آمار بالای کشته های ناشی از تصادف در ایران
بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی در دهه ۸۰، بیش از ۲۴۱ هزار تن در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادهاند.
سازمان پزشکیقانونی در بررسی آماری قربانیان حوادثرانندگی دهه ۸۰ اعلامکرد: در سالهای ۱۳۸۰ تا ۸۹ (دهه ۸۰) ۲۴۱ هزار و ۲۳۶ تن جان خود را در اثر حادثه رانندگی در ایران از دست دادهاند که بیشترین کشتهها مربوط به سال ۸۴ با ۲۷ هزار و ۷۵۵ تن کشته و کمترین قربانی مربوط به سال ۸۰ با ۱۹ هزار و ۷۲۷ تن است.
همچنین بررسی آمار دهه ۸۰ نشان میدهد که تعداد کشتهها از سال ۸۰ تا ۸۴ روند افزایشی داشته، به گونهای که از رقم ۱۹ هزار و ۷۲۷ کشته در سال به ۲۷ هزار و ۷۵۵ تن در سال ۸۴ رسیده و این در حالی است که در سال ۸۵ این رقم کشتهها با کمی کاهش (۱۸۸-) به رقم ۲۷ هزار و ۵۶۷ تن رسید و در سال ۸۶ شاهد کاهش ۱۷ درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی بودهایم. به گونهای که میزان کشتهها در یکسال شمسی به ۲۲ هزار و ۹۱۸ تن رسید و از آن پس تا پایان سال ۸۹ تقریبا روال ثابتی را شاهد بودهایم، به گونهای که در حدود ۲۳ هزار تن در سال بود.
مرگ ۴۰ تن به ازای هر ۱۰۰ هزار تن
بیشترین کشتههای مجموع این ۱۰ سال در استانهای تهران با ۲۸ هزار و ۴۰۸ تن، خراسان با ۲۴ هزار و ۴۱۶ تن و فارس با ثبت مرگ ۱۸ هزار و شش تن رخ داد.
در این یک دهه کمترین کشتهها متعلق به استانهای ایلام با ۱۷۵۸ تن، کهگیلویه و بویراحمد با ثبت مرگ ۱۷۷۲ تن و چهارمحال و بختیاری با ۲۵۱۶ تن تعلق گرفته است. به طور کلی که در دهه ۸۰ سالیانه به طور متوسط ۳۴.۶ تن به ازای هر ۱۰۰ هزار تن جمعیت کشور در حوادثرانندگی کشته شدهاند و این در حالی است که در استانهای سمنان، به ازای هر ۱۰۰ هزار تن، ۷۸ تن بیشترین و استانهای تهران با ثبت در هر ۱۰۰ هزار تن، ۲۱.۹ تن کمترین کشتههای حوادثرانندگی را به خود اختصاص دادهاند.
بالاترین نرخ کشتهها در دهه ۸۰ در سال ۸۴ به ازای هر ۱۰۰ هزار تن، ۴۰ تن جان خود را از دست داده و کمترین نرخ کشتههای رانندگی نیز در سال ۸۰ به ثبت رسیده است که در آن سال به ازای هر ۱۰۰ هزار تن تنها ۳۰.۲ تن جان خود را از دست دادهاند.
شهریور، ماه قربانیان تصادفات دهه ۸۰
به گزارش ایسنا، همچنین بررسی آماری قربانیان حوادثرانندگی دهه ۸۰ با توجه به فصل وقوع تصادفات و استان نشان میدهد در سالهای ۸۰ تا ۸۹ بیشترین کشتههای حوادث رانندگی مربوط به فصل تابستان بود، به گونهای که در این فصل ۷۳ هزار و ۶۳۴ تن یا به عبارتی ۳۰.۵ درصد از کل کشتههای این دهه در این فصل رخ داده است.
در فصل بهار ۵۹ هزار و ۲۷۹ تن (۲۴.۶ درصد) و در پاییز ۶۱ هزار و ۵۰۵ تن (۲۵.۵ درصد) به ثبت رسیده که تقریبا وضعیت مشابهی داشتهاند. اما بر اساس آمارهای موجود در سازمان پزشکیقانونی تعداد مرگهای حوادث رانندگی در فصل زمستان با ثبت مرگ ۴۶ هزار و ۸۲۲ تن (۱۹.۴ درصد) کمتر از دیگر فصلهای سال بود.
بالاترین نسبت کشتههای فصل تابستان در مجموع سالهای ۸۰ تا ۸۹ مربوط به استانهای اردبیل (۳۹.۳ درصد)، چهارمحال و بختیاری ۳۵.۶ درصد و زنجان ۳۵.۳ درصد بود و کمترین نسبت کشتههای فصل تابستان به استانهای بوشهر، خوزستان و هرمزگان تعلق داشته و در فصل بهار نیز بیشترین کشتهها در استانهای خوزستان، ایلام و بوشهر و در فصل پاییز بیشترین نسبت کشتهها در استانهای آذربایجانغربی، همدان، ایلام و کردستان ثبت شد و در فصل زمستان بر اساس آمارهای پزشکیقانونی استانهای بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بیشترین نسبت کشتهها را داشتهاند.
بررسیهای کارشناسان پزشکیقانونی نشان داد که بیشترین کشتههای حوادثرانندگی در سالهای ۸۰ تا ۸۹ در مجموع به ماههای شهریور۲۶هزار و ۱۵۵ نفر، مرداد ۲۴ هزار و ۶۱۵ تن، تیرماه ۲۲ هزار و ۸۶۴ تن بوده و کمترین موارد مربوط به ماههای بهمن و دیماه به ثبت رسیده است.
مردان در صدر کشتههای تصادفات دهه ۸۰
زنان در کجا بیشتر کشته میشوند
همچنین بررسی کل تصادفات در دهه ۸۰ توسط کارشناسان پزشکیقانونی نشان میدهد که در این دهه در مجموع ۸۰.۴ درصد برابر ۱۹۳هزار و۹۰۴ تن کشتههای ناشی از حوادثرانندگی مرد و تنها ۱۹.۶ درصد، معادل ۴۷هزار و۳۳۲تن زن بودهاند که این نسبت در بررسی تفکیکی جداول سالهای دهه ۸۰ تقریبا ثابت بوده و بالاترین درصد کشتهها در بین مردان متعلق به استانهای بوشهر ۸۶.۴ درصد، سیستان و بلوچستان ۸۴ درصد و هرمزگان ۸۳.۷ درصد بود و در این میان زنان در استانهای سمنان ۲۹ درصد، خراسان ۲۳.۴ درصد و مرکزی ۲۲.۶ درصد بیشتر کشته شدهاند.
نظر کاربران
خطابم به اون دسته از حامیانی هست که سنگ یه چیزهایی رو به سینه میزنن که اونقدرا هم با ارزش نیستندو از طرفی بدگویی پشت انسانهای دیگه میکنن انسانهایی که دردولتها فرهنگها اقلیم ها و کشورهای دیگه زندگی میکنن، خدا وکیلی یه آمار دقیق از کشته شده های تصادفات از اون کشورهایی که همش بدشون رو میگید اعلام کنید و آمار ایران رو هم کنارشون بگذارید و بعد از روی انصاف بگویید ما در کجا و درچه درجه ای از انسانیت قرار داریم. هزاران سوال بی جوابه که چندین سال مردم می پرسن و جوابی داده نمیشه: چرا یک ماشین بدردنخوری مثل پراید باید سالهای سال تولید بشه؟ چرا آپشن ماشینهای تولیدی ایران اینقدر ضعیف و درحد پایینیه؟ چرا هزینه ترخیص گمرک برای ماشین های استاندارد دیگر کشورها اینقدربالاست که فقط افراد پولدارمی تونن از موهبتی به نام امنیت جانی درداخل یک ماشین استفاده کنند؟ چرا وضعیت آسفالت کاری جاده های ما اینقدربده؟ چرا اصول جاده سازی دربرخی مناطق رعایت نمیشه؟ کودکان ما چه گناهی کردند که باید پدران یا مادران خود را درتصادفات ازدست بدهند؟ سیستم آموزش رانندگی و اخذ گواهینامه چرا اینقدر ضعیفه؟ آدم دیدم که گواهینامه گرفته اما هنوز رانندگی بلد نیست خوب چرا؟هزاران سوال دیگه هم هست بازهم بگم؟
آدمای ابله فکر میکنن تند رفتن نشوندهنده قدرته اما نمیدونن نوع رانندگی نشوندهنده شخصیته