adexo3
۵۹۷۳۷۱
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

ابهام در کارآمدی قطعنامه پیشنهادی آمریکا

تحلیلگران و رسانه های غربی اعتقاد دارند حتی اگر قطعنامه مورد نظر آمریکا در زمینه تحریم بیشتر کره شمالی در شورای امنیت به تصویب برسد، احتمال نتیجه بخش بودن و اینکه پیونگ یانگ را به پای میز مذاکره بکشاند، اندک است.

خبرگزاری ایرنا: تحلیلگران و رسانه های غربی اعتقاد دارند حتی اگر قطعنامه مورد نظر آمریکا در زمینه تحریم بیشتر کره شمالی در شورای امنیت به تصویب برسد، احتمال نتیجه بخش بودن و اینکه پیونگ یانگ را به پای میز مذاکره بکشاند، اندک است.

ابهام و تنش در شبه جزیره کره به شدت بالا گرفته است، آمریکا و کره شمالی یکدیگر را به شکل های گوناگون تهدید می کنند.از سویی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، تلاش خود را در شورای امنیت افزایش داده از جنگی ویران کننده سخن می گوید و دیگر سو کره شمالی نیز با آزمایش و نمایش موشکی توانایی حمله به قلمروی آمریکا را به رُخ واشینگتن می کِشد.
در یکی از آخرین تحولات، ایالات متحده تشکیل جلسه فوق العاده شورای امنیت را درخواست کرده است تا در مورد پیش نویس قطعنامه تحریمی کره شمالی رای گیری شود. قرار است امروز روز۲۰ شهریورماه (۱۱ سپتامبر) این رای گیری در مقر سازمان ملل در نیویورک در جلسه ای فوق العاده صورت بگیرد.
به نوشته روزنامه «اکونومیک تایمز» گذشته از آزمایش موشک های بالستیکی کره شمالی، آنچه که باعث نگرانی مقامات کاخ سفید شده، دستیابی پیونگ یانگ به توانایی ساخت بمب های هیدروژنی بوده است. این کشور در یک ماه گذشته چند آزمایش موشک بالستیک انجام داده بود اما در روز سوم سپتامبر (۱۲ شهریور) یک بمب هسته ای (هیدروژنی) را که می تواند بر روی یک موشک دوربرد سوار شود آزمایش کرد.
همه طرح ها تاکنون شکست خورده اند. روسیه و چین دو ماه پیش نقشه راهی را برای حل بحران کره شمالی ارائه کردند. این پیشنهاد که به «طرح انجماد دوطرفه» (double freeze plan) موسوم شد همه برنامه های هسته ای کره شمالی را متوقف می کرد و در قبال آن کره جنوبی و آمریکا هم می بایست به رزمایش های نظامی مشترک خود پایان دهند. با این حال طرح بالا از سوی ایالا متحده رد شد.

بیشتر از یک ماه قبل هم شورای امنیت در پاسخ به آزمایش موشک های بالستیک، قطعنامه ۲۳۷۱ را علیه پیونگ یانگ تصویب کرد که تحریم های بیشتری را به اجرا در می آورد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه، تاکنون این رویکردها کارساز نبود و کره شمالی در پاسخ آزمایش های بیشتر و بزرگتری را انجام داده است.

**نفت؛ مهمترین ابزار تحریمی ترامپ
ترامپ و متحدان غربی وی اعتقاد دارند اگر قطعنامه جدید تصویب شود کره شمالی فلج خواهد شد. در واقع این همان هدفی است که دولت ایالات متحده و دیگر کشورها، تاکنون از منزوی سازی پیونگ یانگ دنبال کرده اند.
روزنامه «لس آنجلس تایمز» در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ یک قطعنامه بلند بالا را در مورد تحریم کره شمالی ارائه کرده است که بیشترین محدودیت ها را در زمینه ممنوعیت فروش نفت و گاز طبیعی برای کره شمالی اعمال می کند.
بر اساس این پیش نویس، پیونگ یانگ از انجام معامله برای واردات نفت خام، میعانات گازی، فرآورده های نفتی و گاز مایع طبیعی منع شده است. همچنین صادرات پارچه از کره شمالی که مهمترین بخش های اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد نیز ممنوع می شود. این قطعنامه اختیارات اعضای سازمان ملل را بیشتر می کند تا از حرکت فروند کشتی هایی که تحریم های کره شمالی را نقض می کنند در آب های آزاد جلوگیری کند. در این صورت کشورها می توانند از کشتی هایی که در مورد آن ها تردید دارند، بازرسی اجباری انجام دهند.
همچنین گفته می شود در یکی دیگر از بندهای پیش نویس این قطعنامه، کشورهای عضو سازمان ملل از استخدام کارگران کره شمالی منع شده اند زیرا این افراد درآمد خود را به کشورشان می فرستند و به اقتصاد آن کمک می کنند.

کره شمالی به شدت به واردات نفت و سوخت وابسته است . پیونگ یانگ بیشتر انرژی مورد نیاز خود را از چین تامین می کند. چندی قبل چین به دلایلی صادرات انرژی به این کشور را اندکی کاهش داد و موجب بروز مشکلاتی در کره شمالی شد. برخی شهروندان این کشور که از آن گریخته اند می گویند به علت کاهش صادرات نفت و انرژی چین، قیمت سوخت در کره شمالی افزایش یافته، ضمن اینکه ارتش این کشور نیز در حال ذخیره سوخت برای مقابله با تحریم های جدید است.

**پیش نویسی با خوانش های متفاوت
نوع نگرش کشورهای درگیر در بحران شبه جزیره کره با یکدیگر متفاوت است. رویکردهای روسیه و چین هنوز مشخص نیست و احتمال مخالفت آن ها با طرح ترامپ زیاد است اما در طرف مقابل آمریکا و متحدان منطقه ای به شدت محدودسازی دسترسی های کره شمالی را دنبال می کنند. ژاپن اما در کنار کره جنوبی و آمریکا یکی از حامیان قطعنامه ایالات متحده علیه کره شمالی است.
به نوشته تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ»، ژاپن از پیش نویس این قطعنامه که تامین نفت و انرژی کره شمالی را هدف می گیرد پشتیبانی می کند. مقام های ژاپنی بحران پیش آمده در شرق آسیا را بزرگترین تهدید برای توکیو از زمان جنگ جهانی دوم می دانند و از این رو وزیر دفاع ژاپن تاکید دارد تحریم ها باید شرایط را برای کره شمالی سخت تر کند، بستن راه های عرضه نفت یکی از مسیرها است.
عمده نگرانی ژاپن به علت افزایش فوق العاده قدرت موشکی کره شمالی است که توان مقابله توکیو با آن را سخت کرده است.
هر چند هنوز ماهیت دقیق قطعنامه سازمان ملل به صورت رسمی در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است. اما درعین حال بسیاری از کارشناسان دستیابی آمریکا به اهداف را قطعی نمی داند زیرا با وجود رویکرد انتقادی مهمترین متحدان کره شمالی، رهبران چین و روسیه تاکید دارند راه حل ها باید به گونه طراحی شود که این کشور را به میز مذاکره بازگردانده و مانع جنگ شود.
در همین راستا «ولادیمیر پوتین» چندی قبل تصریح کرد تحریم بیشتر کره شمالی کارساز نیست. چین که مهمترین متحد کره شمالی است هم رویکرد مثبتی به تحریم پیونگ یانگ به ویژه در حوزه های انرژی ندارد. به باور کاشناسان پکن ممکن است تنها به صورت مقطعی و غیرجامع با تحریم ها موافقت کند.
ارزیابی روزنامه «لس آنجلس تایمز» هم حاکی از آن است که قطعنامه پیشنهادی مخالفان جدی دارد؛ یکی از نخستین منتقدان آن چین است زیرا مهمترین کشور طرف معامله با کره شمالی است. به دلیل همین حساسیت ها، نماینده چین در سازمان ملل سفر خود را به قاره آفریقا نیمه تمام گذاشت و برای بحث در مورد قطعنامه به نیویورک بازگشت.
رئیس جمهوری روسیه نیز در یکی از آخرین اظهارات خود در مورد کره شمالی گفت: ما می توانیم این مشکل را با ابزار یپلماسی حل کنیم. البته با استناد به سخنان برخی چهره های سیاسی روس، احتمال حمایت روسیه از طرح آمریکا مطرح شده است.
تارنمای خبرگزاری اسپوتنیک روسیه عنوان داشت: «الکسی چپا» معاون رئیس کمیته امور خارجه مجلس دومای روسیه گفت درصورتی است که قطعنامه موجب توقف آزمایش های موشکی کره شمالی شود روسیه ممکن است از آن حمایت کند اما اگر مجموعه ای از تحریم های یک طرفه را در خود داشته باشد هیچ نتیجه ای نخواهد داشت و روسیه هم از آن پشتیبانی نمی کند.

شاید بتوان با توجه به تجربیات گذشته واکنش های بعدی رهبران کره شمالی را پیش بینی کرد. از این رو باید نسبت به نتایج سیاست های تند ترامپ ابهام داشت. پیونگ یانگ به تازگی در پاسخ به اقدامات اخیر ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرد که تحریم ها و فشار واشنگتن با اقدامات تلافی جویانه سختی از سوی این کشور روبرو خواهند شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چقد این امریکا نامرد هسته..خب مردم کره چه گناهی کردن باید کرسنگی بکشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج