۵۹۷۳۶۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

رهاورد روحانی از اجلاس آستانه

اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری، عصر دیروز در حالی پایان یافت که در کنار دیدارهای دوجانبه رییس جمهوری با همتایان خارجی، اجماعی برای پایان دادن به نسل کشی در میانمار حاصل شد.

خبرگزاری ایرنا: اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری، عصر دیروز در حالی پایان یافت که در کنار دیدارهای دوجانبه رییس جمهوری با همتایان خارجی، اجماعی برای پایان دادن به نسل کشی در میانمار حاصل شد.

سفر رییس جمهوری به آستانه پایتخت قزاقستان با هدف شرکت در نخستین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری، شامگاه دیروز (نوزدهم شهریورماه) پایان یافت.

دکتر «حسن روحانی» در این سفر دوروزه علاوه بر سخنرانی در اجلاس سران، با شماری از رهبران کشورهای اسلامی از جمله قزاقستان، ترکیه، آذربایجان، ازبکستان و ونزوئلا دیدار کرد و در ارتباط با پاره ای از مسائل مهم دوجانبه و بین المللی با آنها به گفت وگو پرداخت و در نهایت این اجلاس با صدور بیانیه ای ۱۹ بخشی به کار خود پایان داد.

** اجلاس آستانه؛ فرصتی مغتنم برای دیدارهای دوجانبه
دکتر روحانی شامگاه ورود (شنبه) با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای خود دیدار و گفت وگو کرد؛ گفت وگوهایی که حول محور همکاری های اقتصادی، مبارزه با تروریسم و خشونت های اخیر در میانمار صورت گرفت.
رییس جمهوری کشورمان با بیان اینکه باید در روابط ایران و ترکیه به ویژه در حوزه اقتصادی با توجه به توانمندی های دو کشور، یک جهش ایجاد کرد، گفت: اراده مقامات ایران و ترکیه توسعه روابط دوجانبه است و پس از اجرای برجام و عبور از تحریم ها، زمینه برای تحرکی جدید در روابط دو کشور فراهم شده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه حل مشکلات و تسهیل همکاری های بانکی پایه مهمی در گسترش روابط و همکاری های دو کشور برای رسیدن به هدف ۳۰ میلیارد تجارت سالیانه است، اظهار کرد: روابط بانکی ایران با بسیاری از کشورها بهبود یافته و توسعه همکاری های بانکی ایران و ترکیه نیز ضروری است.
در مقابل، رییس جمهوری ترکیه نیز با اشاره به برنامه های متعدد تهران و آنکارا برای توسعه روابط در زمینه های مختلف، تاکید کرد که «با برداشته شدن تحریم های ایران، زمینه برای گسترش روابط مهیاتر از همیشه است. بانک های دو کشور به ویژه بانک های مرکزی باید موانع گسترش روابط و تعاملات بانکی به عنوان بستر گسترش تعاملات اقتصادی را هر چه سریع تر برطرف کنند.»
بخش مهمی از گفت وگوهای روحانی در دیدار با «نورسلطان نظربایف» رییس جمهوری قزاقستان هم به ضرورت توسعه روابط به ویژه در عرصه های اقتصادی، ترانزیت و انرژی و نیز تلاش مشترک برای بهبود وضعیت بازار نفت اختصاص یافت. ضمن اینکه در سفر پارسال رییس جمهوری ایران به قزاقستان پنج یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری در زمینه های بانکی، کار و تامین اجتماعی، قرنطینه دامی، کشتیرانی در دریای خزر و تسهیل سفرهای گردشگری متقابل امضا شد.
در دیدار روحانی با «الهام علی اف» رییس جمهوری آذربایجان رایزنی در مورد ظرفیت های سرمایه گذاری دو کشور برجسته بود. همچنین در جریان این دیدار، اهمیت تکمیل پروژه ریلی مشترک بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت و رییس جمهوری ایران در این باره اظهار کرد: این پروژه در کنار سایر خطوط ترانزیتی شمال به جنوب، نه تنها در روابط و همکاری های دو کشور بلکه برای کل منطقه سودمند است. همچنین دو طرف باید همکاری های خود را در زمینه انرژی و تلاش مشترک برای بهبود پایدار وضعیت بازار نفت، تقویت کنند.
علی اف هم روابط دو کشور را در حال حاضر در بالاترین و دوستانه ترین سطح دانست و گفت که «۹ دیدار روسای جمهوری دو کشور طی چهارسال گذشته، تاثیر مثبتی بر روابط تهران - باکو داشته و اطمینان دارم آینده روابط دو کشور بهتر از امروز خواهد بود. باکو علاقمند به ارتقای سطح روابط و تعاملات با ایران در عرصه های مختلف اقتصادی، سرمایه گذاری متقابل، تجارت و دیگر عرصه هاست.» افزون بر آن، تهدیدهای تروریستی به عنوان خطر مشترک و ضرورت هماهنگی و همکاری بیشتر و موثرتر برای مبارزه با این پدیده شوم از دیگر مسائل مورد تاکید دو طرف بود.
در دیدار روحانی با «شوکت میرضیایف» رییس جمهور ازبکستان بخش بیشتر گفت وگوها به مناسبات تجاری و اقتصادی اختصاص یافت. در کنار آن، مسائل مهمی چون توسعه همکاری ‌در حوزه‌ های دانشگاهی و مراکز علمی و تحقیقاتی، انرژی، تسریع در تقویت ارتباطات بانکی، استقبال از حضور و فعالیت کارآفرینان و سرمایه گذاران ازبکستانی در ایران و بالعکس و همچنین مبارزه با تروریسم مطرح شد.

مبارزه با تروریسم جهانی، مقابله با زیاده خواهی آمریکا، توجه بیشتر به کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و همچنین مساله بهای نفت نیز از مهمترین موضوعات مورد بحث در دیدار روحانی و «نیکلاس مادورو» همتای ونزوئلایی وی بود که در حاشیه این اجلاس صورت گرفت.

** سایه بحران میانمار بر اجلاس
مبارزه با تهدیدات تروریستی و مقابله با جنایت های اخیر علیه مسلمانان میانمار، فصل مشترک دیدارهایی بود که بین رییس جمهوری ایران با همتایان خارجی در حاشیه اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی انجام گرفت.
روحانی در جریان این سفر دو روزه، در دیدار با رییسان جمهوری ترکیه، ونزوئلا، آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان بر ضرورت توجه جدی جهان اسلام به وضعیت اسفبار مسلمان میانمار تاکید کرد. وی در دیدار با اردوغان با بیان اینکه کمک های انساندوستانه ایران به زودی برای مسلمانان آسیب دیده میانمار ارسال می شود، تصریح کرد «توقف سریع خشونت ها و جنایت علیه مسلمانان روهینگیا و رسیدگی فوری به وضعیت آسیب دیدگان و پناهندگان باید هدف جمعی سران کشورهای اسلامی باشد.»
حجت الاسلام روحانی در سخنرانی خود نیز از این امر مهم غافل نماند و موضوع علم و فناوری را به بسط صلح ارتباط داد و گفت: سیاست ما برآن است که علیرغم وجود وسیعترین منابع غنی نفت و گاز در کشور، از اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی، به سمت اقتصاد مبتنی بر بهره‌ وری و نوآوری حرکت نماییم. با چنین ظرفیت‌هایی است که به نام جمهوری اسلامی می‌گویم ما برای صلح، برای همزیستی، برای همکاری هرچه بیشتر با شما دولت‌های دوست و برادر به این اجلاس آمده‌ایم.

در مجموع، موضوع تقابل جدی با افکار و اقدامات تروریستی و محکومیت جنایتگری علیه مسلمانان میانمار مورد تاکید سران حاضر در نشست قرار گرفت و بیانیه ای که در پایان اجلاس صادر شد بر توقف فوری حمله به مسلمانان تاکید داشت. همچنین در این بیانیه خواسته شد که سیاست‌های تبعیض‌آمیز از جمله تخریب اماکن عبادی و خانه‌ها، عدم صدور مدارک ملکی و تابعیت میانماری و نیز وضع قوانین سخت علیه مسلمانان میانماری پایان یابد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج