۵۹۷۳۸۷
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

ادعای نیکی هیلی علیه ایران و ۶ نکته قابل اعتنا

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل در اندیشکده «اینترپرایز» در واشنگتن سخنان تندی را علیه جمهوری اسلامی ایران و توافق هسته ای بر زبان راند.نماینده آمریکا در سازمان ملل برجام را گروگانی در دست ایران توصیف کرد و در یک مقایسه غیرمستدل و کودکانه مدعی شد با این توافق ایران به یک کره شمالی دیگر تبدیل می شود.

خبرگزاری ایرنا: «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل در اندیشکده «اینترپرایز» در واشنگتن سخنان تندی را علیه جمهوری اسلامی ایران و توافق هسته ای بر زبان راند.نماینده آمریکا در سازمان ملل برجام را گروگانی در دست ایران توصیف کرد و در یک مقایسه غیرمستدل و کودکانه مدعی شد با این توافق ایران به یک کره شمالی دیگر تبدیل می شود.

هیلی در حالی چنین سخنانی را ایراد کرد که ایران به هیچ عنوان قابل مقایسه با کره شمالی نیست و پوچی این ادعاها را می توان به راحتی از خط مشی های جمهوری اسلامی ایران دریافت.
بر این اساس در زمینه تفاوت ایران و کره شمالی به ذکر چند نکته می پردازیم؛
۱- ایران برخلاف کره شمالی، توانست با قدرت های جهانی به توافقی در زمینه فعالیت های هسته ای دست پیدا کند. برجام توانست برای هر دو طرف حقوق و تکالیفی را تعریف کند که پنج کشور بزرگ دیگر نیز آن را امضا و تایید کرده اند. این توافق در نزد جامعه بین المللی با وجود سنگ اندازی های آمریکا دارای ارزش و اعتبار است.

به تازگی «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رئیس جمهوری فرانسه، وزیر امورخارجه آلمان، مقام های ارشد بسیاری از کشورهای اروپایی بر اهمیت ادامه بقای توافق هسته ای صحه گذاشته اند. پنج اقتصاد نوظهور جهان در گروه موسوم به بریکس(برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) هم چند روز قبل با حمایت کامل از برجام، رویکردهای تعاملی ایران را تایید کردند.

۲- می توان مدعی بود که همه کشورها به جز دولت آمریکا خواستار تعامل با ایران هستند اما پیونگ یانگ درگیر انزوایی شدید شده است. توافق هسته ای (برجام) توانست اجماع بین المللی علیه ایران را از بین ببرد حال آنکه علیه پیونگ یانگ اجماعی کامل به وجود آمده و با اقدامات تند پیونگ یانگ این اجماع مستحکم تر می شود.

اکنون حتی دو کشور متحد کره شمالی یعنی چین و روسیه نیز از اقدامات این کشور انتقاد می کنند و چندان مخالفتی را با افزایش محدودیت تجاری و اقتصادی علیه پیونگ یانگ ندارند.

۳ - با این که چند سال پیش بی سابقه ترین تحریم ها علیه ایران به اجرا در آمد اما کشور ما تسلیم نشد. از آنجا که ایران به حقانیت هسته ای و توانایی خود اطمینان داشت مذاکراتی را با ۶ قدرت جهانی با موفقیت به نتیجه رساند و توانست به بسیاری از اهداف خود دست یابد.
اما کره شمالی در حین مذاکرات هسته ای خود دست به دامان کشورهای غربی شد و سال ها از جامعه جهانی کمک های غذایی و نفتی را برای شهروندان خود دریافت می کرد. بخشی از تنش های موجود به علت قطع همین کمک ها ارزیابی می شود.

4- همکاری و تعامل با دیگر کشورها و حفظ صلح و امنیت منطقه و جهان از جمله سیاست های بنیادین جمهوری اسلامی ایران بوده که در این راستا گام های بزرگی نیز برداشته است. حضور پویا و مثبت در بسیاری از توافق ها و سازمان های جهانی و مشارکت فعال در برخورد با مهمترین چالش امنیتی جهان همچون تروریسم و نمود بارز آن داعش ، از جمله سیاست های بارز اعلامی و اعمالی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

جمهوری اسلامی ایران نشان داد توان تاثیرگذاری بر عرصه های گوناگون بین المللی را نه از راه مواجهه نظامی و تهدید بلکه با ابزارهای نرم و ایدئولوژیکی و با تکیه بر مردم دنبال می کند.
حال آنکه کره شمالی بیش از۱۰سال قبل با اندک فشاری از ان.پی.تی خارج شد و بی تفاوتی به جامعه بین المللی را نشان داد.

۵- نیکی هیلی در حالی این سخنان را گفت که عامل بسیاری از تنش ها در جهان به ویژه در شرق آسیا سیاست های ایالات متحده است. حضور ده ها ساله در کشورهای منطقه، انجام رزمایش های گوناگون نظامی با کشورهای منطقه به ویژه مهمترین رقیب کره شمالی و تحویل انواع سلاح های پیشرفته عامل مهمی برای تغییر موازنه قدرت و احساس تهدید در رهبران پیونگ یانگ شده است.

گویا هیلی متوجه این امر نیست که سیاست های کاخ سفید به ویژه اظهارات جنجالی دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آتش بحران در شبه جزیره کره را شعله ور کرد.
همچنین سخنان ضد برجامی ترامپ بر بی اعتمادی به آمریکا، حس فریبکاری و تناقض در خط مشی های سیاسی دولتمردان این کشور دامن می زند. ترامپ در حالی از مذاکره با کره شمالی سخن می گوید که می خواهد توافق هسته ای با ایران را عقیم سازد. آیا دراین شرایط پیونگ یانگ می تواند به وعده های آشتی جویانه آمریکا اعتماد کند؟

6- به نظر می رسد سخنان هیلی بازتابی از شکست ایالات متحده در بسیاری از سیاست های واشنگتن در منطقه باشد. کاخ سفید به طور تقریبی در دستیابی به اهداف خود در سوریه، عراق و افغانستان ناکام و درمقابل خط مشی های ایران در این کشورها موفق بود. حتی سیاست های آمریکا در قبال روابط ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز موفقیت آمیز نبودند.

در واقع سخنان هیلی بیش از آن که نشان از نقص از سوی ایران باشد بلکه حاکی از استیصال و واماندگی سیاسی کاخ سفید است. وی با بیان این نکات و طرح برخی دروغ ها و تحریف ها می خواهد ترامپ را راضی و وی را برای ادامه رویکرد غیرمنطقی علیه برجام تشویق کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سید

      بقول یارو حیف شد تحریم ها را برداشتن دو ماه دیگه بود خودمون را بسته بودیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج