۶۵۶۰۹۴
۴ نظر
۵۰۰۷
۴ نظر
۵۰۰۷
پ

سهم هزینه آب مصرفی در سبد خانوار

علی‌رغم اینکه ایران چندین سال است با بحران آب دست‌وپنجه نرم‌ می‌کند اما قیمت این کالا به دلیل مصلحت‌های اجتماعی به‌گونه‌ای تعیین شده که سهم ناچیزی در سبد خانوار دارد و حتی می‌توان آب را در آخرین اقلام هزینه سبد خانوار مشاهده کرد.

خبرگزاری ایسنا: علی‌رغم اینکه ایران چندین سال است با بحران آب دست‌وپنجه نرم‌ می‌کند اما قیمت این کالا به دلیل مصلحت‌های اجتماعی به‌گونه‌ای تعیین شده که سهم ناچیزی در سبد خانوار دارد و حتی می‌توان آب را در آخرین اقلام هزینه سبد خانوار مشاهده کرد.

با رشد و توسعه شهرنشینی اقلام حیاتی مانند آب به روش‌های مکانیزه و یکپارچه در دسترس مشترکان قرار می‌گیرد به طوری‌که از جمع آوری آب‌های سطحی تا فرایند تصفیه و هدایت به سمت شبکه‌های مصرفی خانگی با یک فرایند پیچیده سرو کار داریم که هزینه زیادی بابت آن خرج می‌شود.

در خصوص مقایسه کالا و خدمات مصرفی در سبد خانوار باید گفت که اگر برای این کار شاخص را ۱۰۰ در نظر بگیریم برای اقلام خوراکی ۲۷ درصد، اثاث و لوازم خانه حدود پنج درصد، حمل و نقل حدود ۱۰ درصد و تحصیل دو درصد هزینه می‌شود.

در این میان برای آب به عنوان مهم ترین عنصر حیات که امروزه به عنوان یک کالای مصرفی در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد تنها ۰.۵۳ درصد هزینه می‌کنیم یعنی کمترین میزان هزینه در سبد خانوار به آب اختصاص می‌یابد.

دلیل این امر این است که مشترکان پول کمی برای آب پرداخت می‌کنند و بخش عمده هزینه‌های مربوط به حوزه آب توسط یارانه‌های دولتی پرداخت می‌شود. اما این ارزانی قیمت نشانه بی اهمیتی این کالا نیست، لذا مشترکان باید به نحوه مصرف آب دقیق تر شوند و قدر این عنصر حیاتی بیشتر شناخته شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یارانه های دولتی صرف کارهای دیگری می شودمنت سرمردم نگذارید اب کالای تولیدی نیست بلکه طبیعی است وقتی برای ۲۳ مترمصرف دوماهه مبلغ ۲۲هزارتومان پول اب وفاضلاب ازمن می گیرند پس منتی نگذارند

    • بدون نام

      اب ازمنابع حیات است اما افتاب مادراصلی حیات است اگه خورشید نباشه زیست درکره زمین نابود میشه بهتره عوارض سنگین بران ببندید...هرکس صرفاایرانی ازنورخورشیداستفاده کنه۰/۲۵ درصددرامدش پرداخت کنه!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • هالو۷شنبه

        اقایان دایه مهربان تر ازمادرندمیخوان قبض اب رارویت کردیم شاخ درنیاریم پیش خودمون حلاجی کنیم که به خاطر جلوگ یری از اسراف گرون کردن نه حجم جیبشون

      • م.ع

        این ظلمها باعث می شوند که غضب الهی برسرمان نازل می شود.



        همین ظلم و ستم باعث شده است که این بلایا برسرمان نازل شود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج