adexo3
۶۲۰۵۱
۴۲ نظر
۵۰۰۷
۴۲ نظر
۵۰۰۷
پ

میزان يارانه‌ نقدی در دولت روحانی

علي طيب نيا، وزير پيشنهادي اقتصاد در اولين اظهار نظر خود گفته است كه نظام پرداخت یارانه نقدی بايد اصلاح شود. به گفته وي روش فعلی با عدالت منافات دارد چرا که همه مردم ایران با هر سطح درآمدی، به‌طور یکسان مشمول دریافت یارانه نقدی می‌ شوند.

فرارو: علي طيب نيا، وزير پيشنهادي اقتصاد در اولين اظهار نظر خود گفته است كه نظام پرداخت یارانه نقدی بايد اصلاح شود. به گفته وي روش فعلی با عدالت منافات دارد چرا که همه مردم ایران با هر سطح درآمدی، به‌طور یکسان مشمول دریافت یارانه نقدی می‌ شوند.

يك كارشناس حوزه اقتصاد معتقد است كه دولت احمدي نژاد بهترين راه پرداخت يارانه ها كنار گذاشت و آسان ترين راه را انتخاب كرد. به همين دليل لازم است تا دولت روحاني با يك بررسي دقيق جايگاه هر فرد در دهك هاي اقتصادي را مشخص كند و بهتر است كه در پرداخت نقدي يارانه ها تجديد نظر كند.

پيش از اجراي قانون هدفمندي دولت احمدي نژاد اقدام به جمع آوري اطلاعات از خانوار كرد تا نظام خوشه بندي را براي پرداخت يارانه ها اجرا كند. اما اين بررسي به دليل مشكلات آماري با شكست مواجه شد و بر اين اساس دولت تصميم گرفت تا پرداخت يكسان يارانه ها را در دستور كار قرار دهد.

دكتر علي قنبري استاد دانشگاه و كارشناس مسائل اقتصادي گفت: «حرف آقاي طيب نيا درست است و بهتر است كه به تناسب درآمدها يارانه پرداخت شود. اما بهتر است كه يارانه به صورت غير نقدي پرداخت شود. پرداخت يارانه بايد به صورت كالايي يا بهداشتي و درماني يا آموزشي و فرهنگي صورت بگيرد.»

دكتر قنبري افزود: «اما شيوه پرداخت عادلانه با مشكلاتي روبرو است. جايگاه افراد در دهك ها مشخص نيست چرا كه در ايران درآمدها هيچگاه به صورت شفاف بيان نمي شود. بهتر است كه بر اساس هزينه اين كار صورت بگيرد.»

وي در خصوص جمع آوري اطلاعات بر اساس هزينه گفت: «در علم آمار يكي از جايگزين ها براي برآورد درآمد افراد، تعيين ميزان هزينه پرداختي آنها در يك ماه است. بر اين اساس از آنجايي كه افراد حاضر به بيان شفاف درآمد خود نيستند بهتر است كه براي جمع آموري اطلاعات از آنها در خصوص هزينه هاي پرداختي در يك ماه پرسيده شود.»

اين كارشناس اقتصادي در خصوص روش پرداخت يارانه در دولت گذشته گفت: «دولت احمدي نژاد نتوانست به طور دقيق جايگاه افراد در دهك ها اقتصادي را مشخص كند و بر اين اساس مجبور شد كه بهترين راه پرداخت را به كنار بگذارد و آسان ترين راه يعني پرداخت يكسان يارانه ها به همه افراد را در دستور كار قرار دهد.»

دكتر قنبري پيشنهاد كرد كه در دولت جديد پرداخت يارانه ها بر اساس دهك هاي هزينه اي و غير نقدي صورت بگيرد. اما بايد براي پرداخت يارانه كالا و خدمات بررسي هاي دقيقي انجام شود. در صورتي كه دولت با مردم صادق باشد مردم همه به جمع آوري اطلاعات كمك خواهند كرد. عيب كار در دولت قبل اجراي عجولانه و بي مطالعه و فقدان اعتماد مردم به روش دولت بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی جلوی هر بقالی یک مأمور

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نمیشه از شغل و دارایی های هر خانواده میزان درآمدشون را فهمید یعنی اینقدر کار سختیه ؟؟؟؟ که پیچیده اش می کنید و جلوی بقالی کشیک دادن .... در ثانی قبلا هم یارانه غیر نقدی بود دیگه یه دفعه بگید یارانه نمیخواید بدید.

    • حسين طهراني

      خدا به خير بگذرونه.
      بنزين ديگه گرون نشه.........

    • همراه آبی

      هر چی بیشتر بهتر

    • خودم

      یعنی فاصله طبقاتی با برنج تالندیه دولت خورا و دفترو کتابای تعاونیه دولتیو...گوشت یخیه دولتیو...و هزاران چیز دیگه که دست هرکی ببینی میفهمی طرف نداره...
      اینجوری عزت مردم زیر سوال میره...

    • هحمد

      مردم تنها به دولتی که اعتماد کامل داشتند و دارند و خواهند داشت دولت احمدی نزاد است بیخود سیاه نمهیی نکنید

    • یکی

      خخخخخخخخخخخخ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      درآمدها رو درست اعلام نمی کنن؛ اونوقت هزینه ها رو درست اعلام کنن؟؟؟؟
      زهی خیال باطل!
      آقا! اگه قراره یارانه غیر نقدی پرداخت بشه من نه نون و روغن و برنج می خوالم نه قند و شکر کوپونی!
      ما مصرف بنزین و کرایه خونه امون بیشتره
      لطفا یارانه غیر نقدی ما رو به شکل بنزین و کرایه خونه پرداخت کنید لطفا!

    • بدون نام

      پس این گرونی را چکار می‌کنن. تازه اگر یارانه به صورت کالا باشه سود اگر اون کالا را مردم نخوان به زور می خوان به خورد مردم بدن. واسطه‌هایی که در خرید کالا سودی به جیب می‌زنن را چه کسی می‌توهه کنترل کنه. احمد‌ی‌‌نژاد چنان گندی بالا آورد که گمان نگنم هیچ اقتصاددانی بتونه جمعش کنه.

    • کاظمی

      لطفا بنزین راگران نکنید

    • tehrani

      ‏2013‏/08‏/06‏ 12:31:23 ق.ظ
      15/05/1392
      بیا ببینیم چه میشه
      برای قشر فقیر و گرسنه
      این چیزها که میگند
      نون و پنیر میشه
      نون و پنیر در ایران
      امروز گران تر از دیروز بود
      وزن یک قوطی پنیر
      خیلی کمتر از پری روز بود
      تهرانی

      پاسخ ها

      • مهنا

        شاعر گمنام دهه ی 60

    • فاطمه

      چندرقاز به مردم می خواهید بدهید دیگه به زیر و زبر زندگی مردم چکار دارید. نترسید مردم ایران دارند توی فقر دست و پا می زنند.

    • علی

      تشخیص درآمد بر اساس هزینه؟
      پس بیماران سرطانی که بیشترین هزینه رو دارند ثروتمندترین افراد جامعه هستند؟
      اینم از آی کیوی روحانی و وزراش!!!!!!!!

    • سهراب

      اگه قراره ما اجناس رابه دلار بخریم ولی به ریال حقوق دریافت کنیم این میزان یارانه بود ونبودش فرقی نداره لازم به این همه کار کارشناسی نداره ولی اگه قراه عدالت برقرار بشه شما دارو وحامل های انرژِی را اگر به قیمت جهانی میفروشید حقوق کار گر وکارمندانتونو هم به ان میزان پرداخت کنید وافراد کم درامد راهم که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستش رو با دادن کالا ورایگان کردن درمان یاری کنیدانوقت دیگر لازم به این همه درد سرنیست که برای خود درست کنید افراد با درامدبالا مثل پزشگان وهییت های علمی هم دارای پرونده وفیش حقوقی معین هستن که میتوانید انرا کنترل کنید تجار هم اکثرا شناخته شده هستن واصناف بادرامد بالا هم از طریق اصناف مربوطه میتوانید کنترل کنید تا میزان درامد انها مشخص بشه انوقت همه چیز حل میشه به همین راحتی

    • بدون نام

      یعنی چی با این یارانه کمی که به قول خودشون نباید به طور مساوی داد فقط می شه باش پول آب و برق و گاز رو داد تاز همیشم مگن صرفه جویی کنید:(

    • پارسافر

      با نظر آقای دکتر علی قنبری بعنان یک مطلع به شدت مخالفم آقای محترم چرا می خواهید با ملتی که در همه جا می گوئیم فهیم و دانا است مثل گدایان برخورد کنیم یعنی چه که می گوئید باید به مردم بجای یارانه نقدی کالا بدهیم؟باز می خواهید شرائط کشورهای کمونیستی و عقب افتده را به مردم فهیم تحمیل کنید؟آیا وقت آن نرسیده که از تحلیلهای کلیشه ای بچه های یال اول دبیرستان در رشته اقتصاد که "پرداخت یارانه نقدی باعث افزایش نقدینگی و تورم می شود و بهانه ای بچگانه است دست بردارید؟ " میدانید چه هزینه سرم آوری برای حمل و نقل کالاهائی که می خواهید بجای پرداخت نقدی تحمیل کنید به اقتصاد ملی تحمیل می گردد؟می دانید چه رانتهای فراوانی برای تهیه کالاهای بنجل و بی کیفیت و تحویل اجباری آن به خانواذه ها به جیب برخی از آقایون میرود؟

    • نا شناس

      بنام خدا روش پرداخت یارانه در دولت احمدی نژاد بسیار عادلانه بود وهست چرا؟ چون پولداران مالیات هم می دهند و انها هم ایرانی هستند وحق دارند واگر بصورت کالا شود بسیار غلط است چرا چون بعد از مدتی همین هم اختلاس می کنند وجیب عده ای اند پر می شود کل پست بانکها که عده زیادی سر کار هستند تعطیل وسرمایه پست بانک که از بانک ملی بیشتر شده ظرف کمتر از دو ماه همه نابود خواهد شد روستاها باید برای پرداخت قبوض خود وکارهای بانکی دها کیلو متر طی کنند داد مردم در می اید واله قسم من خودم خوشه سه هستم نظر خواسی ندارم چون روستایی هستم می دانم شما همه اش فکر شهر نکنید تو سر سگ هم بزنید فروشکاه بانک وعابر بانک هست نمونه ان رستاهایی که تلفن ثابت ندارند درانجاتلفن جی اس ام بوده به خاطر نبود پست بانک 99درصد قبض تلفها پرداخت نکرده اند قبض با لای1500000 هزار تومانی زیاد است که پرداخت نکرده اند

    • نا شناس

      این یعنی یک اشتباه غیر قابل قبول

    • راضيه

      يارانه به صورت كالا ميشه، و بعد از چند ماه هم قطع ميشه، چه فكر بكري؟ اين فكر مال كيه؟ واقعا" خجالت نميكشن؟ اصلا" ميدونند خجالت چه جوري نوشته ميشه؟

    • علی

      یارانه ها حق همه مردم میباشد,باگران شدن انرژیها,کسی که استفاده بیشتری دارد پول بیشتری پرداخت میکند,درثانی آیااگرکسی بارنج ومررات تاجرموفقی شده یااستاددانشگاه شده ویاپزشک شده ودرامدبالاتری دارد باید تنبیه گرددوحق اورا به کسیکه در دوره جوانی عشق وحال میکرده ومررات نکشیده داد؟ اینکاریعنی تشویق به تنبلی وتن پروری در کشور.

    • بدون نام

      خوب قديم يارانه ها روي قبض برق و آب و گاز و تلفن بود كه الان برداشتند و قيمت هاي اينجوري بالا رفته يعني قرار يارانه روي قبض ها بيايد . دارو ها براي بيماران ارزان شود .؟اميدوارم هرچي مي شود از اين بدتر نشود .و همه چيز ارزان شود ازجمله مواد غذايي و به خصوص لبنيات .

    • بدون نام

      تکیه بر صاحبنظران اقتصادی که در کشورهای غرب سرمایه داری تحصیل کرده اند فقیر را ازبین می برد نه فقر را

    • بدون نام

      یارانه نمیخاهیم قیمتها برگردد به سال 84 اینهمه گرونی یارانه به کجا مرسه؟؟؟؟

    • بدون نام

      نگفتن آخرش چقدر وچندم ازهرماهی؟!!!

    • یک استاد دانشگاه

      هزینه زندگی یک نفر بدون بیماری خاص و شرایط فوق العاده ماهانه 500 هزار تومان در شرایط فعلی می باشد
      ( بدون میهمان و مسافرت و ریخت و پاش.... )
      لطفا دقت کنید
      فففففقط برای یک نفر

    • احمد

      سلام هنوز نیامده می خواهد یارانه ها راقطع کنند شرم هم چیزخوبیه ما کارمندیم روی همین یارانه حساب باز کردیم اگر ان را قطع کنید مشکلات بیشتر می شود شمارا بخدا با زندگی مردم بازی نکنید ازما هزینه درمان کم می کنند بیمه مکمل کم می کنند بیمه عمر کم می کنند بیمه خانواده کم می کنند حقوق رو 25درصد اضافه می کنند ان وقت دوبرابرهمین بیمه هارا مجددا کم می کنند ان موقع باید به دکتر پول پرداخت کنیم الان جهت ویزیت بیمه دکترمتخصص باید 15هزارتومان بدهیم جدای از اسکن یا نوارقلب یا چیزهای دیگرشمارابه خدا به ملت رحم کنید من نظامی هستم یکی بررسی کنه ازسازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح ازما ماهیانه حدود90هزارتومان کسر می کنند ببینید چه امکاناتی به ما می دهند ازمسئولین سازمان سوال نکنید چون باحرف خامتان می کنند بروید بیمارستانها یامطب دکترها ازمریضهاسوال کنید ماهرجامیرویم فقطحرف ازمعلم وحقوق کم انان است ایانظامیان که درطول 8سال جنگ درمناطق جنگی بوده اند والان باانواع واقسام بیماریها دست وپنجه نرم می کنند انسان نیستند مخصوصا پرسنل ارتش که هیچ حامی ودفاع کننده ای درجایی ندارد به داد ماهم برسید ما هم فرزندان همین اب وخاکیم

    • احسان

      خب دوستان عزیز شما که بر اساس هزینه میخواهید یارانه پرداخت کنید، همون ماجرای دولت قبلی چرا که "هر کی بامش بیش برفش بیشتر"، بنده خدایی که فقیر و درآمد نداره مطمئنأ براساس درآمد خود خرید می کند و در نتیجه هسعی می کند هزینه کمتر داشته باشد تا با درآمد همخوانی داشته باشد. کسی که در سطح اقتصادی بالا و به عبارتی دهک بالاتر قرار دارد مطمئنأ هزینه بالاتر دارد پس با این اوصاف هرکی درآمدش بیشتر، یارانه هم بیشتر می شود. همون آش و همون کاسه، فقیرتر بدبختر و ثروتمندتر خوشبختر. امیدوارم دولت جدید نگاهی منصفانه تر نسبت به این مسأله داشته باشد و به مناطق محروم توجه بیشتری داشته باشد.

    • سیّدحسام سیّدحسینی قهه

      با سلام در دولت قبل اکثر وزیران از یارنه نقدی خود صرف نظر کردند هرچند که بهتر بود بهتر از این عمل می کردند؛ آیا دردولت فعلی رئیس جمهور و وزیران کابینه اش حاضرند برای حل مسائل اجتماعی، اقتصادی و…؛ از حقوق خود صرف نظر کنند و در اجرای صحیح هدفمندسازی یارانه ها ؛حقوق خود را یارانه نقدی را اعلام نماید.

    • حسین

      وقتی خودتون دارید اعتراف می کنید که هیشکه از درآمد واقعیش حرفی به میون نمیاره پس چطور میخواید دهک های پایین و بالای جامعه رو مشخص کنید با دریافتی یک ماه؟ به جای این نظریات مزخرفی که تو دولت قبلی بود و الانم میخواد تو این دولت ادامه پیدا کنه برید ببیند سایر کشورها چکار می کنن؟ ببینین تو مساله ی بیمه ها و بهداشت و درمان چقدر یارانه به مردمشون میدن و شما چقدر میدین؟ بذارید کنار این مزخرف گویی ها رو. از روسیه یاد بگیرید که چطور یارانه رو تو بخش انرژی و بهداشت ودرمان تقدیم همه ی مردم جامعه خودش میکنه.

    • بدون نام

      هیچکس احمدی نژاد نمیشه که نقدی به مردم پرداخت کنه که بدونند خودشون خرج کنند ما غیر نقدی و کوپنی نمیخواهیم.

    • saman

      توی ایران هر نفر در هر ماه 400تا 500هزار تمان خرجش اونوقت شماها دارین برای 45هزار تمان دارین برای مردم چه نقشه هایی میکشین یک دفه اونم ندین که هم شماها انقد راجبش فکر نکنین هم مردم راحت میشن !!!!!!!!!من نمیفهمم 45 هزار تمان توی این گرونی یک کیلو گوشت هم نمیشه یا یک کیسه برنج نمی ارزه اونوقت شماها بهش فکر کنین که ایا بهشون بدیم یا ندیم !!!!!!!!!!

    • بدون نام

      ای کاش یک ZORO پیدا میشد دهن اینا رو سرویس میکرد

    • بدون نام

      همه چی قر ار بود مجانی بشه که شد اب و برق و گاز مجانی شما مردم نفهمید نمی فهمید این اراجیف هم که می نویسید تو گوش هیچکدام از اقایون نمیره بابام ممممممممممم

    • بدون نام

      واسه چهل و پنج تومن انقدر وقت نذاريد ارزش نداره ديگه كمر خم ملت و پدرهاي باآبرو رو اين حرفها راست نميكنه

    • ایرانی

      اقا هر چی یارانه میخواهید بدید نقدی بدید ما خودمان بلدیم چطور خرج کنیم شاید ما ان کالای بهداشتی یا دارویی که شما میدهید نپسندیم یا برنج تایلندی شما را نخواهیم نقدا بهتره خیلی ها وام گرفته اند به امید یارانه نقدی ((دولت امید لطفا نا امیدمان نکنید))

    • آمیتریس

      اصلا مبنای یارانه خرابه.

    • بدون نام

      با سلام.دولت نهم و دهم دولتی نبود که کارهای ساده را انجام بده،بلکه همه شاهد سختکوشی، شجاعت ، پرکاری و پاکدستی این دولت بودند."معما چو حل گشت،آسان بود".احساس می کنم دولت جدید عظمت کار را درک کرده و هر گونه کار نسنجیده عواقب جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

    • zahra

      برای همه هموطنان خودم متاسفم که برداشتشون از یارانه غیرنقدی صرفا کالا هست!!! منظور ارایه سوبسید روی خدمات درمانی یا کالا هست نه اینکه کالا رو بیان به دست مردم برسونن

    • saba

      خداکنه هرچیزکه میخوادبشه به نفع مردم باشه فعلاتورم 80درصدواقعا(دولت امیدناامیدمان نکنید)

    • سيروس كياني

      هيچ كس نمتونه جلوي گروني رو بگيره همه خود سرانه تصميم مي گيرن اگردكتر حسن روحاني اين مشكلات اقتصادي رو حل كنه واقعا يك انسان ابر قدرت ذهني است وگر نه بايد خدا خودش به دادمون برسه

    • بدون نام

      کم هم هست بزار روش یارانه هارا روحانی

    • بدون نام

      واقعا ادم سیر خبراز گرسنه نداره خودت وبچه ات همه سختی بکشین یک شکم سیر نخورین از صبح تاشب زن وشوهر مثل سگ کار کنن تا جا قسط هاپر بشه حالا می ایاند براساس هزینه ها در امدتعیین می کنن معلوم خودشان که دارن زنهاشان خوب می خورن خوب می گردن مثل ما که نیستن که هر چی بچه بخواد بگی نه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج