگه ولی با فیلمای "همه چی آرومه" طور هم کسی جایزه ای به سینماگر بدبخت نمیده دردی هم از جامعه دوا نمیشه

    • مریم

      حالتون خوبه ؟ به جز برداشت منفی کار دیگه هم بلدین ؟ چه بخواین چه نخواین کشور ما جهان سومیه پس انتظار نداشته باشین یه فیلم لاکچری تحویل بدن چون همچین چیزی تو ایران نیست و تخیلی حساب میشه پس بهتره با واقعیات جامعه کنار بیاین

    • بدون نام

      تا کور شود

    • بدون نام

      این هم تشویق بعضی روزنامه های

    • بدون نام

      قربان دهن شما ..کاش همۀ ما متوجه باشیم که واقعاً فقط این جایزه ها به کسانی داده می شود که ایران را سیاه نشان می دهند وگرنه آنها این جایزه ها را به ماها به آسانی هدیه نمی کنند .

    • محسن

      فقط سیمرغ بلورین خودمون. اسکار و برلین و کان که مهم نیستن اصلا.

      پاسخ ها

      • reza

        کان!خخخخخخخخخخخخخ

    • setare

      سایتتون داره بد میشه با گذاشتن این مطالب ..

    • بهت

      فضای فیلم بشدت تیره و تار بود
      هیچ اتفاق امیدوارکننده و مثبتی نمی افته
      متاسفم که کارگردان فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» به این فیلم رسیده

    • بهار

      مگه الان تو روز روشن نمیبینیم جوونا مواد مصرف میکنن مگه تو درو همسایه خیانت زن و شوهرارو بهم نمیبینیم بهتر بجلی کتمان مشکلات اول قبول کنیم که مشکل وجود داره بعد دنبال راه حل باشیم

    • بدون نام

      خوب اینا میخوان با همین فیلما جایزه بگیرن دیگه و اگرنه کسی به اینا جایزه نمیده

    • بدون نام

      دقیقاً منتظر بودم بعد از گرفتن جایزه توسط این فیلم، یکی از روزنامه‌های کیهان یا جوان یه نقد محکم در موردش بنویسن.
      جالبه هم که معمولاً بعد ز بردن جایزه این نقدهاشون یادشون میاد.

    • علی

      تو جشنواره های به اصطلاح غیر غربی همانند جشنواره فجر که فیلمی مثل ماجرای نیمروز که یه فیلم سفارشی سیاسی قمداد میشه عنوان برتر رو به خودش اختصاص میده بله رویکرد داوران اون خیلی با جشواره ونیز متفاوته.

    • علی

      تو جشنواره فجر داوران به دختر تهیه کننده فیلم ماجرای نیمروز هم جایزه دادند.

    • حسام

      تا کور شود هرآنکه نتواند دید!!!!

    • بدون نام

      چطوره فیلم هندی بسازیم بفرستیم جشنواره های خارجی،شیک، لوکس،لاکچری،همه چی هم عالی وآروم؟!!!نظرتون چیه؟

    • بدون نام

      حقیقت تلخه؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج