adexo3
۶۲۱۸۴۴
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

چند نكته درباره سپنتا نیکنام و حواشی آن

نكته اول این است كه حكم قانون اساسی درمورد اقلیت‌های دینی حكمی خلاف اصل است. زیرا آنچه از آیات امرهم شورا بینهم، وشاورهم فی الامر و هوالذی ایدك بنصره و بالمومنین استنباط می‌شود آن است كه این شامل غیر مؤمنین نمی‌شود و صرفاً‌مسلمانان را در بر می‌گیرد. قاعده نفی سبیل و آیه مربوطه هم موید این نظر است.

دکتر جلیل محبی در روزنامه صبح نو نوشت: ۱. نكته اول این است كه حكم قانون اساسی درمورد اقلیت‌های دینی حكمی خلاف اصل است. زیرا آنچه از آیات امرهم شورا بینهم، وشاورهم فی الامر و هوالذی ایدك بنصره و بالمومنین استنباط می‌شود آن است كه این شامل غیر مؤمنین نمی‌شود و صرفاً‌مسلمانان را در بر می‌گیرد. قاعده نفی سبیل و آیه مربوطه هم موید این نظر است.
۲. حكم خلاف اصل قانون اساسی در ورود اقلیت‌های علاوه بر این كه قابل تسری به جای دیگر نیست، یك تفاوت دیگر هم با آنچه در قانون شوراها آمده است دارد و آن این است كه برای اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی حدنصاب تعیین شده است و تعیین این حدنصاب از باب اینكه موجب نمی‌شود كه اكثریت مجلس به طور اتفاقی غیر مسلمان شود را از بین می‌برد. در حالی كه در قانون شوراها چنین نصابی نیست و ممكن است امورات شهر مسلمان مانند انتخاب شهردار و ... به دست غیر مسلمانان بیفتد كه یقیناً خلاف شرع است.
۳. تبصره یك ماده ۲۶ قانون انتخابات شوراها درباره جایی است كه اكثریت شهر غیر مسلمان بوده و شهرهای با اكثریت مسلمان را شامل نمی‌شود و شورای محترم نگهبان به اطلاق این تبصره ایراد گرفته است و به نظر می‌رسد كل تبصره خلاف شرع نباشد.
۴. راهكار بهتر آن است كه در شهرهایی كه اقلیت غیر مسلمان وجود دارد به نسبت آن اقلیت غیر مسلمان با تصویب قانون نصاب قرار داده شود تا هم از مشاركت هموطنان غیر مسلمان بهره گرفته شود و آنها در امورات شهری خود مداخله كنند و هم مسائل شرعی رعایت شده باشد.
پی نوشت:
اینكه می‌بینیم حقوقدانانی قانون اساسی را بدون در نظرگرفتن اصل بنیادین این قانون كه اصل چهارم است تفسیر می‌کنند، نشان از آن دارد كه یك حقوقدان قانون اساسی را قبول ندارد و در پی آن است كه اهداف خود را با تفسیر محقق كند.
حضرت امام خمینی(ره) هنگام تصویب قانون اساسی كه اسلام در آن متبلور شده است جمله‌ای تاریخی درباره برخی از حقوقدانان گفتند كه در تاریخ ثبت شده است: « ما نیازمند حقوقدان غربی نیستیم ما می‌خواهیم قانون اسلامی بنویسیم، از غرب بیایند نظر بدهند؟!»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برو باو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج