adexo3
۶۲۲۴۳۱
۳ نظر
۵۰۰۹
۳ نظر
۵۰۰۹
پ

پلاژ رايگان هم دردسرهای خودش را دارد

چند روز قبل، ندا عبد‌الله‌زاده، يكي از بانوان عضو شوراي شهر بوشهر، اعلام كرده بود كه به دليل افزايش آمار بانوان مبتلا به كمبود ويتامين D در بوشهر، كميسيون سلامت و بانوان شوراي شهر بوشهر تصويب كرده كه روزهاي پاياني هفته يعني پنجشنبه و جمعه از ساعت يك عصر تا پنج عصر زنان مجاني از پلاژ ويژه ساحلي استفاده كنند.

روزنامه اعتماد نوشت: چند روز قبل، ندا عبد‌الله‌زاده، يكي از بانوان عضو شوراي شهر بوشهر، اعلام كرده بود كه به دليل افزايش آمار بانوان مبتلا به كمبود ويتامين D در بوشهر، كميسيون سلامت و بانوان شوراي شهر بوشهر تصويب كرده كه روزهاي پاياني هفته يعني پنجشنبه و جمعه از ساعت يك عصر تا پنج عصر زنان مجاني از پلاژ ويژه ساحلي استفاده كنند.
اين خبر شايد از دو جنبه حايز اهميت باشد، اول اينكه، حكايت از وضعيت بغرنج كمبود اين ويتامين در بوشهر و زناني كه به انواع بيماري‌هاي پوكي استخواني مبتلا هستند مي‌كند و ثانيا مي‌تواند نشان از فقر فضاهاي ورزشي براي بانوان در اين شهر و ساير شهرهاي جنوبي كشور داشته باشد. متاسفانه تلاش ما براي ارتباط با منبع اين خبر يعني خانم عبدالله‌زاده راه به جايي نبرد. اما براي اطلاع از چند و چون و جزييات اين خبر، گفت‌وگويي با زهرا رضايي، عضو كميته بانوان شوراي شهر گذشته بوشهر، به عنوان كميته‌اي كه پيگير اين طرح از دوره قبل بوده، انجام داده‌ايم كه در زيرمي خوانيد.

خانم رضايي، اول بفرماييد آيا اين طرح در دوره قبلي شورا مطرح بوده يا خير و ثانيا اينكه، چرا شوراي شهر بوشهر به اين مساله ورود پيدا كرده بود؟

بله، اين طرح از همان نخستين سال فعاليت شوراي شهر دوره چهارم در كميسيون سلامت شورا مطرح بود كه فكري براي كمبود ويتامين D در بين بانوان بكند. در ابتداي مساله، نه آقايان عضو شورا استقبال چنداني از اين كار كردند و نه شهرداري بوشهر. اين رويه ادامه داشت تا اينكه در سال آخر عمر شوراي چهارم كميته بانوان شكل گرفت و به دنبال آن موضوع كمبود ويتامين D هم دوباره مطرح شد. در همين يك‌سال پيشنهادهايي در اين زمينه مطرح كرديم كه در شورا چندان توجهي به آن نشد. تا اينكه عمر شوراي چهارم و شهرداري گذشته به پايان رسيد.

گفتيد در كميته بانوان پيشنهادهاي مختلفي براي حل اين موضوع مطرح شد، مي‌توانيد يكي از اين پيشنهادها را عنوان كنيد؟

مثلا يكي از پيشنهادهاي ما اين بود كه يك پلاژ جديد و مدرن براي بانوان در بوشهر احداث شود چرا كه معتقد بوديم كه پلاژ كنوني وضعيت خوبي براي استفاده بانوان بوشهري ندارد.

مگر الان وضعيت پلاژهاي بانوان در بوشهر چطور است؟

پلاژها؟! ما فقط يك پلاژ براي بانوان داريم كه زير نظر شهرداري است. اين پلاژ مساحتي حدود ٣-٢ هزار متر دارد كه همان‌طور كه گفتم از وضعيت مناسبي براي استفاده بانوان برخوردار نيست.

چطور؟

اولا گزارش‌هايي داشتيم از اينكه آب اين قسمت از دريا كه پلاژ در آن قرار دارد، حاوي جانداران‌ ريزي است كه مي‌تواند براي بهداشت بانوان خطرناك باشد ضمن اينكه اصولا براساس آزمايش‌هاي انجام شده آب اين قسمت از پلاژ كلا آلوده بوده و چندان براي بانوان مناسب نيست. ثانيا كف اين پلاژ به جاي اينكه پوشيده از شن و ماسه نرم باشد، پر است از سنگ‌هاي تيز و برنده كه تاكنون بانوان زيادي را مجروح كرده است. همين مساله باعث شده تا بانوان كمتر از اين پلاژ استقبال كنند، به طوري كه اين پلاژ زيان‌ده شده است و كمتر از ٢٥ درصد از هزينه‌هاي خود را در‌مي‌آورد. به همين دليل از شهرداري خواسته بوديم كه در كنار رفع مشكلات اين پلاژ، پلاژ جديدي را هم براي بانوان احداث كند كه البته به آن توجهي نشد.

و شما از كجا متوجه فقر ويتامين D در بين بانوان شديد؟

اين مساله موضوع تازه‌اي نيست. سال‌هاست كه بانوان بوشهري از اين مساله رنج مي‌برند. بسياري از زنان بوشهري پيش ما مي‌آمدند و از اينكه چرا شهرداري امكاناتي را فراهم نمي‌كند تا زنان بتوانند با گرفتن حمام آفتاب در پلاژشهر، كمبود اين ويتامين خود را جبران كنند و به پوكي استخوان مبتلا نشوند، گلايه مي‌كردند. ما هم برهمين اساس به مساله ورود پيدا كرديم.

يعني مسوولان بهداشت بوشهر گزارشي به شما در اين زمينه نداده بودند؟

نه. اصولا فكر نمي‌كنم چنين گزارشي وجود داشته باشد يا اگر هم وجود داشته باشد ما از آن بي‌اطلاع بوديم.

در خبر منتشر شده آمده است كه براي دو روز پلاژ براي بانوان رايگان شده است. مگر هزينه استفاده از پلاژ چقدر است؟

فكر كنم حدود ٤هزار تومان.

خب اينكه رقم چندان بالايي نيست!

بله ولي مشكل از جايي آغاز مي‌شود كه بدانيد فاصله اين پلاژ از مركز شهر حدود ١٥-١٠ كيلومتر است و بانوان براي استفاده از آن بايد آژانس بگيرند و دوباره با آژانس يا ماشين دربستي به منزل برگردند كه همين مساله هزينه‌هاي استفاده از پلاژ را بالا مي‌برد. مشكل بعدي اينجا بود كه مسوولان انتظامي اجازه نمي‌دادند بانوان حتي با مانتو و روسري هم وارد آب شوند! يعني بانوان يا بايد از پلاژ موجود استفاده مي‌كردند يا از خير استفاده از نور مستقيم مي‌گذشتند. البته بد نيست بدانيد، قبلا هم با تلاش‌هاي ما در شوراي چهارم، يك روز پلاژ براي استفاده بانوان رايگان شده بود. يعني اين موضوع چيز تازه‌اي نبود. حالا گويا در دوره جديد شورا اين يك روز به دو روز افزايش پيدا كرده است.

سوال ديگري كه مطرح مي‌شود اين است كه دليل ابتلاي اكثر بانوان بوشهري به كمبود اين نوع از ويتامين چيست؟

اين را بايد كارشناسان و پزشكان بگويند. ولي به شخصه معتقدم شايد دليل كمبود در بانوان اين باشد كه آنها اكثرا در خانه هستند و به دليل گرماي شديد هوا كمتر در طول روز بيرون مي‌آيند. از طرفي امكانات و نقاط چنداني هم براي پياده‌روي آنها در شهر وجود ندارد. به همين دليل زنان بوشهري اكثرا با اين كمبود دست به گريبان هستند. اميدوارم شوراي شهر و شهرداري جديد بتواند گام‌هاي موثري براي بانوان شهرمان بردارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه قدر بدبختیم ما زنا تو ایران

    • مهدی

      آره بخدا بیچاره زبون درازید.

    • بدون نام

      تو قرن 21 این مطالب رو برای هرجای دنیا ترجمه کنی بفرستی ار تعجب شاخ در میارن!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج