adexo3
۶۶۸۰۸۷
۲۰ نظر
۵۰۰۶
۲۰ نظر
۵۰۰۶
پ

پشت پرده هشتگ «من براندازم»

«من براندازم». هشتگی که چند روز است در فضای مجازی می‌چرخد و بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی از آن به‌عنوان یکی از نشانه‌های عبور توده‌های مردم از جریان اصلاحات سخن می‌گویند.

سیدمحمدرضا متقی در وقایع اتفاقیه نوشت: «من براندازم». هشتگی که چند روز است در فضای مجازی می‌چرخد و بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی از آن به‌عنوان یکی از نشانه‌های عبور توده‌های مردم از جریان اصلاحات سخن می‌گویند. جریانی که با چهره‌هایی مانند محمد خاتمی شناخته می‌شود. اساس این هشتگ نیز واکنشی به صحبت‌های وی بوده است. زمانی که در نامه‌ای درباره حوادث و اعتراضات اخیر صراحتا بیان می‌کند که نباید راه اصلاح را بست و هیچ کدام ما راضی به رسیدن آسیب به نظام نیستیم و از آن دفاع می‌کنیم. این صحبت خود باعث واکنش‌های گسترده علیه این شخصیت سیاسی اصلاح‌طلب شد و برخی واژه‌های تندی مانند «استمرار‌طلب» را جایگزین اصطلاح «اصلاح‌طلب» کردند.
خروجی کار هم آن شد که در فضای مجازی و مخصوصا شبکه اجتماعی توییتر هشتگ «من براندازم» توانست رتبه بالایی را در رنکینگ به دست آورد. اما در این میان دو سوال اصلی به ذهن می‌رسد. اول آنکه این افراد از شخصیت‌های محوری اصلاحات چه انتظاری دارند؟ کسانی که هستندگی و بالندگی خود را در گروی اصلاحات و حفظ جمهوری‌اسلامی می‌دانند و نکته دیگر، آیا واقعا حجم گرایش به این هشتگ آن‌قدر زیاد بود که بتواند تا مرز ترند شدن پیش برود؟ سید محمدعلی ابطحی، از روحانیون نزدیک به سیدمحمد خاتمی، به هشتگ «من براندازم» واکنش نشان داد و نوشت: «اگر کسانی به انتظار خاتمی برای براندازی نشسته بودند، اشتباهی منتظر بوده‌اند. کاملا حق به جانب آنهاست که از اصلاح‌طلب‌ها گذر کنند و مسیرشان را جدا کنند. »
درباره سوال دوم هم امیر رشیدی، یکی از فعالان حوزه آی‌تی که در توییتر شخصیتی شناخته شده است آماری جالب درباره این هشتگ منتشر کرد. بر‌اساس این آمار هشتگ براندازم طی دو هفته گذشته تعداد توییت: ۹۱۹۰۰، تعداد ریتوییت: ۷۱۴۰۰، تعداد ریپلای: ۴۲۰۰ را به خود اختصاص داده است. نکته مهم آنکه از هر ۱۰حساب فعال به‌طور متوسط ۵حساب بات بوده، از ایران، اتریش، سوییس، سوئد، هلند، آلمان و کانادا بیشترین بحث را با این هشتگ داشتند.» وی در ادامه نوشت: «نکته جالبی که من قبلا ندیده بودم در این مدل طوفان توییتری‌ها مرجع شدن یک وبلاگ است نه سایت.»
رشیدی افزود: «نکته جالب این است که اکثر کسانی که بیشترین ریتوییت را گرفتند از مخالفان اصلاحات خارج از کشور هستند و در مقابل اکثر کسانی که بیشترین میزان کوت شدن رو گرفتند، خبرنگاران و حامیان اصلاحات داخل و خارج از کشور هستند.» و درنهایت تصریح کرد: «اولین توییت‌ها با این هشتگ از بریتانیا شروع شد (۱۴ام) ولی تقریبا ۷ (آخرین ساعات روز ۲۱ام) روز طول کشید تا از یکی دو تویت به یک طوفان تبدیل شود. بعد از آن تا آخرین ساعت روز ۲۳ام روند نزولی داشت. روز ۲۳ اوج گرفت و ساعت ۳ عصر رکورد بیشترین توییت را داشت. »
چه کسانی پشت پرده هستند؟
فارغ از برخی از عملکرد‌های مورد انتقاد، جریان اصلاحات با سران شاخصش توانسته است در فضای سیاسی کشور چهره‌ای مقبول به خود بگیرد. این چهره مقبول دو دشمن اصلی دارد، یکی مخالفان تندرو داخلی که چند صدایی را بر نمی‌تابند و دیگر گروه‌های تندرو ضد نظام که معتقدند اصلاح‌طلبان نقشه‌های آنها را در تخریب چهره نظام ناکام می‌گذارند. اینک باید پرسید داستان هشتگ «براندازم» کدام گروه را خوشحال‌تر می‌کند؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من بگم دلوپسانرا

    • بدون نام

      ممد خاتمي عامل فتنه و اغتشاشات است

      پاسخ ها

      • حمد

        بخداخاتمی خودفروش است خائن ووطن ومردم وطن فروش

    • کارمند

      فقروفاصله طبقاتی وفسادمسئولین و بیکاری باعث شده مردم مستأصل شوند وهرتغییری را بدون تفکر میپذیرند تا بلکه اوضاع بهتر شود که البته نمیشود.زنگ خطر برای مسئولین به صدا درآمده

      پاسخ ها

      • احمد

        ملت ایران بدبخت ومظلومندوخیلی دلرحم ولی متاسفانه نداری وبی درامدی اصالتشون ازبین برده بیاییدنگذاریدبدتراین شود

    • بدون نام

      همونطور که افراطیهای داخلی ارتش سایبری دارند و در شبکه های اجتماعی و سایتها حضور پررنگی دارند و حتی یکی نفر دهها کامنت در زیر یک مطلب می گذاره، افراطیهای خارج نشین هم دارای این ارتش هستند و روزبه روز هم دارند فعالیتهاشون رو بیشتر می کنند و از نارضایتی های مردم سوء استفاده می کنند .هر گونه تغییر و تحول باید از طریق خود مردم ایران و از داخل باشه نه با هدایت افراد بی نام و نشانی که خدا می دونه به کجاها وصل اند و چه نقشه شومی برای مملکت کشیدند .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف زدن رو هوا هنر نیست.مردم میرن پای صندوق رای به اصلاحات را میدن که تغییر و تحول از طریق مردم از داخل و به شکل دموکراتیک باشه اما جواب مردم این میشه که مینو خالقی و سپنتانیکنام را بعد از رای اوردن حذف میکنند و هیچ اصلاحی هم صورت نمی پذیرد.اینقدر خارجی خارجی و دشمن دشمن نکنید یه نگاه هم به عملکرد داخل بندازید

      • بدون نام

        من نگفتم اعتراض نکنید.اعتراضات باید از درون ریشه بگیره و در جهت فشار آوردن برای تغییر دادن باشه نه براندازی و کن فیکون کردن و سوریه ای شدن!چرا باید دنباله رو افرادی باشیم که معلوم نیست کی هستند و از کجا هدایت میشن؟! ما داریم دراین کشور زندگی می کنیم و تبعات هر بلبشویی دامن گیر ما میشه پس هر حرکتی هم باید از درون خود ما و با درک تبعاتی که برامون داره شروع بشه. این هم که به فاصله چند ماه از انتخابات پشیمان و نومید بشیم خیلی مسخره ست.حرکت اصلاحی یک حرکت پیگیرانه و تدریجی و کنده ."حوصله مون سر رفت" و "دیگه بی خیال" در این نوع حرکت معنی نداره .

      • بدون نام

        اگر تا به حال اصلاحات نظر شما رو جلب نکرده بخاطر این بوده که منتظر تغییرات عجیب و غریب و معجزات بزرگ بودید و بعد از رای دادن رفتید نشستید در خانه تا منتخبتون معجزه کند! باید پیگیر باشید و از دولت منتخبتون با همه وجود حمایت کنید.نه اینکه با تندروها دم بگیرید و هشتگ پشیمانم بزنید...

      • خسته از وعده اصلاح

        از سال 76 که خاتمی رای اورد تا امروز که 20 سال ازش میگذره شما بگو چقدر اصلاحات در امورات کشور انجام شده؟ تقریبا هیچی! خب مردم همین را به آینده هم تعمیم میدن و خود به خود نا امید میشن . برای دلبستگی به یک جریان باید یه نتیجه ای ازش دید که ملت بتونن بش امیداور باشین یا نه؟! روحانی اخرین امید بخش زیادی از مردم بود خیلی ها هم این هشدار را میدادن که نباید مردم از این دولت ناامید بشن اما همونطور که می بینیم یک گروه هایی در کشور هستند که مملکت را ارث پدرشون میدونن و مردم را هم نوکر خودشون فرض کردن وقتی هنوز سر ورزشگاه رفتن زن ها که یک موضوع پیش و پا افتاده هست اینقدر مکافات داریم مثلا چه امیدی به اصلاحاتی میشه داشت که در معیشت و زندگی ما تاثیر بذاره مثل تحول در سیاست خارجی و داخلی؟

    • محمد حسین

      شما هم یادگرفتید تقصیر را بندازید گردن مردم.
      ملت تا وقتی که میان پای صندوق رای برانداز نیستن بنابر این حق ندارید از مردم گله کنید یا تقصیر را به گردن مردم بیچاره بندازید.مردم به (تکرار) اون اقای ممنوع التصویر واکنش نشون دادن اما چی شد؟ جواب شما در خط دوم پاراگراف دوم نوشته بالا این هست (چه توقعی از اصلاحات دارید؟!) یعنی از ما توقع نداشته باشید.مردم هم اتفاقا همین را میگن.
      ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو معلوم نیست فازت چیه .تا دو ماه پیش داشتی از سیاستهای دولت حمایت می کردی یهو رنگ عوض کردی!!! ملت ایران هر چی می کشند از این حالی به حالی بودن و تاثیر پذیر بودنشونه !

      • محمد حسین

        اون روز حمایت میکردم نه از سر عشق و علاقه بلکه از سر ناچاری چون اون روز فشار اجتماعی امروز وجود نداشت.وگرنه کسی عاشق اصلاحات لاک پشتی نیست.خیلیا که دور قبلی در انتخابات شرکت کردن الان دیگه موضع چند ماه قبلشون را ندارن.من هنوزم میگم سیاست داخلی و خارجی روحانی خوب بود اما اختیار عملی نداره

    • بدون نام

      میگن دزده نشسته بود سر دیوار یکی اومد رد شه گفت عمو اون بالا چیکار میکنی؟ گفت دارم تار میزنم. یارو گفت این چه تاریه که صدا نداره؟ گفت صداش فردا صبح بلد میشه!
      این را گفتم برای کسایی که دنبال پشت پرده این اعتراضات میگردن.صبح صداش بلند میشه.

    • بدون نام

      اصلاح طلب های دنبال پست و مقام. چندتا از کاری که انجام دادید رو بگید من باور کنم شما مفید بودید

    • ايران آزاد

      مردم هميشه دنبال اين بودن كه حمايت بشن و محترم شمرده بشن. اصولگراها كه از ابتداي امر خيلي مقبول نبودن و الان هم كه اصلاح طلب ها و معتدلين از مردم فاصله گرفتن و حقوق ملت اين وسط پايمال ميشه، پس بايد به مردم حق داد نه اينكه با اونها مقابله كرد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف حق

    • بدون نام

      واقعا باید در این یکی دو سال معجزه رخ بده تا این هشتگ از ذهن مردم بره ... ازما گفتن ..

    • بدون نام

      مرگ بر مدیر بی خاصیت

    • بدون نام

      پشت پرده کجابوده خستمون شد ازین دروغاتون. همش خرافات

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج