اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۶۰۸۵۱۸
۳ نظر
۵۰۰۹
۳ نظر
۵۰۰۹
پ

تهران ۵۰۰ هزار خانه خالی دارد

وزیر راه و مسکن شهرسازی گفت: تهران ۵۰۰ هزار خانه خالی دارد و دچار عدم تعادل وحشتناک شده است که باید به آن توجه شود.

خبرگزاری فارس: عباس آخوندی با حضور در دهمین جلسه علنی شورای شهر تهران اظهار داشت: تهران علاوه بر یک کلانشهر پایتخت ایران اسلامی است و این پایتخت بودن مسئولیت و مأموریتی به شهر می‌دهد که با تمام کلانشهرهای دیگر آن را متفاوت می‌کند.

وی ادامه داد:‌ با توجه به اینکه تمام مقامات و مسئولان در پایتخت مستقر شده‌اند بنابر این نسبت به تهران نظر و دیدگاه خاص خود را دارند و نحوه تعامل بین دولت محلی و ملی در پایتخت نکته‌ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

آخوندی افزود: آیا تهران ظرفیت کیفیت و توانایی ایفای نقش پایتخت بودن را هنوز دارد یا خیر؟ در زمان‌هایی این موضوع مورد تردید و سوال قرار گرفته بود و اینکه تهران همچنان پایتخت باشد، مجدداً بررسی شد.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: به عنوان اعضای شورای شهر قاعدتا باید بتوانید از ظرفیت پایتخت دفاع کنید و اگر نقصی داشت برطرف کنید.

وی با اشاره به اینکه شهر تهران از اینکه پایتخت باشد هم سود می‌برد و هم هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند، گفت: تهران دارای دو مسئله قابلیت سکونت و قابلیت حرکت است.

آخوندی بیان داشت: آیا تهران قابلیت سکونت را دارد؟ در سکونت مجموعه‌ای از بحث‌های زیست‌محیطی مثل آب، هوا، مسکن،‌مسائل فرهنگی و اجتماعی و همین طور امنیتی وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آیا تهران قابلیت حرکت را دارد،‌گفت: باید حرکت کالا و انسان را مدنظر داشته باشیم.

وی افزود: منطقه شهری تهران بزرگ ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد و باید مطالعاتی که در کرج و شهرداری تهران صورت گرفته است، مجدداً مورد بازنگری و فهم مشترکی قرار بگیرد.

آخوندی بیان داشت: جمعیت شهر تهران در سال ۱۳۴۵، ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار نفر بوده است که تا سال ۹۵، تقریباً جمعیت شهر تهران سه برابر شده ولی جمعیت پیرامونی شهر ۵ برابر شده است و این آشفتگی بیش از حدی در پیرامون شهر تهران ایجاد کرده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی از خطاهای استراتژیک سیاسی تفکیک استان البرز از تهران بوده است و با این اتفاق جمعیت بین این دو استان همچنان سیال است.

وی افزود: روزانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از پیرامون به تهران می‌آیند و باز می‌گردند و بخش اعظمی از این افراد با خودروهای شخصی تردد می‌کنند که بر اساس برآوردهای صورت گرفته ۵۳۰ هزار خودرو روزانه در تهران تردد دارند و با این موضوع آیا می‌توانیم نسبت به حمل و نقل تهران بی‌توجه باشیم؟ این موضوع اصلاً‌ امکانپذیر نیست.

آخوندی یادآور شد: سرانه بیمارستانی در تهران ۳.۲۴ برای هر هزار نفر است و در پیرامون برای هر هزار نفر کمتر از یک تخت وجود دارد. وقتی فقر در پیرامون داریم تصور می‌کنیم می‌توانیم آن فقر را بیرون نگه داریم.

وی گفت: بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که یک توسعه مهار نشده در پیرامون شهر تهران شکل گرفته و یک سوداگری بی‌اندازه داریم.

آخوندی افزود: از سال ۸۹ تا ۹۲ در پایتخت توسط شهرداری تهران پروانه ساخت ۷۶۰ هزار واحد مسکونی صادر شده است و بیشترین رشد اقتصادی را داشته‌ایم ولی علیرغم رشد پروانه جمعیت تهران از ۸.۳ به ۸.۷ میلیون رسید و نشان می‌دهد جمعیتی جذب نشده است.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: شهر تهران هم اکنون بیش از ۱۰ میلیون نفر ظرفیت جمعیت‌پذیری دارد و برآورد ما این است که برای سال ۱۴۱۵، این جمعیت به ۱۹ میلیون نفر می‌رسد و جمعیت تهران در ۲۰ سال آینده به ۲۰ میلیون نفر نخواهد رسید و نشان می‌دهد رشد این منطقه در رشد میانگین ملی کمتر خواهد بود.

وی افزود: اگر تخلفی صورت نگیرد و عین طرح تفصیلی پروانه ساخت داده شود جمعیت شهر تهران ۱۲.۵ میلیون نفر است و اگر تخلف مانند گذشته صورت بگیرد آیا مسکن در آینده بازار خواهد داشت؟ خیر، بازار نخواهد داشت و هیچ تحولی رخ نمی‌دهد.

آخوندی با اشاره به اینکه شهرداری در گذشته تمایل به فروش شهر داشت، گفت:‌شهری که دارای ۵۰۰ هزار خانه خالی است دچار عدم تعادل وحشتناک است که باید به آن توجه شود.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: ما در این منطقه (استان البرز و استان تهران)، به یک ثبات جمعی نسبی رسیده‌ایم و رشد جمعیت بسیار بسیار کم خواهد بود و از میانگین ملی نیز کمتر خواهد بود و رشد شتابان دوره‌های قبل را نخواهیم داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با این حجم خانه خالی چه جوری خانه ومسکن گران میشه؟

    • ناشناس

      ۵۰۰ هزار مکان برای کثافتکاری بچه پولدارای مفتخور

    • بدون نام

      پس هرگز بازار از رکود خارج نخواهد شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج