۶۱۲۶۵۸
۵ نظر
۵۰۱۱
۵ نظر
۵۰۱۱
پ

العربی الجدید:

نتایج همه پرسی کردستان عراق، ساختگی است

یک روزنامه‌ عربی چاپ لندن در یادداشتی، ضمن اشاره به روابط دیرینه بین رهبران منطقه کردستان با رژیم صهیونیستی، نتایج اعلام شده از سوی این منطقه را ساختگی و غیر قابل استناد خواند.

خبرگزاری فارس: روزنامه‌ »العربی الجدید» چاپ لندن در یادداشتی، نتایج همه‌پرسی اخیر جدایی کردستان عراق را غیر واقعی و ساختگی دانست.

در ابتدای این یادداشت، عنوان شده است که حضور صهیونیست‌ها در همه‌پرسی جدایی کردستان که در ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) برگزار شد، از ویژگی‌های بارز این همه‌پرسی بود؛ به گونه‌ای که تصویر «مسعود بارزانی»، رئیس منطقه کردستان عراق در دفتر خود به صورت گسترده‌ای منتشر شد و «برنارد هنری لیفی»، در سمت راست و «برنار کوشنر» در سمت چپ وی قرار داشتند.

افزون بر این، پرچم‌های اسرائیل به نشانه خوشحالی از این رویداد در اربیل مشاهد شد و برخی از سیاست‌مداران رژیم صهیونیستی در حمایت از این همه‌پرسی اظهاراتی را به زبان آوردند.

این یادداشت همچنین به خبری که اخیرا در وبگاه‌های خبری فرانسه در خصوص توافق بین بارزانی و «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی منتشر شده، اشاره می‌کند. براساس این توافق، قرار است ۲۰۰ هزار خانواده اسرائیلی با اصالت کردی در شمال عراق اسکان داده می‌شوند.

خانم «ولاء سعدی السامرائی»، نویسنده این یادداشت می‌نویسد، وجود این تعداد اسرائیلی طبیعتا ملت‌های منطقه و در رأس آن‌ها، مردم عراق را تحریک خواهد کرد و هدف از این کار، تأمین منافع اسرائیل و بر هم زدن ثبات عراق و تجریه این کشور است.

در بخش دیگری از این یادداشت به روابط «ملا مصطفی بارزانی»، پدر مسعود بارزانی با رژیم اسرائیل و نقش وی در مهاجرت کردهای یهودی از عراق به فلسطین اشغالی، گذاشتن اطلاعات در اختیار مقامات اسرائیلی و دریافت سلاح از آن‌ها اشاره شده است.

گذشته از این، مقامات سیاسی کُرد بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به «پیتر گالبریت»، یکی از مستشارهای آمریکایی مهم بارزانی دادند تا بند ۱۱۵ را در قانون عراق ورارد کرده تا از این طریق، دست کردها را در اتخاذ تصمیم‌های مختص به منطقه کردستان باز بگذارد.

العربی الجدید به اظهارات برنارد هنری لیفی اشاره می‌کند که گفته بود «کردها سربازان ما در خاک عراق هستند». این روزنامه، همه‌پرسی جدایی کردستان عراق را طرح مشترک گالبریت و کوشنر می‌داند که با هدف بی‌ثبات کردن و گشودن مرزهای عراق به روی دشمنانی طراحی شده که به دنبال تجزیه و چپاول آن هستند.

این یادداشت به نتایج همه‌پرسی جدایی کردستان اشاره می‌کند و این ادعای رسانه‌های کرد عراق را که ۷۲ درصد از رأی دهندگان پای صندوق‌های رأی حاضر شده‌اند، پروپاگاندای رسانه‌ای می‌خواند که هدف از آن القای این نکته است که مشارکت در این همه‌پرسی حتی در شهرهای مانند کوکوک و سلیمانیه بالا بوده است.

این روزنامه به نقل از یکی از فرماندهان پیشمرگه کُرد می‌نویسد، میزان مشارکت در همه‌پرسی جدایی کردستان عراق چیزی نزدیک به ۵۰ درصد بود.

این فرمانده خود به نقل از کمیته عالی همه‌پرسی و انتخابات کردستان تأکید می‌کند که نیمی از ساکنان منطقه کردستان علیه همه ‌پرسی رأی داده‌اند و میزان مشرکت در این همه‌پرسی در شهر سلیمانیه ۵۰ درصد و نه ۷۲ درصد بوده است که از این میان، ۱۹ درصد از شرکت کنندگان، به آن "نه" گفته‌اند.

در این یادداشت همچنین به میزان مشارکت مردم حلبچه در همه‌پرسی جدایی اشاره می‌کند که درصد مشارکت آن‌ها ۲۷ درصد بوده و این مسئله، نماینده فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق را بر آن داشت که بگوید برخی از مردم، خواهان بمباران شیمیایی حلبچه‌اند؛ چرا که در همه‌پرسی جدایی آن طور که می‌باید شرکت نکرده‌اند.

شبکه‌های تلویزیونی منطقه کردستان تعداد واجدین شرایط برای رأی دادن در همه‌پرسی جدایی را ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کردند. این بدین معناست که چیزی بیش از ۱۰ میلیون کرد در عراق وجود دارد که این عدد بسیار بزرگ بوده و صحت ندارد؛ چرا که کردها تنها ۱۳ درصد جمعیت عراق را تشکیل می‌دهند.

شبکه رودآو کردستان عراق، تعداد افراد شرکت کننده را ۴ میلیون اعلام کرد که رقم دقیقی نیست و با آمار و اعداد حقیقی تطابقی ندارد. اختلاف در این آمار و ارقام خود نشان از شکست مفتضحانه همه‌پرسی جدایی کردستان است و نشان می‌دهد که کردها به دنبال جدایی نیستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دیگه چه خبر امر دیگه نیستش

    • امیر محسنی

      عجب خبری مردم گاگول نیستنا

    • shahrooz

      هر روز یه تحلیل نادرست در اون منطقه میدین!!!خسته نمیشید !!!!؟واقعیات را باید گفت حتی به ضرررمون باشه اصولی خبرنگاری اینه

    • بدون نام

      چیزی که خودتم میدونه..الکیه ننویس

    • محمد

      با این دروغ ها میخواین چی رو ثابت کنین خدایی؟
      مشارکت کورد ها برای آرزوی دیرینەشون پنجاە درصد بودە؟ خودتون مسخرەاین یا مارو مسخرە کردین؟
      چرا نمیخواین باور کنین کە دنیا بە روی دموکراسیە؟ چی شد دم از دموکراسی میزدین؟ الان چرا نە؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج