۶۲۶۳۹۹
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

نظر آیت‌الله بطحایی درباره حق شهروندی سپنتا

شهروند مسالمت آمیز اهل ذمه که حق شهروندی و حق استفاده از احوالات خصوصی خودشان دارند، نماینده هم دارند.

عصر ایران: یک عضو مجلس خبرگان رهبری در واکنش به ماجرای سپنتا نیکنام (عضو زرتشتی شورای شهر یزد) تاکید کرد شهروندان اقلیت های دینی می توانند از حقوق شهروندی خود برخوردار باشند.

دکتر آیت‌الله سیدهاشم بطحایی عضو مجلس خبرگان رهبری درباره عضویت سپنتا نیکنام شهروند زرتشتی در شورای شهر یزد گفت: در رابطه با مساله عضو شورای شهر یزد یک دستور کلی از قرآن کریم داریم به معنای اینکه غیر مسلمان نمی تواند بر مسلمان فرمان دهد. مساله دیگر این است که در کشور اسلامی اقلیت هایی که زندگی می کنند دو بخش هستند یکی اقلیت از اهل ذمه، یعنی اهل کتاب هایی که در کشور اسلامی به عنوان شهروند مسالمت آمیز در قانون اساسی هم به رسمیت شناخته شده اند.

قبل از این کدخدایی عضو حقوق‌دان و سخنگوی شورای نگهبان گفته بود که براساس نظر این شورا، عضویت افراد غیرمسلمان در شورای شهرهایی که اکثریت آنها، مسلمان هستند خلاف اسلام است و برهمین اساس، عضویت سپنتا نیکنام شهروند زرتشتی در شورای شهر یزد باید لغو شود.

آیت‌الله سیدهاشم بطحایی ادامه داد: شهروند مسالمت آمیز اهل ذمه که حق شهروندی و حق استفاده از احوالات خصوصی خودشان دارند، نماینده هم دارند آن کسی که اهل ذمه نیست یعنی محاربه مثل صهیونیست است که آنها هیچ محلی از اعراب در دنیای اسلامی ندارند چون ستیزه گرند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یادآوری کرد: در یک شهر اگر فرض کنید صد نفر جمعیت داشته باشد و از این جمعیت ۲۵ درصدش یعنی یک چهارم آن اهل ذمه باشند قاعدتا این مقدارحقوقی دارند که باید در نظر گرفته شود یعنی باید از حق شهروندی برخوردار باشند و از مزایای آن استفاده کند.

و افزود: کلیه نمایندگان، وکیل مردم هستند و موکل حق دارد برای خودش وکیل تعیین کند یک وقت هایی هم که نخواست عزل کند حتی نماینده‌گان مجلس حق دارند بگویند ما این وکیل را نمی خواهیم.

بطحائی در پایان تاکید کرد: به مقدار درصدی که شهر یزد اقلیت دارد نسبت به آن درصد با توجه به اینکه به عنوان شهروند مسالمت آمیز پذیرفته شده است حق استفاده از مزایای شهروندی دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج