۶۵۸۴۱
۱۶ نظر
۵۰۰۶
۱۶ نظر
۵۰۰۶
پ

مرگ عجیب و بی‌ سر و صدای کودکان تهرانی

۳ هفته و ۳مرگ برای کودکان زیر ۳سال. این آماری است که بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مفید می دهد. گذارتان به بیمارستان لقمان که بیفتد آمار از این هم بالاتر می رود و تعداد بچه هایی که مرگ را از بطری‌های رنگارنگ شوینده‌های شیمیایی سرکشیده اند، دو رقمی می‌شود.

مجله مهر: ۳ هفته و ۳مرگ برای کودکان زیر ۳سال. این آماری است که بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مفید می دهد. گذارتان به بیمارستان لقمان که بیفتد آمار از این هم بالاتر می رود و تعداد بچه هایی که مرگ را از بطری‌های رنگارنگ شوینده‌های شیمیایی سرکشیده اند، دو رقمی می‌شود.

پسر بچه ۳ساله‌ای که هفته گذشته در بیمارستان مفید بستری شده بود، خیلی بی سر و صدا مرد. مثل بچه های دیگری که در ۲۰روز گذشته با مشکل مشابهی بستری شده بودند: سوختگی دستگاه گوارش با چاه‌بازکن معروف که شباهت زیادش به بطری یکی از نوشیدنی‌های معروف، دردسرساز شده است.

ماجرا از آنجا شروع شد که در یک هفته دو مورد مشابه از مسمومیت گوارشی و سوختگی سطحی پوست به بخش ICU بیمارستان کودکان مفید گزارش شد. وجه تشابه هر دو مورد، چاه باز کن معروفی بود که بچه‌ها آن را به جای شربت سر کشیده بودند و وقتی چند روز بعد سومین مورد مشابه تکرار شد، کادر پزشکی بیمارستان مفید به فکر پیگیری افتادند.

ثمری، پرستار بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مفید می گوید: «موارد زیادی از این مسمومیت گزارش شده و دلیل اصلی آن تشابه بسته‌بندی‌ها و جذابیت رنگ زرد و نارنجی برای بچه ها بوده که باعث شده مایع چاه بازکن «ص» را به جای شربت و آبمیوه سر بکشند.» مایعی به شدت قلیایی که به محض بلعیده شدن شروع به تخریب می‌کنند و حتی مراجعه یک ساعته بعد از حادثه هم کمکی به نجات کودک نخواهد کرد.

ثمری می‌گوید: «شوینده‌ها، سفید کننده‌ها و چاه‌بازکن‌ها ترکیبات قلیایی قوی دارند که وقتی خورده می‌شوند، سوزانندگی زیادی ندارند. یعنی مثل اسیدها نیستند که کودک بعد از خوردن کمی از آن، مایع را بیرون بریزد. به همین دلیل حجم زیادی از مایع خورده می شود و به سرعت بافت‌های مری را سوزانده و دستگاه گوارش را سوراخ می‌کند.»

شوینده ها و سفیدکننده‌ها قلیایی خطرناک‌ترین مواد شوینده هستند که از مواد اسیدی مثل جوهرنمک هم خطرناک تر عمل می کنند. جوهرنمک ممکن است سطح مخاط را بسوزاند و سوختگی منتشر و وسیعی در دستگاه گوارش ایجاد کند اما قلیاها بافت را سوراخ می کنند و در برخی موارد راه های هوایی را متورم می کنند و کودک به دلیل کمبود اکسیژن از بین می رود. هر چه PH شوینده بالاتر باشد آسیب بیشتر است و خوردن مقدار کمی از آن هم می تواند سطح تماس را از بین ببرد.

ثمری می گوید که مدتی قبل وقتی موارد این چنینی زیاد شد یکی از پرستاران بیمارستان با شرکت تولید کننده چاه بازکن تماس گرفته و این مورد را اطلاع داده است: «بعد از آن این شرکت بسته های جدیدی با درِ پِرسی پیچی تولید کرد اما این هم کمکی به کاهش مسمومیت ها نکرد. شاید چون رنگ بسته بندی ها هنوز برای بچه ها جذاب است یا چون مادرها در بطری ها را به اندازه کافی سفت نمی‌بندند.»

ثمری می گوید که بیمارستان مفید مشغول جمع‌آوری اطلاعات درباره موارد مشابه دیگر بیمارستان‌ها است تا موضوع را از طریق وزارت بهداشت پیگیری کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ش ش

      چاه باز کن معروف یعنی چی! خب اسمشو بگین که مردم نرن بخرن. لابد چاه باز کن
      الف.ض

      پاسخ ها

      • سپیدار

        صافه دیگه معلومه
        نارنجیه
        مردم نخرن یعنی چی؟ میگه این جور موارد رو از دسترس بچه ها دور نگه دارین

      • بدون نام

        صاف

    • ققنوس

      یاد بیمارستان بودن خودم افتادم واقعا بوی این مواد شوینده و پاک کننده ازار دهنده بود ازار دهنده

    • بهمن

      خیلی ناراحت شدم
      پس پدر و مادرای این بچه ها مراقب کی اند؟
      واقعا" که...
      ای ول بابا ماما های خودمون ای ول ای ول

    • سیروس

      سلام چرا درست اطلاع رسانی نمکنید این چه طرز خبر رسانی است مایع چاه بازکن ص کدام است درست بنوسید تا مرد چهارم دچارنشود مراعات چه کسی را میکنید یا ازچه کسی رودربایستی دارید این نه تهمت است نه اتهام چرا خبر را ناقص مینوسید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • hoori

      manzuresh hamun chah baz kone safe dige dustan.ke botrisham narenjiye.tv hamash tablighesho mikone

    • بدون نام

      خوشم اومد باهوشی مثل من فهمیدی یکی اگر تونست رو صفحه فیس بوکش بذاره مواظب بچه هاشون باشند. البته ننویس همون مایع نارنجیه

    • بدون نام

      آقای بهمن آقا مادرای ما خونه دار بودنو مراقب ما ولی الامن مادر و پدرا با اینهمه مخارج کی فرصت تو خونه بودن و مراقب بچه بودن رو دارن
      ***** اسم چاه باز کن هم صافه صاف با بطری نارنجی *****

      پاسخ ها

      • بهمن

        کاربر جون ولی چی؟

    • مريم

      واقعاً بعضي شوينده ها رو انقدر خوشگل ميكنن انگار مخصوص بچه هاس دختر خودم چند با تو فروشگاه انقدر از عكس شوينده خوشش اومد گريه ميكرد ميخواست ولي خدا صبر به پدر مادرايي كه بچه شونو از دست دادن بده و بعد از اين عقل به طراحاي اين شوينده ها كه به راحتي در اين ظرفها باز نشه ودقت بعد از اين به پدر و مادراي اين بچه ها

    • امیر نیا

      با سلام و عرض تسلیت به خانوادهای ان گل های از دست رفته این واقعه باید رسانه ای واطلاع رسانی برای کل جامعه شود تا پدر ومادر ها یه بار دیگه توجه خود را درباره اشیا و مواد سمی در اطراف خود جلب کنند
      و موارد ایمنی را هر چه بیشتر رعایت کنند بطور مثال یه جای دور از دسترس کودکان که دارای قفل باشه را برای نگهداری این مواد در نظر بگیرند تا چنین موردهای را شاهد نباشیم با تشکر

    • ناشناس

      همشهریای محترمی که نظر میدید بدر و مادر بچه کجان اینو بدونید که شاید اون لحظه بدر و مادر این بچه ها مشغول بهترین عمل اونم راز و نیاز با خدا بودن .به جای زخم زبون زدن مرحم باشید لطفا.

    • سعید

      با سلام و ادب و احترام خدمت خانواده معزا به ویژه دوست عزیم رضا{ال}.مصیبت وارده را به شما و خانواده محترمتان تسلیت عرض نموده و امیدوارم مارو در غم خود شریک بدونی.از طرف همه رفقای شما در تیم فوتسال سرخبوشان شرق تهران.

    • وحید

      با عرض سلام و تسلیت خدمت دوست صمیمی اقا رضای گل مصیبت دردناک را به شما و تمامی خانواده شما تسلیت عرض نموده از خداوند منان صبر را برای شما خواهانیم.از طرف همکاران شما

    • آریا

      خدا به خانواده هاشون صبر بده. اما تا تقی به توقی میخوره میگن مادرش کجا بوده،بنده خدا شاید خیلی ببخشید دستشویی بوده والله از دست بچه های امروزی ما مادرا جرات دستشویی رفتن هم نداریم.بچه های الان با قدیم قابل مقایسه نیستن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج