۶۰۶۲۸۰
۱ نظر
۵۰۱۴
۱ نظر
۵۰۱۴
پ

مایکروسافت یک زبان برنامه‌نویسی جدید ایجاد کرد

شرکت مایکروسافت برای ساده‌سازی برنامه‌نویسی کوانتومی و کار با سامانه‌های آن زبان برنامه‌نویسی جدیدی را تولید کرده و به زودی در دسترس قرار می‌دهد.

وب سایت سایبربان - مرتضی خاک پور: شرکت مایکروسافت برای ساده‌سازی برنامه‌نویسی کوانتومی و کار با سامانه‌های آن زبان برنامه‌نویسی جدیدی را تولید کرده و به زودی در دسترس قرار می‌دهد.

مایکروسافت یک زبان برنامه‌نویسی جدید ایجاد کرد
ساتیا نادلا در حال سخنرانی در اجلاس ایگنیت ۲۰۱۷

هم‌اکنون شرکت‌های بسیاری مانند مایکروسافت، آی‌بی‌ام و گوگل روی فناوری رایانه کوانتومی تحقیق کرده و حتی نمونه‌هایی اولیه را از آن تولید کرده‌اند و حتی به علاقه‌مندان اجازه داده‌اند از طریق فضای ابری به آن دسترسی پیدا کنند. برای نمونه می‌توان به شرکت آی‌بی‌ام اشاره کرد که با استفاده از یک رابط کاربری شماتیک، امکان برنامه‌نویسی روی سامانه‌ی خود را فراهم کرده است.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در زمان برگزاری اجلاس ایگنیت ۲۰۱۷ (Ignite ۲۰۱۷) اعلام کرد در حال ایجاد یک‌زبان برنامه‌نویسی جدید برای رایانه‌های کوانتومی است و تا پایان همین سال آن را با «ویژوال استودیو» (Visual Studio) و شبیه‌ساز رایانش کوانتومی ادغام می‌کند.

ساتیا نادلا گفت: «ما از طریق رایانش کوانتومی می‌توانیم برای مشکلات هوش مصنوعی، انرژی پاک، گرمای زمین، طراحی مواد و بسیاری زمینه‌های دیگر راه‌حل پیدا کنیم.»

نادلا برای توضیح تفاوت میان رایانه‌های امروزی و کوانتومی از مثال هزارتوی مزرعه‌ی ذرت استفاده کرد. اگر یک رایانه‌ی کلاسیک بخواهد مسیرهای پیچیده‌ی آن را درک کند، باید شروع به حرکت کرده، با دیوار برخورد کند، بازگردد و از نو شروع کند. این عمل تا رسیدن به خروجی ادامه می‌یابد؛ اما زمان بسیار زیادی صرف این کار خواهد شد.

وی افزود: «رایانه‌ی کوانتومی به شما اجازه‌ی رمزگشایی اطلاعات را می‌دهد؛ اما نه تنها با صفر و یک، بلکه ادغام این دو با یکدیگر پردازش موازی گسترده‌ای را به ارمغان می‌آورد. در نتیجه می‌توان تمام‌مسیرهای هزارتو را به صورت همزمان بررسی کرد.»

با وجود اینکه هنوز نامی برای زبان برنامه‌نویسی کوانتومی انتخاب نشده است؛ اما مقامات مایکروسافت اظهار کردند که برای استفاده از آن نیازی به داشتن تخصص رایانش کوانتومی وجود ندارد؛ این زبان عملکردی مشابه دیگر زبان‌های تحت پشتیبانی ویژوال استودیو مانند «C#»، «F#» و پایتون دارد و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا مفاهیم مختلف را از این زبان‌ها به نمونه‌ی جدید مورد بحث منتقل بکنند. در کوتاه‌مدت کدهای این زبان در یک شبیه‌ساز کوانتومی اجرا می‌شوند؛ اما در آینده برنامه‌های ساخته شده روی یک «رایانه‌ی کوانتومی توپولوژیک» (topological quantum computers) واقعی پردازش می‌شوند.

مقامات مایکروسافت اعلام کردند: «پیش‌نمایش دستاورد مذکور از اواخر سال 2017، به صورت رایگان در دسترس قرار خواهد گرفت. همچنین کتابخانه‌ها و راهنمای آن نیز در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد تا با رایانش کوانتومی آشنا شوند. این زبان دارای سطح بالایی از انتزاع است، بنابراین حتی برنامه‌نویسانی که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند می‌توانند زیر روال‌های کوانتومی یا یک توالی دستور برنامه‌نویسی به وجود آورده، یک برنامه‌ی کاملاً کوانتومی ایجاد کنند.»

مایکروسافت توضیح داد دو نسخه‌ی مختلف از شبیه‌ساز کوانتومی خود عرضه خواهد کرد که یکی از آن‌ها به صورت آفلاین و محلی و دیگری روی بستر اژر (Azure) فعالیت می‌کند. نسخه‌ی محلی آن یک رایانه‌ی 32 کیوبیتی را شبیه‌سازی کرده و برای اجرا به 32 گیگابایت رم نیاز دارد و اگر کاربر به کیوبیت‌های بیشتری نیاز داشته باشد، می‌تواند از طریق افزایش رم رایانه‌ی خود، شبیه‌ساز را گسترش بدهد. در مقابل شبیه‌ساز اژر آن، رایانه‌ای با 40 کیوبیت را در دسترس قرار می‌دهد.
برای دیدن تصویر در سایز بزرگ تر بر روی آن کلیک کنید.

مایکروسافت یک زبان برنامه‌نویسی جدید ایجاد کرد
برنامه Hello world در زبان کوانتومی مایکروسافت
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این خبر خوبی بود
      برای من برنامه نویس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج