۶۶۶۰۱۴
۳۰ نظر
۵۰۰۴
۳۰ نظر
۵۰۰۴
پ

انتقال آب خزر، فاجعه‌ای بزرگتر از انفجار اتمی است

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع گفت: در طرح انتقال آب خزر به سمنان میلیاردها پول خرج می کنیم تا کیفیت زندگی مردم را پایین بیاوریم؛ این فاجعه‌ بزرگتر از انفجار اتمی است.

خبرگزاری مهر: محمد درویش در نشست «بررسی انتقال آب مازندران به سمنان» اظهار کرد: نکته‌ای که کمتر در طرح انتقال آب مازندران به سمنان به آن پرداخته شده، این است که چندین کشور در دریای کاسپین سهم دارند و هر گونه بهره‌برداری باید مورد موافقت همه کشورها باشد.

وی افزود: اگر فعالیت یک‌سویه‌ای انجام دهیم، آب را برداریم و پسماند شورش را برگردانیم؛ یا حتی اگر آب را ببریم و در سمنان شیرین کنیم، روی بوم‌سازگان دریای کاسپین اثر خواهد داشت و با این کار، به دیگر کشورها که رویه مشابه را در پیش بگیرند، چراغ سبز نشان می‌دهیم تا بدون توجه به اثرات فرامنطقه‌ای، فعالیت‌های مخرب خود را پیش ببرند.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع ادامه داد: ما بیش از دیگر کشورها در این حوزه آسیب‌پذیر هستیم، از ظرفیت گرمایی ویژه دریای کاسپین استفاده می‌کنیم و رویشگاه هیرکانی، حیات خود را مرهون این ظرفیت گرمای ویژه است.

درویش تأکید کرد: درآمد صیادی ما نیز معطوف به اینجاست و بخش بزرگی از گردشگریِ ما از این دریا تغذیه می‌شود؛ اگر این موضوع را در نظر بگیریم، این طرح می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

وی تصریح کرد: در طرح‌های توسعه در روسیه چندین طرح سدسازی و انتقال آب روی رودخانه ولگا در نظر گرفته شده است؛ آبی که ولگا به دریای خزر می‌ریزد، بیش از سه برابر کل آب قابل استحصال کشور ماست و ۹۰ درصد حیات دریاچه وابسته به آن است؛ قطعاً روسیه از اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان حمایت هم می‌کند تا بَعد برای اجرای طرح‌های خود مشکلی نداشته باشد.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع اظهار کرد: سفیر ترکیه در پاسخ به اعتراض ما به سدسازی‌های این کشور در طرح موسوم به (گاپ) گفت که «شما چگونه این اعتراض را دارید، وقتی که خودتان این همه طرح‌های انتقال آب روی کارون را دارید، این همه سدسازی کرده‌اید و این همه طرح‌های مخرب دیگر را اجرا کرده‌اید؟» ما هیچ پاسخی نداشتیم به دلیل بی‌اخلاقی که خودمان مرتکب شده‌ایم، دچار بزرگترین بحران قرن هستیم.

درویش گفت: نکته دوم این است که اصولاً بعد از انقلاب چندین طرح انتقال آب انجام شده که یکی از بزرگترین‌ها طرح «هفت باغ علوی» بود که هرکس که آنجا را دیده باشد، شگفت زده می‌شود که چگونه در منطقه خشک کویری، چنین طرح‌هایی اجرا شده است؛ بخشی از حق‌آبه هریرود به آن اختصاص پیدا کرده و بعدتر هم پروژه بزرگ انتقال آب کوهرنگ کلید خورد، بعد طرح انتقال آب به یزد انجام شد و ۱۰۵ میلیون مترمکعب آب به یزد می‌رود.

وی افزود: در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، طرح مشابهی برای سمنان آغاز شد و آقای روحانی هم که از همان استان است، این طرح را پیگیری می‌کند. سؤال اینجاست که آمایش سرزمین، کجای این فرآیند را دارد؟ آیا باید چشم به راه آمدن رئیس‌جمهوری مثلاً از کهگیلویه و بویراحمد باشیم تا مشکلات آن استان حل شود؟

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع تصریح کرد: بیش از ۳۵ درصد مدیران ما از اصفهان می‌آیند، آیا وجود این رانت کمکی به وضع زیست‌بوم اصفهان کرده است؟ دیگر مدیران ما با انجام این طرح‌ها، چه وضعیتی را برای استان خود فراهم کرده‌اند؟

درویش اظهار کرد: در همدان نیروگاهی اجرا شد که به حجم عظیمی آب نیاز دارد، درحالی‌که چنین پتانسیلی آنجا وجود نداشت و به بزرگترین فروچاله‌های کشور در فامنین بدل شد؛ حاصلخیزترین زمین‌های کشاورزی ما از بین رفت و نیروگاه سیکل ترکیبی در فارس بر پریشان‌حالی اهالی دریاچه پریشان افزود.

وی افزود: چندین رئیس بانک مرکزی و وزیر باعث شدند صنعت آب‌بَری مثل فولاد مبارکه را در اصفهان مستقر کنیم و فعالیت‌های هسته‌ای را که هفت برابر آب‌برترین صنعت یعنی فولاد به آب نیاز دارد، به قلب کویر در نطنز برده‌ایم.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع تصریح کرد: ۳۰۰ قنات را در شرق اشترانکوه در اثر انتقال آب به قم نابود کردیم و بحران حاشیه‌نشینی آن، نتایج خود را در شلوغی‌های اخیر نشان داد؛ اما هنوز هم همین روند مدیریت تداوم دارد.

وی با بیان اینکه نیت خِیر کافی نیست؟ پرسید: آیا واقعاً وضعیت یزد و اصفهان بهتر از شرایط قبل از انتقال آب شده است؟ اصفهانی که به اندازه یک رودخانه کامل زاینده‌رود، به آن آب منتقل کرده‌ایم، به ازای هر لیتر آب جدید، ۵ برابر بارگذاری کرده‌ایم؛ در حالی که اگر این کار را نکرده بودیم، درد را حس می کردند و تلاش می کردیم مسئله را با روش‌های خردمندانه حل کنیم.

درویش ادامه داد: بخشی از مصیبتی که در یزد می‌بینیم به دلیل مدیرانی است که فکر می‌کنند کاشت یونجه در یزد که بیشترین تبخیر آب را هم دارد، افتخار است؛ یزدی که امن‌ترین استان بود حتی در اردکان که از امن‌ترین شهرهای این استان بود، اکنون با سرقت و مسائل اجتماعی دست وپنجه نرم می‌کند.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع تصریح کرد: سمنان از بین ۳۱ استان تا امروز کمترین آسیب محیط‌زیستی را دیده است؛ می تواند قطب گردشگری طبیعی، تاریخی و فرهنگی ما باشد. مردم سمنان از آرام‌ترین و متعادل‌ترین مردم ما هستند، اما همه اینها را می خواهیم از سمنان بگیریم. ما امروز نه نگران مردم مازندران، بلکه به فکر منافع مردم خود سمنان هستیم.

وی یادآور شد: چرا به جای ۱۰ میلیارد تومان هزینه کردن برای انتقال آب، کار ساده‌تر را انجام نمی دهیم و جلوی هدر رفت آب موجود را نمی گیریم؟

درویش گفت: نکته آخر اینکه اگر آب شور در مبدأ شیرین شود، فاجعه به بار می آورد چرا که ما همین الان هم ۹۰ درصد ماهی خاویاری خود را از دست داده‌ایم؛ میزان آلودگی آب دریای کاسپین ۴۰ برابر حد مجاز است و هیچ ظرفیتی برای آلایندگی بیشتر نداریم. حال سؤال اینجاست اگر هم آب را شور منتقل کنیم و آن را در سمنان شیرین کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر در اثر زلزله یا بر اثر فرآیندهای شیمیایی و یا هر دلیل دیگری لوله آسیب ببیند و این حجم بزرگ آب شور در کوهستان‌های حاصلخیز و جنگل‌های هیرکانی ما رها شود، فاجعه‌ای به مراتب بزرگتر از انفجار اتمی رخ خواهد داد.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در پایان خاطرنشان کرد: ما میلیاردها پول خرج می‌کنیم تا کیفیت زندگی مردم را بهتر کنیم و این کار بسیار نابخردانه‌ای است؛ یعنی پول خرج می‌کنیم تا مردم زیادی را بکشیم و کیفیت زندگی را پائین بیاوریم؛ اگر اسم این کار حماقت نیست پس حماقت چیست؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهروند

      آب چشمه،رودخانه ،کوه جنگل به نابودی کشاندین حالا به آخرین نقطه که آب شورداره وخداوندبرای ماهی هاوجانواران دریایی درستش کردحالا بااین مغزهای نخبتون به فکرآخرین نقطه رسیدین که خشکش کنید

    • بدون نام

      احسنت

    • بدون نام

      با کدوم پول میخوان چنین کاری بکنند ؟ مملکت ورشکسته ست. هر روز هم چند تا خبر هشدار دهنده منتشر می کنند که مبادا چنین و چنان...بریم بمیریم خلاص بشیم دیگه .

    • بدون نام

      پس چطور می تونید آب کارون انتقال بدید

    • بدون نام

      انشالله خدا تهمتهای خود را زیاد کند ونیازی به این کار نباشد

    • بدون نام

      مردم استان های شمالی رادست کم نگیرید

    • هومن

      اولا ایران فقط با روسیه فقط منافع مشترک با روسیه در دریای خزر دارد نه با کسی دیگه دوما مگر ترکیه و افغانستان برای منافع آبی مشترک احترام قائل شدند

    • بدون نام

      درود بر ایشان.یه عده بیسواد که بیان مناصب رو بدست بگیرن وضع همین میشه.ولی این طرح اجرایی نخواهد شد , مردم وضعیت دریاچه ارومیه کارون هورالعظیم هامون جازموریان زاینده رود و ...رو میبینن و اجازه نمیدن برخی از این افراد برای بقای پست هاشون چند نسل مردم رو به نابودی بکشونن.

    • بدون نام

      چی میگین کاسپین خزر یزد دیگه چی همه رامیخواین به هم ربط بدین عجب داستانی بله نابخردانه است مارامیکشین همین طوری داریم زجر کش میشیم چه برسه به این کارنکنید این کار

    • امیرعلی

      درود به شرف و غیرتت .کو گوش شنوا؟!؟!ظاهرا تنها چیزی که مهم نیست جان و سلامت مردمه!کلا ما ایرانی ها اول کار میکنیم بعد فکر میکنیم.

    • بهزاد

      نماینده سمنان راست میگه انتقال آب شور خزر باید زودتر انجام شود خخخخ

    • بدون نام

      کار خوبیه

      موافقم

      چون به زودی این شمال هم که باقی مونده نابود خواهد شد

      خوبه

      انچام بدید

      جنگل های شمال هرچه زودتر باید نایود بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا بحال کلی از جنگلهای شمال رو نابود کردند باقی مونده رو هم نابود کنند دیگه .سیری ناپذیرند در نابود کردن.. ملت و دولت دست در دست هم !

    • بدون نام

      آقا با این قبیل برنامه ها می خوان زودتر از موعد با پارتی بازی مردم رو بفرستن بهشت شما مشکلی داری؟

    • بدون نام

      گل به خودیه حتی افغانستان رودخانه هیرمند وهامون سدزدن وحق آبه ایران ونمیدومیگه چابهاروبدبه ماوبرق هرات وراه آهن بکش به افغانستان ناحق آبه ایران وبدم..‌‌؟!!!وحتی علیه ایران تظاهرات کردن ‌‌‌حدود۱۵ملیون روزی۳۰لیترم مصرف کنن روزی ۵۰۰ملیون لیتراب مصرف میکنن کم کم پس اخراجشون کنیدخودافغانیامیگن ما۷برابرجمعیت مون آب داریم

    • بدون نام

      طبق توافق نامه ای که بعد جنگ جهانی دوم میان ایران و شوروی بسته شد پنجاه درصد سهم دریای خزر متعلق به ایران است و باقی کشورهایی که بعد فروپاشی از شوروی جدا شدند سهمی از ایران ندارند البته کشور آذربایجان طبق قراردادننگین قاجارها به صورت صدساله به روسها اجاره داده شد بنابراین بعداز اتمام تاریخ قرارداد به صورت قانونی جزیی از خاک ایران میباشد،مانند اجاره تایوان توسط چینیها به انگلیس که اکنون جزیی از چین است

    • جعفر

      انتقال آب خزر حل مشکل نمیکنند باید از منابع آبی هر استان درست استفاده کنیم این کار مانند کور کردن چشم جای گرفتن آبروست

    • بدون نام

      کاش به جای یک مشت خائن ، یک عده دلسوز و متعهد ، مسئولیت داشتند

    • محمدرضا بختیار

      جناب درویش می تونم بپرسم از شما چرا جواب سفیر ترکیه را ندادید چون امور داخلی ربطی به کشور دیگر ندارد ایران کدام رودخانه اش به کشور دیگری سرازیر می شود که ما نمی دانیم ولی هیرمند در افغانها وترکیه و ایران و دجله و فرات بین ایران عراق مشترک هست ولی از ایران ابی بیرون نمی رود تمام حرف های شما متعصب از تک بعدی شماست باید از تمام امکانات در راستای پیشرفت استفاده کرد در سال 49پهلوی سه تلمبه آب شیرین کن جهت جزایر سه گانه خریداری کرد ولی عدم مدیریتی بعد از پهلوی هیچ استفاده ای نشد و تلمبه ها هم پوسید و از بین رفت دانش خوب هست ولی در اجرای سطح ملی نه در سطح دفاع و حوزه محدود

    • بدون نام

      همه کارهاتون مخرب هست کی میخواهید بفهمید

    • عسل

      یعنی تا دریای خزر رو نابود نکنن ول نمیکنن

    • کعبی

      تا کارون هست چرا خزر آقا.
      به ولله قسم شمارو بخدا ی کاری برامون بکنید بابا داریم زنده بگور میشیم اینجا آخه اینو کجا بگیم که یکم بهمون توجه بشه آخه ما چه گناهی کردیم مگه ما جزئی از خوده این مملکت نیستیم آخه چرا یکی جوابگو نیست اون از آقای روحانی که فقط بلده گریه کنه با اون معاون اولش آخه خون دیگر استانها چه فرقی با خون ما داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کارون رو بزارید برای خوزستانیها بس نیست که خوزستان نابود شد

    • ایمان

      بااین کار شمال باران نخواهد داشت و قطعا جنگلها سریعتر نابود خواهند شد. بطور کلی چیزی از شمال باقی نمی ماند.این طرح از ابتدا مال احمدی نژاد بود. واقعا این دو رئیس جمهور سمنانی باعث نابودی شمال و شمالیها هستند.

    • وحید

      خزر صاحاب داره مثل کارون و خوزستان نیست که بی صاحاب باشه و مثل بچه یتیم هرکی براش تصمیم بگیره،شمالیا عمرا این اجازه رو نمیدن

    • بدون نام

      این همه نظر از مردم منعکس میکنید،
      چرا جواب آقایان را که ادعای علامه دهر دارند را منتشر نمیکنید؟!

    • بدون نام

      مدیر وکارمند کار بلد بگزارید سر کار

    • بدون نام

      هر رییس جمهوری که میاد آب یه رودخونه یا دریاچه مهم رو به استان کویری خودش انتقال میده. به نظرم تنها چاره اینه که رییس جمهور بعدی از یه استان آبدار باشه.

    • بدون نام

      خدایا یه عده بیابون گرد شدن مسعول فقط به فکر اب دزدین

    • بدون نام

      اگر ایران برداشت کنه همسایه های خزر هم برداشت کنن که خشک می شه.....الان هم خزر مشکل داره....خطرناکه....مطالعات کافی نیست....همسایه های خزر هم بذارین نظر بدن.....چرا از آب دریای عمان استفاده نمی کنین؟....زد و روسیه روی ولگا سد بست بعد چه می کنین؟ شاید اشتباه بزرگ و غیر قابل جبرانی باشه....کشاورزی ما باید مدرن بشه......

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج