adexo3
۶۰۶۶۴۸
۲۰ نظر
۵۰۰۹
۲۰ نظر
۵۰۰۹
پ

اعتماد: عزاداران برای مردم، خط و نشان نکشند

روزنامه اعتماد نوشت: "چند سالی است که رسم شده، بعضی از هیاتی‌ها، روی شیشه و در و کاپوت ماشین‌شان کلماتی می‌نویسند یا نشانه‌هایی می‌زنند که عزادار بودن‌شان را نشان دهد. بعضی‌ها سلام بر حسین و لعنت بر یزید می‌نویسند، بعضی‌ها هم در سلام و لعن نوآوری می‌کنند و جد و هزل چیزهایی می‌زنند و می‌نویسند که قابل تامل است. "

خبرگزاری ایسنا به نقل از روزنامه اعتماد نوشت: "چند سالی است که رسم شده، بعضی از هیاتی‌ها، روی شیشه و در و کاپوت ماشین‌شان کلماتی می‌نویسند یا نشانه‌هایی می‌زنند که عزادار بودن‌شان را نشان دهد. بعضی‌ها سلام بر حسین و لعنت بر یزید می‌نویسند، بعضی‌ها هم در سلام و لعن نوآوری می‌کنند و جد و هزل چیزهایی می‌زنند و می‌نویسند که قابل تامل است. "

سید علی میرفتاح در ادامه در اعتماد نوشت: ظاهرا این کار غیرقانونی است و پلیس جلویش را می‌گیرد، اما پیداست که زور پلیس نمی‌رسد و به خصوص در ایامی که جوانان متاثر از شور و احساسات و هیجانات می‌شوند، پلیس گوش کری در می‌دهد و به روی خودش نمی‌آورد. اما درصد قابل ملاحظه‌ای از این دوستان که ماشین و ظاهر خود را «عاشورایی» می‌کنند، رانندگی‌شان بد است و به حقوق شهروندان اعتنا ندارند. هرجا بخواهند توقف می‌کنند، هر طور بخواهند لایی می‌کشند، صدای پخش‌شان هم تا چهار تا خیابان آن طرف‌تر می‌رود. کسی که بی‌مبالات رانندگی می‌کند، کار بدی می‌کند، اما کسی که با پرچم و شعار عاشورا بد رانندگی می‌کند، گناهی نابخشودنی مرتکب می‌شود.

مظلومیت امام حسین (ع) تنها در وقایع‌ دلخراش تاسوعا و عاشورا منحصر نمی‌شود. اوج مظلومیت آن بزرگوار، رفتار و گفتار ما عزاداران است که زیر بیرق او بی‌ادبی می‌کنیم، حق‌الناس را زیر پا می‌گذاریم، حرف بد و زشت می‌زنیم و با گستاخی هرچه تمام‌تر سرمان را بالا می‌گیریم که یعنی «همینی که هست».

روی یکی از این طبل‌های چند متری، از همین‌ها که وقتی بر آن می‌کوبند، در و پنجره خانه‌ها به لرزش در می‌آید، دیدم که درشت و زشت نوشته‌اند "شهر باید به من هیاتی عادت بکند/ برود هر که دلش خواست شکایت بکند". مخاطب این شعر سست و بی‌منطق کیست؟

مگر در کافرستان می‌خواهید اعلام موجودیت کنید؟ اینجا ایران است و حتی اقلیت‌های مذهبی هم به امام حسین و عزادارانش احترام می‌گذارند بلکه در مراسم عزاداری شرکت می‌کنند. اما آیا این دلیل می‌شود که شما حقوق دیگران را نادیده بگیرید و با خودخواهی هرچه تمام‌تر راه مردم را بند بیاورید یا آرامش و آسایش‌شان را به هم بزنید؟

بالاخره ما امسال و پارسال که به محرم و صفر نرسیده‌ایم. از زمان آل‌‌بویه در این مملکت برای سیدالشهدا تعزیت به‌پا می‌داشتند و نام شهدا را گرامی می‌داشتند. اهل‌سنت هم به کرات و به صراحت به امام حسین ابراز ارادت کرده‌اند و مقام شهدای کربلا را ستوده‌اند. سعدی و مولوی جزو بزرگان عامه‌اند اما هر دو درباره کربلا شعر سروده‌اند و بی‌تعارف نسبت خودشان را با آن سرور آزادگان بیان کرده‌اند.

علاوه بر اهل سنت، ارامنه و کلیمی‌ها هم در ایام محرم نه‌‌تنها به عزاداری ملت احترام می‌گذارند، بلکه خود در این کار مشارکت می‌کنند. یکی از رفقای ارمنی‌ام پدر بزرگوارش ظهر عاشورا گوسفند قربانی می‌کرد و حتی کنار دسته می‌ایستاد و اشک می‌ریخت...

پس خطاب این شعر به کیست که برود هر که دلش خواست شکایت بکند؟ شکایت از بلندی صدای طبل آیا شکایت از عزاداران است؟ اگر کسی در خانه‌اش مریض داشته باشد و بابت همین صداهای آزارنده حالش رو به وخامت بگذارد، مسوولیتش با کیست؟ جواب خدا و بنده خدا را فردا چه کسی باید بدهد؟

بابت یک شربت بی‌هنگام راه خیابان را بند می‌آورید، کف خیابان پر می‌شود از لیوان‌های پلاستیکی و شربت. آیا این کار مورد رضایت امام حسین است؟ شما بد رانندگی کنید و حقوق دیگران را نادیده بگیرید، بعد هم اسم هیاتی روی خود بگذارید، آیا امام حسین را یاری کرده‌اید یا در حقش جفا کرده‌اید؟ در تاریخ بگردید و تمام نقل‌ها را زیر و رو کنید ببینید هیچ امامی آیا شده است که در حین عزاداری حرمت و حقوق خلق خدا را نادیده بگیرد و با صدای نامربوط یا راه‌بندان غیرضروری ایجاد مزاحمت کند؟ آیا هیچ کدام از مراجع بزرگوار را کسی دیده که حق‌الناس را بی‌اعتنا باشد و در برابر اعتراض‌های مردم گرفتار و مریض‌دار بگوید برود هر که دلش خواست شکایت بکند؟

کلا ما فراموش کرده‌ایم امام حسین برای پاسداری از چه حقیقتی شهید شد و اصلا این کربلا برای مبارزه با چه ظلمی به پا داشته شد؟ کل قضیه کربلا یعنی مبارزه با ظلم و شک نکنید که یکی از مصادیق بارز ظلم همین بی‌اعتنایی به مردم، خود برتربینی، گستاخی، بی‌ادبی و بددهنی است. حسینی واقعی کسی است که متواضع‌تر، باادب‌تر، ملاحظه‌کارتر و مهربان‌تر باشد نه اینکه برای خودش و مسلکش بدنامی بخرد و آه و نفرین مردم را به خود ضمیمه کند. از ما گفتن.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر عزاداری تظاهر و مردم ازارى نباشد بلكه باعث جلب رضايت عموم به حقاتيت و راه رسولان و امامان باشد خوب است

    • مجتبی

      عالی بود اعتماد همیشه مقاله های جالب و قابل تامل داره

    • بدون نام

      معلوم نیست عزاداری است یا قدرت نمائی

    • بدون نام

      خدا پدرت رو بیامرزه ..بعضیا واقعا شورش رو در آوردن

    • رضا

      سلام به دوستان عزادار
      عزیزان مجلس امام حسین مجلس حزن و اندوه جانکاه میباشد.
      نه قلیون و طبل و قیمه و چای نبات و دید زدن دختر مردم ونه بساط و پول مداحی و سرگرمی و سر وصدا

    • محمدرضا بختیار

      حالا هیچی مثل بستن خیابانها بدتر نیست واقعا اگه خدایی نکرده جایی دچار اتش سوزی بشه چی میشه یا کسی که بیمار اورژانسی باشه چی می شه؟

    • بدون نام

      اگه منظور اون عکس معروفه کمی با گرافیک آشنا باشیم فتوشاپ بودنش مشخصه، کیفیت بالاتر پیکسلهای شعر، ضمن اینکه با ابزار سرچ عکس به نسخه های بدون شعر هم میرسیدیم!
      ولی در هر حال خیلی اشتباهات در عزاداری ها هست، یکسری هم به چشم فستیوال نگاه میکنند.

    • بدون نام

      گل گفتی استاد ولی کو گوش شنوا؟؟؟؟درود بر عاشورا

    • محمد شعبانی

      بزرگ فلسفه قتل شاه دین این است :
      که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است :

    • بدون نام

      حق الناس رونگوو تا نصفه شب تو خیابون طبل میزنند مزاحم مردم بااین عزاداریشون

    • سامی

      افسوس....... التماس تفکر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این التماس تفکر دیگه قدیمی شده یک چیز جدید تری اختراع کنید :

    • آذربایجانی

      تومحله ما مواقعی که مجلس ترحیم برگزار میشه کسی نمیتونه بلندگو مسجد رو بازکنه یا صوت قران بزاره و صداشو بیرون مسجد بازکنه چون هیئت امناء میگن همسایه ها ناراحت میشن یا مریض دارن،اما جالب اینجاست همین عزیزان دهه محرم ده تا طبل بزرگ خریدن وجلوی دسته جات عزاداری میکوبند و از صدای شدید طبل ها شیشه های خونه میلرزه کسی هم جرات اعتراض نداره آیا این خواسته امام مظلوممان هست؟

      خواستم بگم امام حسین علیه السلام هرگزراضی نمیشن اینکارا رو بکنن
      کاش موسفیدای عزیز و هیئت های عزاداری درک کنن
      قبل از شور حسینی بایدشعور حسینی داشته باشیم

      یاحق

    • بدون نام

      خیلی متن جالب و منطقی بود...چون این مزاحمتهای راه بندادن و صدای آزار دهنده طبلها و بلندگوها یک نوع حق الناس هست...وبخاطر یک کار خیر عزاداری نباید یک کار حرام (حق الناس) که خدا هم قول داده که نمیبخشد رو انجام داد

    • روهام

      درشهرمن شیراز بیمارستانی قراردداردکه که بیشترین بیماران عمل قلب بازانجام داده اندیاعمل های سخت دیگر که خودشان درددارند اونوقت درست روبروی بیمارستان هیئت عزاداری قراردادنند باچندین ماشین حجله بسته وصدای بلند بلند گو حال این شعورحسینی هست التماس دعا وتفکر درست ازاین روزهای عزیز یاحسین مددی نما

    • بدون نام

      خدايا انسان هاي عقده ای رو اگاه و روشن كن.
      من نمیدنم چرا بعضیا اینقدر بی فرهنگ هستن.ینی توی خونشون تلویزیون یا هر رسانه ای پیدا نمیشه که بفهمن این کارا بی فرهنگی به حساب میاد.ینی هیچ وقت تلویزیون ندیدن یا قبل از انجام کاری تفکر. نمیکنن؟؟

    • بدون نام

      متن خوبی بود

      باید جلوی این مزاحمت ها رو گرفت

    • چاووسی

      خدا خیرت بده گل نوشتی

    • تنها

      اینا پسرای هستن که میخوان جلو دخترا قیافع ه بیارن لعنت به این پسرهای که به عنوان کثافتکاری تو هیتهای حسینی عزاداری میکنن اینا عزاداری شون درست نی فقط تظاهر فقط دنبال ناموس نوامیس مردم هستن طبلهای بزرگ میارن که جلو دخترا قیافه بگیرن خجالت داره من خودم تو هیتا دیدم که چقد بدچشم هستن بعضیاشون

    • ناشناس

      بنظر من عزاداری برا امام حسین بجز قلبی بودن از نظر ظاهری یعنی سینه زنی و زنجیرزنی بقیه اش مخصوصا طبل زنی و قمه زنی و لخت سدن و پای لخت رفتن و غیره همه بدعت و بی نزاکتی است که حالت خوبی ندارد و تبلیغ بد است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج