۶۵۹۵۳۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

نگاهي به تجربه قرعه‌کشي فيلم‌هاي جشنواره

روزهاي باقي‌مانده به برگزاري سي‌وششمين جشنواره فيلم فجر قطعا براي آن دسته از فيلم‌سازاني که براي نخستين‌بار فيلمشان در جشنواره ديده خواهد شد، سريع‌تر مي‌گذرد.

روزنامه شرق: روزهاي باقي‌مانده به برگزاري سي‌وششمين جشنواره فيلم فجر قطعا براي آن دسته از فيلم‌سازاني که براي نخستين‌بار فيلمشان در جشنواره ديده خواهد شد، سريع‌تر مي‌گذرد. بسياري اين روزها مشغول انجام مراحل فني فيلم و آماده‌سازي براي نمايش در جشنواره هستند. در ‌اين ‌بين، شايد بتوان ماجراي قرعه‌کشي جدول نمايش فيلم‌هاي سي‌وششمين جشنواره فيلم فجر در سينماي رسانه‌ها را که براي نخستين‌بار با حضور صاحبان فيلم و اهالي رسانه برگزار مي‌شود، از نکات قابل‌توجه برگزاري اين دوره از جشنواره دانست.
بر اين اساس، مراسم قرعه‌کشي در مراسمي با حضور تهيه‌کننده و کارگردان فيلم‌هاي جشنواره سي‌وششم و اهالي رسانه، صبح امروز، ۲۰ دي ۱۳۹۶ برگزار مي‌شود و جدول نمايش فيلم‌ها در سينماي رسانه‌ها (پرديس ملت) پس از آن منتشر مي‌شود. امسال ۲۲ فيلم بلند سينمايي، يك انيميشن و دو فيلم مستند به‌همراه چهار فيلم کوتاه در سي‌وششمين جشنواره فيلم فجر روي پرده خواهند رفت و اعلام خبر قرعه‌کشي بين آثاري که در جشنواره حضور دارد، تاکنون بين اهالي سينما واکنش‌هاي متفاوتي داشته است. برخي معتقدند جدول نمايش فيلم‌ها در جشنواره فيلم فجر اتفاقي است که بر عهده دبير و برگزارکنندگان جشنواره است و نيازي نيست در اين بخش چيزي به قيد قرعه انتخاب شود و برخي ديگر به ماجرا از زاويه ديگري نگاه مي‌کنند.دبير جشنواره فيلم فجر امسال تا حد زيادي سعي در کم‌کردن حواشي جشنواره فيلم فجر دارد و اعلام خبر قرعه‌کشي را مي‌توان از اين جهت مورد توجه قرار داد که تا حد زيادي از انتقاداتي که ممکن است به وجود بيايد کم مي‌کند. اين در حالي است که امسال حضور فيلم‌سازان صاحب‌نام در کنار نام‌هاي جوان‌تر به چشم مي‌خورد و مشخص نيست قرعه‌کشي چگونگي نمايش فيلم‌ها به تنوع در نمايش فيلم‌ها کمک کند يا نتيجه عکس خواهد داشت؟
کامبوزيا پرتوي که در جشنواره سي‌وششم با فيلم «کاميون» حضور دارد، درباره قرعه‌کشي انتخاب فيلم‌ها براي اهالي رسانه به «شرق» گفت: «از يک جهت مي‌توان به اين اتفاق مثبت نگاه کرد، اينکه تابه‌حال چنين تجربه‌اي اتفاق نيفتاده است و اتفاقا از اين جهت هم نمي‌توان نظر قطعي داد که آيا اين قرعه‌کشي نتيجه مثبتي خواهد داشت يا نه. تا پيش از اين معمولا جدول نمايش فيلم‌ها آماده مي‌شد و همه‌چيز برنامه‌ريزي شده بود اما امسال اين شيوه دست‌کم براي اهالي رسانه تغيير کرده است. از جهتي هم نمي‌توان دقيق گفت که آيا اين جدول تنها براي سينماي رسانه‌ها خواهد بود يا تأثيري در نمايش ساير سينماها هم خواهد داشت؟ به‌هرحال هر تجربه تازه‌اي نقاط مبهمي دارد که به مرور بهتر مي‌توان درباره آن صحبت کرد».
خسرو معصومي، از ديگر فيلم‌سازان صاحب‌نام سينماي ايران، نيز در گفت‌وگو با «شرق» در پاسخ به اين پرسش که از نظر او تا چه اندازه جدول نمايش فيلم‌ها با قرعه‌کشي مي‌تواند از نظر تنوع در نمايش فيلم‌ها مؤثر باشد، گفت: «انجام چنين اتفاقي را به فال نيک مي‌گيرم، چراکه احساسم اين است هر سال در مورد اين موضوع حق‌کشي‌هايي اتفاق مي‌افتاد، برای مثال فيلم «خرس» زماني که در جشنواره فيلم فجر شرکت کرد، در روز اول جشنواره و ساعت ١٠ صبح براي اصحاب رسانه نمايش داده شد، اما واقعيت اين است که حتي اگر فيلم خوبي در روز اول جشنواره و ساعت خوبي نمايش داده نشود فيلم صدمه مي‌بيند».

او در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: «خوشبختانه اين قرعه‌کشي باعث مي‌شود حق کسي ضايع نشود، قطعا در اين صورت شدت اعتراضات کمتر خواهد شد و من به عنوان فيلم‌ساز با اين روش نسبت به زمان‌بندي فيلم اعتراضي نخواهم داشت، اما قطعا هنوز به اتفاق ديگري در جشنواره معترضم و آن اين است که از تعداد ٢٢ فيلم شرکت‌کننده در جشنواره، فيلم‌هايي هستند که هنوز کامل نشده‌اند و قطعا در هيچ جشنواره‌اي چنين اتفاقي نمي‌افتد»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج