جاباما
۶۰۸۱۸۰
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

عوارض نازایی بر اثر مصرف قلیان های آلوده

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: تنباکوی مصرفی در اکثر قهوه‌خانه‌ها، آلوده بوده و عوارضی همچون نازایی به دنبال دارد.

خبرگزاری مهر: سیامک مره صدق در واکنش نسبت به اظهارنظر معاون دادستان کل کشور مبنی‌ بر اینکه برخی نمایندگان مجلس به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند چرا مانع عرضه قلیان می‌شوید و چرا قهوه‌خانه‌ها را به این دلیل می‌بندید، تاکید کرد: کدام نماینده به بسته شدن قهوه‌خانه‌ها و عدم‌ توسعه سم در انظار عمومی اعتراض کرده است، آن هم در شرایطی که ارائه قلیان تنها اشاعه سم و مسمومیت در سطح جامعه بوده و هیچ اثر مثبتی نیز برای بدن ندارد.

وی ادامه داد: بی‌تردید مصرف دخانیات دریچه ورود به دنیای معتادان به مواد مخدر، مسکرات و هزار نوع فساد دیگر است، بنابراین بنده به عنوان یک نماینده با هر گونه محدودیت برای استعمال دخانیات موافق هستم و به هر طرحی که در جهت مقابله با ترویج آن در صحن مطرح شود نیز رای خواهم داد.

مره‌صدق در انتقاد نسبت به عدم‌اجرای صحیح قوانینی که در جهت مقابله با استعمال یا فروش دخانیات در کشور تصویب شده است خاطرنشان کرد: ما در این مورد هم خلاء قانونی و هم نقایصی در نحوه اجرای قوانین داریم، کمااینکه قانون ممنوعیت فروش سیگار به صورت نخ یا فروش سیگار به افراد کمتر از هجده سال را مدت‌ها قبل تصویب کرده‌ایم، اما تاکنون اجرا نشده است.

وی افزود: بی‌تردید مالیات سیگار باید افزایش می یافت که به درستی صورت نگرفت، ضمن‌اینکه با قاچاق سیگار هم مقابله نکردیم و نتیجه این شد که متاسفانه می‌بینیم در بین نوجوانان دختر و پسر کشورمان، مصرف سیگار به فرهنگ تبدیل شده است و اگر این روال تداوم یابد، در دهه آینده شاهد افزایش سرطان ریه، سینه و بیماری‌های قلبی و عروقی در میان قشر جوان کمتر از ۳۰ سال جامعه خواهیم بود.

مره‌صدق با تاکید بر اینکه ضرر ناشی از مصرف دخانیات، کمتر از استعمال مواد مخدر نیست و اغلب معتادان به موادمخدر با مصرف سیگار آغاز کرده‌اند، یادآورشد: یکی از مشکلاتی که در رابطه با اعتیاد به سیگار با آن مواجه هستیم، این است که، نگاه منفی که نسبت به استعمال مواد مخدر در جامعه وجود دارد، در مورد سیگار وجود ندارد، و این در حالی است که، آسیب ناشی از مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر یکی است، آن هم در شرایطی که تنباکوی مورد مصرف اکثر قهوه‌خانه‌ها، آلوده به مواد مسموم بوده و اگر از عوارض ریوی آن بگذریم، عوارض دیگری همچون نازایی را برای دختران و پسران به همراه دارد.

وی بیان کرد: متاسفانه شاهد هستیم که در دکه های نزدیک مدارس سیگار می‌فروشند و این در حالی است که، سیگاری شدن نوجوانان با کشیدن تنها یک نخ سیگار آغاز می‌شود، بعد هم به بهانه اینکه مالیات گرفتن از سیگار فروشان به قاچاق کمک می‌کند، جلوی راه مقابله با آن گرفته شد.

مره‌صدق با انتقاد از ممانعت از بستن قهوه‌خانه‌ها و مراکز توزیع سیگار به بهانه عدم‌اعمال محدودیت در مسیر اشتغالزایی افزود: ما اگر ۴ تا شغل را به دلیل ممنوعیت مصرف قلیان از دست بدهیم، بهتر از آن است که، بیماری های متعددی را در بین جوانان جامعه رواج دهیم، بنابراین همانطور که اجازه نداریم به بهانه ایجاد شغل، خرید و فروش اسلحه را آزاد کنیم، باید برای اعمال محدودیت در مسیر خرید و فروش یا توزیع دخانیات در قالب سیگار و قلیان هم مصر باشیم، چراکه بعد از استعمال قلیان در قهوه‌خانه‌ها، جوانان برای استفاده از انواع مواد مخدر صنعتی هم وسوسه می‌شوند.

وی اظهار کرد: بنده اگر به تنهایی اختیار قانونگذاری داشتم، حداقل پیشنهادی که در این رابطه می‌دادم، این بود که قیمت هر پاکت سیگار تا بیست هزار تومان افزایش یابد، آن هم در شرایطی که کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که، در آن قیمت سیگار به اندازه ایران ارزان باشد، بنابراین لازم است ۵ برابر بر مالیات بر افزوده دخانیات اضافه شود و این روشی بوده که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته بکار گرفته شده است.

مره‌صدق ادامه داد: امیدوارم به جایی برسیم، که در آینده نه چندان دور، ساختمان‌های عاری از دود سیگار داشته باشیم و سیگار کشیدن در تمام ادارات دولتی و مراکز عمومی کشور ممنوع اعلام شود کمااینکه در بسیاری از کشورها این مهم تحقق یافته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: مسئولان باید به دنبال ارائه طرح‌ها و لوایحی باشند که، محدودیت سیگار را تشدید و حتی به صورت جذری افزایش دهد، ضمن‌اینکه از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و قضائی کشور درخواست می‌کنم، برای مقابله با افزایش استعمال دخانیات در کشور، قانون را به‌طور کامل اجرا کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اخه مردک چرا دروغ میگی نازای تو روستا بیشت از شهره که قلیان استفاده نمیکنند گور بابای ادم دروغگو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج