جاباما
۶۵۸۷۲۳
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

دموکرات‌ ها در چند قدمی تسخیر کنگره

سعید سبحانی در مثلث آنلاین نوشت: برخی منابع رسانه‌ای، از افرادی مانند جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا، برنی سندرز، سناتور کهنه‌کار آمریکایی و هیلاری کلینتون، نامزد شکست‌خورده قبلی حزب دموکرات به‌عنوان افرادی یاد می‌کنند که قرار است با یکدیگر در رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها رقابت کنند. در هر حال، بسیاری از تحلیلگران مسائل آمریکا، با وسواسی مثال‌زدنی در حال رصد معادلات انتخاباتی این کشور در سال ۲۰۱۸ هستند.

سعید سبحانی در مثلث آنلاین نوشت: برخی منابع رسانه‌ای، از افرادی مانند جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا، برنی سندرز، سناتور کهنه‌کار آمریکایی و هیلاری کلینتون، نامزد شکست‌خورده قبلی حزب دموکرات به‌عنوان افرادی یاد می‌کنند که قرار است با یکدیگر در رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها رقابت کنند. در هر حال، بسیاری از تحلیلگران مسائل آمریکا، با وسواسی مثال‌زدنی در حال رصد معادلات انتخاباتی این کشور در سال ۲۰۱۸ هستند.

اگرچه دونالد‌ ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا سعی دارد به صورتی جدی نظرسنجی‌های موجود در این کشور را به چالش کشیده و آن را ساخته و پرداخته ذهن صاحبان رسانه‌ها در کشورش قلمداد کند، اما اکثر نظرسنجی‌هایی که از سوی نهادهای مستقل صورت گرفته‌ نیز نشان‌دهنده کاهش محبوبیت‌ ترامپ و در مقابل، افزایش محبوبیت سران حزب دموکرات است. البته میان این دو گزاره، ارتباطی مستقیم وجود دارد: هر اندازه از محبوبیت‌ ترامپ کاسته شود، به‌طور طبیعی بر محبوبیت سران حزب دموکرات افزوده می‌شود.

این نظرسنجی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که امسال (سال ۲۰۱۸ میلادی) قرار است انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ایالات‌متحده برگزار شود. هم‌اکنون اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در دست جمهوریخواهان است‌؛ جمهوریخواهانی که اتفاقا برخی از آنها با سیاست‌های‌ ترامپ به‌شدت مشکل داشته و از مخالفان وی محسوب می‌شوند. در میان این افراد می‌توان به نام‌هایی مانند جان مک کین، راند پال، جف فلیک و... اشاره کرد.

در سنای آمریکا، ۴۹ کرسی به جمهوریخواهان و ۵۱ کرسی به دموکرات‌ها تعلق دارد. پیروزی اخیر دموکرات‌ها در انتخابات ایالتی آلاباما، آنها را نسبت به تسخیر کنگره در انتخابات میان‌دوره‌ای و انتقام شکست در سال ۲۰۱۶ میلادی امیدوار ساخته است. انتخابات ریاست‌جمهوری و کنگره سال ۲۰۱۶ میلادی بدترین انتخابات ممکن برای سران حزب دموکرات بود. در آن انتخابات، دونالد‌ ترامپ توانست ضمن غلبه بر هیلاری کلینتون در آرای الکترال، به کاخ سفید راه یابد.

در انتخابات کنگره نیز دموکرات‌ها هر دو مجلس نمایندگان و سنا را از دست دادند تا در‌مجموع یکی از بدترین شکست‌های تاریخ سیاسی خود را در برابر جمهوریخواهان متحمل شوند. سال ۲۰۱۸ بهترین فرصت ممکن برای دموکرات‌هاست تا بتوانند معادله موجود را تغییر دهند. نظرسنجی‌هایی که در آمریکا صورت گرفته‌‌، حزب دموکرات را نسبت به پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره امیدوار ‌کرده است.

صورت‌بندی معادلات انتخاباتی سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده آمریکا چندان دشوار به نظر نمی‌رسد. انتخابات کنگره آمریکا قرار است ششم نوامبر ۲۰۱۸ برگزار شود که در آن نمایندگان از ۳۹ ایالت آمریکا با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. بنابراین‌ انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در آمریکا همه ایالات این کشور را درگیر خود خواهد کرد. در این میان، نارضایتی‌های عمومی نسبت به دونالد‌ ترامپ، نگرانی حزب جمهوریخواه را در‌خصوص کسب مجدد اکثریت کنگره دوچندان ‌کرده است. شکست نامزد موردحمایت‌ ترامپ در انتخابات ایالتی اخیر آلاباما و راهیابی یک سناتور دموکرات به سنا (پس از ۲۵ سال ) چشم‌انداز تیره‌ای را برای جمهوریخواهان در انتخابات پیش‌رو ایجاد کرده است.

لازم به ذکر است که د‌ر این انتخابات تمامی‌۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۳ کرسی از ‌‌صد کرسی مجلس سنا برای نامزدهای انتخاباتی به رای گذارده خواهد شد. برگزاری این انتخابات درست در میانه دوران ریاست‌جمهوری دونالد‌ ترامپ خواهد بود که در صورت پیشی‌گرفتن دموکرات‌ها در این انتخابات و به‌دست‌آوردن اکثریت کرسی‌ها در مجلس نمایندگان، کار برای دولت‌ ترامپ که هم‌اکنون اکثریت سنا و مجلس نمایندگان را در اختیار دارد، به‌مراتب دشوار‌تر خواهد شد.

درحال حاضر از ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا، جمهوریخواهان با در اختیار‌داشتن ۲۴۰ کرسی در برابر ۱۹۴ کرسی حزب دموکرات، از اکثریت برخوردار هستند. درصورتی که حزب دموکرات بتواند در این انتخابات ۲۴ کرسی دیگر را از حزب جمهوریخواه پس بگیرد، آنگاه با کسب ۲۱۸ کرسی در قبال ۲۱۶ کرسی و تنها با اختلاف دو کرسی این حزب قادر خواهد بود اکثریت مجلس نمایندگان را از آن خود کند. در مجلس سنا، کار دموکرات‌ها به‌مراتب آسان‌تر است. اگر دموکرات‌ها تنها بتوانند دو کرسی سنا را از سناتورهای جمهوریخواه پس بگیرند، اکثریت سنا از آن حزب رقیب‌ ترامپ خواهد شد. در این صورت،‌ ترامپ کار بسیار سختی را در تقابل با سنا پیش‌رو خواهد داشت. نباید این نکته را فراموش کرد که در ساختار تقنینی آمریکا، نقش سنای آمریکا نسبت به مجلس نمایندگان پررنگ‌تر است. از‌این‌رو از بین‌رفتن اکثریت سنا به ضرر جمهوریخواهان، بدترین خبر ممکن برای‌ ترامپ محسوب می‌شود.

مروری بر نظرسنجی اخیر صورت‌گرفته در‌خصوص انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا که از سوی شبکه
ان ‌بی سی‌نیوز و روزنامه وال‌استریت ژورنال انجام شده است، فضای سیاسی خوبی را برای دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره امسال‌ ترسیم کرده و در مقابل، زنگ خطر را برای جمهوریخواهان در این انتخابات به صدا د‌رآورده است. به موجب یافته‌های نظرسنجی انجام‌شده، 50 درصد از رای‌دهندگان، کنگره‌ای تحت کنترل دموکرات‌ها را بر کنگره تحت سلطه جمهوریخواهان ترجیح می‌دهند، در حالی که تنها 39 درصد خواهان تسلط جمهوریخواهان در این مجلس هستند. این اختلاف 11 درصدی در ماه‌های آتی و تحت تاثیر عملکرد تنش‌آمیز‌ ترامپ در حوزه سیاست داخلی و خارجی ایالات‌ متحده آمریکا بیشتر می‌شود.

در این صورت، دموکرات‌ها قادر خواهند بود با اختلافی فاحش، جمهوریخواهان را در انتخابات کنگره شکست دهند. آخرین باری که دموکرات‌ها از جمهوریخواهان پیش افتادند و نظر مساعد 50 درصد از رای‌دهندگان را جلب کردند، در جریان نظرسنجی ان ‌بی سی و وال‌استریت‌ژورنال در سال 2008 ‌هنگام راهیابی نماینده حزب دموکرات به کاخ سفید و احراز تعداد بالایی از کرسی‌های مجلس نمایندگان و سنا از سوی این حزب بود. نکته مهم‌تر اینکه اگر دموکرا‌ت‌ها بتوانند بر جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره امسال غلبه پیدا کنند، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 میلادی نیز از شانس بیشتری نسبت به جمهوریخواهان برای فتح کاخ سفید برخوردار خواهند بود.

در این صورت، رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها برای معرفی نامزد نهایی (برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. برخی منابع رسانه‌ای، از افرادی مانند جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا، برنی سندرز، سناتور کهنه‌کار آمریکایی و هیلاری کلینتون، نامزد شکست‌خورده قبلی حزب دموکرات به‌عنوان افرادی یاد می‌کنند که قرار است با یکدیگر در رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها رقابت کنند. در هر حال، بسیاری از تحلیلگران مسائل آمریکا، با وسواسی مثال‌زدنی در حال رصد معادلات انتخاباتی این کشور در سال 2018 هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهاب

      انتخابات پارلماني امسال امريكا هم مثل انتخابات رياست جمهوري سال 2016 حدش سخته و به نظر سنجي ها هم نميشه چندان استناد كرد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج