۶۲۵۵۸۷
۴۰ نظر
۵۰۱۹
۴۰ نظر
۵۰۱۹
پ

خودکشی آن دو دختر و تولید مثل نهنگ های آبی

واقعیت ماجرا این که دهه هفتادی ها را متوجه نشده ایم. کار از جایی پیچ خورد که با عناوین کلی آن ها را راندیم و راه ارتباط را بستیم. چیزهایی مثل: سرخوش و در لحظه! فکر کردیم چون مثل ما متولدین دهه های قبل کمتر مدعی تغییر دنیا هستند پس درد ندارند و اصلا معطلند.

برترین ها: واقعیت ماجرا این که دهه هفتادی ها را متوجه نشده ایم. کار از جایی پیچ خورد که با عناوین کلی آن ها را راندیم و راه ارتباط را بستیم. چیزهایی مثل: سرخوش و در لحظه! فکر کردیم چون مثل ما متولدین دهه های قبل کمتر مدعی تغییر دنیا هستند پس درد ندارند و اصلا معطلند.
نه! «نهنگ آبی» نیست. نهنگی اگر هست از قطع شدن راه های ارتباطی و درک دهه هفتادی هایی است که مرگ را هم به مسخره می گیرند. آن قدر جدی گرفته نشدند آن قدر موسیقی هاشان را مسخره کردیم، لباس هاشان را و اصلا هر چه که به هویت آن ها مربوط بود را دست انداختیم و عاقبت آن ها مرگ را هم به تمسخر گرفتند؟ بهشت می رویم یا جهنم یا برزخ؟ همین جمله نشان می دهد کتاب های درسی هم برای کسانی در خلا نوشته می شوند!
می گویند حال نداشتیم وصیت نامه بنویسیم؟ چه کسی و کجا جدی نگرفته آن ها را که آن قدر بی حال شده اند؟ «دیدید راسته» تاکید چند باره شان است. آن ها جدی گرفته نشده اند هیچ بخشی از هویت آن ها رسمی نشده، نه لباس پوشیدن هاشان نه شوخی هاشان و نه عشق هایشان حتی!
«نهنگ آبی» در این جا شکاف بین نسلی است که در خواب رسانه ها و آموزش و پرورش و خانواده ایجاد شده، حالا نسل هایی داریم که ریشه روی آب دارند هر لحظه و هر آن امکان دارد خبرهای بدتری برسد، نهنگ ها در حال تولید مثل هستند، بی سرو صدا و بی لذت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خاک عالم بر سرشون...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این دهه هفتادی چیه افتاده تو دهنتون؟! خب از کلماتی مثل نوجوان ها یا نسل جوان استفاده کنید .اینهایی که الان ازشون گفتید بیشتر به نظر می رسه متولد اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد باشند .اصلا تولد در یک دهه که باعث ایجاد ژن خاصی نمیشه!! بلکه رشد کردن در شرایط مختلف می تونه باعث ایجاد نسل های مختلف بشه.وقتی سعی می کنید چیزی رو تحلیل کنید از عوامگرایی فاصله بگیرید .

    • ارش

      زکی .. کارمون به‌کجا کشیده !!!؟؟؟ وقتی خوداتکایی به حد فاجعه‌امیزی فرو بریزه .. و زندگی با تموم اعجاز و عجایبش درک و تجربه نشه .. انسان به پوچی و بعد حس انتقام میرسه .. انتقام از خود و دیگران ..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه نسلها در نوجوانی بحران های مختلف دارند و در بیست سالگیهاشون سرکشی وجود داره.البته به نسبت شخصیت آدمها و طبقه اجتماعی شون تفاوتهایی بین بچه های هر نسل هم وجود داره.من در دهه هفتاد نوجوان بودم و تنم رو با تیغ می بریدم .به شدت هم پرخاشگر و عصبی بودم.دو بار هم سعی کردم رگم رو بزنم که جاش هنوز روی مچ دستم هست و جای اون بریدگی ها هنوز روی تنم هست.این که فقط در یک نسل چنین چیزهایی وجود داره اشتباهه .هر چند که حتما نسل ها با هم تفاوت دارند.فرقه بین یک نوجوان در دهه بسته و محدود هفتاد و یک نوجوان در دهه نود.

    • بی نام

      واقعا دخترای احمقی بودن.همون بهتر که رفتن

    • بدون نام

      خدا اگه بچه میدی راه درست تربیت کردنشم بهمون یاد بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آمین

    • بدون نام

      خدایا خودت رحم کن ما داریم به کجا میریم؟

    • فرزاد

      هرچند که خودکشی اینا هیچ ربطی به نهنگ ابی نداره ولی طراح اون بازی هدفش از طراحی بازی این بوده که ادمای بدرد نخوری مثل این دوتا نخاله زودتر خودشون خلاص کنن چون به هیچ دردی نمیخورن وفقط دارن اکسیژن حروم میکنن یه جورایی میشه گفت دمش گرم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما مثلا با اکسیژن مصرفیت چه میکنی؟؟
        چه گلی به سر خودت و جامعه ات زدی؟؟

      • بدون نام

        اتفاقا اونا از دست آدمایی با طرز تفکر تو خودشون رو کشتن. تو چیکاره یی که میگی کی اکسیژن حروم می کنه کی نمی کنه. از دید خیلیا تو با این طرز تفکرت داری اکسیژن حروم می کنی. حالیت شد یا بیشتر توضیح بدم!!

    • امیر

      آدم تعجب میکنه از کامنت بعضی ها! چه جوری به خودتون اجازه قضاوت راجع به خودکشی یک نفر رو میدین! شماها از اول پیغمبر بودین همه؟؟کسی بدون دلیل خودکشی میکنه؟ عقل تو کله تون هست که نظر میگذارید راجع به هرچیزی؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم نیازی به قضاوت نیست .ی زحمتی به خودت بده کلیپ قبل خودکشیشونا نگاه کن.

    • بدون نام

      این هم دو مورد از معضلات اجتماعی است که بستر آموزش برای تربیت ندارد !

    • بدون نام

      نسل جدید پوچ وتهی شدن وفقط به دنبال خوشی های آنی ولحظه ای هستن،تقصیر از این بچه ها نیست مقصر اونایی هستن که به اسم رسانه مجازی و حقیقی ویا کارشناس بهشون یاد میدن دم رو غنیمت بشمرید وفقط خوش باشید.خوب معلومه جوونا با کوچکترین ناراحتی به آخر خط میرسن و دست به خودکشی میزنن.جامعه شناسان وروانشناسان باید جمع بشن وراهکاری پیدا کنن دولت باید نسبت به مسایل اهمیت نشون بده،این موضوعی نیست که فقط آموزش وپرورش با بودجه نیم بندش بتونه حلش کنه،خانواده ها هم باید در سبک زندگیشون تجدید نظر کنن،خلاصه یه همیت ملی میطلبه .حیف بچه هایی که اینجوری از دست میرن.

    • شیرازی

      متأسفم برای این نظرات...برای این آدمای سرد وبی عاطفه وبی تفاوت،مگه از دل و زندگیشون خبر دارید،که اینطور قضاوت میکنید،مگه چه آسیب وزیانی بهتون رسوندند که به همین راحتی و بی تفاوتی راجع به مردنشون حرف میزنید،هر کسی که بودند وهستند برای خانواده اشون عزیز اند...کمی مهربان تر باشید به جایی بر نمیخوره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین
        ادم باید نسبت به اتفاقات اطرافش منطقی تر برخورد کنه

      • z.s

        همشهری دمت گرم
        من که خیلی ناراحت شدم
        خیلی دلم سوخت که چرا همچین دخترهای شادی باید خودکشی کنن
        امیدوارم خدا به خونوادش صبر بده و روح اون دختر قرین رحمت خدا بشه چون خودکشی از گناهان کبیره اس و روح طرف تا موعد مقرر مرگش در عذابه.
        کاش زهرا هم مثل نیلوفر نمرده بود...

    • ژیلمو

      دهه هفتادی نبودن هشتادی بودن

    • بدون نام

      چقد اروم
      بدون استرس بودن!!!

    • بدون نام

      ریش یابی بش چی به روزجوانانمون وهم وطنانمون افتاددولتم کاری نمیکنه

    • بدون نام

      بیو بره منه قنوم

    • بدون نام

      پشت این چهره های خندان و بیخیال یه دنیا درد و غم خوابیده که کسی نمیتونه درکش کنه ...هیچ میدونید یکی از دخترها که فوت شد ...مادر نداشت و مشکلاتی که در زندگیش به وجود اومد اونو از پا دراورد...همه اینها به یه علت هست ...این بچه ها محبت خالصانه از خانواده هاشون و اجتماع و مدرسه اشون ندیدن.این دخترها رها شدن به حال خودشون ....این دخترها درک نشدن...
      بهتره به فکر نسل نوجوان باشیم که در یک بی هویتی قدم میزنن و هر ان در حال سقوط هستن ...وقتی در این آشفته بازار جامعه وارد میشن ...خودشون رو گم میکنن ...این بچه ها نیاز به راهنما دارن ولی متاسفانه پدر و مادرها و معلمها هم خودشون درگیر همین اشفته بازارن و نمیتونن راه رو از بیراهه تشخیص بدن.
      خیلی ناراحت شدم براشون

    • بدون نام

      هیچکس به فکراسیبهای اجتماعی نیست بیشترازفقروبیکاری ...ناامیدی ب گفته کارشناسان

    • سپیده

      مطمئنم ما دهه شصتی ها هم این افکار مسخره رو البته بیشتر به دلیل فشارهایی که رومون بود مثل توقع بالای خانواده ها برای کسب بهترین نمرات و رقابت وحشتناک کنکور تجربه کردیم ولی یه چیزی همیشه مانع شد تا از این کارا انجام بدین و اون هم روحیه بالای مسئولیت پذیری و اعتقادات انسانی(نه فقط مذهبی) بود که خانواده ها به شدت به فرزندانشون آموزش میدادن. ما یاد گرفته بودیم که برای همه چی باید بجنگیم و توی جنگ فرصت برای فکر کردن به حواشی زیاد نبود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دهه شصتی و جنگ ؟!!چند درصد شما در هشت سال جتگ حضور داشتند و فرصت داشتند از جنگ تجربه بیاندوزند؟!!کمی حساب کتاب کن .هر چی تو اینترنت می بینی رو تکرار نکن!

    • بدون نام

      اتغاقا دهه پنجاه به بعد. ببشتر از هر ده دیگری قبل از دهه پنجاه درک شدن شایدم زیادی درک شدن پدر و مادراشون به هر سازشون رقصیدن همه چیز براشون مهیا بود و برای همینم به پوچی رسیدن کسایی که از همه بجز خودشون توقع دارن نه بزرگ و کوچیک حالیشونه نه ادب دارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کلا در طبقه متوسط شهری از متولدین اواخر دهه پنجاه به بعد همه کاره بچه ها بودند .هر چی هم جلوتر اومدیم تعداد بچه ها کمتر و رفاه بیشتر شده .ولی این مربوط به طبقه متوسط شهریه و معلوم نیست در طبقات ضعیف یا روستاها یا شهرهای خیلی کوچک هم اینطور باشه .نمیشه فله ای تحلیل کرد

    • بدون نام

      یکیشون تو کلیپش میگفت مادر نداره و برادره کوچیکش تنها میمونه:(
      باید دنبال راه کار بود
      نیاز جامعه ی امروز روانکاویه
      تو تمام مدارس باید روانشناس و روانکاو به صورت نزدیک با بچه ها ارتباط داشته باشن
      حتی تو دانشگاه ها و ...
      جامعه وضعیت وخیمی داره

    • بدون نام

      متاسفم برای نسل خودم متاسفم یه زمونی می خواستیم دنیا رو تغییر بدیم انقدر با عاطفه بودیم خبر مرگ بچه های ویتنام یا هر کشور دیگری اشفته ام
      می کرد غافل از اینکه الان به جایی رسیده ایم بی خیال از مرگ فرزندان مرزو بوممان می گذریم و فکر نمی کنیم که چرا فرزندانمان به جایی رسیده ان که زندگی و مرگ برایشان فرقی ندارد اوف به ما که چنین بی وجدان شده ایم که ارزوهای مرگی که برای دنیا کردیم و گلوهایمان ار این فریادها خراش برداشت اکنون ان ارزوها دامان جگر گوشه هایمان را گرفت هزاران افسوس بر ما نسل 50 و60 که غرورمان اجازه نداد درددل های نسل های دهه 70 و 80 و.... رابشنویم و در کنارشان باشیم راستی انها به چه جرمی مردن "به این دنب قتلت"

    • محسن

      باسلام
      به نظر بنده برای نجات هرجامعه ای از اینطور اتفاقات و رفتارها باید ریشه یابی و از بنیان مساله رو حل کرد در زمانی که شخصیت یک انسان درحال شکل گیریست و این اتفاق فقط بابرنامه ریزی درست آموزش و پرورش امکان پذیره کشوری که آموزش و تعلیم اجتماعی درستی نداشته باشه محکوم به دیدن همچین اتفاقاتی به خودش هست..به قولی
      گر خشت اول نهد معمار کج تا ثریا رود دیوار کج

    • بدون نام

      فقط یاد گرفتن بعد از یه اتفاقی گزارش بدن تو مسایل مختلف اجتماعی سیاسی اقتصادی مواردش بسیاره . اصلا کار تحقیقات و پیشگیری تو این مملکت خنده داره .مسولین که به فکر خودشونن .حداقل مردم خودمون به فکر خودمون باشیم

    • بدون نام

      نظر عامه پسند اینه که بگیم وای چقدر متاسفیم
      ولی نظر عاقلانه تر اینه که زندگی کردن در کنار این افراد واقعا مخاطره آمیز است، تصور کنید اینها مادر شوند.
      ریشه یابی بحثی جداست.

    • بدون نام

      به نظرم ظاهرشون خندون بود... مخصوصا اون عینکیه، یه جور بغض داشت... همیشه از آدمهای خندون بیشتر باید ترسید... اینا در درونشون ممکنه از همه تهی تر باشه... دختری که مادرش از دنیا رفته، دختر غمگینی هست ... نیاز به همدلی داره... از خانواده نگیره سرش به غریبه گرم میشه... آدم احتیاج به ماوا و تکیه گاه داره... به فکر اطرافیانمون باشیم... طفلکی دلم براش سوخت... خدا بیامرزدش.

    • بدون نام

      از وقتی فیلمشونو دیدم همش دارم به این فکر میکنم واسه چی اینکارو کردن،اخه واقعا خیلی شاد و پر انرژی بودن

    • بدون نام

      ۱۰:. فرزاد خیلی ادعات میشه...شخصیتت بخواد مثل اینا بشه کاری نداره.. این دنیا پایین بالا داره..چندتا اتفاق بد برات بیفته حالت میشه مث اینا...فقط کسی ادعا نکنه بد میخوره از روزگار

    • بدون نام

      فرزاد یه دقیقه فکر کن ببین خودت چقدر بدرد میخوری
      آدمی که خودش نخاله نباشه دیگران رو نخاله نمیبینه

    • جان علی

      بعضی ها نظراتی میدن که آدم حالش به هم میخوره به نظرم یه عده ای هم هستند که باید هر چه سریعتر برند دنبال بازی نهنگ تا شر اونا هم از سر مون کم بشه

    • بدون نام

      بدون نام 10:35 شما خودت خوب بلدی ریش یابی کنی به نظرت تقصیر افغانیا نیست فکر کنم دلیلش همون ها بودن اومدن همه کارا رو اشغال کردن این دوتا دختر هم مجبور شدن خودکشی کنن

    • حمید

      کلیپی که از این دوتا دختر سبک مغز دیده شده نشون میده که خودکشیشون ربطی ب نهنگ ابی نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج