۶۹۵۱۸۹
۲۵ نظر
۵۰۳۶
۲۵ نظر
۵۰۳۶
پ

کشته شدن یک قلاده سیاه گوش توسط مسافران

یک قلاده سیاه‌گوش(از خانواده گربه سانان) در منطقه لواسانات از سوی تعدادی مسافران مورد حمله قرار گرفت و بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

خبرگزاری تسنیم:‌ به نقل از سازمان محیط زیست، تعدادی از شهروندان که برای تفریح به منطقه روستای گرمابدر منطقه لواسانات سفر کرده بودند با سنگ و چوب به یک قلاده سیاهگوش حمله‌ور شدند که بر اثر شدت جراحات وارده، این حیوان کمیاب جان خود را از دست داد.

به گفته شاهدان عینی، عصر روز دوشنبه یک قلاده سیاه گوش ماده به همراه دو توله حدوداً یک ساله خود در حال عبور از کنار رودخانه بودند که توسط گردشگران با سنگ مورد حمله قرار مى‌گیرند.

کشته شدن یک قلاده سیاه گوش توسط مسافران

سیاه گوش مادر نیز براى دفاع از توله‌ها به سنگ پراکنان حمله کرده و آنها نیز با سنگ و چوب به جان حیوان افتاده و توله‌ها نیز فرار کردند.

با رسیدن نیروهاى محیط زیست بلافاصله سیاه گوش مادر به مرکز بازپرورى انتقال داده شد و عملیات درمان و نجات آغاز شد اما متاسفانه حیوان بر اثر شدت ضربات سنگ و چوب دچار شکستگى فک، دندانها و دنده‌ها و پارگى دیافراگم و در نهایت خونریزى داخلى شد و علیرغم تلاش متخصصان پردیسان براى احیاى گونه در خطر انقراض، سیاه گوش ماده از بین رفت.

گفتنی است، گربه سیاه گوش ایرانی یکی از گونه‌های کشور ما محسوب می‌شود که اکنون به دلایلی از جمله تخریب زیستگاهها، شکار در جهت استفاده از پوست و کاهش طعمه که در همه آنها رد پای انسان‌ها کاملا به وضوح رویت می‌شود، در لیست گونه‌های در حال انقراض جهانی (اتحادیه جهانی حمایت از گونه‌های طبیعی IUCN) جاخوش کرده است.

جزییات تازه‌ای از ضرب و جرح سیاه‌ گوش شمیرانات/آیا گربه‌سان‌ها به انسان حمله می‌کنند؟

نقی میرزاکریمی در گفت‌وگو با خبرنگار درباره جزییات تلف شدن یک قلاده سیاه گوش در استان تهران اظهار کرد: روز گذشته بر اساس گزارش رسیده مبنی بر وجود یک سیاه گوش زخمی در روستای گرمابدر شهرستان شمیرانات در منطقه حفاظت شده ورجین، بلافاصله ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان شمیرانات جهت بررسی موضوع در محل حضور یافتند.

وی با اشاره به اینکه طی هماهنگی به عمل آمده دامپزشک مرکز نگهداری حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست به محل اعزام شد، افزود: این حیوان پس از بیهوشی و زنده گیری به مرکز نگهداری حیات وحش پارک پردیسان جهت انجام عملیات درمان و نجات منتقل شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه این حیوان یک ماده سیاه گوش سه ساله بوده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه این حیوان به دلیل شدت جراحات وارده دچار شکستگى فک، دندانها و دنده‌ها و پارگى دیافراگم و در نهایت خونریزى داخلى شد و علیرغم تلاش‌های انجام شده، تلف شد و جان خود را از دست داد.

میرزاکریمی با اشاره به اینکه در بررسی‌های اولیه مشخص شد یک نفر گردشگر نیز در این حادثه زخمی شده که این موضوع و همچنین علت آسیب دیدگی این سیاه گوش، توسط محیط بانان منطقه در دست بررسی بوده و گزارش تکمیلی متعاقبا اعلام می‌شود، افزود: طبق نظر کارشناسان تا زمانی که سیاه گوش مورد آزار و اذیت قرار نگیرد به انسان حمله نمی‌کند.

وی افزود: به محض اطلاع از جزییات این موضوع و بر اساس نظرات شاهدان، محیط‌بانان منطقه به پیگیری درباره هویت فرد مجروح پرداخته و او را شناسایی کردند که تحقیقات نهایی ادامه دارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران توضیح داد: شاهدان و افراد محلی می‌گویند که سیاه‌ گوش تلف شده به همراه دو توله خود در حال عبور در محدوده حفاظت شده بود که گردشگران با پرتاب سنگ به دنبال آزار این حیوان و توله‌های آن برآمدند که سیاه‌ گوش هم برای دفاع از خود به این فرد حمله کرده و در این مواجهه مجروح و تلف شده است.

میرزاکریمی با تاکید بر اینکه تحقیقات با جدیت و سرعت ادامه دارد، افزود: اگر موضوع آزار حیوان و عمدی بودن آن محرز شود و صحت داشته باشد، به طور حتم عوامل آزار دهنده تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرند و برخورد جدی خواهد شد.

وی توضیح داد: گربه سان سیاه گوش یکی از گونه‌های کمیاب و تحت حمایت محسوب می‌شود و متاسفانه این اتفاق در محدوده محل سکونت این حیوان به وقوع پیوسته و باید در صورت عمدی بودن برخورد قاطعی صورت پذیرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: هیچ گاه گونه‌های حیات وحش و به ویژه گربه‌سانان و حتی حیواناتی به غیر از سیاه گوش، به انسان حمله نمی‌کنند مگر اینکه آزار یا اذیتی صورت گیرد و حیوان به دنبال دفاع برآید.

میرزاکریمی درباره سرنوشت توله‌های این سیاه گوش ماده نیز اظهار کرد: هنوز خبری از توله‌های این حیوان نداریم اما تمامی اطلاعات به‌دست درباره ازار این حیوان و وجود توله‌های آن را از افراد محلی و شاهدان به‌دست آورده‌ایم که صحت و وثوق آن باید تایید شود.

وی تصریح کرد: افراد محلی و شاهدانی که هر نوع اطلاعات در مورد وقوع این حادثه برای سیاه‌گوش دارند، تمامی مدارک و مشاهدات خود را به اداره کل حفاظت محیط زیست شمیرانات اطلاع دهند تا تحقیقات مقدماتی تکمیل شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران اظهار کرد: شهروندان و گردشگران از ورود به زیستگاههای حساس حیات و حش و نزدیکی به حیوانات وحشی بویژه گربه سانان خودداری کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جوان بی کار افسرده

      طرف مگه مریض بوده حیوان زبان بسته رو با سنگ وچوب زده، بدبخت سیاه گوش!بعضی از ما آدما چقدر بی رحم وسنگ دل وخود شیفته هستیم، آخه با اون حیوان چی کارداری که خودتم آسیب ببینی؟ تازه جواب قانونم باید بدی

    • بدون نام

      ننگ بر احمقی که این بلا را سر این حیوون آورده
      باید در ملا عام اعدامش کنن تا درس عبرتی بشه واس همه
      تا کی حیوان آزاری

    • بدون نام

      ملت روانی

    • بدون نام

      این ادم دو پا به همه مخلوقات خدا آزارشو میرسونه ..چکار به این حیوون داشتن اخه .چرا بعضی ها فرهنگ و وجدان و عقل ندارند .واقعا عقلی اگر بود جانی در عذاب نبود ..

    • حاج مهدی آریایی تبار

      از ماست که بر ماست

    • بدون نام

      گونه نادر وکمیاب؟ سری به شرکتهای توسعه نیشکردر خوزستان بزنید پراز این موجودات است .

    • بدون نام

      فرهنگ نزد ایرانیان است و بس!

    • امیر

      واقعا متاسفم واسه بعضیا که تا ی ه حیوان زبون بسته رو میبینن شروع میکنن به سنگ اندازی و ... واقعا شعورم خوب چیزیه

    • ایمان

      متاسفانه برخی مسافران بلای جان محیط زیست و حیوانات آن شده اند . از جمله آتش سوزی های اخیر در جنگلهای شمال که بدست مسافران ناشی انجام شد و صدها هکتار از این جنگلها را بدلیل روشن کردن آتش نابود کرد.

    • بدون نام

      بهش میگن وشق با سیاه گوش فرق داره حداقل اسمش را درست بنویسید

    • بدون نام

      فرهنگ استفاده صحیح از طبیعت را چقدر به مردم آموزش داده ایم؟ فرهنگ دوست داشتن دیگران و حتی حیوانات در کجای فکر ما پرورش یافته؟ اخلاق ما و محیط زیست ما در حال نابودی است. باید رسانه ها جدی جدی باشند مردم هم اگر توجیه باشند اکثریت رعایت می کنند

    • ایران

      واقعا جای تاسف داره اون ریختن زباله کنار دریا جنگل ومال ایران رو نابود کردن این هم تعرض به حیات وحش .هم وطن تو را به هر دین ومذهب راه وروشی هستی به ایران زمین وطبیعتش احترام بگذارید این طبیعت مال من تو وتک تک ایرانیان هستش بیابید یاد بگیریم طبیعت رو با تمام آنچه که هست حفظ کنیم.....واین زیبا رو مهربان که مادرهمه ماست دوست بداریم

    • A 21

      انسانم آرزوست

    • بدون نام

      لعنتی ها

    • مینا

      مردم چقدر بیشعورن

    • بدون نام

      این افراد بی وجدان بگیرید با سنگ بزنید تا بمیرند طفلکی حیوان به این نازی را کشتند لعن بر انسان

    • بدون نام

      باید خون گریه کنی برای این فرهنگ...

    • بدون نام

      لعنت بر پدر و مادرشون عجب آدم های نفهمی هستند /

    • بدون نام

      بی شعور ها آزارتون فقط به حیوون زبان بسته میرسه

    • کامی

      انشالل همین بلا سر زن و بچهاشو بیات،تا بفهمنن این حیوون زبون بسته هیچ گناهی نداشته

    • حمید

      بزرگی میگفت: شرافت انسانها رو میشه از رفتارشون با حیوانات فهمید.
      همسایه ما مرد جانبازی هست که با وجود فلج شدن دست و پای راست با چوب زیر بغل میاد دم در و به گربه های محل هر روز غذا میده.

      آنهم گربه ای که خیلی ها اسمش رو حیوان ولگرد میذارن
      آنوقت یه عده روانی یه حیوان زیبا و کمیاب رو ستمگرانه میکشند....خدا لعنتشون کنه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسافرهای... نادان
        ...
        باید مقصر اینکار در ملا عام 500تا شلاق بخوره
        و بعدم به همه اونایی که نظاره گر هستن بدن یه چک دم گوش این یارو بزنن تا از این بیشعوربازیا درنیاره

    • بدون نام

      یک مشت... بی فرهنگ.حیف اسم انسان.

    • اشکان

      باید بگیرن زندانی شون کنن. تا بقیه بفهمن حیوون های کمیاب رو نباید کشت

    • بدون نام

      خیلی احمقا سیاه گوش موجود زیاد وحشی نیست حتی رام میشه اینا چطوری سیاه گوش با توله شو دیدن دلشون بزننش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج