۶۴۴۳۱۳
۱۳ نظر
۵۰۰۴
۱۳ نظر
۵۰۰۴
پ

نابرابری و فقر، پاشنه آشیل دولت روحانی است

حسن روحانی، رئیس جمهور، روز یکشنبه لایحه بودجه سال آینده را با حضور در مجلس ارایه کرد. او در سخنان خود در مجلس گفت که "هدف دولت این خواهد بود که سالانه رشد اقتصادی بالای پنج درصد داشته باشد."

فرارو: حسن روحانی، رئیس جمهور، روز یکشنبه لایحه بودجه سال آینده را با حضور در مجلس ارایه کرد. او در سخنان خود در مجلس گفت که "هدف دولت این خواهد بود که سالانه رشد اقتصادی بالای پنج درصد داشته باشد."

رئیس جمهور بودجه جدید را بودجه‌ای "برمبنای اشتغال فراگیر و بر مبنای رفع فقر و ایجاد عدالت" خواند و گفت که تورم در کشور یک رقمی باقی مانده و افزود که تلاش دولت این است که این تک رقمی بودن تورم ادامه پیدا کند.

روحانی در دفاع از این بودجه تاکید کرد: «تمام وعده‌های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات اردیبهشت ماه ۹۶ در این لایحه تبلور دارد و بودجه ۹۷ به معنای آغاز اجرای برنامه‌های دولت دوازدهم است.»

رئیس جمهور در سخنان خود همچنین از تمایل دولت برای "اصلاح" یارانه اشاره کرد و گفت: «همه معتقدیم که یارانه باید به نیازمندان برسد. ما سازمان هدفنمندی یارانه ها را تغییر داده و این سازمان را تبدیل می کنیم به یک صندوق رفاه اجتماعی امید و شرایط جدیدی را برای یارانه نقدی به وجود می آوریم.»

اما لایحه بودجه خصوصیات مهمی دارد. از جمله آنکه در شرایطی با افزایش حدودا ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی همراه شده که سهم بودجه عمرانی برای سال آینده، ۱۱ هزار میلیارد تومان و بودجه پیش بینی شده برای یارانه‌ها ۱۹ هزار میلیارد تومان کاهش داشته است.

در لایحه بودجه ۹۷،‌ حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پیش‌بینی شده است. دولت سال گذشته ۶۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای طرح های عمرانی پیش بینی کرده بود که مجلس این رقم را به ۷۱ هزار میلیارد تومان افزایش داد.

به این ترتیب، بودجه عمرانی در سال آینده نسبت به سال جاری ۱۱ هزار میلیارد تومان کاهش نشان می‌دهد.

در لایحه دولت، سقف بودجه سال آینده ۱۱۹۴ تریلیون تومان تعیین شده که نسبت به بودجه سال جاری، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

قیمت نفت در لایحه بودجه، بشکه‌ای ۵۵ دلار و قیمت هر دلار،‌۳۵۰۰ تومان پیش‌بینی شده است.

این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس پیش از این قیمت ۴۹ دلار برای نفت و قیمت ۳۶۳۰ تومان برای دلار در بودجه سال ۹۷ را توصیه کرده بود.

حالا سوال این است که آیا این بودجه می تواند انگونه که حسن روحانی می گوید تحولی بزرگ در اقتصاد ایارن به وجود آورد؟

دکتر وحید شقاقی تحلیلگر مسائل اقتصادی لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت به مجلس را از چند جنبه قابل بررسی دانست. او به فرارو گفت: «اولین جنبه این است که دولت کشور را گران اداره می کند، این ربطی به دولت روحانی ندارد کلا دولت های ما هزینه‌بری بالایی دارند، این یک ضعف بزرگ است. بسیاری دستگاه های موازی با رویکردها و ماموریت های یکسان داریم. دستگاه های فرهنگی ماموریت های موازی دارند. این در حالی است که این ماموریت ها قابلیت برون سپاری دارد و دولت می تواند آنها را به بخش خصوصی واگذار کند.»

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که این ضعف همیشه در اقتصاد ایران بوده که دولت گران اداره شده است، ادامه داد: «این ضعف در لایحه بودجه سال ۹۷ نیز همچنان وجود دارد، و نشانه ای برای کاهش هزینه های دولت وجود ندارد.»

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه به بحث یارانه نقدی در بودجه سال آینده پرداخت و گفت: «دولت دوازدهم به دنبال حذف حدود ۳۰ میلیون نفر از پرداخت یارانه نقدی است، این اتفاق باید از دولت یازدهم می افتاد ولی عملا ۴ سال طول کشید و دولت یازدهم اتلاف زمان کرد. در اواخر دولت یازدهم آقای نوبخت در مجلس اعلام کرد که ما بیش از ۶ یا ۷ میلیون نفر را نمی توانیم حذف کنیم در حالی که مجلس بر حذف ۲۰ یا ۲۵ میلیون نفر تاکید داشت. اما دولت و اقتصاد سیاسی این موضوع را نپذیرفت و حالا کار به دولت دوازدهم کشده شده است.»

شقاقی معتقد است: «حالا دولت دوازدهم دنبال حذف این ۳۰ میلیون نفر است. سال های پیش ۴۲ هزار میلیارد تومان پول یارانه پرداخت می شد، قرار شده است سال ۹۷ این رقم به ۲۳ هزار میلیارد برسد، به این ترتیب ۱۹ هزار میلیارد دولت آزاد می شود. اما در حوزه صندوق های بازنشستگی دولت امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان کمک کرد اما قطعا در سال ۹۷ این افزایش یافته است. گویا قرار است این کمک به ۵۶ هزار میلیارد تومان برسد. در واقع متاسفانه حدود ۲۰ هزار میلیارد آزاد شده از یارانه نقدی به دلیل مشکلات صندوق های بازنشستگی به اجبار به آنها تخصیص می یابد.»

این کارشناس مسائل اقتصادی سومین محور مهم در بحث لایحه بودجه را فقر و نابرابری اجتماعی دانست و گفت: «اکنون خط فقر در تهران به بالای ۴ میلیون تومان رسیده است. در کلانشهر های دیگر بین سه و نیم تا چهار میلیون تومان است. نابرابری هم به شدت افزایش پیدا کرده است. آخرین اطلاعات بانک مرکزی نشان می دهد ضریب جینی به بالای ۰.۴ رسیده است و شکاف بین دهک بالا و پایین یعنی دهک دهم و دهک اول به اندازه ای افزایش یافته که طبق اعلام بانک مرکزی این تفاوت به ۱۱۵ میلیون تومان در سال رسیده است. یعنی دهک دهم ۱۲۳ میلیون تومان در سال ۹۵ هزینه داشته است، دهک اول ۸ میلیون تومان، مابه تفاوت آن ۱۱۵ میلیون تومان بوده که بسیار عدد بالایی است.»

به گفته این تحلیلگر مسائل اقتصادی "به این ترتیب طبق آمار بانک مرکزی روند تشدید نابرابری و فقر صعودی بوده است. این پاشنه آشیل دولت دوازدهم است. این دولت باید در حوزه کاهش خط فقر و کاهش نابرابری طی برنامه های خودش تا پایان دولت تصمیمات بسیار سختی را اتخاذ کند. اگر دولت می خواهد یارانه نقدی را حذف کند، باید در دهک ها پایین یارانه نقدی را افزایش دهد چون اگر این مسیر را دنبال نکند، دهک های پایین درآمدی هر روز وضعیتشان بدتر از دیروز می شود. به این ترتیب با توجه به اینکه ۳۰میلیون نفر را از پرداخت یارانه حذف می کنند باید یارانه ۵۰ میلیون نفر دیگر افزایش یابد اما متاسفانه این افزایش در بودجه دیده نشده است. باید در حوزه فقر زدایی و افزایش قدرت خرید مردم اقدامات جدی صورت بگیرد در غیر اینصورت کشور وارد فاز تازه ای از بحران و اعتراضات مردمی می شود."

شقاقی با اشاره به این که دولت اعلام کرده است که بودجه ۹۷ را به سمت بودجه ریزی عملیاتی می برد، افزود: «اما در این بودجه این موضوع اصلا دیده نشده است. در حوزه اشتغالزایی هم باید به این نکته توجه داشت که اشتغالزایی با توزیع پول اتفاق نمی افتد. اشتغالزایی نیازمند بهبود فضای کسب و کار، امنیت اقتصادی و وجود یک نگاه نرم افزاری است. توزیع پول اشتغالزایی ایجاد نمی کند و این همان سیاست دولت های گذشته است که در این دولت نیز در پیش گرفته شده است.»

او درباره رقم تعیین شده برای دولت در بودجه سال ۹۷ گفت: «دلار ۳۵۰۰تومان در نظر گرفته شده است، اما همین حالا دلار در بازار به شدت گرایش به افزایش دارد. امروز نرخ دلار از ۴۲۰۰تومان نیز عبور کرد، برداشت من این است که دلار در بازار تا پایان سال به ۴۵۰۰ می رسد. طبیعتا با رقم۳۵۰۰ تومان، دیده شده در بودجه قطعا پروژه یکسان سازی نرخ ارز اتفاق نخواهد افتاد. حتی در سال بعد دلار در بازار روند افزایشی خود را ادامه خواهد. به این ترتیب شکاف بین دلار دولتی و دلار در بازار آزاد در سال ۹۷ تشدید خواهد شد.»

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: «امسال دولت در نیمه اول سال تخصیص زیادی در حوزه عمرانی نداشت، حالا احتمالا در نیمه دوم سال به سمت تخصیص بودجه در حوزه عمرانی حرکت می کند، اما نکته این است اگر دولت به دنبال تحرک دادن به اقتصاد است باید بدهی های خود را با پیمانکاران و بانکها تسویه کند و بخشی از زیرساخت ها را برای ساخت و ساز آماده کند تا به اقتصاد تحرک دهد.»

شقاقی در پاسخ به این سوال که آیا با این بودجه باید منتظر افزایش تورم در سال آینده باشیم؟، گفت: «با توجه به این که دولت نرخ دلار در بودجه را ۳۵۰۰ تومان دیده است، نسبت به امسال حدود ۲۰۰ تومان افزایش نرخ دلار در بودجه را افزایش داده است، این بار تورمی دارد، از طرف دیگر روند دلار در بازار صعودی است وقتی دلار در بازار گران می شود قطعا تورم را هم تحت تاثیر قرار می دهد. دولت ۱۰ درصد هزینه های جاری را افزایش داده است اما برداشت من این است که سال آینده اگر شوک تورمی به اقتصاد وارد نشود تورم حدود ۱۳ تا ۱۵ درصد خواهد بود. یعنی قطعا سال آینده دیگر تورم تک رقمی اتفاق نخواهد افتاد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رفیعی

      خوب جلوی دلار بگیرین خب وقتی یکی 1 خورده ای حقوق میگیره اون هم برای بچش میشه هم برلی قسط مسکن میشه وغیره که اینا میخوان باحرف فقر رابرطرف کن حالا کیه که باور کنه اگر 20 سال پیش جلو رامیگرفتین اجازه بده بگم هیچ کس جرات نداشت که قیمتها رابالاببره از نطر من شما باین حقوق فرمایشات میرفمایی اینو میگی

    • سعدی خانی

      دولت آقای روحانی امتیاز خرید برق ،گاز،آب را بیست برابر کرده من بی خانه چطور با گرانی آهن و محصولات ساختمانی خانه بسازم آیا باید کلیمو بفروشم تا شرمنده پسرانم خانواده نشوم آیا من ایرانی نیستم ظلم به فقرا تا چقدر

    • بدون نام

      همه دولتها دور دوم انتخابات دست به خالی کردن جیب مردم میزنن. دور اول بخاطر رای آوردن از این جسارتا ندارن که

    • بدون نام

      کل مملکت ول کردین

    • بدون نام

      تا ظهور انقلاب مهدی«عج» آش همین آش است و کاسه همین کاسه.و ما هر سال میگیم دریغ از پارسال.

    • شهاب

      این جا مملکتی است که ثروتمند هر روز ثروتمند تر میشود و فقیر هر روز فقیرتر.دراین ...

    • هموطن

      آقای بزرگوارجایی که آرایش وترمیم سروصورت رئیس جمهورش هردوره ۱۴روزه ۲میلیون تومان درمیادبعدش حقوق یک ماه یک کارگراین مملکت نصف ریش های خاکستری دوره ۱۴روزه رئیس جمهورنمی شه،چه انتظاری هست که به مردم فقیروبدبخت کمک بشه ماکلا معلقیم ونمیدونیم برای چه گناهی معلقیم واین حرفا ی خوب وقشنگی که درمجلس درجلسات وجاهای دیگه گفته می شود جزکابوسی بیش نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درودبرشرفتان واقعیتو بگین تامسعولین وارسته واراسته بخودشان بیان فقر دوبرابر دوره قبل شده ازخواب خرگوشی بیدارشید

    • بدون نام

      هر کار سره ملت اوردین حالا نوبت نان یارانه هستید چرا به ملت و مردم ایران رحم نمی کنید رحم کنید مردم نیاز مند است فقط تحته پوشش ها نیستن که نیاز دارند خوشه یک از همه نیاز مند تر است سفره خالی شده حقوقه مستمری نمیرسه .

    • بدون نام

      همش حرف پوچ ووعده توخالی اخه تاکی

    • ناصری

      این طوری که از اول دولتت از این وعدها دادی اگر یک سوم عملی بود الان ایرن گلستان بود...بابا بخدا چقدر وعده دروغ والهه که روز به روز وضع ما خرابتر میشه

    • بدون نام

      اقای روحانی مردم را بیچاره کردی برای فقرا احمدی نژاد باز خوب بود تو چرا یارانه مردم عادی را قعطع می کنید نکنید به مردم کمک کنید کلوی مردم را چقدر فشار می دهید فقط کمیته نیست نیازمند شما همه مردم عادی را فقر کردی

    • حقویردی بازه

      باسلام و عرض ادب. بنظر من فاصله طبقاتی باوجودحقوقهای نجومی دولتمردان ومدیران ارشد کشور و سهامداربودن درشرکتهای خصوصی موجب شده بیشتر مردم با فقر دست وپنجه نرم کنند وسیل جوانان بیکار تحصیل کرده به موضل بزرگی تبدیل شود که دولت روحانی باید به این موضوع توجه نماید اگر مدیران محترم حد ودا 50میلیون حقوق بگیرندوکارگریک میلیون حقوق بگیرد عدالت اسلامی درجامعه ازبین میرود و همه ی مردم رنج خواهند برددولت محترم فاصله طبقاتی رابایدبه شدت کاهش دهدتا امنیت اجتماعی ووحدت ملی حفظ شود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج