۶۵۵۰۴۹
۱ نظر
۵۰۱۵
۱ نظر
۵۰۱۵
پ

قدرت الله ایزدی:

ایزدی: هدف ما از بداهه گویی مسخره کردن نیست

قدرت الله ایزدی معروف به آقا رشید، کمدین، هنرپیشه و کارگردان اهل اصفهان است. «سفر به خیر» ، «اتل متل توتوله» و «بازگشت لوک خوش شانس» از فیلم های سینمایی این بازیگر است. از نمایش های او می توان به «عروس نمایشگاه» ، «رویای ژاپن» ، «خواستگاری» و «یک در و دو هزار دردسر» اشاره کرد.

خبرگزاری صبا: قدرت الله ایزدی معروف به آقا رشید، کمدین، هنرپیشه و کارگردان اهل اصفهان است. «سفر به خیر» ، «اتل متل توتوله» و «بازگشت لوک خوش شانس» از فیلم های سینمایی این بازیگر است. از نمایش های او می توان به «عروس نمایشگاه» ، «رویای ژاپن» ، «خواستگاری» و «یک در و دو هزار دردسر» اشاره کرد.
ایزدی: هدف ما از بداهه گویی مسخره کردن نیست
به بهانه بازپخش سریال «رشید حرفه ای» با قدرت الله ایزدی درباره فعالیت های این روزهایش گفت و گویی داشته ایم که در ادامه می خوانید:
ایزدی درباره وضعیت این روزهای تئاتر اصفهان و فعالیتش در این عرصه به صبا، گفت: تئاتر اصفهان مدیون مرحوم رضا ارحام صدر است. من تا آخر عمر هم که کار کنم به پای استادانی مانند مرحوم صدر نمی رسم. خوشبختانه این روزها در سالن های مختلف اصفهان، تئاترهای متفاوتی اجرا می شود و پیشرفت خیلی خوبی هم داشته است. آخرین فعالیت من هم در عرصه تئاتر مربوط می شود به نمایشی به نام «تولدت مبارک» که از اول فروردین سال جاری تا آخر اردیبهشت در سالن هلال احمر، برای مسافران نوروزی و مردم اصفهان روی صحنه رفت. نمایشنامه را داوود زمانی نوشته و کارگردانی کار هم برعهده من بود. برای ایام عید سال ۹۷ این کار را دوباره برای مسافران نوروزی آماده می کنیم. نقش اصلی این نمایش را من ایفا می کنم. احمد قنبریان، غفور نصوحی، داوود زمانی و حسن زارع دیگر بازیگران این نمایش هستند. موسیقی و افکت این نمایش هم به عهده کمال ایزدی است.
این بازیگر کُمدی درباره اینکه نمایش های اصفهان با وجود اقبال مردم، چرا روی صحنه های تئاتر تهران اجرا نمی رود، توضیح داد: حتما از نظر ارشاد، مشکلات و خط قرمزهایی وجود دارد! به نظرم اگر اجازه می دادند خوب بود. ارشاد تهران به کارهای شهرستان سخت می گیرد، ولی برای کارهای خودشان این سخت گیری وجود ندارد. ممکن است در تئاترهای تهران هم دیالوگ های خطِ قرمزی گفته شود، ولی اگر کسی نمایشی را از شهرستان برای تهران بفرستد، ارشاد سریع ایراد می گیرد و اجازه نمی دهد و چرایی اش را هم نمی دانم! صددرصد معتقدم که ارشاد بین تئاتر تهران و شهرستان تبعیض قائل می شود. در تهران اهالی تئاتر برای پیشرفت دست همدیگر را می گیرند و با هم بالا می روند، ولی متاسفانه تئاتر اصفهان جوری است که پا روی هم می گذارند و از هم بالا می روند! خواسته من از خدا این است که تا جان دارم و نفس می کشم، مردم را بخندام. خدا را شکر می کنم استعدادی ذاتی به من داده که می توانم بندگان خدا را بخندانم.
او درباره دلایل موفقیت و ماندگاری تئاترهای اصفهان گفت: کارگردانی این نمایش ها فاکتور مهمی است و او باید بازیگرانی را انتخاب کند که با نقش مطابقت داشته باشند. در درجه دوم می توانم به لهجه شیرین اصفهانی اشاره کنم که خیلی ها دوستش دارند، مخصوصا تهرانی ها از این لهجه خیلی خوش شان می آید. به عقیده من، بازیگری در ذهن تماشاچی ماندگار می شود که خودش باشد و در قالب نقشی که ایفا می کند فرو نرود و تیپ نگیرد. این باعث می شود در قلب مردم جا پیدا کند تا مردم هرجا که او را می بینند، بگویند او همان بازیگری است که در فلان فیلم بازی می کرد.
وی افزود:متن هم بسیار مهم است. بعضی وقت ها متن نمایش جالب است و بازی و کارگردانی، نمایشنامه را خراب می کند و زمانی هم بازیگران قوی یک متن ساده را قشنگ اجرا می کنند. بداهه گویی یکی از محسنات تئاتر اصفهان است.

ایزدی گفت:در نمایش «تولدت مبارک» ۶۰ شب اجرا رفتیم و بعضی شب ها دو سانس روی صحنه بودیم. تماشاگری آمد و گفت من سه بار نمایش را دیدم و هر سه شب متفاوت بود. تماشاگر هرچقدر بخندد به ما انرژی می دهد و ما هم از فن بداهه استفاده می کنیم. متناسب با فضای اجرا، دیالوگ هایی را کم و زیاد می کنیم و آن اتفاقی که باید، می افتد. هدف ما از بداهه گویی مسخره کردن نیست و از مخاطب خنده درست می خواهیم.
بازیگر کاراکتر «رشید» که آموزگار است، درباره اینکه آیا در نمایشی تا به حال نقش معلم را ایفا کرده یا خیر؟ توضیح داد: نمایشی به نام «ثبت نام» نوشتم، هم روی صحنه اجرا رفتیم و هم در تهران پخش شد. نقش دانش آموزی را بازی می کردم که لوس بود و به اصطلاح بَد بار آمده بود. من از دانش آموزان خودم الهام گرفته و به خصوصیات اخلاقی شان، بیان و حرکات شان توجه می کردم. در این متن به کمبودهایی که در آموزش و پرورش وجود داشت اشاره کردم. وقتی رییس آموزش و پرورش کار را دید، گفت شما کمبودهایی که در این نهاد بود را خیلی راحت به نمایش کشیدید و من آنها را بخشنامه می کنم.در یک قسمت از نمایش من با پدرم پیش مدیر مدرسه می رفتیم و معلم از من تست می گرفت، مثلا از من ریاضی می پرسید و می گفت: ۵ به اضافه ۵ چند می شود؟ من با انگشتانم حساب می کردم و می گفتم ۱۰، معلم وقتی می دید دستانم را در دهانم می کنم به ناخن هایم اشاره می کرد و می گفت: زیر این ناخن ها پر از میکروب و کثافت است! یا می گفت a۴! و من سریع از کیفم یک آچار در می آوردم و نشان معلم می دادم، می گفت: این در کیف تو چکار می کند؟! می گفتم: آقا اجازه؟! در مدرسه ای که بودیم شیر آب خوری سَری نداشت با این باز می کردیم!!

وی درباره فعالیت هایش در عرصه سینما و تلویزیون گفت: اخیرا فیلم سینمایی «بازگشت لوک خوش شانس» را با کارگردانی مجید کاشی فروشان روی پرده داشتم که به تازگی از اکران پایین آمد. داستان چهار دالتون بود و من دو نقش را بازی می کردم که نقش رییس دالتون ها یکی از آن دو نقش بود. فیلم خیلی قشنگی بود، ولی بِدَرد نمی خورد!

در عرصه تلویزیون بودجه کم است و سریالی کار نکردم. فقط در برنامه آشپزی «ببین و بپز» که از شبکه نسیم پخش می شد، نقش دستیار آشپز را داشتم. آقای ذبیحی چند روز پیش تماس گرفتند و قرار است به تهران بیایم که قسمت های جدید را تصویربرداری کنیم. البته بعد از پخش برنامه دیدم که کارهای قشنگی که انجام داده ام سانسور شده! اعتراض کردم و گفتم: با این وضع تصویرم در ذهن مخاطب خراب می شود. شما تمام اتفاقات قشنگ من را که بیننده دوست دارد ببیند سانسور کرده اید، در صورتی که هیچ بد آموزی ای نداشت. آقای ذبیحی گفت: ما نمی خواهیم تماشاگر روی رشید زوم کند! ما می خواهیم قابلمه ها را هم نشان دهیم! البته اگر تبلیغ نشود، قابلمه ها خیلی خوب است، فقط درهایش تاب دارد که آن را هم خریداران باید در خانه با گوشتکوب یا چکش درست کنند!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرهنگی

      اصلا به درد برنامه ببین وبپز نمی خوره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج